Gå til innhold

Dere med to etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med etternavn når dere gifter dere? Fjerner ett, beholder alle? Jeg har fire navn til sammen og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Vi vil begge at vi skal ha samme etternavn når vi blir gift, men jeg aner ikke hvilket jeg i så fall skal ta bort. Det blir jo mye med fem navn..

Anonymkode: 64854...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjøre om tittelen din til "Dere med to etternavn før dere SKAL gifte dere"

 

😄 lev vel 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdt hvert vårt, fordi ingen følte for å fjerne noe. Har virkelig ikke hatt noe som helst å si. 

Om det er viktig å finne noe felles må dere finne en annen løsning. Har jo lite å si hva andre gjør - du må velge om du beholder alle, eller fjerner noe, eller om han tar begge dine. 

Anonymkode: 80ec8...e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt mitt etternavn, og tok kun hans, fordi jeg mente at min identitet ikke hang sammen med noen usle bokstaver uansett. Så jeg hadde kun hans etternavn + mitt fornavn da, etter at vi giftet oss.

Senere angret jeg for at jeg skiftet etternavn overhodet. Så det endte med at jeg på slutten av ekteskapet endret navn hos Skatteetaten en kveld, og neste dag var endringen gått igjennom og jeg hadde mitt gamle etternavn igjen. Det hadde jeg de to siste årene jeg var gift. 

Hvis dere er så opptatt av å hete det samme, gjør kort prosess. Du har to etternavn fra før, fjern alle og ta kun din ektemanns etternavn. Enkelt å greit. Mye enklere med tanke på barna også. Mindre å fylle ut på skjemaer og overalt.

Mitt barn har mitt etternavn som mellomnavn og min eks manns etternavn som etternavn. Men vi bruker aldri mellomnavnet. Aldri gjort det. Bare mye å drasse på.

Anonymkode: faa86...a3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg beholdt FJERNET mitt etternavn, og tok kun hans, fordi jeg mente at min identitet ikke hang sammen med noen usle bokstaver uansett. Så jeg hadde kun hans etternavn + mitt fornavn da, etter at vi giftet oss.

Senere angret jeg for at jeg skiftet etternavn overhodet. Så det endte med at jeg på slutten av ekteskapet endret navn hos Skatteetaten en kveld, og neste dag var endringen gått igjennom og jeg hadde mitt gamle etternavn igjen. Det hadde jeg de to siste årene jeg var gift. 

Hvis dere er så opptatt av å hete det samme, gjør kort prosess. Du har to etternavn fra før, fjern alle og ta kun din ektemanns etternavn. Enkelt å greit. Mye enklere med tanke på barna også. Mindre å fylle ut på skjemaer og overalt.

Mitt barn har mitt etternavn som mellomnavn og min eks manns etternavn som etternavn. Men vi bruker aldri mellomnavnet. Aldri gjort det. Bare mye å drasse på.

Anonymkode: faa86...a3a

Rettelse av innlegget mitt ovenfor. Jeg mente selvfølgelig det motsatte! 

Anonymkode: faa86...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet navn, men hvis dere er opptatt av å hete det samme syns jeg dere skal velge hver deres etternavn og ta begge. Feks hvis du heter Hansen Olsen og han heter Karlsson Kristiansen kan dere begge hete Olsen Kristiansen

Anonymkode: 3ad38...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan ta ett av dine etternavn, så kan du beholde begge dine. Det er ikke en selvfølge at det er dama som må bytte navn.

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter ikke navn pga. en mann. :) Er stolt av navnet mitt. 

Anonymkode: 5e12d...289

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytter ikke navn pga. en mann. :) Er stolt av navnet mitt. 

Anonymkode: 5e12d...289

Samme her! Hadde han hett noe kult som McDuck eller Obama skulle jeg vurdert å bytte😂.

Anonymkode: db640...52f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier regelen? finnes det regler? eller bare tradisjoner? og hvor har tradisjonen sitt utspring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Egenskap skrev:

hva sier regelen? finnes det regler? eller bare tradisjoner? og hvor har tradisjonen sitt utspring?

Nå kan vi velge tilnærmet fritt, dvs vi kan ikke benytte beskyttede etternavn om vi ikke har tilknytning til navnet eller er gift med en som har navnet. Ellers er det fritt fram. Vi kan tilogmed skape egne etternavn, om vi vil (eks Lindberg og Dalstrøm gifter seg og tar etternavnet Lindstrøm).

Tradisjonene har endret seg oppigjennom årene: https://folk.uib.no/hnoiu/navn/publ/pdf/Etternavn_DIS_Hordaland_Juni2003iu_s6_7.pdf

Endret av Hedy Lamarr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig at vi har samme etternavn og jeg ville også bare ha ett. Mannen var ikke så nøye på hvor mange navn det ble, men han ville beholde det ene sitt. Det førte til at han fjernet 2, og jeg tok hans gjenstående etternavn. Fjernet mitt. Savner det litt, men fortsatt viktigere for meg at vi kun har ett, og likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde begge to etternavn før vi giftet oss. Vi valgte enn navn hver, og som vi skulle beholde. Min mors etternavn er nå felles mellomnavn, og hans mors etternavn er felles etternavn. Litt tilfeldig at vi begge valgte mors etternavn, men vi hadde sterkest tilknytning til det. Hans navn endte sist siden det er skjeldnest, og siden det er navnet på gården han har odel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det med etternavn når dere gifter dere? Fjerner ett, beholder alle? Jeg har fire navn til sammen og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Vi vil begge at vi skal ha samme etternavn når vi blir gift, men jeg aner ikke hvilket jeg i så fall skal ta bort. Det blir jo mye med fem navn..

Anonymkode: 64854...e63

Du får i utgangspunktet ikke ha mer enn 2 etternavn. Skal du endre navn, så må du kutte ut et navn. Les Navneloven.

Hvorfor ikke bare beholde navnet ditt? 

Anonymkode: 5753f...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fornavn og to etternavn. Da jeg giftet meg, fjernet jeg det siste etternavnet mitt og la til hans. Så jeg har fremdeles fire navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Nå kan vi velge tilnærmet fritt, dvs vi kan ikke benytte beskyttede etternavn om vi ikke har tilknytning til navnet eller er gift med en som har navnet. 

Jeg har to beskyttede etternavn og de tilsammen gjør at jeg er en av to i verden. Jeg var sammen med en med et «-sen» navn som ville ta begge mine etternavn før sitt kun fordi det er beskyttet. Han gikk rundt og skrøt av det til andre og sa at da ville han bli mer spesiell. Sånne folk: 😖

Anonymkode: 42e05...18b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beholdt begge mine i første ekteskap

I andre ekteskap var 10 års bryllupspresang at jeg fjernet det siste av mine og erstattet det med hans (har Mao beholdt min mors pikenavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får i utgangspunktet ikke ha mer enn 2 etternavn. Skal du endre navn, så må du kutte ut et navn. Les Navneloven.

Hvorfor ikke bare beholde navnet ditt? 

Anonymkode: 5753f...524

En kan ha 3 etternavn men da vil et regnes som mellomnavn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt begge mine, han beholdt sitt, og ungen kommer til å hete MittSisteEtternavn-HansEtternavn.

Anonymkode: 385ed...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enda vanskeligere er når de to etternavnene henger sammen. Navn av typen Øvre Dahlsveen eller  Sætre Mellom. Tar man da bort det ene, mister navnet både all betydning og blir et helt annet. Å bli hetende bare Sætre istedenfor Sætre Mellom er jo som å skifte til naboens navn... 😂

Har et sånn type navn, og da blir det VIRKELIG komplisert 😖

Anonymkode: 3fbcd...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...