Gå til innhold

HPV-vaksine og graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal i morgen ta HPV Gardasil 9-vaksine i morgen(første dose). Jeg leser at dette vil ta opp til 6mnd å fullføre dette vaksinasjons-programmet.

 

Jeg har nylig tatt celleprøve og en biopsi som viste celleforandringer grad 2. Jeg skal om en mnd inn til konisering.

 

Jeg og min samboer ønsker oss barn og var egentlig veldig klar til å sette i gang med å prøve etter et nylig gynekologisk inngrep jeg har hatt.

 

Burde jeg ta første vaksine i morgen, og da at vi må vente evt 6mnd til å prøve å bli gravid? 

Eller er det mulig å begynne å prøve å bli gravid etter konisering, og heller vente med HPV-vaksine til evt etter graviditet og fødsel? 

 

Det å skulle prøve å bli gravid etter konisering er selvfølgelig kun noe vi kommer til å prøve på om prøvene er fine og at de greier å fjerne de syke cellene.

 

Takker for alle svar.

Anonymkode: e94b8...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var gravid fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ta hpv vaksinen.

Anonymkode: d891c...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg skal i morgen ta HPV Gardasil 9-vaksine i morgen(første dose). Jeg leser at dette vil ta opp til 6mnd å fullføre dette vaksinasjons-programmet.

 

Jeg har nylig tatt celleprøve og en biopsi som viste celleforandringer grad 2. Jeg skal om en mnd inn til konisering.

 

Jeg og min samboer ønsker oss barn og var egentlig veldig klar til å sette i gang med å prøve etter et nylig gynekologisk inngrep jeg har hatt.

 

Burde jeg ta første vaksine i morgen, og da at vi må vente evt 6mnd til å prøve å bli gravid? 

Eller er det mulig å begynne å prøve å bli gravid etter konisering, og heller vente med HPV-vaksine til evt etter graviditet og fødsel? 

 

Det å skulle prøve å bli gravid etter konisering er selvfølgelig kun noe vi kommer til å prøve på om prøvene er fine og at de greier å fjerne de syke cellene.

 

Takker for alle svar.

Anonymkode: e94b8...477

Her bør du begynne å tenke deg om, hva prioriterer du først og høyest? Å bli gravid eller å ta vare på egen helse til beste for både deg selv og et fremtidig barn?

Anonymkode: 96a8d...721

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt vaksinene og heller utsatt graviditet. Vaksinen er anbefalt å ta hvis man har hatt celleforandringer også, så det er en ekstra god grunn til å prioritere den. 

Anonymkode: aa5b2...17a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg kommer nok til å ta HPV-vaksinen før jeg blir gravid, jeg ser at det er det lureste og beste å gjøre både for meg og en fremtidig baby.

 

:) 

Anonymkode: e94b8...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du definitivt kan ta vaksinen i morgen, og så bli gravid med en gang. Man skal ikke utsette graviditet for å få tatt HPV-vaksinen. Du er nok smittet med HPV allerede som kan være årsak til celleforandringene dine, så vaksinen trenger ikke ha noe for seg. Lykke til! 

Jeg vil heller ikke dra det så langt å si at man ikke skal bli gravid for å ta HPVvaksinen, at man da tenker på egen helse. Heller er helse komplekst, med fysiske, psykiske, atferd og emosjonelle dimensjoner. Hvor gammel er du? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg kommer nok til å ta HPV-vaksinen før jeg blir gravid, jeg ser at det er det lureste og beste å gjøre både for meg og en fremtidig baby.

 

:) 

Anonymkode: e94b8...477

Jeg fikk beskjed om å ikke tenke på vaksine før etter graviditet. Ble anbefalt å gå rett i gang med IVF og så heller ta vaksine etter graviditet. 

Så jeg ville bare ventet med vaksinen og satt i gang med prøvingen 🙂

Anonymkode: 9a75f...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt vaksinen. Det er uansett anbefalt å vente litt med graviditet etter konisering. 

Anonymkode: 6a106...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dose nummer 1, bli konisert også ser du hvor langt dere er kommet når dose 2 skal tas (etter 2 mnd). Jeg fikk tatt to doser nå før jeg ble gravid, og venter bare med siste til etter graviditeten 😊 Jeg tok dosene uka jeg hadde mensen for da var jeg sikker på at jeg ikke gjorde noen skade. Her står det veldig greit om vaksine for prøvere; 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/hpv-vaksine-til-unge-kvinner/hpv-vaksinasjon-ved-graviditet-og-amming/

 

Lykke til 😊

Anonymkode: 01f49...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt vaksinen. Det er uansett anbefalt å vente litt med graviditet etter konisering. 

Anonymkode: 6a106...bd5

Det er ikke nødvendig å vente etter konisering. 

Anonymkode: 9a75f...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig å vente etter konisering. 

Anonymkode: 9a75f...957

Jeg fikk beskjed å vente 6 mnd og at det var standard anbefaling. 

Anonymkode: 6a106...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed å vente 6 mnd og at det var standard anbefaling. 

Anonymkode: 6a106...bd5

Tror de evt. sier det for å være sikker på at alt er fjernet før man blir gravid. Har ikke hørt noe om det selv, ei heller mine venninner som var i prøvetid når de måtte konisere. Bli ferdig med blødning og renselse så går det nok bra TS :) 

Anonymkode: 01f49...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig noen grunn til å ta vaksine hvis du har fast partner...? 

Anonymkode: ce4c2...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha spurt den personen som du tar vaksinen hos.

Anonymkode: 4e75d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig noen grunn til å ta vaksine hvis du har fast partner...? 

Anonymkode: ce4c2...783

Du vet aldri hva livet videre bringer, selv om man er i lykkelig forhold nå kan det om 3 år ha snudd og man er med noen ny. Da ville jeg heller bare tatt den vaksina nå og vært ferdig med det. Det har alle mine leger også sagt. 

Anonymkode: 01f49...640

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nesten samme situasjon som deg ts. Ble konisert forrige onsdag og tok første dose av HPV-vaksinen fredag. 2.dose blir i mai og siste i august. Så tenker vi å prøve på en ny baby etter det. Jeg har alderen i mot meg, så håper virkelig det ikke er for sent å prøve til høsten. Men får bare ta det som det kommer.

Ser det som veldig viktig å få fullført HPV vaksineringen og bli fri for celleforandringer før en eventuell graviditet for celleforandringer kan jo bli verre under svangerskap. Legen som koniserte meg sa at koniseringen ikke ga noe særlig høyere risiko for senabort eller tidlig fødsel da dagens koniseringsmetoder er mer skånsomme enn før og de fjerner mindre.

Anonymkode: 7f3b3...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det😊

Jeg tok første vaksinen for en uke siden og er glad jeg gjorde det, da jeg har påvist HPV18-viruset. Jeg fikk høre av en lege jo raskere jeg setter i gang med HPV-vaksineringen, desto større er sjansen for å bli kvitt celleforandringene mine. Så jeg får se etter koniseringen hva prøvesvaret blir. Men jeg ønsker selv å fullføre vaksineringen og være på den trygge siden før jeg blir gravid, selv om det føles litt kjipt (forstå meg rett) å vente 6 mnd når jeg og min samboer var veldig klare til å prøve å bli gravid.

Anonymkode: e94b8...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Jeg er i nesten samme situasjon som deg ts. Ble konisert forrige onsdag og tok første dose av HPV-vaksinen fredag. 2.dose blir i mai og siste i august. Så tenker vi å prøve på en ny baby etter det. Jeg har alderen i mot meg, så håper virkelig det ikke er for sent å prøve til høsten. Men får bare ta det som det kommer.

Ser det som veldig viktig å få fullført HPV vaksineringen og bli fri for celleforandringer før en eventuell graviditet for celleforandringer kan jo bli verre under svangerskap. Legen som koniserte meg sa at koniseringen ikke ga noe særlig høyere risiko for senabort eller tidlig fødsel da dagens koniseringsmetoder er mer skånsomme enn før og de fjerner mindre.

Anonymkode: 7f3b3...732

 

Hei,

Ok, synes du koniseringen gikk fint?😊 Ikke kjekt å høre at vi er i nesten samme situasjon men fint å kunne dele litt tanker om det vi går gjennom begge to.

Fint også å høre at dagens koniseringsmetoder er mer skånsomme enn før. Er veldig spent selv hva som skjer under koniserings-timen.

Ja, jeg tenker det samme, at skal jeg først begynne på vaksineringen og at den kan forhindre nye celleforandringer, så ønsker jeg det.

Du skriver at du tok første HPV-vaksine på fredag og deretter andre dose i mai og tredje og siste dose i august, dette er jo kortere tids-intervaller enn det jeg har lest man skal ta. Er det mulig å ta det med kortere tids-intervaller?

Jeg krysser fingrene for deg at det skal gå fint med prøvingen☺️💖

Klem til deg

Anonymkode: e94b8...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det😊

Jeg tok første vaksinen for en uke siden og er glad jeg gjorde det, da jeg har påvist HPV18-viruset. Jeg fikk høre av en lege jo raskere jeg setter i gang med HPV-vaksineringen, desto større er sjansen for å bli kvitt celleforandringene mine. Så jeg får se etter koniseringen hva prøvesvaret blir. Men jeg ønsker selv å fullføre vaksineringen og være på den trygge siden før jeg blir gravid, selv om det føles litt kjipt (forstå meg rett) å vente 6 mnd når jeg og min samboer var veldig klare til å prøve å bli gravid.

Anonymkode: e94b8...477

Jeg fikk påvist HPV16 og en til jeg ikke husker (men ikke 18), men de fikk fjernet alle forandringer under koniseringen og på kontroll-celleprøven etter 6 mnd var forandringer og hpv helt borte 😊 Veldig god beskjed å få når man vet den hissige varianten har herjet litt. Hadde da rukket bare en dose av vaksinen ettersom jeg gikk gjennom litt andre ting også. Velger å tro den hjalp litt til uansett 👍🏼 Lykke til! 

Anonymkode: 01f49...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig noen grunn til å ta vaksine hvis du har fast partner...? 

Anonymkode: ce4c2...783

Aldri hørt om utroskap? Selv om mannen virker som "verdens beste" kan man aldri være sikker. Tar klamydia test en gang i måneden på sex og samfunn selv om jeg er i et forhold. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på han, men dersom han skulle falt for fristelsen så vill ikke jeg at det skal gå mer utover meg enn nødvendig.

Anonymkode: 4e75d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...