Gå til innhold

Støvsuge kl 21 i kollektiv. yay or nay?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes også det skal være stilletid fra rundt 20.00. Selvfølgelig kan det skje at man har behov for å støvsuge senere og skjer det en gang iblant så ok, men normen burde ikke være så sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støvsuge kl 21 i kollektiv. Yay or nay? På en vanlig hverdag. Hva tenker du? 

Anonymkode: 9481c...ed7

Yay

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjelden hjemme fra jobb før 20-21, så alt av husarbeid må gjøres etter det. Men slutter alltid før 23, som er stilletid her i bygården.

Anonymkode: 0ddf7...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i utgangspunktet det er uproblematisk å støvsuge klokka 21. De fleste «stilleregler» begynner senere enn dette.

Men når man bor sammen med andre må man jo prøve å ta hensyn. Hvis en reagerer på at det støvsuges så sent, så hadde jeg prøvd å ta det tidligere. Jeg ville også spurt før jeg satte igang å støvsuge mens noen så på TV (eller gjort det på et annet tidspunkt hvis det var mulig, men vet jo at enkelte er klistret til TV-skjermen).

Kommunikasjon og hensyn er nøkkelen til lykkelige samboerskap. Men det må gå alle veger! 

Anonymkode: ac0f1...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell stilletid er vel kl. 23-07, så å støvsuge kl. 21 bør jo være helt innafor. Det er et rimelig tidspunkt, og å støvsuge tar jo heller ikke all verdens tid, det er vel sjeldent man bruker mer enn 10 minutter på å støvsuge, så lenge man ikke støvsuger et stort område. Såpass må man faktisk tåle. 

Å starte støvsugeren midt på natten er selvsagt ikke akseptabelt, heller ikke å prate høyt, rope, ommøblere, eller spille høy musikk, men kl. 21 er da virkelig ikke midt på natten. 

Og til deg med sovemedisin: jeg tar også sovemedisin, men trenger da virkelig ikke "stilletid" i en og en halv time før jeg sovner. Bor man i kollektiv kan man ikke forvente at alle skal ta hensyn til at man legger seg kl. 20:30 når normalen for et voksent menneske er betydelig senere. 

Anonymkode: 1a71e...eb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er vel ikke flere i kollektivet at dette er noe det går an å snakke om og ta hensyn etter behov fra gang til gang? Om det er snakk om å støvsuge ditt eget rom eller å insistere på å ta en grundig støvsuging av stuen. møbler inkludert, mens de andre sitter og ser på tv har jo også litt å si. 21 er ikke spesielt sent, jeg reagerer generelt ikke på bråk fra naboene på det tidspunktet, men i min egen stue er tiden for husarbeid over da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde definitivt gjort det tidligere på dagen, men hadde spurt de jeg bor med om det er greit at jeg støvesuger. Om noen f.eks tar en blund eller trenger ro et gitt tidspunkt så venter jeg. Om jeg absolutt MÅÅÅÅÅ støvesuge der og da, så gjør jeg det, men man MÅÅÅÅ aldri støvesuge. 

Anonymkode: 49c38...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay.    Hvis du klager på det så er det du som er nay. 

Anonymkode: 6a794...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Hele verden kan ikke ta hensyn til når du tar sovemedisinen din. 

Anonymkode: 769c1...3ea

Det har jeg heller aldri ment. Ts skrev «hva tenker du?» og jeg svarte. Det betyr IKKE at jeg hadde nektet noen å støvsuge. Typisk kg.

Anonymkode: 4d4d9...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke tåler litt støvsuging kl 21 så bør man kanskje ikke bo i kollektiv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 er innafor, jeg gjør det selv og bor i et borettslag hvor det er lytt mellom leilighetene. Vi har husordensregler som sier det skal være stille mellom 22 og 08, og det overholder jeg alltid, dvs. at jeg ikke kan støvsuge 0730 for det da er for tidlig. 

Synes det går en grense på rundt kl 22, jeg villle ikke støvsugd kl 2230 selv om vi hadde hatt husordensregler som sa det skulle være stille fra kl 23, for da er det vanlig at folk begynner å legge seg for å sove (inkludert meg selv). 

Anonymkode: 1ac46...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke engang tenkt noe over. 21:00 er helt normalt. Man trenger ikke være stille før 23:00.

Det er selvsagt lov å ta hensyn, men dersom de er kun passer for deg klokken 21, så gjør du det klokken 21. Null stress.

Anonymkode: 48f9d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor! Stilletid tenker jeg er 23, men ville nok kviet meg for å gjøre noe etter 22. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er innafor, mtp. at vi snakker om hybel tar det jo ikke akkurat mer enn 30 minutter å støvsuge.

Anonymkode: 2e633...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk, men har da titt og ofte støvsuget etter klokka 21.00 🤔 Trodde ikke noen ville mene at det er for sent. For mange er det jo først da man får tid til sånt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...