Gå til innhold

Konfirmasjon, mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon snart, og skal ha det lite og uhøytidelig.

Vi har bestilt 6 plasser til selve seremonien (meg og far + besteforeldre på begge sider), men mistenker at besteforeldrene på farssiden sine plasser vil bli tatt av fars bror og kone, som vanlig. Farmor og farfar ser vi sjelden.

Det er jo bare hyggelig, men så skal vi jo ha en samling etterpå, i huset til mine foreldre.

Og det må jo serveres mat...

Jeg har tenkt "vanlig" koldtbord, jeg husker vi hadde det i min konfirmasjon,

Jeg har prøvd å sjekke litt, hvor man kan kjøpe enkelt koldtbord, men det er vanskelig..

Kan jeg bare gå og spørre i en ferskvarediskk, om de leverer koldtbord..?

Foreløpig vet jeg ikke engang hvor mange som kommer, og hva jeg må beregne for..

Far er også ganske uvillig til å betale noe som helst egentlig, så jeg har ikke lyst til å arrangere noe dyre greier, og enten måtte betale alt selv, eller kreve far for halvparten, med påfølgende gnål.

Jeg er fristet til å bare ha pølsefest hjemme etterpå, alle liker pølser, og det er jo bare nærmeste familie som skal komme, men jeg vet som sagt ikke hvor mange av de.

Tanter, onkler, kusiner (mine, altså), som er i nærheten og har mulighet til å komme, og det kan potensielt bli ganske mange, eller ganske få.

Alt sammen er egentlig bare et jævla unødvendig stressmoment som jeg ikke trenger akkurat nå, familien som samlet driver fremdeles å samler seg etter et nært dødsfall, og jeg og barnefar er i første skikkelige konflikt ang. barnet i løpet av 14 år, så alt er egentlig bare dritt, og jeg vil gjøre dette minst smertefritt og enklest mulig...

Så, er det innafor å servere pølser til konfirmasjon, for å gjøre det enkelt? 🙈

 

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ikke noe om hvor du bor, men søk på catering og stedet ditt på Google så finner du helt sikkert noen som tilbyr koldtbord. Du kan sjekke nettsidene deres for priser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Chenet said:

Du skriver ikke noe om hvor du bor, men søk på catering og stedet ditt på Google så finner du helt sikkert noen som tilbyr koldtbord. Du kan sjekke nettsidene deres for priser. 

Jeg tenkte å stikke innom nærmeste Meny og spørre i ferskvaredisken om de leverer koldtbord, men gjør de egentlig det fremdeles...?

Og det koster vel uansett en del med koldtbord, samme hvor man bestiller..?

Jeg er redd for at far ikke vil være med å betale...

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke pølser er passende servering i noen høytidelige sammenhenger. Det er konfirmanten dag, prøv å ha fokus på hans ønsker denne dagen. Det er vanlig å invitere på forhånd så man vet hvor mange som skal ha mat. 

Det trenger ikke å være veldig fancy, gryterett med ris, salat og godt brød er helt innafor. Lett å lage i stand på forhånd og du kan fryse ned evt rester etterpå. Taco vet jeg også noen har i konfirmasjon etter ønske fra konfirmanten. 

Anonymkode: 80d5b...5a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å stikke innom nærmeste Meny og spørre i ferskvaredisken om de leverer koldtbord, men gjør de egentlig det fremdeles...?

Og det koster vel uansett en del med koldtbord, samme hvor man bestiller..?

Jeg er redd for at far ikke vil være med å betale...

Anonymkode: c1d57...924

Sjekk nettsidene så får du en ide om priser. Jeg vet ikke om Meny leverer koldtbord, men det skader ikke å spørre. 

Det er flere gamle tråder her inne om hvordan man deler på regninga for konfirmasjon med far som ikke vil betale. Jeg har ingen erfaring med sånt, men sjekk om NAV kan hjelpe deg i såfall - mener å huske noe om at de har noe opplegg på fordeling av kostnader på konfirmasjon.

Og som brukeren over sier - send ut invitasjonskort med SU på, så får du vite hvor mange som kommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte ikke å invitere, som vanlig så er alle som ønsker å komme velkomne, det er slik i vår familie.

Men det blir litt vanskelig å beregne for meg, som ikke har all verdens å rutte med.

Hvis jeg etterpør det så kan jeg sikkert få et visst anslag over hvem og hvor mange som ønsker å komme, men da blir det liksom litt sånn invitasjonsaktig igjen...

Også er jeg jo redd for hva jeg skal måtte forplikte meg til av kostnader, som far kanskje ikke vil være med på, eller blir sur på meg for i etterkant.

Jeg stresser kanskje bare litt nå, men dette problemet nærmer seg med stormskritt, og jeg jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du googler litt "catering + hjemsted" så finner du nok flere alternativer som er rimeligere enn Meny :) Jeg har tenkt å ha en blanding mellom koldtbord og tapas til sønnens konfirmasjon på grunn av at jeg liker at det er litt varmmat med. Tenker det blir for eksempel dette:

Pastasalat, kjøttboller, godt brød, ulike salater, potetbåter, ulike dressinger, potetsalat, eggerøre, kanskje skalldyr osv. Man kan supplere med det meste, kanskje konfirmanten har ønsker?

Angående gjester så ville jeg sendt ut invitasjoner med svarfrist for å vite hvor mange mennesker som kommer? Vanskelig å lage mat og kaker når man ikke vet hvor mange som kommer.

Anonymkode: e8fa3...bd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du googler litt "catering + hjemsted" så finner du nok flere alternativer som er rimeligere enn Meny :) Jeg har tenkt å ha en blanding mellom koldtbord og tapas til sønnens konfirmasjon på grunn av at jeg liker at det er litt varmmat med. Tenker det blir for eksempel dette:

Pastasalat, kjøttboller, godt brød, ulike salater, potetbåter, ulike dressinger, potetsalat, eggerøre, kanskje skalldyr osv. Man kan supplere med det meste, kanskje konfirmanten har ønsker?

Angående gjester så ville jeg sendt ut invitasjoner med svarfrist for å vite hvor mange mennesker som kommer? Vanskelig å lage mat og kaker når man ikke vet hvor mange som kommer.

Anonymkode: e8fa3...bd0

Jeg tenkte egentlig bare å gjøre det enklest mulig, men samtidig godt nok, siden alt egentlig er på ræva her nå å arrangere fin konformasjon er langt over min evne akkurat nå...

Alt er egentlig bare dritt, og jeg prøver å komme gjennom det på best mulig måte..

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen skal være en fin dag for ungdommen, råder deg til å avklare alle disse stressmomentene straks. Denne dagen handler det ikke om deg og barnefar. Har i dårlig får, søk til NAV om støtte i sosialpenger. Ungdommen fortjener et hyggelig selskap!!! Evt kan du fikse et enkelt koldtbord selv.

Anonymkode: 1a2ee...447

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snitter ok?

Eller er det dyrere i det store og det hele enn koldtbord?

Koldtbord ville eventuelt vært å få levert roastbeef, røkelaks, karbonader m/løk, lite spekefat eller noe sånt, laget eggehakk og kjøpt brød selv.

Er det noe mer tilbehør man trenger?

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan være behjelpelig hvis far ikke frivillig er med å bidrar for utgiftene til konfirmasjonen. De har faste takster. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/særtilskudd

Ang mat så er det helt sikkert noen som driver catering i området. Google det, eller sjekk Facebook. 

Pølser synes jeg blir for simpel servering til en så høytidelig anledning som en konfirmasjon tross alt er. Det er andre ting som ikke koster så mye og som er mere festmat (f.eks stroganoff med ris og salat) 

Du må nesten sende ut invitasjoner i en eller annen form for å få overblikk over hvor mye mat, drikke og kaker du behøver. 

Og du må prøve å legge vekk dine personlige problemer og sørge for at ungen får en minneverdig konfirmasjon. Det er hennes dag, at du har det dritt akkurat nå skal ikke gå utover ungen. Du må bare ta deg sammen. 

Jeg fikk min konfirmasjonsdag ødelagt pga konflikt mellom foreldrene mine. Moren min lagde selskap, men konflikten og det at faren min ikke fikk komme ødela hele dagen. Når jeg tenker tilbake til konfirmasjonsdagen min så er konflikten og moren min sitt dårlige humør og at det var jeg som forårsaket det pga jeg konfirmerte meg det eneste minnet som sitter igjen. Jeg husker også det økonomiske bråket mellom foreldrene mine som oppsto der pappa nektet å betale ei krone (og som var årsaken til at mamma nektet han å komme), og mamma måtte kutte ned på gjestelista pga hun hadde ikke økonomi til at alle ble invitert. Maten var rimelig (gryterett) og ble laget av moren min og bestemoren min. 

Anonymkode: 007dc...cca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har penger til å betale altså, på grunn av det familiemedlemmet som nylig døde, men det er liksom slik det alltid er, jeg betaler, eller min familie betaler, sånn at det ikke skal bli noe bråk.

Jeg har betalt for hele konfirmasjonsundervisningen og seremonien, jeg har betalt hele summen for utenlandsturen klassen skal på til sommeren, og jeg antar at jeg må betale for hele serveringa til konfirmasjonen.

Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal arrangere det....

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte ikke å invitere, som vanlig så er alle som ønsker å komme velkomne, det er slik i vår familie.

Men det blir litt vanskelig å beregne for meg, som ikke har all verdens å rutte med.

Hvis jeg etterpør det så kan jeg sikkert få et visst anslag over hvem og hvor mange som ønsker å komme, men da blir det liksom litt sånn invitasjonsaktig igjen...

Også er jeg jo redd for hva jeg skal måtte forplikte meg til av kostnader, som far kanskje ikke vil være med på, eller blir sur på meg for i etterkant.

Jeg stresser kanskje bare litt nå, men dette problemet nærmer seg med stormskritt, og jeg jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: c1d57...924

Jeg forstår ikke problemet. Om du inviterer vil du jo få vite hvor mange som kommer og da kan du lett beregne mat og kostnader. Er det et prinsipp å ikke gjøre der formelt? 

Hvorfor skal «alle som vil» få komme i en konfirmasjon? 

Det er jo umulig å lage program eller beregne mat og kostnader om folk kan komme som de vil. Kan du ikke gjøre det som er lettest for deg isteden for å please alle andre?

Slik hadde jeg gjort det: Invitert. Bedt om svar. Bestilt snitter og kaker. Overlatt farens betaling til nav. 

Anonymkode: 61b3d...4d1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt seriøst at du må ta deg sammen. Du klager og har fokus på hvor forferdelig alt er. Stakkars deg, liksom. 

Det er barnets store dag og du bør ha fokus på konfirmanten og ikke at konfirmasjonen er et stort problem. 

 

Anonymkode: 8b24d...3a3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal «alle som vil» få komme i en konfirmasjon?

Det med invitasjon er litt vanskelig hos oss, alle er liksom velkommen, slik det skal være, men samtidig så vet man liksom av erfaring hvem som pleier å komme og ikke.

Så jeg kunne invitert de jeg vet pleier å komme, men da ville de som ikke var invitert følt seg utenfor, og så videre...

Så ingen formelle invitasjoner...

Jeg hadde forresten heller ikke visst hvordan jeg skulle gjort det med formelle invitasjoner, det er et sosialt aspekt som er litt utenfor min fatteevne. Som så mye annet...

Jeg vet ikke, jeg stresser bare noe helt sinnsykt med dette og vet ikke opp eller ned på noen ting eller hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har penger til å betale altså, på grunn av det familiemedlemmet som nylig døde, men det er liksom slik det alltid er, jeg betaler, eller min familie betaler, sånn at det ikke skal bli noe bråk.

Jeg har betalt for hele konfirmasjonsundervisningen og seremonien, jeg har betalt hele summen for utenlandsturen klassen skal på til sommeren, og jeg antar at jeg må betale for hele serveringa til konfirmasjonen.

Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal arrangere det....

Anonymkode: c1d57...924

Start iallefall med å sende ut innbydelser der du setter en svarfrist for om de kommer eller ikke. Du trenger ikke sende innbydelser i posten, du kan sende invitasjon via mail, SMS eller messenger. 

Sonder terrenget for cateringmuligheter hvis du ikke tar sikte på å lage maten selv. Spør konfirmanten hva hun kunne tenkt seg. Koldtbord, snitter, tapas... Når du vet antall gjester så vet du hvor mye du må bestille. 

Kjøp inn det du ev trenger til borddekking; servietter, stearinlys, ev noe pynt og bordkort. Det er også vanlig med friske blomster i en konfirmasjon 

Du trenger også å kjøpe inn drikke; brus, farris, kaffe 

Kaker er også vanlig. Bak gjerne selv og spør familie og venner om de vil bake. Mange bestiller konfirmantkake

Hvis dere blir mange så kan det være greit å få noen til å hjelpe til på kjøkkenet; hjelpe til med å rydde av etter middagen, ta unna oppvask og sette ut kaffekopper/fat, sette ut kaker, koke kaffe. Så slipper du selv å gå glipp av selskapet pga du blir stående på kjøkkenet

Å arrangere konfirmasjon er litt stress. 

Anonymkode: 007dc...cca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes helt seriøst at du må ta deg sammen. Du klager og har fokus på hvor forferdelig alt er. Stakkars deg, liksom. 

Det er barnets store dag og du bør ha fokus på konfirmanten og ikke at konfirmasjonen er et stort problem. 

 

Anonymkode: 8b24d...3a3

Hvordan hadde du følt det å måtte arrangere en konfirmasjon, med alle de sosiale og praktiske utfordringer det medfører, om du sto helt på bar bakke og ikke ante hverken opp eller ned på noenting, hverken de sosiale eller de praktiske aspektene?

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig er det snakk om pengene? Du må jo bare kontakte far og høre hvor mye han er villig til å spytte inn. Er det småpenger så snakker du med NAV. 

Så syns jeg du skal tenke at det er mange alternativ som ikke er pølse i lompe og koldtbord. 

Hvis du får noen til å hjelpe deg med å lage blomkålsuppe + et eller annet kjøtt man "bare" legger i en stekepose og setter inn i ovnen? Kokte grønnsaker, poteter og saus.

Anonymkode: 5f8db...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så egentlig er det snakk om pengene? Du må jo bare kontakte far og høre hvor mye han er villig til å spytte inn. Er det småpenger så snakker du med NAV. 

Så syns jeg du skal tenke at det er mange alternativ som ikke er pølse i lompe og koldtbord. 

Hvis du får noen til å hjelpe deg med å lage blomkålsuppe + et eller annet kjøtt man "bare" legger i en stekepose og setter inn i ovnen? Kokte grønnsaker, poteter og saus.

Anonymkode: 5f8db...90e

Pengene skal jeg klare å hoste opp, det er bare et lite irrritasjonsmoment at jeg regner med at han ikke kommer til å ville være med å betale.

Jeg stresser mest med hva jeg egentlig skal gjøre, og hvordan jeg skal organisere dette. Og selvfølgelig litt hvordan jeg kan gjøre det både billig og praktisk.

Anonymkode: c1d57...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...