Gå til innhold

Hun havner alltid i trøbbel fordi hun vil holde seg unna trøbbel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Venninnen min er av den typen som av prinsipp aldri snakker om andre.  Hun avbryter ikke hvis andre snakker, da går hun heller litt unna, men hvis noen spør hva hun mener vil hun alltid si:"jeg vil ikke blande meg inn i deres privatliv og jeg vil ikke være med på sladder.  Jeg snakker med andre, og vil ikke snakke om dem". 

Det at hun er så tydelig på at hun ikke vil snakke om andre får henne alltid i trøbbel på en eller annen måte.

Enten blir hun tillagt meninger hun ikke har, ("den som tier samtykker"), eller så blir hun beskyldt for feighet.

Nå har hun havnet i trøbbel igjen for at hun ikke vil snakke om andre, og det får meg til å lure: hva er det som gjør at den som bevisst vil være utenfor ofte blir trukket inn i konflikter?

Venninnen min har ingen mulighet til å forsvare seg når hun blir tillagt meninger hun ikke har, for hvordan bevise en "ikke-eksistens"?  Hvordan kan hun forsvare noe hun ikke har sagt?  Og spesielt når hun nekter å snakke om andre?

 

Anonymkode: 4d460...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er heller de som lar henne dra lasset alene og ikke selv sier noe mot baksnakkere. 

Anonymkode: e88d8...8b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damned if you do, damned if you don't....

Det skal jammen ikke være lett å navigere seg gjennom alle kriker og kroker av sosiale regler, det beste er bare å holde seg unna mennesker generelt, tror jeg.

Men DET er jo galt også, for da blir man stemplet som en usosial raring og blir tillagt meninger man ikke har da også!

Folk altså.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må la være å høre på de andre baksnakke, men bryte inn. -"Hva tror dere, typen til Linnea er liksom så falsk, han sier ... , men jeg tror at... og da han.... så var det liksom...".  Da må hun si: "det er ikke noe å spekulere på, Linnea velger selv, han er jo veldig *noe positivt*. Hva skal dere i helgen da?" -"Linnea har sagt selv at han er...!" "Javel, det er hennes sak. Linnea har blitt så fin på håret etter hun klipte seg! Jeg har tenkt meg på konserten i helga, skal dere?"

Den som tier samtykker, hva skal andre ellers tro?

Anonymkode: bdbd0...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birbie
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må la være å høre på de andre baksnakke, men bryte inn. -"Hva tror dere, typen til Linnea er liksom så falsk, han sier ... , men jeg tror at... og da han.... så var det liksom...".  Da må hun si: "det er ikke noe å spekulere på, Linnea velger selv, han er jo veldig *noe positivt*. Hva skal dere i helgen da?" -"Linnea har sagt selv at han er...!" "Javel, det er hennes sak. Linnea har blitt så fin på håret etter hun klipte seg! Jeg har tenkt meg på konserten i helga, skal dere?"

Den som tier samtykker, hva skal andre ellers tro?

Anonymkode: bdbd0...911

Hun fjerner seg fysisk fra de som snakker om andre, hvordan kan det tolkes som "den som tier samtykker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Birbie skrev:

Hun fjerner seg fysisk fra de som snakker om andre, hvordan kan det tolkes som "den som tier samtykker"?

Hun avbryter ikke, endrer ikke tema, sier dem ikke i mot, sier ikke sin mening. Hvordan skal de kunne gjette hennes mening når hun ikke uttrykker den? Et prinsipp om å aldri snakke om andre er da ikke noe bra, hvis man aldri snakker PENT om andre heller? Eller forsvarer dem? Eller sier noe som helst om at hun stiller seg nøytral til konflikten/ikke ønsker ta stilling?

Anonymkode: bdbd0...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er som venninnen din. Er ikke med på sladder, baksnakking og generelt chit chat om andres små private drama. Ikke fordi jeg nødvendigvis er så prinsippfast, og jeg er ikke konfliktsky - er ikke redd for å si meningen min i feks diskusjoner om politikk eller andre samfunnsspørsmål. Men fordi sladder, trivialiteter, "hun sa det og han gjorde ditt og datt" kjeder vettet av meg.

Så jeg pleier fjerne meg eller skifte samtaleemne. Skjønner ikke at man skal bli "tillagt meninger man ikke har" som du sier venninnen din gjør, når man nekter å delta i slike samtaler. Dersom dette stemmer så omgås du episke intrigemakere som skaper drama av absolutt ingenting. Slike folk hadde jeg ikke giddet å omgås en gang. 

Anonymkode: 5b2a4...0c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at hun har havnet i trøbbel? Får det noen konsekvenser for henne annet enn sladder? 

Høres ut som hun burde bytte venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun avbryter ikke, endrer ikke tema, sier dem ikke i mot, sier ikke sin mening. Hvordan skal de kunne gjette hennes mening når hun ikke uttrykker den? Et prinsipp om å aldri snakke om andre er da ikke noe bra, hvis man aldri snakker PENT om andre heller? Eller forsvarer dem? Eller sier noe som helst om at hun stiller seg nøytral til konflikten/ikke ønsker ta stilling?

Anonymkode: bdbd0...911

Mesteparten av all kommunikasjon er "non-verbal", det som blir sagt uten ord.

Når hun  fysisk går bort fra de som baksnakker, markerer avstand, og er tydelig på at hun ikke vil være delaktig i det som skjer.

Hun sier også at hun snakker med mennesker,  ikke om dem.

Hun er like tydelig som om hun hadde sagt i mot dem, men hun er ikke så flink å snakke for seg, og velger å ta avstand på andre måter.

 

Anonymkode: 4d460...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sheltay Retrac skrev:

Hva mener du med at hun har havnet i trøbbel? Får det noen konsekvenser for henne annet enn sladder? 

Høres ut som hun burde bytte venner.

Denne gangen vet jeg tilfeldigvis hva som skjedde fordi jeg var der.

En person kommenterte at det virket som om "Kari" ble isolert av mannen sin siden hun aldri var utenfor døren alene, og spurte hva venninnen min mente.  Venninnen min svarte at "jeg har aldri sett henne alene, men hvorfor det er slik har jeg ingen formening om. Deres privatliv er deres, og jeg vil ikke være med på sladder".

Og det har av en eller annen grunn blitt til at venninnen min bekreftet at "Kari" ble utsatt for psykisk mishandling (isolasjon), noe som kom "Karis" mann for øre, og han truet med anmeldelse for ærekrenkelse av både venninnen min og noen andre involverte.

Denne gangen var jeg vitne til hva som ble sagt, og kunne forsvare venninnen min. 

Anonymkode: 4d460...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...