Gå til innhold

Større sjanse for spontanabort på letrozol?


Tussi2018

Anbefalte innlegg

Mener jeg har lest noe om dette, men nå finner jeg det ikke igjen. Jeg har PCO/PCOS (to uenige gynekologer) og derfor uregelmessig mens og ingen eggløsning. Har tatt Provera for å få mens og dobbel dose letrozol og nå er jeg gravid(!) Men så tenker jeg på alt som kan gå gale da. Noen med erfaring fra det samme? Får man tettere oppfølging av gynekologen som skrev ut dette? 

Tusen takk for svar 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med graviditeten :) Jeg har også gått på Letrozol og tenkte det samme som deg, men jeg tenkte at det er risikoen jeg må ta, siden jeg ønsker å få barn og det ser ikke ut som jeg kan få det til uten hjelp. Jeg tror risikoen er litt høyere, da man tilfører kroppen noe, men det var ikke noe gynekologen sa noe på. Jeg er gravid nå på Letrozol og er i uke 11 og jeg får ultralyd (innvendig) i uke 6, 9 og 12, så jeg føler jeg får mer oppfølging.

Jeg tror man alltid er litt bekymret over at det kan gå galt, men jeg prøver å si til meg selv at det er ikke noe jeg kan kontrollere og jeg prøver å tenke positive tanker :) Men hvis du er veldig bekymret så går det ann å bestille time til ultralyd for å se om det er liv :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Safira07 skrev:

Gratulerer så mye med graviditeten :) Jeg har også gått på Letrozol og tenkte det samme som deg, men jeg tenkte at det er risikoen jeg må ta, siden jeg ønsker å få barn og det ser ikke ut som jeg kan få det til uten hjelp. Jeg tror risikoen er litt høyere, da man tilfører kroppen noe, men det var ikke noe gynekologen sa noe på. Jeg er gravid nå på Letrozol og er i uke 11 og jeg får ultralyd (innvendig) i uke 6, 9 og 12, så jeg føler jeg får mer oppfølging.

Jeg tror man alltid er litt bekymret over at det kan gå galt, men jeg prøver å si til meg selv at det er ikke noe jeg kan kontrollere og jeg prøver å tenke positive tanker :) Men hvis du er veldig bekymret så går det ann å bestille time til ultralyd for å se om det er liv :) 

Går du til privat gynekolog for oppfølging?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Letrozol flere ganger uten hell vel og merke - men jeg nileste alt av pakningsvedlegg og diverse, og kan ikke huske at jeg så noe om økt forekomst av SA.

Om det var en signifikant økt forekomst så ville dette kommet frem, og man ville ikke tilbudt det sånn helt uten videre uten å informere de mange som tester det. 

 

Anonymkode: 666c7...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Safira07 skrev:

Gratulerer så mye med graviditeten :) Jeg har også gått på Letrozol og tenkte det samme som deg, men jeg tenkte at det er risikoen jeg må ta, siden jeg ønsker å få barn og det ser ikke ut som jeg kan få det til uten hjelp. Jeg tror risikoen er litt høyere, da man tilfører kroppen noe, men det var ikke noe gynekologen sa noe på. Jeg er gravid nå på Letrozol og er i uke 11 og jeg får ultralyd (innvendig) i uke 6, 9 og 12, så jeg føler jeg får mer oppfølging.

Jeg tror man alltid er litt bekymret over at det kan gå galt, men jeg prøver å si til meg selv at det er ikke noe jeg kan kontrollere og jeg prøver å tenke positive tanker :) Men hvis du er veldig bekymret så går det ann å bestille time til ultralyd for å se om det er liv :) 

Hva mener du med at du tror?

Mener du at du subjektivt sett er engstelig, eller at du har lest medisinske valide kilder hvor forskningsresultater tilsier at det er forhøyet risiko?

Det er litt viktig at du skiller på dette når andre engstelige spør på et forum. 

Anonymkode: 666c7...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Safira07 skrev:

Gratulerer så mye med graviditeten :) Jeg har også gått på Letrozol og tenkte det samme som deg, men jeg tenkte at det er risikoen jeg må ta, siden jeg ønsker å få barn og det ser ikke ut som jeg kan få det til uten hjelp. Jeg tror risikoen er litt høyere, da man tilfører kroppen noe, men det var ikke noe gynekologen sa noe på. Jeg er gravid nå på Letrozol og er i uke 11 og jeg får ultralyd (innvendig) i uke 6, 9 og 12, så jeg føler jeg får mer oppfølging.

Jeg tror man alltid er litt bekymret over at det kan gå galt, men jeg prøver å si til meg selv at det er ikke noe jeg kan kontrollere og jeg prøver å tenke positive tanker :) Men hvis du er veldig bekymret så går det ann å bestille time til ultralyd for å se om det er liv :) 

Tusen takk og gratulerer til deg også 😍Så godt å høre at du har kommet til uke 11 og fått tettere oppfølging 😊 Jeg har jo lest om mange som har blitt gravid på letrozol og alt har gått bra, men syns også jeg har lest om at det har endt i SA for mage. Jeg finner ikke igjen det jeg mente å ha lest om økt risiko. Min gyn nevnte heller ingenting om det da han satt meg på de pillene. 

Jeg har bestilt time i uke 7 for sjekk hos gyn. Vil tro jeg får ultralyd sjekk da? Man regner ukene fra første dag i siste mens sant? Det var 6 mars og eggløsning rundt 23-25 mars på dag 18-20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Lavterskel skrev:

Går du til privat gynekolog for oppfølging?😊

Jeg kommer i hvert fall til å gå til privat siden det er gjennom privat jeg har fått letrozol. Det blir jo dyrt med jevnlige sjekker da 😅 men det er nok verdt det for å roe nervene 🙏 Du hadde også gått på letrozol, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lavterskel skrev:

Går du til privat gynekolog for oppfølging?😊

Jeg fikk henvisning fra lege, så betaler en egenandel :) Gynekologen har det som fast at de som går på Letrozol og blir gravid følges opp av henne 3 ganger før 12 uke. Etter det har man ikke mer med henne å gjøre, da jobben er å få kvinner til å bli gravide eller henvise de videre til evt. prøverør hvis det ikke fungerer med hormontabletter :) 

Sikkert forskjellig hos forskjellige gynekologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du tror?

Mener du at du subjektivt sett er engstelig, eller at du har lest medisinske valide kilder hvor forskningsresultater tilsier at det er forhøyet risiko?

Det er litt viktig at du skiller på dette når andre engstelige spør på et forum. 

Anonymkode: 666c7...662

Jeg sier jeg tror pga. jeg ikke kan vise til sider eller resultater nå. Det er noe jeg mener har lest og hørt om tidligere. Det var ikke meningen å skremme, men bare skulle si hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun blitt gravid når jeg har brukt letrozol. Mistet hver gang, men ikke blitt gravid uten, så... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Tusen takk og gratulerer til deg også 😍Så godt å høre at du har kommet til uke 11 og fått tettere oppfølging 😊 Jeg har jo lest om mange som har blitt gravid på letrozol og alt har gått bra, men syns også jeg har lest om at det har endt i SA for mage. Jeg finner ikke igjen det jeg mente å ha lest om økt risiko. Min gyn nevnte heller ingenting om det da han satt meg på de pillene. 

Jeg har bestilt time i uke 7 for sjekk hos gyn. Vil tro jeg får ultralyd sjekk da? Man regner ukene fra første dag i siste mens sant? Det var 6 mars og eggløsning rundt 23-25 mars på dag 18-20. 

Takk 😍 Ja regner med at du får ultralyd sjekk når du har bestilt time :) Ja legene regner ut fra siste mens, så du er vel ca. 5 uker på vei? 😊 Det er det man regner fra, helt til man kommer til ordinær ultralyd og man får vite mer eksakt termin :) 

Endret av Safira07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Safira07 skrev:

Takk 😍 Ja regner med at du får ultralyd sjekk når du har bestilt time :) Ja legene regner ut fra siste mens, så du er vel ca. 5 uker på vei? 😊 Det er det man regner fra, helt til man kommer til ordinær ultralyd og man får vite mer eksakt termin :) 

Ja hørtes sånn ut for hun jeg snakket med sa at det var lurt å vente til uke 7 for at man skulle se noe. Kommer nok til å ta flere tidlige ultralyder selv 🙈

Syns det der med ukene er så vanskelig å forstå 😅 for fra tiden jeg må ha blitt befruktet (vet ikke hvilken dag el var på) er jo bare ca 3 uker siden, men fra siste mens er det 5 uker. Så etter ordinær ultralyd kan man bli justert tilbake to uker da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Safira07 skrev:

Jeg sier jeg tror pga. jeg ikke kan vise til sider eller resultater nå. Det er noe jeg mener har lest og hørt om tidligere. Det var ikke meningen å skremme, men bare skulle si hva jeg har hørt.

Om man ikke har forskning som viser signifikant effekt, så er det ikke særlig hyggelig å bidra til å gjøre mange usikre og engstelige. Om du har kilden så stemmer det vel, men inntil da er det vel best for TS å anta at dette går fint.

Om det var spesielt økt risiko for SA så kan jeg virkelig ikke tenke meg at det ble anbefalt før IVF. Ingen leger anbefaler noe som har høyere risiko for spontanabort om man ikke virkelig sliter med å bli gravid. 

 

Anonymkode: 666c7...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Ja hørtes sånn ut for hun jeg snakket med sa at det var lurt å vente til uke 7 for at man skulle se noe. Kommer nok til å ta flere tidlige ultralyder selv 🙈

Syns det der med ukene er så vanskelig å forstå 😅 for fra tiden jeg må ha blitt befruktet (vet ikke hvilken dag el var på) er jo bare ca 3 uker siden, men fra siste mens er det 5 uker. Så etter ordinær ultralyd kan man bli justert tilbake to uker da eller? 

Ja er lettere å se og høre hjertelyd fra uke 7 :) 

Ukene kan være litt vanskelig ja. Man regner fra siste mens, for det er den eneste måten alle kan regne likt (det høres selvfølgelig rart ut at man er gravid 2 uker før man egentlig er befruktet). De fleste vet ikke akkurat når egget blir befruktet, for man kan ha eggløsning forskjellig i syklusen. Hvis alle hadde hatt 28 dager syklus med eggløsning den 14 dagen, så hadde det vært enklere😄 men mange har forskjellige lengder og eggløsningen kan jo komme senere enn man tror. På ordinær ultralyd er babyen litt større og man kan se ut fra mål om hvor stor og lang babyen er, og deretter se mer eksakt hvor langt man er på vei :) 

Da jeg var på ultralyd sist i uke 9, så målte hun fosteret og sa at det stemte ut fra hvilken uke jeg trodde jeg var i, så du får nok litt mer svar når du har vært på ultralyd i uke 7 :)  Vet ikke om du ble mer forvirret av dette innlegget, for jeg er litt dårlig til å forklare. Du kan også be gynekologen fortelle deg mer hvordan de regner ukene når du skal på timen :)☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot, ifølge denne studien:

Sitat

Letrozole significantly decreases the risk of miscarriage and does not increase the risk of major congenital anomalies or adverse pregnancy or neonatal outcomes compared with natural cycles in patients undergoing ART.

Denne siden refererer til flere studier og det står bl.a.: 

Sitat

Pregnancies conceived after letrozole treatments were associated with similar miscarriage and ectopic pregnancy rates compared with all other groups.

Så enten er det lavere risiko, eller like stor risiko som andre for spontanaborter og misdannelser hos fosteret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
45 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Om det var spesielt økt risiko for SA så kan jeg virkelig ikke tenke meg at det ble anbefalt før IVF. Ingen leger anbefaler noe som har høyere risiko for spontanabort om man ikke virkelig sliter med å bli gravid. 

 

Anonymkode: 666c7...662

(Jeg er ikke AB du opprinnelig diskuterer med)

Hvorfor ikke? Signifikant effekt betyr bare at effekten er statistisk signifikant, ikke at den er betydelig stor. På Pergotime, som var langt vanligere å bruke for ikke så lenge siden (virker som Letrozol har tatt over) er det hvertfall økt sjans for SA, og det er/var helt vanlig å prøve før IVF. IVF er såpass stor belastning for kroppen og dyrt for staten at det å prøve enklere løsninger selvfølgelig er å foretrekke selv om sjansen for SA er noe høyere. Det var jo fortsatt sånn at sjansen for at det ikke endte i SA var større enn SA. Pergotime var helt standard behandling for bare få år siden. Nå virker det som Letrozol har tatt over, og det tror jeg er fordi bivirkningene er mildere, det er mindre sjans for at flere enn ett egg løsner - og muligens også lavere sjans for SA enn Pergotime. Pergo var sånn sett mer heftig for kroppen - men likevel helt vanlig behandling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg kommer i hvert fall til å gå til privat siden det er gjennom privat jeg har fått letrozol. Det blir jo dyrt med jevnlige sjekker da 😅 men det er nok verdt det for å roe nervene 🙏 Du hadde også gått på letrozol, eller? 

Jeg har gått på clomifen, som er det preparatet som har erstattet pergotime. Blir nok å bestille undersøkelse hos den private gynekologen som skrev ut pillene til meg i utgangspunktet for meg også😊 Selv om det koster må jeg bare ta meg råd til det for å berolige meg selv😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager etter at jeg skrev dette ble det dessverre spontanabort her 😭 Har så mange spm til gynekologen nå. Vet at det kan være helt tilfeldig at det skjedde og at det kan være uavhengig av medisinene jeg har gått på (Provera og letrozol). Jeg husker at jeg fikk beskjed om at jeg hadde veldig tynn slimhinne på kontroll i vinter. Dette er ikke blitt sjekket videre etter at jeg begynte på medisinene. Jeg tror jeg vil ha tettere oppfølging ved neste forsøk for å vite hvordan det er for et egg å klare å feste seg der. Håper jo at det er noe å få gjort med det hvis det er tilfellet. 

Får bare smøre meg med tålmodighet til gynekologen åpner igjen etter påske 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tussi2018 skrev:

To dager etter at jeg skrev dette ble det dessverre spontanabort her 😭 Har så mange spm til gynekologen nå. Vet at det kan være helt tilfeldig at det skjedde og at det kan være uavhengig av medisinene jeg har gått på (Provera og letrozol). Jeg husker at jeg fikk beskjed om at jeg hadde veldig tynn slimhinne på kontroll i vinter. Dette er ikke blitt sjekket videre etter at jeg begynte på medisinene. Jeg tror jeg vil ha tettere oppfølging ved neste forsøk for å vite hvordan det er for et egg å klare å feste seg der. Håper jo at det er noe å få gjort med det hvis det er tilfellet. 

Får bare smøre meg med tålmodighet til gynekologen åpner igjen etter påske 🙈

❤️ SA er dessverre ganske normalt, og jeg ville ikke lagt alle skyldseggene i ei kurv og blitt redd for å prøve Letrozol igjen.

Spør om dette med veldig tynn slimhinne. Jeg går på IVF, og dette er en ting de sjekker nøye før jeg får ha uttak. 

Anonymkode: 666c7...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

❤️ SA er dessverre ganske normalt, og jeg ville ikke lagt alle skyldseggene i ei kurv og blitt redd for å prøve Letrozol igjen.

Spør om dette med veldig tynn slimhinne. Jeg går på IVF, og dette er en ting de sjekker nøye før jeg får ha uttak. 

Anonymkode: 666c7...662

Ja, jeg er klar over det og prøver å tenke positivt ❤ har bare så masse spm 🙈 Jeg har uansett ikke noe annet valg enn å prøve det fremover, siden jeg ikke får el av meg selv. Prøverør blir det også her hvis ikke vi lykkes etter fem runder til med letrozol. Ja jeg skal spørre om det for det ble ikke sjekket etter at jeg begynte med det. Leser jo om mange som har bedre oppfølging når de går på hormoner enn hva jeg har hatt. Får bare spørre masse og heller betale litt ekstra for å få mer oppfølging i prosessen. Og krysse fingrene for alle oss som prøver 🤞🤞🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...