Gå til innhold

Er det vits å prøve gluten- og laktosefritt bare for å se om det blir endring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker jeg har en mild form for ibs, eller ihvertfall en sensitivitet til et eller annet i matveien. Symptomene mine er ofte veldig oppblåsthet, noen ganger milde magesmerter og generelt trøtthet og "uggenhet". 

Jeg tenker at det er jo ekstremt mange faktorer som kan spille inn på disse litt diffuse symptomene. For alt jeg vet er det kanskje andre årsaker enn mat som spiller inn. Sist jeg sjekket vitaminmangel så var det kun d-vitamin jeg manglet ihvertfall, så det skal jeg begynne å ta fast igjen. 

Skal jeg kjøre på med total gluten- og laktosefritt kun for å se om det blir en mulig endring? De største ulempene for meg er at det blir dyrere og at jeg evt må kjøpe eget til meg og eget til samboer. I tillegg kanskje jeg går glipp av noe næring. Litt styrete rett og slett. Jeg er veldig usikker på om jeg vil synes det er verdt det. 

Noen med erfaringer? 

Anonymkode: b074b...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville i første omgang kuttet ut de dårlige gluten- og laktoseproduktene. Som (ikke-gresk) yoghurt, ost, melk. Så ville jeg forsøkt droppe fin hvete (loff, boller, pannekaker, vaffler), pasta og hvete i ferdigprodukter som sauser og supper. 

Spis mer grove kornprodukter og mer grønnsaker

Anonymkode: 481b3...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god nytte av fodmap i alle fall. Og der skal man holde seg på et minimum av laktose og produkter med gluten (siden gluten er høy fodmap og erstatningsproduktene ofte er lav fodmap). Det er disse to gruppene jeg må holde meg mest unna. Det er sannsynligvis ikke fordi det er det jeg reagerer mest på, men fordi norsk kosthold består i stor grad av brød og melkeprodukter. Magen min er mye bedre når jeg er i land som ikke har dette i kostholdet sitt. For det handler ofte om mengder. Man skal ikke holde seg unna alt på listen, men finne ut hva man personlig tåler mye, lite eller ingenting av. 

Anonymkode: a632b...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oster som er faste, som du må skjære av med kniv eller ostehøvel er trygge og fri for laktose. Smøreoster er ikke det. Jeg kjøper også laktoseredusert melk og ikke laktosefri. Den er billigere, og tåles godt av mange.

Anonymkode: a632b...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA hiv den dritten ut av kostholdet ..!!!

det er ikke en hype at folk reagerer mer på gluten nå enn før, ettersom det er mye mere gluten tilsatt nå enn før ! Pluss sprøytemidler . 

Pluss at maten inneholder mindre næring enn før - pga dårlig jordsmonn ! 

Anonymkode: 837a3...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA hiv den dritten ut av kostholdet ..!!!

det er ikke en hype at folk reagerer mer på gluten nå enn før, ettersom det er mye mere gluten tilsatt nå enn før ! Pluss sprøytemidler . 

Pluss at maten inneholder mindre næring enn før - pga dårlig jordsmonn ! 

Anonymkode: 837a3...966

Dette er med respekt å melde bare vrøvl. 

Anonymkode: a632b...52f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville i første omgang kuttet ut de dårlige gluten- og laktoseproduktene. Som (ikke-gresk) yoghurt, ost, melk. Så ville jeg forsøkt droppe fin hvete (loff, boller, pannekaker, vaffler), pasta og hvete i ferdigprodukter som sauser og supper. 

Spis mer grove kornprodukter og mer grønnsaker

Anonymkode: 481b3...55a

Med unntak av ferskoster/kremoster, så er faktisk de fleste oster naturlig laktoseredusert/laktosefrie, siden de har gjennomgått en form for fermenteringsprosess. Til og med Kavli sine smøreoster er laktosefri :) Yoghurt, melk. rømme, margarin og smør finnes i laktosefri variant. Så du trenger ikke kutte ut melkeprodukter med en gang, du kan forsøke laktosefritt.

https://www.tine.no/merkevarer/tine-laktosefri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier legen din da? Jeg hadde en ufarlig parasitt (oppdaget ved avføringsprøve) med de symptomene, men jeg hadde store mengder av den, så etter en antibiotikakur ble jeg helt fin. Synd å gå på diett hvis det kan fikses på annen måte. 

(NB: mistenker du cøliaki, få det utredet FØR du tester glutenfritt)

Anonymkode: 2451a...a3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Er ikke det enklere å ta noen tester hos fastlegen? Snakk med han / henne om hvordan du har det, og hva du tenker om forskjellige matvarer og ibs. Det finnes folk som er utdannet til dette.

Kanskje carnivore dietten passer til deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Jeg har blitt testet for cøliaki en gang, tror jeg. Jeg tror jeg tok en blodprøve, men je g hat hørt man må ta prøve av magesekk for å få 100% ekskludert det?

Det var en del år siden hos en annen lege, så jeg husker ikke helt hva som ble testet. 

Laktosefritt og generelt mindre gluten i kosten er kanskje et godt sted å starte da. 

Anonymkode: b074b...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Jeg har blitt testet for cøliaki en gang, tror jeg. Jeg tror jeg tok en blodprøve, men je g hat hørt man må ta prøve av magesekk for å få 100% ekskludert det?

Det var en del år siden hos en annen lege, så jeg husker ikke helt hva som ble testet. 

Laktosefritt og generelt mindre gluten i kosten er kanskje et godt sted å starte da. 

Anonymkode: b074b...c22

Jeg tok genprøve for å utelukke cøliaki. Hadde ikke gen som disponerer for sykdommen. Trengte dermed ikke å utsette meg for gastroskopi. 

Anonymkode: a632b...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Jeg har blitt testet for cøliaki en gang, tror jeg. Jeg tror jeg tok en blodprøve, men je g hat hørt man må ta prøve av magesekk for å få 100% ekskludert det?

Det var en del år siden hos en annen lege, så jeg husker ikke helt hva som ble testet. 

Laktosefritt og generelt mindre gluten i kosten er kanskje et godt sted å starte da. 

Anonymkode: b074b...c22

Men da skal du ikke ha unngått dette på en stund. Ellers finner de jo ikke noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du ta en blodprøve og teste hos legen først. Hvis testen slår ut, kan du få ekstra penger i matstøtte fra nav hver mnd. Dette gjelder måse de som arbeider og de som går på nav.

Dersom du prøver å kutte det ut før du tar testen, vil ikke testene slå ut, og du må spise deg dårlig igjen for å ta de samme testene.

Det kan godt være at testene ikke slår ut, men at du likevel er sensitiv og vil føle deg bedre uten disse matvarene. Men ta disse testene på forhånd, før du begynner. 

Anonymkode: 7eab1...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både skulle det stå. Ikke måse. Duste auto.

Anonymkode: 7eab1...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Roci said:

Med unntak av ferskoster/kremoster, så er faktisk de fleste oster naturlig laktoseredusert/laktosefrie, siden de har gjennomgått en form for fermenteringsprosess. Til og med Kavli sine smøreoster er laktosefri :) Yoghurt, melk. rømme, margarin og smør finnes i laktosefri variant. Så du trenger ikke kutte ut melkeprodukter med en gang, du kan forsøke laktosefritt.

https://www.tine.no/merkevarer/tine-laktosefri

Om du siterte meg med vilje, så mente jeg skrive meieriprodukter, ikke laktoseprodukter. Tenkte meieriprodukter, men skrev laktose siden jeg leste overskriften

Personlig mener jeg at vinninga går opp i spinninga om man bytter ut dårlige laktoseprodukter med dårlige laktosefriprodukter. Om man ønsker en endring i kosthold fordi man merker magen er litt uggen, ikke spis den laktosefri varianten. Om du tåler laktose er ikke problemet om maten er laktosefri eller ikke, det er at du velger de dårlige meieriproduktene som gjør magen din dårlig. Som for eks ost. Du kan fortsatt spise for eks gresk yoghurt.

De fleste tåler nok litt ost eller en vanlig yoghurt noen få ganger i uka. Problemet er bare at det har blitt normalt å spise dette hver dag, og det har ingen godt av. Kombinert med nesten daglig inntak av noe litt søtt, som en sjokoladebit, alkohol, for mye kaffe, for mye rafinerte hveteprodukter, for mye ferdigmat osv så blir dette i helhet en bombe for magen. 

Det er for eksempel normalt å hver dag spise prosessert kjøtt som pølser, ost, yoghurt, ketchip, dressing, et eller flere ferdigprodukt (posesuppe, posesaus, potetmos, pizza, melkesjokolade, iste, brus, saft osv). Noen spiser i tillegg noe godteri hver dag, eller drikker alkohol flere ganger i uka. Samtidig som inntak av grønnsaker og fiber er for lavt i den norske befolkningen. Resultat: økt forekomst av IBS, samt autoimmune sykdommer, mer depresjon og angst i befolkningen. 

Anonymkode: 481b3...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du siterte meg med vilje, så mente jeg skrive meieriprodukter, ikke laktoseprodukter. Tenkte meieriprodukter, men skrev laktose siden jeg leste overskriften

Personlig mener jeg at vinninga går opp i spinninga om man bytter ut dårlige laktoseprodukter med dårlige laktosefriprodukter. Om man ønsker en endring i kosthold fordi man merker magen er litt uggen, ikke spis den laktosefri varianten. Om du tåler laktose er ikke problemet om maten er laktosefri eller ikke, det er at du velger de dårlige meieriproduktene som gjør magen din dårlig. Som for eks ost. Du kan fortsatt spise for eks gresk yoghurt.

Det er for eksempel normalt å hver dag spise prosessert kjøtt som pølser, ost, yoghurt, ketchip, dressing, et eller flere ferdigprodukt (posesuppe, posesaus, potetmos, pizza, melkesjokolade, iste, brus, saft osv). Noen spiser i tillegg noe godteri hver dag, eller drikker alkohol flere ganger i uka. Samtidig som inntak av grønnsaker og fiber er for lavt i den norske befolkningen. Resultat: økt forekomst av IBS, samt autoimmune sykdommer, mer depresjon og angst i befolkningen. 

Anonymkode: 481b3...55a

Det går likevel an å teste ut laktosefritt over en periode for å se om det har effekt. Jeg er forsåvidt enig i at det er greit å redusere forbruket av melkeprodukter hvis man er plaget med magen, og man kan da samtidig forsøke å bytte til laktosefritt for å se om det har effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spiser ufattelig mye dritt og usunn mat i dag, så det er ikke rart at mange sliter med magen. Du kan jo bare prøve å kutte ned på hvetemel, sukker og melk i en uke og se hvordan det er. Ikke lange ofringen.  

Anonymkode: f0869...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...