AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg har nettopp begynt å strikke og skal strikke et skjerf. Noe jeg fortsatt ikke skjønner er hva man gjør med første og siste maske når man strikker rett. Nå har jeg tydeligvis gjort noe rart siden det ser ut som jeg har økt med en maske og kanten er derfor skjev. Jeg har strikket første maske, men ikke siste. Når jeg googler så står det at man skal det, men andre steder står det at man skal strikke siste men ikke første. Skjønner ingenting jeg Jeg synes ikke videoer og nettsider viser eller skriver alt man skal gjøre steg for steg. Jeg må tydeligvis ha dette inn med teskje. Anonymkode: 13a32...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 16. april 2019 #2 Del Skrevet 16. april 2019 Strikk siste maske. Første maske tar du bare løs av, da blir kanten penere og jevnere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #3 Del Skrevet 16. april 2019 Ok, jeg har strikket første maske og tatt siste maske løst av. Jeg skjønner ikke hvorfor kanten er så skjev. Anonymkode: 13a32...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 17. april 2019 #4 Del Skrevet 17. april 2019 Strikk både første og siste. Rett, stram tråden passe. Blir fin kant 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #5 Del Skrevet 17. april 2019 Dette gjorde meg ikke så mye klokere Det jeg ikke skjønner er denne økningen av masker. Hvis det er det som skjer, men kan være noe med teknikken min også. Anonymkode: 13a32...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 17. april 2019 #6 Del Skrevet 17. april 2019 Du kan lage fine kanter ved å for eksempel ikke strikke siste maske, men alltid strikke første maske. Denne videoen synes jeg fungerte for å forklare meg det når jeg begynte å strikke. https://www.pickles.no/strikkehjelpen/lage-jevne-kanter/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2019 #7 Del Skrevet 17. april 2019 Det finnes flere varianter av hva man gjør med kanten. Det er uansett første maske som er involvert, ikke siste. Gjør det enkelt for deg selv. Strikk alle masker. Stram, som @Kontormus sier. Min mor strikket alltid første maske rett, uansett om det var glattstrikk, rettstrikk, vrangbord (osv). Så om hun var på retten eller vrangen så strikket hun første maske rett. Da får du en rillet kant. Den siste varianten er å ta første maske løst av. Da får du en "rettmasket" kant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå