Gå til innhold

Bruk av setningen "Gå å heng deg"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge noen på kg så er det å be noen om å henge seg det samme som å be noen om å ta seg en bolle, er dere enige i det? Og det går heit fint å be noen henge seg?

Anonymkode: fb0a9...7f5

Jeg er enig i det, det er slik jeg har vokst opp med bruken av setningen. For meg betyr det bare et uskyldig: "drit og dra". Det er ikke en oppfordring til selvmord eller lignende. Jeg bruker ikke uttrykket selv, og jeg forstår at andre kan oppfatte innholdet annerledes enn meg.

Endret av HalldirV2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å droppe å si "gå å heng deg" uten at det betyr at man må tilpasse språket i det uendelige.  Å droppe uttrykk som dette koster ingenting og burde være enkelt, og så gjør kommunikasjonen bedre for alle.

Anonymkode: 99a60...321

Jojo, er litt enig med deg, selvfølgelig. "Gå og heng deg" er i den mer røffere enden av skalaen, jeg ville aldri brukt det skriftlig selv. Det måtte kreve en helt spesifikk tone i tråden i så fall, så jeg var trygg på at de fleste tok det.

Men det er også starten av en 'slippery slope', hvor setter vi grensene? Hva med f.eks "gå og lek i trafikken" - som ble nevnt tidligere i tråden? Er det greit - ment retorisk, ikke direkte spørsmål til deg. For konsekvensene her er også at uttrykksrommet umerkelig krymper litt etter litt, og språket forflates. Dette er et perspektiv som må med i diskusjonen. vi må også løfte blikket og se på det større bildet. 

Anonymkode: 148fd...989

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var noe vi sa som ungdommer, for 25 år siden. Det og "gå å lek på motorveien". Det betydde ikke mer enn, stikk av. Det ble sagt "hele tiden" så det mistet sin mening veldig fort. Det var ihvertfall ikke ment som at noen faktisk skulle gå å ta livet av seg.

Ta deg en bolle, har jeg kun lest her inne. Aldri hørt noen si det. 

Anonymkode: da75e...6a0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en oppfordring til å ta selvmord, derav ordet henge.

Veldig stygt å si og du risikerer at dersom noen tar livet sitt pga det, blir du kriminell.

Anonymkode: 2d7d6...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig stygt å si og du risikerer at dersom noen tar livet sitt pga det, blir du kriminell.

🙄 Det var da veldig..

Anonymkode: a1fcf...585

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var noe vi sa som ungdommer, for 25 år siden. Det og "gå å lek på motorveien". Det betydde ikke mer enn, stikk av. Det ble sagt "hele tiden" så det mistet sin mening veldig fort. Det var ihvertfall ikke ment som at noen faktisk skulle gå å ta livet av seg.

Ta deg en bolle, har jeg kun lest her inne. Aldri hørt noen si det. 

Anonymkode: da75e...6a0

Åja, "gå og lek på motorveien" er en klassiker jeg hadde glemt - ble rent nostalgisk her :) 

Hvor jeg vokste opp også med en ikke ubetydelig ironisk snert, da en dengang måtte reise gjennom opptil flere fylker for i det hele tatt komme i nærheten av en motorvei (altså, les: flerfelts vei for høy hastighet). :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud..dette kan man vel umulig bli fornærmet av. Finnes nok av saker å bruke energi på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

På samme måte som om jeg sier "ta deg en bolle!" og du spiser bollen selv om du har glutenallergi så vil jeg komme i fengsel. Blir du feit av bollen du spiste er jeg også ansvarlig for din fedme.

Sånn er loven i fantasiverdenen din.

Anonymkode: 1c26c...1d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke nødvendigvis. Det er avhengig av konteksten det blir sagt i. F.eks når noen skriver: "drit og dra", så er ikke det en faktisk oppfordring til at vedkommende skal drite for så å dra. Eller når noen skriver: "ta deg en bolle", så er heller ikke det ment bokstavelig. Alle uttrykkene brukes flittig allegorisk, og må derfor tolkes ut fra konteksten de blir brukt i. Er konteksten regelrett mobbing og grov hetsing, så kan uttrykket forstås som en faktisk oppfordring til selvmord, men i en vanlig debatt så er det underforstått at uttrykket blir brukt allegorisk og ikke bokstavelig. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg er enig i det, det er slik jeg har vokst opp med bruken av setningen. For meg betyr det bare et uskyldig: "drit og dra". Det er ikke en oppfordring til selvmord eller lignende. Jeg bruker ikke uttrykket selv, og jeg forstår at andre kan oppfatte innholdet annerledes enn meg.

Det var greit å ha mørkhudede som slaver før med. Mener du at det går helt fint nå? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Nei, ikke nødvendigvis. Det er avhengig av konteksten det blir sagt i. F.eks når noen skriver: "drit og dra", så er ikke det en faktisk oppfordring til at vedkommende skal drite for så å dra. Eller når noen skriver: "ta deg en bolle", så er heller ikke det ment bokstavelig. Alle uttrykkene brukes flittig allegorisk, og må derfor tolkes ut fra konteksten det blir brukt i. Er konteksten regelrett mobbing og grov hetsing, så kan uttrykket forstås som en faktisk oppfordring til selvmord, men i en vanlig debatt så er det underforstått at uttrykket blir brukt allegorisk og ikke bokstavelig. 

Jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Men det er uansett et uttrykk som ikke egner seg for voksne folk, og spesielt ikke skriftlig og overfor fremmede. Slike uttrykk passer best blant venner hvor sjargongen sitter løst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var greit å ha mørkhudede som slaver før med. Mener du at det går helt fint nå? 🤔

Den sammenligningen finnes ikke relevant.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var greit å ha mørkhudede som slaver før med. 

Ikke her i landet, vi hadde bare hvite treller. Ellers i verden hadde de slaver av alle slags kulører.

Anonymkode: 144d5...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et uttrykk jeg forbinder med tenåringer på 80-tallet, i likhet med «stikk og lek på motorveien». Ingen av uttrykkene var ment bokstavelig. Jeg kjenner ingen som er voksne som ville brukt uttrykkene i voksen alder, rett og slett fordi det virker infantilt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. 

Fantastisk argumentasjon...

Intensjon og kontekst er styrende for meningsinnhold. Uansett hvor mye du "jo'er" deg. "Gå og heng deg" er kanskje ikke et kjent uttrykk for deg,og det er helt greit - men det betyr likevel ikke at du sitter på definisjonsmakten på betydningen. Når andre opplyser om at uttrykket også kan ha et annet meningsinnhold enn bokstavelig tolkning, er det normale å si "takk, da lærte jeg noe nytt". 

Et annet mye brukt uttrykk her omkring er "dra nord og ned!". En pen måte å be noen dra til helvete på. En mener selvfølgelig ikke at personen bokstavelig talt skal reise nordover og grave seg ned. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alivamale skrev:

Det er et uttrykk jeg forbinder med tenåringer på 80-tallet, i likhet med «stikk og lek på motorveien». Ingen av uttrykkene var ment bokstavelig. Jeg kjenner ingen som er voksne som ville brukt uttrykkene i voksen alder, rett og slett fordi det virker infantilt.

This! Og nittitallet. Merker at en begynner å bli gammel når en ser reaksjonene her. Som sagt; bare et barnslig gammelt uttrykk brukt av skoleunger. Ikke verre enn det, så bare chill!:tekola:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

På samme måte som om jeg sier "ta deg en bolle!" og du spiser bollen selv om du har glutenallergi så vil jeg komme i fengsel. Blir du feit av bollen du spiste er jeg også ansvarlig for din fedme.

Sånn er loven i fantasiverdenen din.

Anonymkode: 1c26c...1d0

Anbefaler dere å lese dette før dere uttaler dere videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...