Gå til innhold

Hvor lang tid bør jeg rekne i tilvenningsfase - barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er sikkert veldig induiduelt, men spør likevel. Vi har fått barnehageplass dagen min fyller ett år, noen som vil fortelle hvordan det var med oppstart, altså hvor lenge dere var sammen med barnet, hvor lange dager osv?

Lurer for å kunne danne meg ett bilde av hvor lenge det er nødvendig at vi er hjemme etter hun er begynt i barnehage.

Vet mange mener barnet bør vere hjemme lengre, vi har allerede tatt ulønnet permisjon for å få utsatt barnehagestart. 

Anonymkode: c8549...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble satt av tre dager den gangen min pode skulle begynne i barnehage. Mener det var det både barnehage og arbeidsgiver sa var vanlig. Du kan selvsagt bruke lenger tid om du vil, men da tror jeg du må belage deg på ferie dager. 

Jeg brukte mye lenger tid, da jeg hadde ulønnet permisjon i flere måneder før bhg start. Så jeg begynte å stikke innom barnehagen både titt og ofte og besøke dem i månedene før oppstart. Tjuvstart på tilvenning :)

Det finnes mye lesestoff der ute, men man kan jo bli litt tullete av alle ulike meninger, så.....kanskje ikke lese for mye om hva andre mener, men heller se an ditt eget barn. Hvor trygg er barnet borte fra mor fra før, og er dette noe helt nytt for barnet da? Eller er han/hun vant til det?

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-krav-pa-fri-til-skolestart-og-barnehagetilvenning/

http://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/tilknyttet-oppvekst/417-ti-gode-rad-for-god-barnehagetilvenning

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million said:

Det ble satt av tre dager den gangen min pode skulle begynne i barnehage. Mener det var det både barnehage og arbeidsgiver sa var vanlig. Du kan selvsagt bruke lenger tid om du vil, men da tror jeg du må belage deg på ferie dager. 

Jeg brukte mye lenger tid, da jeg hadde ulønnet permisjon i flere måneder før bhg start. Så jeg begynte å stikke innom barnehagen både titt og ofte og besøke dem i månedene før oppstart. Tjuvstart på tilvenning :)

Takk for svar! Greit å tjuvstarte litt! Her har vi nå tenkt at barnefar har permisjon uken hun begynner, andre uken har jeg friperiode fra jobb. Så det bør gå greit da?😅

Endret av Anonym1357
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er vant med å leke med mange ulike og han kastet seg rett inn i leken første dag, så dag to satt jeg en stund og skravlet med de ansatte før jeg gikk og dag 3 gikk jeg med det samme etter å ha sagt ha det. 

Anonymkode: 8f29d...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to ukers tilvenning bør det absolutt ha gode forutsetninger for å lykkes (svar på innlegg 3).

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min er vant med å leke med mange ulike og han kastet seg rett inn i leken første dag, så dag to satt jeg en stund og skravlet med de ansatte før jeg gikk og dag 3 gikk jeg med det samme etter å ha sagt ha det. 

Anonymkode: 8f29d...dd4

Så greit😁 Tusen takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Million said:

Med to ukers tilvenning bør det absolutt ha gode forutsetninger for å lykkes (svar på innlegg 3).

Tusen takk for svar! Da har jeg fått svare jeg lette etter. Vi satt i går å skulle bestemme hvor lenge jeg skulle ta ulønnet og når barnefar skulle begynne så ble vi veldig usikre på den tilvenningsperioden😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Minst 1 uke hvis man kan, og ellers: jo lengre, jo bedre. Man trenger ikke ha fri hele dagen i ukesvis, men ha kortere dager. 

Vi brukte en uke på vanlig tilvenning, så flere uker med korte dager (ca 5 timer) og trappet gradvis opp. Med 2 uker har dere et godt utgangspunkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Albbas said:

Minst 1 uke hvis man kan, og ellers: jo lengre, jo bedre. Man trenger ikke ha fri hele dagen i ukesvis, men ha kortere dager. 

Vi brukte en uke på vanlig tilvenning, så flere uker med korte dager (ca 5 timer) og trappet gradvis opp. Med 2 uker har dere et godt utgangspunkt. :)

Tusen takk for svar 🙂 Har og mulighet til kortere dager senere og viss det er behov for det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på barnet. Vi brukte tre uker, men burde hatt det dobbelte. Min trivdes ikke i barnehagen.

Anonymkode: 6d199...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, WhisperingWind said:

Vi satt av en uke, men etter 3 dager var han klar.

Kjekt når det er så lett😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer veldig an på barnet. Vi brukte tre uker, men burde hatt det dobbelte. Min trivdes ikke i barnehagen.

Anonymkode: 6d199...3db

Det var ikke kjekt, kanskje vi ska spørre barnehagen om å komme på besøk når vi enda er i permisjon så ser vi hvordan det går😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min minste kommer til å være nesten 14 mnd ved barnehagenstart, og vi har satt av 1,5 uke til tilvenning ca :) så har vi mulighet til ganske korte dager 3 dager i uken etter det. Min eldste var 21 mnd da han startet, og da holdt det med de 3 vanlige dagene med tilvenning, han var superklar og elsket barnehagen med en gang 😅 men han var jo eldre også. 

Anonymkode: 2d18a...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi besøkte bhg 2 ganger i uken de siste 5 ukene før hun startet. Den siste uken ble det 3 ganger. 

Hun var 17 mnd da hun starter og det gikk kjempe fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte de vanlige tre dagene, og så fikk han litt kortere dager uken etter. Syns egentlig ikke det var godt nok, og skulle jeg gjort det igjen hadde jeg brukt to uker. Han var nøyaktig ett år da han begynte. Jeg tror det hadde vært fint å bare være på besøk med ham hele den første uken, og så gradvis trappe opp alenetiden uken etter. Men dette er vårt barn da, vanskelig å forutsi slikt. To andre som begynte samtidig hoppet rett inn i leken, og gråt aldri en tåre :). Vi fikk litt "tilbakefall" tredje uken, pga sykdom og fravær fra barnehage, men slikt kan man heller ikke forutse. Etter fire uker var han så trygg at han vinket hade med et smil, og gikk for å leke med de andre.

Har dere en dialog med barnehagen? Hvis de aksepterer to uker høres det ut som dere har en god plan :)

Anonymkode: f40c9...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min var 11 måneder når han starta, og jeg hadde satt av 6 virkedager. 3 tilvenningsdager med lønn, og 3 feriedager. Dag 1: 1 time sammen med meg for å bli kjent og snakke med de. Dag 2: prøvde seg et par timer selv etter at jeg hadde vært der 1 times tid med han først. Han spiste mat der. Dag 3: var en del selv, spiste mat og sov der. Jeg var hele tiden tilgjengelig for å hente. Dag 4,5 og 6 leverte jeg litt seinere også henta jeg rundt 14 tiden. Null problemer for sønnen min dette. Men jeg tenker at en skal se ann barnet, og finne ut det sammen. Men samtidig. Om eks du er der hele tiden de 2 første ukene, så blir der en stor overgang når barnet plutselig skjønner at "oi. Skal ikke mamma/pappa være her?". Så det bør en være litt obs på. Men en kjenner sitt eget barn best. 

Anonymkode: 63a0a...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym1357 skrev:

Det var ikke kjekt, kanskje vi ska spørre barnehagen om å komme på besøk når vi enda er i permisjon så ser vi hvordan det går😊

Jeg tenker at dere kjenner barnet deres best. Hvordan er barnet når det er andre der?

Barnet mitt har aldri vært glad i mange mennesker, spesielt ikke fremmede, men også i familieselskap med kjente familiemedlemmer ble det fort for mange mennesker. Hun har alltid brukt veldig lang tid på å bli trygg.

Nå er hun 2,5 år, og vil fortsatt ikke i barnehagen, avskjed med meg eller far i barnehagen  er fortsatt veldig vond, og han gleder seg alltid til å bli hentet. Hun kan ha det fint når hun er der, men blomstrer først når de er en liten gruppe på maks 4-5 barn. De ansatte i barnehagen er flinke,  så står ikke på det. Når vi er på lekeplassen, vil hun helst at det ikke skal være andre der, da leker hun best

Det som er viktig å tenke på er at barn er forskjellige, og at 3 dager ikke nødvendigvis passer for alle. Mange barn trenger mer tid.

Anonymkode: 6d199...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt to uker med begge, lagt til rette med korte dager. De fleste tre dagene var vi tilstede hele tiden, etter det var det korte dager som 1 time på morgenen alene, utvidet etter hvert til å sove der og de siste dagene være der alene fra ca 10-14.30. 

For barnehagen var dette uvant, mens andre barnehager oppmuntrer til det samme. 

Vi fikk begge 3 dager fra arbeidsgiver i forbindelse med tilvenning og brukte ellers redusert arbeidstid fordi vi har mulighet til det. Ville glatt brukt ferie, avspasering, fleksitid, ulønnet permisjon på en lenger tilvenning enn 3 dager

 

Anonymkode: b8581...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min er vant med å leke med mange ulike og han kastet seg rett inn i leken første dag, så dag to satt jeg en stund og skravlet med de ansatte før jeg gikk og dag 3 gikk jeg med det samme etter å ha sagt ha det. 

Anonymkode: 8f29d...dd4

Samme her. Dag 2 kunne pappaen gå etter en liten stund, og dag 3 storkoste han seg i barnehagen hele dagen. Min var ikke særlig vant til å være sammen med andre barn fra før, men han er veldig sosial og nysgjerrig og kom fort inn i det. 

Anonymkode: a1e9f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...