Gå til innhold

Hva synes dere om å bruke klær fra en annen nasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke respektløst. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

Jo, det er det. Fordi man ikke har noen grunn til å bruke andres nasjonaldrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jolene skrev:

Jo, det er det. Fordi man ikke har noen grunn til å bruke andres nasjonaldrakt.

Det er heldigvis mange som er uenige med deg i det og er mer tolerante. Så du får bare tåle at folk med mørk hudfarge, evt annen religion og født intet annet land bruker norsk bunad. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er heldigvis mange som er uenige med deg i det og er mer tolerante. Så du får bare tåle at folk med mørk hudfarge, evt annen religion og født intet annet land bruker norsk bunad. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

Hvorfor må vi tåle det når vi ikke har lov til å kle oss i andre folks nasjonaldrakter eller bruke noe som helst fra deres kultur uten at det blir ramaskrik og kulturell appropriasjon??

Anonymkode: d0d66...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er heldigvis mange som er uenige med deg i det og er mer tolerante. Så du får bare tåle at folk med mørk hudfarge, evt annen religion og født intet annet land bruker norsk bunad. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

Ja, og da får de tåle at noen mener noe annet enn dem :) Nasjonaldrakter skal brukes av borgere som kommer fra nasjonen, med historisk forankring.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må vi tåle det når vi ikke har lov til å kle oss i andre folks nasjonaldrakter eller bruke noe som helst fra deres kultur uten at det blir ramaskrik og kulturell appropriasjon??

Anonymkode: d0d66...d0b

Fordi det alltid er galt når hvite gjør noe, kontra andre kulturer. Vi skal ikke ha en egen kultur, og ikke være stolt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jolene said:

Jo, det er det. Fordi man ikke har noen grunn til å bruke andres nasjonaldrakt.

Tull, det er da i mange, om ikke de fleste, tilfeller ok å bruke andres nasjonaldrakt om man er gift med en person fra en annen kultur, adoptert, eller har bodd lenge i landet.

I min manns land kommer nasjonaldrakten i mange forskjellige utgaver, avhengig av anledningen og blir ofte brukt til hverdags, og mange utlendinger der bruker nasjonaldrakten fordi den er best egnet til klimaet der og det blir utelukkende godt tatt i mot av lokalbefolkingen. 

I Sør-Korea hvor jeg bodde tidligere ble utleninger oppfordret til å gå med nasjonaldrakten under feiringer, bryllup, etc. fordi det ble satt stor pris på og ble sett på som en fin måte å vise tilhørighet på. 

Du må gjerne mene at kun etnisk norske kan bruke bundad, men heldigvis er langt i fra alle like sneversynte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jolene said:

Ja, og da får de tåle at noen mener noe annet enn dem :) Nasjonaldrakter skal brukes av borgere som kommer fra nasjonen, med historisk forankring.

Fordi det alltid er galt når hvite gjør noe, kontra andre kulturer. Vi skal ikke ha en egen kultur, og ikke være stolt av den.

For en idiotisk påstand, herlighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, jeg har vært i land hvor jeg har brukt nasjonaldrakt/typiske klær for landet, og det er vanlig at de blir veldig glade for at jeg kler meg i deres antrekk. Folk flest er ikke så forbanna sneversynte og rasistiske. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tanuki skrev:

Tull, det er da i mange, om ikke de fleste, tilfeller ok å bruke andres nasjonaldrakt om man er gift med en person fra en annen kultur, adoptert, eller har bodd lenge i landet.

I min manns land kommer nasjonaldrakten i mange forskjellige utgaver, avhengig av anledningen og blir ofte brukt til hverdags, og mange utlendinger der bruker nasjonaldrakten fordi den er best egnet til klimaet der og det blir utelukkende godt tatt i mot av lokalbefolkingen. 

I Sør-Korea hvor jeg bodde tidligere ble utleninger oppfordret til å gå med nasjonaldrakten under feiringer, bryllup, etc. fordi det ble satt stor pris på og ble sett på som en fin måte å vise tilhørighet på. 

Du må gjerne mene at kun etnisk norske kan bruke bundad, men heldigvis er langt i fra alle like sneversynte.

I hvilke tilfeller er det ok å ta andres nasjonaldrakter?

27 minutter siden, Tanuki skrev:

For en idiotisk påstand, herlighet.

Det er lov å komme med argumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jolene said:

I hvilke tilfeller er det ok å ta andres nasjonaldrakter? Har svart på det, og nei man "tar" ikke nasjonaldrakten om man bruker den på en respektfull måte.

Det er lov å komme med argumenter :) I like måte du. Kom gjerne med argumenter for påstanden din om  at hvite ikke har lov til å være stolte av sin kultur.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tanuki skrev:

 

Man kan bruke egen kulturell drakt. Hva med å være stolt av egen kultur kontra ta andres?

Det er bare å se på black history month og omvendt rasisme. Jeg spurte deg først, da kan jo du komme med arugmenter til en debatt kontra å bare kaset ballen tilbake uten luft. Jeg liker at begge parter kommer med argumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jolene skrev:

Man kan bruke egen kulturell drakt. Hva med å være stolt av egen kultur kontra ta andres?

Det er bare å se på black history month og omvendt rasisme. Jeg spurte deg først, da kan jo du komme med arugmenter til en debatt kontra å bare kaset ballen tilbake uten luft. Jeg liker at begge parter kommer med argumenter :)

Tanuki har svart deg helt fint, hun!

Anonymkode: 85a4d...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 minutter siden, Tanuki skrev:

Kom gjerne med argumenter for påstanden din om  at hvite ikke har lov til å være stolte av sin kultur.

Black Pride - OK, Jewish Pride - OK, Asian Pride - OK, Muslim Pride - OK, Hispanic Pride - Ok, jeg regner nå med at du skjønner hvor jeg vil med dette? White Pride?? Ikke veldig OK er det vel? Black Pride er hyllet og forventet, White Pride derimot er det akkurat motsatte. Hvorfor får ikke vi være stolte av å være hvite?

Det er også hatefullt å si at det er ok å være hvit, sånn hvis du ikke har fått det med deg?

Anonymkode: d0d66...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jolene said:

Man kan bruke egen kulturell drakt. Hva med å være stolt av egen kultur kontra ta andres?

Det er bare å se på black history month og omvendt rasisme. Jeg spurte deg først, da kan jo du komme med arugmenter til en debatt kontra å bare kaset ballen tilbake uten luft. Jeg liker at begge parter kommer med argumenter :)

Du ser veldig svart-hvitt på det, og hva mener du egentlig med å "ta" andres kultur? 

- Er man gift med en person fra et annent land er det da fullt mulig at man kan bruke det landets nasjonaldrakt i enkelte tilfeller, som bryllup, merkedager etc. 

- Har man bodd flere år i et annent land kan man bruke nasjonaldrakten om det passer seg.

- Er man adoptert fra Colombia til Norge skal man selfølgelig få gå med bundad, noe de aller fleste oppegående personer skjønner!

 

Hva er feil med Black History month?? Og omvendt rasisme?? Igjen, konkret hvorfor kan ikke hvite være stolte av sin kultur??  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Black Pride - OK, Jewish Pride - OK, Asian Pride - OK, Muslim Pride - OK, Hispanic Pride - Ok, jeg regner nå med at du skjønner hvor jeg vil med dette? White Pride?? Ikke veldig OK er det vel? Black Pride er hyllet og forventet, White Pride derimot er det akkurat motsatte. Hvorfor får ikke vi være stolte av å være hvite?

Det er også hatefullt å si at det er ok å være hvit, sånn hvis du ikke har fått det med deg?

Anonymkode: d0d66...d0b

Og hva tror du assosieres med White Pride??? Små barn med lussekofter? 

Du sikter til amerikansk kultur, hvor etniske minoriteter har vært, og enda blir, i varierende grad utsatt for systematisk diskriminering og rasisme. Ja, i USA gir det faktisk mening at minoritetsbefolkinger markerer seg selv, og kan vise at dem er stolte over sin kultur og opphav. At  noen hvite amerikanere roper ut om White Pride så fort etinske minoriteter krever å bli hørt og bli behandlet rettferdig sier litt om om hvor lite selvinnsikt dem har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tanuki skrev:

Og hva tror du assosieres med White Pride??? Små barn med lussekofter? 

Du sikter til amerikansk kultur, hvor etniske minoriteter har vært, og enda blir, i varierende grad utsatt for systematisk diskriminering og rasisme. Ja, i USA gir det faktisk mening at minoritetsbefolkinger markerer seg selv, og kan vise at dem er stolte over sin kultur og opphav. At  noen hvite amerikanere roper ut om White Pride så fort etinske minoriteter krever å bli hørt og bli behandlet rettferdig sier litt om om hvor lite selvinnsikt dem har.

Jeg vet hva som assosieres med White Pride, det er derfor jeg kom med eksempelet. Du ser selv at vi ikke kan være stolte av hvem vi er uten å bli stemplet som White Supremacists, eller? Hvorfor kan ikke hvite amerikanere være stolte av sitt opphav og sin kultur?

Og hvorfor skal det være hatefullt å si at det er ok å være hvit?

Anonymkode: d0d66...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Black Pride - OK, Jewish Pride - OK, Asian Pride - OK, Muslim Pride - OK, Hispanic Pride - Ok, jeg regner nå med at du skjønner hvor jeg vil med dette? White Pride?? Ikke veldig OK er det vel? Black Pride er hyllet og forventet, White Pride derimot er det akkurat motsatte. Hvorfor får ikke vi være stolte av å være hvite?

Det er også hatefullt å si at det er ok å være hvit, sånn hvis du ikke har fått det med deg?

Anonymkode: d0d66...d0b

Enig.

24 minutter siden, Tanuki skrev:

Du ser veldig svart-hvitt på det, og hva mener du egentlig med å "ta" andres kultur? 

- Er man gift med en person fra et annent land er det da fullt mulig at man kan bruke det landets nasjonaldrakt i enkelte tilfeller, som bryllup, merkedager etc. 

- Har man bodd flere år i et annent land kan man bruke nasjonaldrakten om det passer seg.

- Er man adoptert fra Colombia til Norge skal man selfølgelig få gå med bundad, noe de aller fleste oppegående personer skjønner!

 

Hva er feil med Black History month?? Og omvendt rasisme?? Igjen, konkret hvorfor kan ikke hvite være stolte av sin kultur??  

 

Man kan bruke egen kultur fremfor å ta andres. Ellers så kan du også fint se svaret jeg har sitert over ditt. Omvendt raisme: Beste eksempelet jeg har er det som skjer med den hvite befolkningen i Sør-Afrika.

Kilde 1

Kilde 2

Her blir hvite systematisk rensket, jorda de eier blir tatt av myndighetene, og de har ikke de samme rettighetene som andre. Jeg velger å bruke omvendt rasisme i denne konteksten, fordi hvite opplever jo ikke rasisme slik som andre etnisiteter gjør. Dette skrives det omtrent ingenting om i medier. Hvorfor? Fordi hvite kan ikke bli diskriminert må vite.

Dette er heller ikke omvendt rasisme:

Hår som ikke blir gredd, blir på denne måten. Røttene til dreads er blant annet fra Santorini, for over 2000 år siden, men forskere er ikke helt sikre på når den oppsto. Dette fordi det ikke kan stadfestes at det kun er én kultur som har hatt dreads. Klart det bare er én kultur som kan kreve den hårtypen...

Endret av Jolene
Måtte legge til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et eksempel som vel ikke er nevnt i denne tråden - hva ville dere tenkt hvis en mann uten noen tilknytning til Skottland eller Irland brukte en kilt, som vi forbinder så sterkt med nettopp Skottland og Irland? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit. Hadde ikke gjort det selv, og syns det er veldig spesielt å gjøre, med mindre man har en relasjon til landet drakten er fra.

F.eks. at en forelder eller andre i familien er derfra, at man er født der selv, bodd der eller flyttet dit. Da har jeg stor forståelse for at man gjerne vil ha med seg et symbol fra landet man har en tilknytning til.

Men jeg bryr meg generelt ikke om hvilket stoff andre velger å henge på kroppen.

Anonymkode: b4520...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jolene skrev:

Man kan bruke egen kulturell drakt. Hva med å være stolt av egen kultur kontra ta andres?

 

Nja, jeg ville ikke akkurat klikka om jeg dro til Japan og møtte noen med mariusgenser, eller bunad for den saks skyld. Ser da selvfølgelig ikke problemet med at nordmenn bruker klær de liker fra andre steder heller. Hvorfor er det forresten alltid klær som blir diskutert på denne måten? Hva med mat? Hva med hus og hjem? Hvorfor ikke kritisere folk for å innrede hjemmet sitt med italiensk design eller persiske tepper? Sushi gafler (eller pinner) vi i oss i mengder, gjerne med sake til, og hvis man skulle ta deg en tequilashot en fuktig kveld, så pisser man (bokstavelig talt, om man får i seg nok) vel på en gammel mexikansk tradisjon? For ikke å snakke om de som de som, Gud forby, hører på musikk fra andre land og verdensdeler. Eller teller ikke det som kultur/tradisjoner? Hvor skal grensen gå for hva som er egen og hva som er "stjålet" kultur? Skal man dra den skikkelig langt, så bør neglelakk kun være forbeholdt kinesere, da de drev med det lenge før alle andre. 

Hvorfor det skal være "forbudt" for en nordmann å ha på seg sari på en indisk sammenkomst, og på den måten vise både respekt og interesse for kulturen, men samtidig regelrett kunne radbrekke matkulturen deres ved å kjøpe Tikka Masala i boks og pulverform på Bunnpris uten at noen hever et øyebryn, forstår jeg ikke. 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg selv har fått en nasjonaldrakt i gave fra bekjente i en annen verdensdel. Det gir meg nesten litt dårlig samvittighet at jeg ikke bruker den.

Jeg gidder nå ihvertfall ikke å holde meg til vadmelsbukser, furumøbler og havregraut resten av livet. 

Endret av Påkrevd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...