Gå til innhold

Dere med to etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.4.2019 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det med etternavn når dere gifter dere? Fjerner ett, beholder alle? Jeg har fire navn til sammen og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Vi vil begge at vi skal ha samme etternavn når vi blir gift, men jeg aner ikke hvilket jeg i så fall skal ta bort. Det blir jo mye med fem navn..

Anonymkode: 64854...e63

Da ville jeg beholdt det som er ditt etternavn (siste etternavnet) som mellomnavn ved ekteskapsinngåelse og så ta mannens etternavn som ditt etternavn.

Anonymkode: 53afe...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk: *sykt stress med to navn, så vi beholdt hvert vårt*

*barna får begge, synd for de*

Anonymkode: 1d322...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo meg uansett om jeg er gift, samboer, eller singel. Skjønner ikke hvorfor man tar partners navn. Virker teit.

Anonymkode: 5a1b0...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst så mye kluss ang etternavn. 

Stakkars barn med 3-4 forskjellige etternavn. Kanskje på tide å ta vare på noen tradisjoner isteden for å knytte for sterke bånd til et navn 😲

Anonymkode: f2989...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to etternavn, alltid tenkt at de er viktige for meg, men ikke vært klar over HVOR viktige før vi barn sammen. Barnet skulle få ett navn av hver av oss. 

Min samboer har bare ett etternavn, men for meg var det rett og slett veldig vanskelig å velge hvilket som skulle gis til barnet. 

Har dermed funnet ut at det bøir veldig vanskelig å skulle forandre på etternavnet dersom vi gifter oss. Jeg synes det er veldig fint med par som tar hverandre sine etternavn, men samtidig så føler jeg absolutt ingen «tilhørighet» til hans familie og det føles feil å droppe min familie sitt navn til fordel for en familie jeg ser en eller to ganger i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i dag lov å ha to etternavn uten bindestrek? Jeg ville ikke ha bindestrek, så tok mannens som mellomnavn. 

Anonymkode: 266c9...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beholdt mitt, han sitt, barnet fikk det navnet som var minst trøblete og det var hans. Aldri plaget meg å ikke ha samme etternavn som barnet, som forøvrig nå er voksen. 

Anonymkode: af528...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det i dag lov å ha to etternavn uten bindestrek? Jeg ville ikke ha bindestrek, så tok mannens som mellomnavn. 

Anonymkode: 266c9...16d

Nei, det vil da være et mellomnavn og et etternavn. For at begge deler skal regnes som etternavn må det ha bindestrek, og blir jo da egentlig ett navn, ikke to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellige etternavn. Null problem. Vi vet vi er familie selv om vi ikke heter det samme. 

Anonymkode: 2da87...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...