Gå til innhold

Pappa dør om ei til to uker...trenger litt råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen ved omsorgssenteret sa at pappa vil dø om under to uker,han har Alzheimers. Har et nært forhold til pappa og han smiler med øynene når jeg snakker med han. Lurer så veldig på om jeg skal fortelle han at han skal dø....ser på øynene at han får med seg det vi snakker om. Han ligger bare nå og har ikke pratet på over et år. Har hatt Alzheimers i over ti år. Føler jeg bare går og venter på tlf fra omsorgssenteret....og lurer på om han vil ha det vondt siste tida.

Anonymkode: 23d99...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En trøsteklem til deg :klem:

Om du skal fortelle eller ikke må du nesten føle på selv? Det er du som kjenner han best? Om han er glad for å leve, eller føler situasjonen han har havnet i som ett uverdig fengsel? Du kan jo høre med pleierne om hva de anbefaler, de har garantert rådet noen i denne situasjonen før. 

Anonymkode: ce6bb...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke jeg ville sagt noe, men kjenn etter hvor viktig det er for deg. ❤️

Anonymkode: 274bd...747

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er viktig for deg så må du heller spørre deg selv om det er viktig for han?  Jeg ville ikke ha vist det.  For hadde jeg hvert såpass dårlig som din pappa ville jeg levd i uvissheten istedenfor å bli oppskakket pga en død som ville kommet løpet av noen uker.  Hva om det går mer enn to uker?  En sånn beskjed ville gjort meg redd og engstelig. Spør legen og forhør deg med de som har erfaring er mitt råd..

Anonymkode: c7b22...d75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere. Skal forhøre meg litt...hvis jeg skal fortelle det vil jeg gjøre det i terminalfasen tror jeg. Husker pappa sa for mange år siden at den største skrekken må være å bli liggende i årevis og være pleietrengende....og det har han vært. 

Anonymkode: 23d99...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor er du ikke med faren din nå de siste dagene ? 

Anonymkode: aa024...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er noen god ide å fortelle han det. Som noen andre her lurer på, er det for hans del du vil fortelle det eller for din? 

Du skriver at han får med seg hva dere prater om. Jeg håper virkelig dere passer på hva dere snakker om inne hos han. Skal det snakkes om døden så gå ut av rommet og ta det i et annet rom. 

Anonymkode: 76a26...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk all den tid du har med han, fortell han hva han betyr for deg og at du elsker han og fortell alt du kunne ønske å sagt til han før det er for sent 💙💙   Hør med legen angående å fortelle han at han skal dø. Kanskje like greit at han ikke vet, men han får det nok med seg om det blir snakket om i samme rom. 

klem

Anonymkode: 6398b...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler med deg. 

For noen år siden ble min mor oppringt av legene på pleiehjemmet som mente min farfar hadde få dager igjen å leve. Da valgte jeg å besøke han dagen etter. Rundt fire dager etterpå døde han, og jeg fikk anledning til å velge om jeg ville være der når han døde men takket nei. Ønsket å beholde de gode minnene av at han var i live, og fokuserte på de som var rundt han. 

 

Anonymkode: 264ba...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ikke med faren din nå de siste dagene ? 

Anonymkode: aa024...de0

Hva har du med å anta og slenge ut sånne drittspørsmål? At det går an! Æsj.

Anonymkode: bc888...355

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ikke med faren din nå de siste dagene ? 

Anonymkode: aa024...de0

Utrolig dum og unødvendig kommentar.

Det er sikkert flere enn Ts som er hos hennes far om dagen, og de bytter nok på. Man kan ikke være der 24/7, men trenger også å komme seg bort for å bl.a slappe av/sove, spise, dusje, ta seg av barn hvis man har, være på jobb. Listen er lang. 

Anonymkode: 76a26...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...