Gå til innhold

Strikkespørsmål nybegynner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å strikke og skal strikke et skjerf.

Noe jeg fortsatt ikke skjønner er hva man gjør med første og siste maske når man strikker rett. Nå har jeg tydeligvis gjort noe rart siden det ser ut som jeg har økt med en maske og kanten er derfor skjev.

Jeg har strikket første maske, men ikke siste. Når jeg googler så står det at man skal det, men andre steder står det at man skal strikke siste men ikke første.

Skjønner ingenting jeg :klo: Jeg synes ikke videoer og nettsider viser eller skriver alt man skal gjøre steg for steg. Jeg må tydeligvis ha dette inn med teskje.

Anonymkode: 13a32...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikk siste maske. Første maske tar du bare løs av, da blir kanten penere og jevnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har strikket første maske og tatt siste maske løst av. Jeg skjønner ikke hvorfor kanten er så skjev.

Anonymkode: 13a32...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde meg ikke så mye klokere :) Det jeg ikke skjønner er denne økningen av masker. Hvis det er det som skjer, men kan være noe med teknikken min også.

Anonymkode: 13a32...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det finnes flere varianter av hva man gjør med kanten. Det er uansett første maske som er involvert, ikke siste.

Gjør det enkelt for deg selv. Strikk alle masker. Stram, som @Kontormus sier.

Min mor strikket alltid første maske rett, uansett om det var glattstrikk, rettstrikk, vrangbord (osv). Så om hun var på retten eller vrangen så strikket hun første maske rett. Da får du en rillet kant. 

Den siste varianten er å ta første maske løst av. Da får du en "rettmasket" kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...