Gå til innhold

Dere som ammer - er dere alltid i "ammeavstand" fra babyen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ammer - er dere alltid i "ammeavstand" fra babyen?

Jeg tenker på om dere pumper og lar pappa gi på flaske noen ganger, enten dag eller natt?

Har fått barn nummer to nå. I forrige ammeperiode var jeg aldri mer enn to timer borte, for eksempel på butikken osv. Tok også alle netter alene, og barnet drakk aldri fra en flaske. Bare lurer på hva som er "vanlig", med tanke på avlastning/hjelp i ammeperioden.

Anonymkode: 1db1c...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er hun tre mnd og jeg har vel aldri vært lenger borte enn en halvtime. Er godt mulig jeg pumper etterhvert, men enn så lenge har jeg ikke lyst til å være borte fra henne så lenge så da gjør jeg ikke det. Med førstemann var jeg borte så lenge at han måtte få flaske når han var rundt 6 mnd, men det var sjeldent det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøkteet par ganger med hver av gullene npr de var 4-5 måneder. Funka ikke 🤣 Måtte komme hjem. 

Anonymkode: c58f0...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med koppmating allerede den dagen hun ble født, så far var delaktig med matingen fra første stund. Etterhvert som det gikk bedre med ammingen, tok jeg mer over. Etter ca 2 mnd begynte hun med flaske, men kunne ikke være mer enn 3 - 4 timer borte før hun var 3-4 mnd. Det var uansett ikke noe jeg ønsket heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga aldri flaske her eller, og ammet dag og  natt. Føltes mest naturlig og hadde ikke behov for noe avlastning.. er jo bare en kort periode i livet til barnet, så gadd ikke styre med noe flasker her i gården..

Anonymkode: d4ddc...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte mate vha kopp og flaske fra tidlig av, grunnet stramt tungebånd. Så det ble ofte til at pappaen matet mens jeg pumpet. Etterhvert som vi fikk etablert ammingen, så fortsatte jeg likevel å pumpe innimellom, for å ikke miste flasketilvenningen. Pappaen jobber på båt, og det var viktig for meg å få litt alenetid (les: søvn) når jeg først hadde mulighet for avlasting. Tror far tok første natten alene da mini var ca. 3mnd, og tok fra da én natt i uken for at jeg skulle få noe sammenhengende søvn. 

For oss var det viktig at pappaen kunne bidra også. Vi venter straks nr to, og så snart ammingen er godt etablert vil vi forsøke med flaske og pumping. Det er selvsagt lettere for meg å bare amme, men jeg syns det er viktig å legge til rette for at far også kan ta seg av barnet alene i noen timer. Det gjør overgangen til pappaperm lettere, og ikke minst vil det neste gang frigjøre litt alenetid for meg og kommende storebror❤️

Anonymkode: a9ee6...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår fikk flaske fra start da melka ikke kom på nesten en uke. Jeg hadde en tøff fødsel, så vi ga mme på ett nattmåltid lenge også, så jeg kunne hente meg litt inn med 4 timer sammenhengende søvn. Selv om ammingen etter hvert kom på plass fortsatte vi med pumping og flaske jevnlig, sånn at vi visste han fortsatt tok det. 

Da han var 10 uker var jeg min første dag borte. Fra morgen til kveld. Da ga vi litt pumpet melk, og litt mme. Da han var 4 måneder var jeg 2 dager borte. Tok med pumpa på tur.

For min del var det viktig med en balanse, jeg ønsket å amme, men det var viktig for meg at baby tok flaske, sånn at far kunne steppe inn mer om det var behov for det. Og første natt alene etter 4 måneder var himmelsk!

Anonymkode: f2472...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er styret med pumping så kjipt at jeg ikke er borte mer enn et par timer fra babyen, så hun ammes istedet. Hun er 5 måneder nå. Sovner fort på natta etter amming så det går bra.

Ønsker ikke å være særlig mer borte fra henne heller, men en kinotur eller shopping/prøve klær osv hadde vært godt. Begynner snart med litt grøt, så om noen måneder går det an å være litt mer borte.

Hun tar ikke smokk, aldri prøvd tåteflaske. Blir spennende å se hvordan det går etterhvert. Skal jeg ikke ha ulønna perm må jeg vel pumpe, den tid den sorg.

Anonymkode: 19489...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen ble med meg overalt. På visning, handling, legekontroll osv. Følte ikke behov for avlastning fra amming. Mannen bidro på alle andre områder.

Anonymkode: 95e66...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alltid i nærheten, maks. 1,5 time borte om gangen. Jeg ønsket selv å være i nærheten, men fikk heller aldri til å pumpe. Jeg tok alt om natta, da jeg taklet og takler dårlige netter mye bedre enn ham. Han blir helt ødelagt av lite søvn, men stod ofte opp en/halvannen time tidligere om morgenen og tok babyen slik at jeg fikk sove.

Anonymkode: 71d7e...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn, og med de to siste var jeg vel i ammeavstand fram til de var godt over på fast føde. Så tok jeg igjen alenetid og venninner siden. Men da var vi jo så veldig inne i småbarnsbobla at det føltes helt greit å gjøre det sånn, vi var jo ikke akkurat så aktive utenom huset fra før.

Far fikk hovedansvaret for nettene når jeg ikke ga pupp lenger. 

Anonymkode: 62e98...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er 5,5 mnd. Er aldri lenger enn 2 til 3 timer borte siden han ikke tar flaske. Vi jobber innherdig på å få han til å ta flaske siden jeg skal I utdrikningslag om en mnd.. Tenker å prøve tutekopp nå 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Dere som ammer - er dere alltid i "ammeavstand" fra babyen?

Jeg tenker på om dere pumper og lar pappa gi på flaske noen ganger, enten dag eller natt?

Har fått barn nummer to nå. I forrige ammeperiode var jeg aldri mer enn to timer borte, for eksempel på butikken osv. Tok også alle netter alene, og barnet drakk aldri fra en flaske. Bare lurer på hva som er "vanlig", med tanke på avlastning/hjelp i ammeperioden.

Anonymkode: 1db1c...474

Man bør jo ikke være borte i fra baby om man er primæromsorgsperson. Tenker at det er ok med et par timer barnevakt når baby har startet med fast føde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.4.2019 den 19.38, Blingblingtahei skrev:

Ungen er 5,5 mnd. Er aldri lenger enn 2 til 3 timer borte siden han ikke tar flaske. Vi jobber innherdig på å få han til å ta flaske siden jeg skal I utdrikningslag om en mnd.. Tenker å prøve tutekopp nå 😊 

Ta med ungen og ta tidlig kveld i stedet kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ungen på utdrikningslaget? Hm nei, det vil jeg aldri gjøre. Går det seg ikke til innen den tid så drikker jeg alkoholfritt og kjører fram og tilbake, men tar ikke med barnet mitt på fest hvor de kommer til å drikke fra start til slutt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Ta med ungen på utdrikningslaget? Hm nei, det vil jeg aldri gjøre. Går det seg ikke til innen den tid så drikker jeg alkoholfritt og kjører fram og tilbake, men tar ikke med barnet mitt på fest hvor de kommer til å drikke fra start til slutt. 

Om det er fyllefest i fra morgen til kveld/natt så skjønner jeg at du ikke tar med baby. Men  å ta med baby på dagen før de andre blir beruset går vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Dragen42 skrev:

Om det er fyllefest i fra morgen til kveld/natt så skjønner jeg at du ikke tar med baby. Men  å ta med baby på dagen før de andre blir beruset går vel bra?

Jeg blir nok hjemme med barnet så lenge jeg kan/er naturlig, også blir det grilling og fest fra ettermiddag/kveld, og enkelte drikker mer enn andre så vil uansett ikke utsette han for 20 småberusa damer som skal bortpå. Dagen skal også være for min venninne så fokuset skal være på henne. Så nei, vil uansett ikke ta med baby på utdrikningslag 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har baby tatt flaske siden dag 1 og jeg har vært borte et par ganger hvor jeg har pumpet tidligere på dagen og far har matet. Jeg ser dog ikke for meg at far tar nettene med flaske, da puppen både er mat og kos og roer ned både baby og meg om natta.

Men er gull å vite at jeg kan være borte og baby fremdeles får morsmelk :)

Anonymkode: 2d504...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...