Gå til innhold

Hva gjøre når man ikke har rett til skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er så trøtt av å tenke på utdanninga hver dag. 

Jeg er 25 år, har stryket påbygg 3-år. Og siden det har jeg bare jobbet. Har ikke ungdoms og voksen rett heller. Hva hadde dere gjort i min situasjon? Har snakket med rådgiver fra Sonans, privat skole blir dyrt for meg.

 

Anonymkode: 91cd0...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk stipend/studielån. Det er ikke et skummelt lån å ha, «alle» har det. Ta påbygg privat- gjør en skikkelig innsats. Når du har oppnådd generell studiekompentanse kan du søke deg videre på høyere utdanning som er gratis:)

studielånet betaler du ned i små avdrag når du har kommet deg i jobb. Om du tar utdanning er muligheten for å få seg en jobb som er godt betalt slik at du betaler ned det ene året på sonans på noen år:) verdt det

Anonymkode: 05a9e...8e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatist. Du betaler bare eksamensavgift. 

Anonymkode: 17899...040

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å gjøre? Har du et øbske om å studere? Hvilke vgs-fag strøk du i og hvorfor? Kan du ta lærlingetida og få fagbrev?

Om du strøk i alle påbyggsfaga fordi du ikke forstod noe selv om du var til stede og prøvde, så tenker jeg at høyere utdanning ikke er for deg. Om du mangler bare ett fag eller to eksamener, er jo dette mer overkommelig.

Du kan f.eks. kontakte en offentlig vgs i nærheten av deg (be om å få snakke med voksenopplæringsansvarlig) og høre om de har kveldsundervisning for voksne. Kanskje kan du få hospitere (følge undervisning, men ikke vurdering) der og ta privatisteksamen (som er blitt ganske dyrt, men mye billigere enn privatskole/Sonans).

 

Anonymkode: 434fa...332

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser deg lykkelig for at skolemaskineriet ikke fikk tak i deg og starter å tenke utenfor boksen.

Anbefales på det sterkeste.

Anonymkode: 84025...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du vil. 

- Sjekk om du går inn under 23/5 regelen, da kan du studere uten studiekompetansen. Det krever at enkelte fag er bestått. 
- Ta opp fag som privatist, da betaler du eksamensavgift, og leser fagene selv, men det krever en god del selvdisiplin, og man må finne ut mye om pensom/krav selv. 
- Ta opp studielån for å ta fagene ved privatskole
- Enkelte universitet/høyskoler har forkurs for de uten studiekompetanse/realfagkompetanse. 

Eller del opp... Ta de fagene du klarer som privatist, og ta opp enkelte fag på privatskole. Jeg gjorde det, jeg leste en del fag på egenhånd, og hadde undervisning i andre fag, for å redusere kostnaden noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar deg selv i nakken og enten tar ting som privatist, eller får deg en jobb så du i det minste kan få litt arbeidserfaring og inntekt. 

Anonymkode: ad2e3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som heller velger å jobbe seg opp gjennom jobb, kontra studier. For mange kan det å droppe utdanning, og heller fokusere på yrkeslivet være det riktige. Selv om man lever i generasjon studier, så betyr det ikke at alle må det. I dag er det så vanlig med bachelorgrad at i mange tilfeller er ikke bachelor nok. 
Husk at de mest suksessfylte og rikeste personene i landet ikke har utdannelse: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/norges-rikeste-har-ikke-utdannelse/2917792.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er så trøtt av å tenke på utdanninga hver dag. 

Jeg er 25 år, har stryket påbygg 3-år. Og siden det har jeg bare jobbet. Har ikke ungdoms og voksen rett heller. Hva hadde dere gjort i min situasjon? Har snakket med rådgiver fra Sonans, privat skole blir dyrt for meg.

 

Anonymkode: 91cd0...d77

Har du ikke vitnemål med studiekompetanse fra vgs så har du rett på skoleplass til å få dette. Snakk med fylkeskommunen. 

Skulle det stemme at du ikke har rett på voksenopplæring, så er privatskole din eneste mulighet. 

 

Anonymkode: 0fbef...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med din fylkeskommune ang nettstudier/Den Åpne Skole. Endring i inntaksforskriften fra og med i år gjør at du nok ikke kan få få i rn ordinær vgs-klasse, selv om den ikke har fullt elevtall. Men studier via nett bør være mulig. 

Anonymkode: 1cc57...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...