Gå til innhold

Internasjonale studier eller statsvitenskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en av disse to. Ved første øyekast virker inter mer variert, men når jeg så litt på statsvitenskap tenkte jeg at de to studiene virker svært like. I tillegg må jeg ta opp noen fag hvis jeg skal komme inn på førstnevnte. Så det jeg lurte på var:

 

er de to studiene så like som det virker? 

 

Hvordan er studiemiljøene på de to studiene?

Er det verdt å ta opp fag for å komme inn på inter, eller kan jeg like godt velge statsvitenskap mtp studieløp, jobbmuligheter og videre studier? 

Hvis jeg velger statsvitenskap og tar fordypning i internasjonal politikk, kan jeg likevel ta master i International studies o.l. I utlandet?

 

På forhånt, takk! :)

 

 

Anonymkode: ae49c...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke ganske dårlig med jobbmuligheter til slike studier? 

Anonymkode: 50704...98a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer en av disse to. Ved første øyekast virker inter mer variert, men når jeg så litt på statsvitenskap tenkte jeg at de to studiene virker svært like. I tillegg må jeg ta opp noen fag hvis jeg skal komme inn på førstnevnte. Så det jeg lurte på var:

er de to studiene så like som det virker? 

Hvordan er studiemiljøene på de to studiene?

Er det verdt å ta opp fag for å komme inn på inter, eller kan jeg like godt velge statsvitenskap mtp studieløp, jobbmuligheter og videre studier? 

Hvis jeg velger statsvitenskap og tar fordypning i internasjonal politikk, kan jeg likevel ta master i International studies o.l. I utlandet?

På forhånt, takk! :)

 

 

Anonymkode: ae49c...740

Det er en del overlapping, ja. Int.St har selvsagt noe mer internasjonalt fokus. Statsvitenskap vil fokusere alltid mer på oppbyggingen av den norske stat og hvordan samfunnet i Norge fungerer, men det vil alltid være en del overlapping med like fag. 

Om du skal ta opp fag for å komme inn på Int.St, må nesten være avhengig av hva du synes om de fagene har har tenkt å studere på bachelornivå. Noen meget kjedelige fag slipper man ikke unna uansett - slik som ExPhil og ExFac, men du får se om de andre "faste" fagene som du ikke kan velge bort er mer "spennende" hos Int.St eller hos statsvitenskap. 

For norske forhold er egentlig statsvitenskap best siden det er mer fokus på Norge. Men tenker du mer internasjonalt, så er Int-St mer passende. 

Ja, du kan fortsatt ta master i Int-St i utlandet uansett hvilken kombinasjon du velger på bachelornivå. Men det hadde vært enda lettere å svare deg mer spesifikt og anbefale noe konkret, om du kunne sagt hvor du kunne tenkt deg å ta master, for de er egentlig så forskjellige mange steder når det gjelder både varighet, kostnad, krav og fagsammensetting.

Anonymkode: 9d90f...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ganske dårlig med jobbmuligheter til slike studier? 

Anonymkode: 50704...98a

Det kan man trygt si!

Anonymkode: b3a7c...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man trygt si!

Anonymkode: b3a7c...d76

Har en kompis som gikk statsvitenskap. Etter år med arbeidsledighet endte han opp med å starte på sykepleier linja 😋.  

Anonymkode: 51273...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en kompis som gikk statsvitenskap. Etter år med arbeidsledighet endte han opp med å starte på sykepleier linja 😋.  

Anonymkode: 51273...241

Skal man ta statsvitenskap (og også forsåvidt internasjonale studier), er man helt nødt til å ta minimum mastergrad. Men gjør man det, kan det åpne seg veldig mange spennende jobbmuligheter hvis man samtidig er litt flink til å bygge nettverk + jobbe seg opp relevant erfaring ved siden av studiene.

Anonymkode: d87e3...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et av de verste fagene å ta med tanke på jobbmuligheter etter studiene. 

Anonymkode: 31df5...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et av de verste fagene å ta med tanke på jobbmuligheter etter studiene. 

Anonymkode: 31df5...1fa

Det var litt overdrevent, men man bør vite hva man går til, ja.

Anonymkode: b3a7c...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt overdrevent, men man bør vite hva man går til, ja.

Anonymkode: b3a7c...d76

Har tenkt litt på det og er forberedt på å jobbe mye får å få gode karakterer og relevant erfaring.

Anonymkode: ae49c...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tenkt litt på det og er forberedt på å jobbe mye får å få gode karakterer og relevant erfaring.

Anonymkode: ae49c...740

Da bør du også være forberedt på å måtte ta master.

Anonymkode: 098de...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt litt på det og er forberedt på å jobbe mye får å få gode karakterer og relevant erfaring.

Anonymkode: ae49c...740

Fikk du lest svaret mitt til deg lenger oppe der jeg hadde et par spm? Takker på forhånd.

Anonymkode: 9d90f...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man trygt si!

Anonymkode: b3a7c...d76

Man må nesten definere først hva som er "dårlige jobbmuligheter"? Mener du at bare 20% får jobb eller at 50% får jobb 6 måneder etter endt utdanning? Eller 2 - 3 år etter endt utdanning? For det finnes faktisk undersøkelser på dette, skjønner du. 

Anonymkode: 9d90f...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må nesten definere først hva som er "dårlige jobbmuligheter"? Mener du at bare 20% får jobb eller at 50% får jobb 6 måneder etter endt utdanning? Eller 2 - 3 år etter endt utdanning? For det finnes faktisk undersøkelser på dette, skjønner du. 

Anonymkode: 9d90f...ad2

I Norge er det lav arbeidsledighet, så alle kan få jobb hvis de vil. Men alle får ikke relevant jobb, og dette er studier hvor man bør være klar over at man kanskje ender opp med noe annet enn man så for seg fra start. 

Anonymkode: b3a7c...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det lav arbeidsledighet, så alle kan få jobb hvis de vil. Men alle får ikke relevant jobb, og dette er studier hvor man bør være klar over at man kanskje ender opp med noe annet enn man så for seg fra start. 

Anonymkode: b3a7c...d76

Nei, alle kan ikke få jobb bare fordi ledigheten er lav. Statistikken er forøvrig manipulert. Vi har ca 300 000 studenter, der 2 av 3 er nødt til å ha deltidsjobb (ca 200.000 studenter), mens 1 av 3 (ca 100.000 studenter) ikke greier å finne seg jobb og sliter som bare det. 

Så har vi alle på AAP (ca 125.000) og ledige som du har nevnt (62.500) i tillegg til flere titusener på sosialen. (over 50.000). 

Så over på dette med relevant jobb, hva gjelder TS sitt valg.

Ca 3 år etter endt utdanning (master innenfor samfunnsvitenskap) så er 91% i relevant jobb. Resterende 9% fordeler seg på følgende: 3,5% ledige. 1,6% undersysselsatt. 3,9% irrelevant arbeid pga vansker - altså totalt 9%. 

Dette ser du på side 45:

https://khrono.no/files/2018/01/31/NIFUrapport2018-2.pdf

Hvis man scroller videre ned til side 48, så finner man også ledighetskategoriene innenfor samfunnsvitenskapelige fag. 

Vi ser at sosialantropologer sliter, sammen med medie- og informasjonsfag. Samfunnsgeografene sliter (delvis) de også. 

De tre faggruppene som sliter minst er: samfunnsøkonomi, statsvitenskap og sosiologi. Samf-Øk har kun 2,4% undersysselsetting og ingen ledighet eller irrelevant arbeid pga vansker.

Statsvitenskap har 2,5% ledighet. 1,2% undersysselsetting og 3,1% irrelevant arbeid pga vansker = totalt 6,8%. 

Sosiologi har totalt 6,1% undersysselsetting og ingen ledighet eller irrelevant arbeid pga vansker.

For å oppsummere, så får vi følgende totale tall ca 3 år etter mastergraden:

Samf-Øk 2,4%

Sosiologi 6,1%

Statsvitenskap 6,8%

Så det er altså andre samfunnsvitenskapelige retninger (media, sosialantropologi, samfunnsgeografer, osv) som trekker snittet opp til 9%, men det er ikke 9% som er relevant for TS her, men den som viser 6,8% (statsvitenskap) og velger TS samf-øk fag i fordypningen, så synker de 6,8% ytterliggere ned mot kanskje så lavt som 2,4%. 

Det er veldig sjeldent at "alle" skal få jobb i denne type fag som svinger såpass mye i innhold og valgmuligheter / pensum, karakterer, osv, men når et sted mellom ca 93,5% og 97,5% har relevant jobb ca tre år etter mastergraden, så er vel ikke det akkurat dårlig? Men det er klart - hva som er "bra og dårlig" farges også av hva man selv "aksepterer" av ledighet.

 

 

Anonymkode: 9d90f...ad2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid så kleint med AB'ere som liker sine egne innlegg 😂.

Jo, "alle" som er arbeidsføre kan få jobb i Norge, men ikke SAMTIDIG. Men om man er arbeidsledig med en humaniora-grad er det alltid en dass som kan vaskes om man er villig til det...

Anonymkode: b3a7c...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alltid så kleint med AB'ere som liker sine egne innlegg 😂.

Jo, "alle" som er arbeidsføre kan få jobb i Norge, men ikke SAMTIDIG. Men om man er arbeidsledig med en humaniora-grad er det alltid en dass som kan vaskes om man er villig til det...

Anonymkode: b3a7c...d76

Ja, jøss, du har sikkert "oversikten over" hvem som gir likes. Du svarte ganske kjapt ser jeg, men noe totalt meningsløst. 

Det er komplett idioti å hevde at "alle som vil" kan få seg jobb i Norge. Beklager, du lever på en annen planet. Du tror at det er en slags "kø" der man rykker frem i køen for å få jobb jo lenger man har vært ledig. Det er feil. Vi har et stort segment mennesker som sliter med å komme i jobb, men jeg skjønner at du liker alltid å hetse og skylde på de svakerestilte i samfunnet. 

Den dassen som du mener at bør vaskes, får uten problemer ca 100 søkere og kun 1 blir valgt (altså 1%) og 99% får avslag. Dette er ikke lenger 1980-tallet / 1990-tallet da det var bare å svinge innom butikken / renholdsfirmaet og spørre når man kan begynne i jobb. Slik var det før. Vi er i 2019 nå - sånn er det ikke lenger. 

 

Anonymkode: 9d90f...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del overlapping, ja. Int.St har selvsagt noe mer internasjonalt fokus. Statsvitenskap vil fokusere alltid mer på oppbyggingen av den norske stat og hvordan samfunnet i Norge fungerer, men det vil alltid være en del overlapping med like fag. 

Om du skal ta opp fag for å komme inn på Int.St, må nesten være avhengig av hva du synes om de fagene har har tenkt å studere på bachelornivå. Noen meget kjedelige fag slipper man ikke unna uansett - slik som ExPhil og ExFac, men du får se om de andre "faste" fagene som du ikke kan velge bort er mer "spennende" hos Int.St eller hos statsvitenskap. 

For norske forhold er egentlig statsvitenskap best siden det er mer fokus på Norge. Men tenker du mer internasjonalt, så er Int-St mer passende. 

Ja, du kan fortsatt ta master i Int-St i utlandet uansett hvilken kombinasjon du velger på bachelornivå. Men det hadde vært enda lettere å svare deg mer spesifikt og anbefale noe konkret, om du kunne sagt hvor du kunne tenkt deg å ta master, for de er egentlig så forskjellige mange steder når det gjelder både varighet, kostnad, krav og fagsammensetting.

Anonymkode: 9d90f...ad2

Har tenkt litt på Edinburgh eller annet universitet i UK

Anonymkode: ae49c...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2019 at 3:57 PM, AnonymBruker said:

Dette er et av de verste fagene å ta med tanke på jobbmuligheter etter studiene. 

Anonymkode: 31df5...1fa

Neida! Står verre til med sosialantropologene og kunsthistorikerne.

Anonymkode: 05bef...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...