AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #1 Del Skrevet 11. april 2019 Ifølge noen på kg så er det å be noen om å henge seg det samme som å be noen om å ta seg en bolle, er dere enige i det? Og det går heit fint å be noen henge seg? Anonymkode: fb0a9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 11. april 2019 #2 Del Skrevet 11. april 2019 Nei, synes ikke det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 11. april 2019 #3 Del Skrevet 11. april 2019 Nei det er ikke det samme som å ta seg en bolle. Gå og heng deg er et kraftuttrykk som egentlig betyr at du ikke vil ha noe mer med den personen å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumeod Skrevet 11. april 2019 #4 Del Skrevet 11. april 2019 Kommer helt an på miljøet og hvem som sier det. Vet i ungdomsmiljø, spesielt blant gutter at det er helt vanlig å tulle med å si «gå og heng» deg, uten at det ligger noe i det. Så hvorvidt det er greit har vel med miljø, hvem som sier det til hvem, og ikke minst på hvilke måte det blir sagt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 11. april 2019 #5 Del Skrevet 11. april 2019 Nei. "Stikk og heng deg" gir mening. "Ta deg en bolle" gjør ikke det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #6 Del Skrevet 11. april 2019 Fy, for en stygg ting å si til noen! Anonymkode: 7e821...001 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. april 2019 #7 Del Skrevet 11. april 2019 Sånt sier man bare ikke, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #8 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg ville aldri i verden ha brydd meg. Men så er det enkelte som er så forbanna hårsåre, og tar alt mulig ekstremt personlig hele tiden da. Jeg har nok fått min del av patetiske kommentarer. Men når den som kommer med dette bare er noen store patetiske troll, så burde man jo selvfølgelig aldri ta dem personlig... Anonymkode: 30d75...95c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #9 Del Skrevet 11. april 2019 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Sånt sier man bare ikke, I den tråden om det mest sårede noen har sagt på kg så blir det bagatellisert 😕 Anonymkode: fb0a9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. april 2019 #10 Del Skrevet 11. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I den tråden om det mest sårede noen har sagt på kg så blir det bagatellisert 😕 Anonymkode: fb0a9...7f5 Det er jo helt sykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #11 Del Skrevet 11. april 2019 Siden jeg er "noen på KG" vil jeg svært gjerne at meningsinnholdet i innlegget mitt som det refereres til her ikke tas helt ut av kontekst. SIterer det derfor i sin helhet her: Sitat Nei, det er jo ikke det? Om det eventuelt oppfattes slik av noen, så må det være fordi den språklige oppfattelsen har endret seg. Internett har dessverre ført til at mange både uttrykk og utttrykksformer som før var innafor, nå mistolkes og leses helt bokstavelig. "Gå og heng deg" var et helt vanlig slang-uttrykk i mine ungdomsgjenger for 40-50 år siden. Det var ca like lite oppsiktsvekkende og med samme meningsinnhold som "gå og ta deg en bolle". Ikke et eneste øyebryn heva seg, ingen lærere, ingen foreldre. Det var helt uprovoserende og alle skjønte kontekst og meningsinnhold. Selv om uttrykket er i den litt røffere enden av språkskalaen, er det forferdelig synd at dess mer vi bruker nett, dess mer forflates språket vårt https://forum.kvinneguiden.no/topic/1247971-hva-er-det-mest-sårende-noen-har-sagt-til-deg-på-kg/?do=findComment&comment=23246865 Sammenhengen med tidsperspektivet mener jeg er viktig her. Mitt inntrykk er at det finnes en oppfatning av at "gå og heng deg" er noe nyere og oppstått i kommentarfelt blant ungdommer på nett nå i nyere tid....? Men egentlig, mener jeg, så er det bare videreføring av allerede eksisterende ungdomsspråk, med tradisjoner flere ti-år tilbake. Antakelig lengre enn det også - vi hadde neppe funnet det på helt av oss selv vi heller Anonymkode: 148fd...989 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. april 2019 #12 Del Skrevet 11. april 2019 Mener å huske at det var et nokså vanlig uttrykk en periode da jeg var tenåring - såpass mye brukt at det i praksis hadde minimalt med injurierende kraft og fornærmende virkning, og ikke på noen måte innebar at man faktisk ønsket livet av den det var rettet mot. Men som noen var inne på over her - bruk, betydning og alvorlighetsgrad av alle sånne uttrykk komme så an på hvem, hva, når og i hvilken kontekst. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #13 Del Skrevet 11. april 2019 Synes ikke dette uttrykket burde brukes. Jeg tolker det på samme måte som uttrykket "gå å lek i trafikken"; noe man sier, ikke fordi man vil noen faktisk skal gjøre det, men for nedsettende grunner eller bare for å være så ufin man kan. Velger man å skrive eller si sånt så får man ta ansvar for det,da, en vet jo aldri konsekvensen av våre ord og hvem og hvordan de rammer. Anonymkode: 99a60...321 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #14 Del Skrevet 11. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden jeg er "noen på KG" vil jeg svært gjerne at meningsinnholdet i innlegget mitt som det refereres til her ikke tas helt ut av kontekst. SIterer det derfor i sin helhet her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1247971-hva-er-det-mest-sårende-noen-har-sagt-til-deg-på-kg/?do=findComment&comment=23246865 Sammenhengen med tidsperspektivet mener jeg er viktig her. Mitt inntrykk er at det finnes en oppfatning av at "gå og heng deg" er noe nyere og oppstått i kommentarfelt blant ungdommer på nett nå i nyere tid....? Men egentlig, mener jeg, så er det bare videreføring av allerede eksisterende ungdomsspråk, med tradisjoner flere ti-år tilbake. Antakelig lengre enn det også - vi hadde neppe funnet det på helt av oss selv vi heller Anonymkode: 148fd...989 Hvis en person allerede er langt nede og får et slik utsagn mot seg så kan det være veldig skadelig.. Anonymkode: fb0a9...7f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #15 Del Skrevet 11. april 2019 Gammelt, avlegs og barnslig utrykk for ": stikk, din dust" Anonymkode: ed333...e50 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #16 Del Skrevet 11. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gammelt, avlegs og barnslig utrykk for ": stikk, din dust" Anonymkode: ed333...e50 Langt i fra Anonymkode: fb0a9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #17 Del Skrevet 11. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis en person allerede er langt nede og får et slik utsagn mot seg så kan det være veldig skadelig.. Anonymkode: fb0a9...7f5 Selvfølgelig, og det er jo noe med komplikasjonen med kommunikasjon på nett, spesielt når en diskuterer med folk en ikke kjenner. I muntlig bruk, avpasser en uttrykksform etter hvem en snakker med. Problemet mitt blir likevel - skal alle vi, på hele internett, da være nødt til å tilpasse språket vårt sånn at ingen, uansett livssituasjon, vil finne det sårende eller kunne ta skade om de tolker ting bokstavelig? Må vi alltid, til enhver tid, ta høyde for at vi snakker med noen som er f.eks suicidale? Går gjennom en skilsmisse? Har mistet et barn? Eller er det den personen som må ta ansvaret for å skjerme seg....? Anonymkode: 148fd...989 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #18 Del Skrevet 11. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, og det er jo noe med komplikasjonen med kommunikasjon på nett, spesielt når en diskuterer med folk en ikke kjenner. I muntlig bruk, avpasser en uttrykksform etter hvem en snakker med. Problemet mitt blir likevel - skal alle vi, på hele internett, da være nødt til å tilpasse språket vårt sånn at ingen, uansett livssituasjon, vil finne det sårende eller kunne ta skade om de tolker ting bokstavelig? Må vi alltid, til enhver tid, ta høyde for at vi snakker med noen som er f.eks suicidale? Går gjennom en skilsmisse? Har mistet et barn? Eller er det den personen som må ta ansvaret for å skjerme seg....? Anonymkode: 148fd...989 Det går an å droppe å si "gå å heng deg" uten at det betyr at man må tilpasse språket i det uendelige. Å droppe uttrykk som dette koster ingenting og burde være enkelt, og så gjør kommunikasjonen bedre for alle. Anonymkode: 99a60...321 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #19 Del Skrevet 11. april 2019 Det har jeg aldri hørt noen har sagt noen gang. Sånn sier en ikke! Anonymkode: 82577...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #20 Del Skrevet 11. april 2019 29 minutter siden, Pillarguri said: Nei det er ikke det samme som å ta seg en bolle. Gå og heng deg er et kraftuttrykk som egentlig betyr at du ikke vil ha noe mer med den personen å gjøre. Det kan jeg være enig i. Men da tolker du jo uttrykket omtrent som "ta deg en bolle" og ikke bokstavelig. Å tolke det som "vil ikke ha noe mer å gjøre med deg" er jo noe helt annet enn den bokstavelige tolkningen som er å be dem begå selvmord. Anonymkode: 1c26c...1d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå