Gå til innhold

Hva synes dere om å bruke klær fra en annen nasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Blasfemi?? Hun snakket om stilen og ingen nasjonaldrakt! Er indiske som ikler seg vestlige klær blasfemiske?? 

Når TS skriver "klesdrakter", så var det lett å anta at hun mente nettopp det.

Men hva er forskjell på klærne som indere bruker og nordmenn bruker? :klo: Alle går vel i dongeribukse, skjørt, bluser og gensere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blasfemi? Er ikke det avgudsdyrkelse? 

Det er forøvrig det samme jeg tenker, at det er mer innafor om man er i det aktuelle landet, eller bare hjemme..:)

Anonymkode: 0520b...36a

Mulig, men mente det i form av at det er å ikke ha respekt for den kulturen :) De fleste andre land har vel klesdrakter ifbm. religion, så helt feil ordvalg var det neppe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Denne tråden er litt kjip. Liker ikke den vendingen den tar. 

 

Jeg er gift med pakistaner og kan si jeg bruker klær fra Pakistan på feiringer. Like ofte som bunad og festdrakt.

Ikke til hverdags. 

Jeg er selv gift med en mann fra Pakistan, og bruker pakistanske klær en gang i blant. Både hverdag og fest:) Det er veldig fine klær. 

Anonymkode: 0520b...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tibbie skrev:

Mulig, men mente det i form av at det er å ikke ha respekt for den kulturen :) De fleste andre land har vel klesdrakter ifbm. religion, så helt feil ordvalg var det neppe :P 

Ahaa skjønner:) 

Anonymkode: 0520b...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tibbie skrev:

Når TS skriver "klesdrakter", så var det lett å anta at hun mente nettopp det.

Men hva er forskjell på klærne som indere bruker og nordmenn bruker? :klo: Alle går vel i dongeribukse, skjørt, bluser og gensere?

Ja. Jeg tenkte på tradisjonelle indiske klær. Som Sari osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvilken vending? 

Skrive om niqab. Det har en ekkel følelse. For det representerer en helt annen del av skalaen enn hva Ts mener. Det fremmer ikke diskusjonen. Føler at mange ikke er klar over hva plagget sender av signaler i forhold til en kaftan fra for eksempel Marokko. Det kan ikke sammenlignes og at det ble nevnt gjør meg litt ukomfortabel. 

Min norsk/pakistanske mann syntes det var rart jeg ville gå i pakistanske klær, men for meg er det hyggelig. Ekstra gledelig å vise min stolthet. 

 

Niqab har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Men ...gjort er gjort...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utenlandsk, og synes ikke det er noe problem hvis noen bruker tradisjonelle klær fra der jeg kommer fra. Ville ha vært hypokritisk av meg siden jeg selv bruker bunad på 17. mai. Blir jo samme greia. Men man burde kanskje ha en tilknytning til landet da, som f.eks. man er gift med noen derfra, eller har bodd der en stund eller noe. Også burde det være ved en spesiell anledning, som til en fest eller en feiring. Hadde blitt rart om folk gikk med tradisjonelle festklær til hverdags. 

Anonymkode: c8e81...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo bare å bruke niqab, det?! Det er jo ikke noe krav om å være muslim for å kunne bruke det, og det er ikke engang noen som ser hvem som er inni der, så ingen kan ane at det er deg.

Anonymkode: a229d...b26

Det er ikke bare bare her jeg bor, for ingen andre gjør det her. Så ville jeg fått mer oppmerksomhet om jeg plutselig gikk rundt i det, når det motsatte var hensikten. Men kan jo pakke med meg og skifte på et toalett i sentrum 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Skrive om niqab. Det har en ekkel følelse. For det representerer en helt annen del av skalaen enn hva Ts mener. Det fremmer ikke diskusjonen. Føler at mange ikke er klar over hva plagget sender av signaler i forhold til en kaftan fra for eksempel Marokko. Det kan ikke sammenlignes og at det ble nevnt gjør meg litt ukomfortabel. 

Min norsk/pakistanske mann syntes det var rart jeg ville gå i pakistanske klær, men for meg er det hyggelig. Ekstra gledelig å vise min stolthet. 

 

Niqab har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Men ...gjort er gjort...

 

 

Neimen da! Nå tok du ting veldig alvorlig. Jeg er da ikke for at noen må gå med det! Jeg kan likevel ville ha iført meg det på dårlige dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Neimen da! Nå tok du ting veldig alvorlig. Jeg er da ikke for at noen må gå med det! Jeg kan likevel ville ha iført meg det på dårlige dager. 

Synes det bare er usmakelig å spøke om noe slikt. Det er så alvorlig for de det gjelder. Vel, jeg lar det forbli liggende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste handler om respekt. Jeg synes det er helt innafor med låning fra kulturer, såfremt det ikke blir gjort på en utnyttende måte. For eksempel synes jeg det helt greit å bruke et vakkert mønstret sjal kjøpt i Nepal selv om man er nordmann, men jeg synes det er mindre greit når H&M eller andre kjeder stjeler slike intrikate mønstre og håndverk fra små kulturer og masseproduserer det for å tjene penger.

Noe av det minoriteter reagerer på, er også at deres kulturelle uttrykk blir diskriminert og sett ned på helt til noen hvite begynner å bruke samme uttrykk. Svarte i USA har for eksempel blitt nektet å ha håret i rastafletter i arbeidslivet, det har blitt ansett for å være "uprofesjonelt" og ghetto-aktig. Derfor har mange svarte kvinner rettet ut håret sitt, eller klippet det kort. Så kommer plutselig noen hvite kids på 90-tallet og finner ut at rastafletter er skikkelig hipt, selvsagt uten å bli diskriminert for det i det hele tatt. Da er det ingen som reagerer.

Jeg skjønner godt at den strukturen gjør minoritetsfolk forbanna. Så cluet er; låner du fra andre kulturer, sørg for at du også har respekt og forståelse for denne gruppen, og at hensiktene dine er genuine. Du ikler deg ikke en hijab fordi du synes det er "artig" og "eksotisk", samtidig som du behandler muslimer som mindreverdige og velger bort arbeidstakere, helsepersonell, barnevakter etc. som går med hijab. 

Anonymkode: a7006...901

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har reist mye i India og bodd der i måneder av gangen. Hun brukte noen ganger shalwar kameez kjøpt i India på fest der vi andre hadde kjole eller jeans/topp. Hun er norsk, men føler seg ikke vel i kjole.   Det er vel ok? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sari av en indisk kvinne for ca 15 år siden. Har noen ganger nå i voksen alder hatt lyst å bruke den til spesielle anledninger, men følt at det er veldig rart siden jeg er helt norsk og ikke har noen tilknytning til India annet en denne damen som var en familievenn. Samtidig så er det veldig trist at et så flott plagg bare blir liggende ubrukt i et skap. 

Anonymkode: 3c28b...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utenlandsk, og synes ikke det er noe problem hvis noen bruker tradisjonelle klær fra der jeg kommer fra. Ville ha vært hypokritisk av meg siden jeg selv bruker bunad på 17. mai. Blir jo samme greia. Men man burde kanskje ha en tilknytning til landet da, som f.eks. man er gift med noen derfra, eller har bodd der en stund eller noe. Også burde det være ved en spesiell anledning, som til en fest eller en feiring. Hadde blitt rart om folk gikk med tradisjonelle festklær til hverdags. 

Anonymkode: c8e81...0d7

Ja, blir vel litt i meste laget med full bryllupsantrekk.. det er mye hverdagsklær også som er typisk for andre nasjonaliteter, men alt etter anledning:) kunne aldri funnet på å bruke hverdags salwar kamiz på fest 😂

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det meste handler om respekt. Jeg synes det er helt innafor med låning fra kulturer, såfremt det ikke blir gjort på en utnyttende måte. For eksempel synes jeg det helt greit å bruke et vakkert mønstret sjal kjøpt i Nepal selv om man er nordmann, men jeg synes det er mindre greit når H&M eller andre kjeder stjeler slike intrikate mønstre og håndverk fra små kulturer og masseproduserer det for å tjene penger.

Noe av det minoriteter reagerer på, er også at deres kulturelle uttrykk blir diskriminert og sett ned på helt til noen hvite begynner å bruke samme uttrykk. Svarte i USA har for eksempel blitt nektet å ha håret i rastafletter i arbeidslivet, det har blitt ansett for å være "uprofesjonelt" og ghetto-aktig. Derfor har mange svarte kvinner rettet ut håret sitt, eller klippet det kort. Så kommer plutselig noen hvite kids på 90-tallet og finner ut at rastafletter er skikkelig hipt, selvsagt uten å bli diskriminert for det i det hele tatt. Da er det ingen som reagerer.

Jeg skjønner godt at den strukturen gjør minoritetsfolk forbanna. Så cluet er; låner du fra andre kulturer, sørg for at du også har respekt og forståelse for denne gruppen, og at hensiktene dine er genuine. Du ikler deg ikke en hijab fordi du synes det er "artig" og "eksotisk", samtidig som du behandler muslimer som mindreverdige og velger bort arbeidstakere, helsepersonell, barnevakter etc. som går med hijab. 

Anonymkode: a7006...901

Heelt enig!! Man må forstå bakgrunnen av ting:) 

1 time siden, Guidet Kvinne skrev:

En venninne av meg har reist mye i India og bodd der i måneder av gangen. Hun brukte noen ganger shalwar kameez kjøpt i India på fest der vi andre hadde kjole eller jeans/topp. Hun er norsk, men føler seg ikke vel i kjole.   Det er vel ok? 

 

Jeg hadde ikke reagert, jeg har mange salwar kamiz selv, men til sånn vanlig hverdag. Personlig mener jeg det er ok:p 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en sari av en indisk kvinne for ca 15 år siden. Har noen ganger nå i voksen alder hatt lyst å bruke den til spesielle anledninger, men følt at det er veldig rart siden jeg er helt norsk og ikke har noen tilknytning til India annet en denne damen som var en familievenn. Samtidig så er det veldig trist at et så flott plagg bare blir liggende ubrukt i et skap. 

Anonymkode: 3c28b...a5d

Bruk den 😍

Anonymkode: 0520b...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at salvar kamiz/hvordan nå enn det skrives er hverdagsantrekk altså. Min venninne hadde noen fine, broderte. Men uansett. Det var casual fest, ikke bryllup, og  det passet henne. Det er jo egentlig bare bukse/topp, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle reagere. Hun kledde seg ikke ut sånn ala Siv Jensen liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt større kvaler med å kle meg i kofte i selskap enn en nedtonet salwar kameez til hverdags, for å være ærlig. 

Hverdagsklær er bare klær, noe man har på for å ikke være naken (selv om man gjerne kan se bra ut). Nasjonaldrakter og kulturelle symboler som for eksempel bunad og kofte, synes jeg derimot man må ha en form for tilknytning for å bruke. Jeg kunne sikkert hatt på meg en gambisk nasjonaldrakt i bryllup i Gambia om jeg oppholdt meg der over noe tid, akkurat som en norskpakistaner for min del mer enn gjerne kan bruke bunad ved anledning. 

Å ta til seg deler av en kultur man deltar i, synes jeg vitner om respekt og et oppriktig ønske om deltagelse. Å plukke deler av en kultur man ikke har tilknytning til, blir bare feil i mine øyne.

Kofta er blant de vakreste draktene jeg vet om. Alle varianter jeg hittil har sett. Men i og med at jeg ikke har noen form for samisk tilknytning, blir det for meg helt feil å skulle bruke. 

Anonymkode: 44b9e...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FantasDick skrev:

Cultural appropriation? 

Dette er en term som man ser mye av nå om dagen, men ingen sier noe om hvor grensa går mellom appropriation og utveksling. Hva er ok? 

Anonymkode: 5449f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser merkelig ut om en vanlig norsk kvinne skal spasere rundt i afrikanske kjortler og rastafletter. Det jeg ville tenkt om jeg så en slik dame, var at hun garantert prøver å "smelte inn" i miljøet til sin afrikanske kjæreste....

Kvinner som går i indiske eller pakistanske klesdrakter er nok uten unntak gift med eller sammen med en av den nasjonaliteten. Bor i Oslo, og der det er en del av disse. De norske kvinnene som går kledd slik og samtidig kanskje har håret halvt tildekket, er uten unntak enten i følge med andre pakistanske kvinner kledd likedan, eller de leier små barn av blandings-opphav eller de går sammen med sin pakistanske mann. Det er dette jeg har sett i alle år, så om jeg plutselig så en norsk kvinne alene i pakistanske tradisjonelle klær på gaten, ville jeg tenkt at hun nok er gift med en derfra. Ikke at hun bare likte klærne.

Synes det er pussig om noen uten noen som helst tilknytning til disse landene skulle plutselig begynne og kle seg i slike klær på gata i Norge. Hva er vitsen liksom? Er det bare det at man synes det er "fint"? Jeg ville aldri kledd meg i en indisk brudedrakt, selv om jeg kan synes den ser "fin ut" på bilder. I India.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...