Gå til innhold

På hytta med svigerinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Nei hva faen skal mennene bare slappe av ?! DET hadde jeg gitt beskjed om at sånn fungerer det ikke lenger

Anonymkode: 5648c...64a

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Nei men herregud da! Da reiser mannen din seg opp og rydder og vasker opp likevel. Ærlig talt! Han er en voksen mann som tar sånne avgjørelser selv! 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Lever noen i familien i 1950 fremdeles? Jeg ville syntes dette var et større problem, at andre kvinner sier at «dette er damenes oppgave», enn at svigerinnen styrer på. Dersom svigerinnen vil lage mat alene, og synes det er greit at «rydding og vasking» er «damenes oppgave», synes jeg hun får ordne det selv.

Anonymkode: a7859...55d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Atte hva? Er det din hyggelige svigerinne som gir dem beskjed om dette?

Jeg hadde ikke syntes det var noe greit. Alle på hytta bør bidra med sitt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du drar ut på tur i middagstid, griller ute osv. Hvem rydder og vasker da? 

Anonymkode: b35b2...7ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekos at hun lager frokost og middag hadde jeg tenkt!

Men hadde satt noen regler... 

Ingen får vekke meg tidlig i påskeferien (med tidlig mener jeg før 9, det er da ungene står opp)

Jeg forventer at mennene bidrar like mye!

Jeg hadde sagt at noen av måltidene vil jeg og min familie lage, så får hun ta oppvasken. 

Det er vel bare å si til henne at sånn må det bli. Hvem godtar å stå og vaske opp hver dag mens mennene slapper av? Er det så slitsomt å ha utovertiss??😂

Anonymkode: 3d1bf...a64

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde unngått å lage bråk om dette, men si i klartekst til mannen din at han får stille opp med oppvask etc. så det fordeles litt.

Når man er stuet sammen flere på en hytte er det praktisk at alle står opp og spiser felles frokost så det ikke blir så veldig oppstykket. Er det fordelt sånn at mennene skal hente ved/vann etc. og kvinnene stå på kjøkkenet? Den fighten må du ta med din mann, ikke svigerinna selvom hun høres ganske gammeldags ut da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å si til henne at sånn må det bli. Hvem godtar å stå og vaske opp hver dag mens mennene slapper av? Er det så slitsomt å ha utovertiss??😂

Noen kvinner later til å tro at utovertiss er mer slitsomt å ha. Eller at det faller mer «naturlig» for dem med innovertiss å like å rydde og vaske, selv i ferier. 😂

Anonymkode: a7859...55d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Haha, DET hadde ikke mannen min sluppet unna med nei, haha😂 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Djis, det slår bare ikke feil at TS skal tas uansett tema. :ler: Dersom TS hadde lagd en tråd der hun var svigerinna hadde hun fått så ørene flagra for at hun styrer og sjefer. 

Skjønner deg godt, TS, tvangskos og dandering av det ene og det andre til alle måltid hadde gjort meg gæren og. Særlig dersom jeg var forventa å bidra.

Tas? Fordi noen mener noe annet?

Anonymkode: 26cdc...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så galt med og rydde og vaske? Er det ikke bare positivt å samarbeide om de praktiske tingene? Noen må lage mat, mens andre må rydde og vaske etter maten. Det er slik det bør være.

Anonymkode: a6b02...633

Det går faktisk an å alternere på oppgavene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minn mann og hans far får beskjed om å sette seg for dette er damenes oppgave. Det blir som sagt mye ekstraarbeid som faller på meg. Og når jeg i utgangspunktet er på hytta for å slappe av, blir dette irritasjonsfaktor.  Vi har det selvsagt hyggelig sammen, men det er nedtur grunnet dette matstyret. Og ikke dra på hytta i påsken er uaktuelt. 

Anonymkode: 52ce8...b1a

Og det godtar mannen din? Jeg hadde nok blitt minst like irritert på mannen min hvis han hadde satt seg for og latt damene stå for ryddingen og vaskingen enn på svigerinnen min. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typen min hadde IKKE sluppet unna med ryddinga. Hadde sagt høyt foran alle "DU kan hjelpe til, du er ikke gammel og jeg trenger også slappe av litt siden det er ferie, så vi får begge ta vår del nå mens far kan slappe av" 
Hadde ikke nølt et sekund. Men så er jeg sånn, setter ned foten og lar ikke folk pille meg på nesa lenger nå som jeg er 30....

Anonymkode: 3af31...cec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok noen idéer om at man skal ha fellesfrokost. Svigers er slik. Det funker ikke for meg. Får jeg lavt blodsukker, så blir jeg mannevond. Ergo må jeg ha mat når kroppen min sier i fra. Kroppene våre har ulike behov, ditt er at du trenger å sove lenge. I alle fall til du er uthvilt, spesielt i ferier. 

 

Jeg kan forstå at hun mener du bør ta oppvask ved fellesmåltider når hun har laget det i stand uten å få hjelp til det. Men hun kan ikke kreve at alt skal gå etter hennes trille hver dag. 

 

Et sentralt poeng jeg ikke ser noe info om: Hvem eier hytta? 

Anonymkode: f0e49...229

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg, sånn er det på svigers hytta vår og, styret til neste måltid begynner straks man har ryddet av det forrige. Greit at det er deres interesse, men når det forventes at alle skal delta på dette og så er det helt sykt mas. Vi gjør ingenting på hytta der vi, frokosten er ikke av bordet før planlegging og forberedelse til lunch er i gang.... for all del hyggelig med litt dekket frokost og greier i ferien av og til, men noen ganger må man kunne ta ei skive i hånda og få gjort noe.... jeg vil ut........uuuuut......jeg har over middels behov for å komme meg ut å gjøre noe og det er litt sånn vanskelig for mange det, for det er jo snart på tide å starte på neste måltid må vite...

ja til helgedekket frokost og lammestek eller noe styr på påskeaften, men noen av dagene ellers,slipp meg ut!!!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å lage mat, men hadde trått til med oppvask de gangene noen andre lager maten. Sånn har det alltid vært hos oss.

Men når alle er voksne hadde jeg gitt streng beskjed om at man får dele på oppgavene (matlaging og rydding og oppvask) og at den som lager maten bestemmer hvordan den skal lages og se ut. Hadde også gitt streng beskjed om at ingen bestemmer når andre skal våkne. Man er på ferie for å slappe av og ha det fint, ikke for å stresse mer enn i hverdagen.

Og mennene hadde ikke sluppet unna rydding og vask heller, alle skal bidra så det blir minst mulig arbeid og mest mulig avslapping.

Alle skal få lov, alle skal få komme til med det de selv vil. Hvordan man ellers bruker dagene er opp til en selv. Om noen vil ut på ski hele dagen eller være inne med bøker og spill er opp til en selv. Det eneste jeg hadde ønsket på sånn tur hadde vært felles måltider av og til og kanskje et par fellesaktiviteter (mye gøy i Yatzy, skitur og brettspill på hyttetur 😄 )

 

Anonymkode: a14d9...f67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Det er rimelig nazi å putte osten på en egen talerken, bare fordi det skal se fint ut på bordet. Hadde ikke gjort det hjemme engang, og dette er på hytta! Herregud.

Hvorfor ikke bare si det rett ut? Det hadde jeg gjort.

Anonymkode: f9de2...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har nok noen idéer om at man skal ha fellesfrokost. Svigers er slik. Det funker ikke for meg. Får jeg lavt blodsukker, så blir jeg mannevond. Ergo må jeg ha mat når kroppen min sier i fra. Kroppene våre har ulike behov, ditt er at du trenger å sove lenge. I alle fall til du er uthvilt, spesielt i ferier. 

 

Jeg kan forstå at hun mener du bør ta oppvask ved fellesmåltider når hun har laget det i stand uten å få hjelp til det. Men hun kan ikke kreve at alt skal gå etter hennes trille hver dag. 

 

Et sentralt poeng jeg ikke ser noe info om: Hvem eier hytta? 

Anonymkode: f0e49...229

Svigerfar står som eier, jeg og min mann betaler alle utgifter. Svigerinne spytter i litt strømpenger når hun er her i påska. 

 

Når det gjelder hjelp fra mennene, så er det engang slik her at helsemessige årsaker stopper mennene i fra å hjelpe så mye til. Det er jo årsaken til at jeg syntes det er greit å gjøre ting enkelt.  Nå har hun vært på butikken og dratt inn all mulig «luksus» mat. Typ jacobs skinke. Gilde sin familiepakning er ikke bra nok når det skal danderer på fat🙄  Mat er viktig men nå går det over alle støvleskaft 

Anonymkode: 52ce8...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...