Gå til innhold

Skoleskytinger mot mobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.4.2019 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Ok, men om jeg er passiv til at noen blir mobbet (vet ikke hvordan suicidale tenker) syk, fortjener jeg å få barna mine skutt bort? Jeg mener mobbing ikke er ok. Jeg tror mobbere er dårlige politiske og sosiale tapere.

Anonymkode: d4ea7...877

Absolutt ikke.

 

Men vi skal være heldige at skolemassakrer ikke skjer ofte, heller ikke i USA. Det som er så fryktelig er ikke frekvensraten, men måten det rammer på og påvirker lokale samfunn. Så jeg skulle gjerne ønske at man fikk slutt på det. 

Mobbing er et mye mer omfattende problem, og det er klart og tydelig at mange barn og voksne opplever mer enn det er riktig at man skal måtte oppleve. Det gjør mennesker utrygge og engstelige og setter mange spor. Og ha empati med dem som blir mobba er viktig for å få slutt på det, dog, jeg tror også det å forsøke å forstå hvorfor noen barn mobber. Eller hvorfor mennesker gjør det i det hele tatt. 

Man bør uansett huske på at motivene bak slike skolemassakrer er sammensatte. For sammensatte til at det er mulig for folk flest å fullstendig forstå, mener jeg. Ta f eks Mark Lepine. Hvordan holder mobbing som et argument dersom ens intensjon er å plaffe ned kvinner, fordi du 'hater feminister'? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.4.2019 den 10.34, Example skrev:

Veldig ofte gjelder det mobberne selv. De er ofte usikre på seg selv, og bruker andre for å stige i det sosiale hierarkiet. De er ofte ganske intelligente, og leter etter svakheter hos andre som de kan bruke til sin fordel.

Den naturlige seleksjonen du prater om er selvfølgelig bare piss.

Om jeg ser tilbake på min egen skolehverdag, så har ofrene jevnt over gjort det bedre enn mobberne senere i livet.

Det du skriver, viser jo at det dreier seg om naturlig seleksjon. Mobbingen er en måte for de usikre og middelmådige å heve sin sosiale posisjon på bekostning av andre, som ofte er dem overlegne i evner og modenhet. Offerets status er likegyldig egentlig, poenget er at de er et middel for mobbernes mål.

Men mobbingen som strategi fungerer sjelden i det lange løp, fordi barn forlater det trange «skolefengselet» og går videre i livet. Og der kan ikke mobbernes onde «strategi» fungere, og de mister status på grunn av manglende/middelmådige evner.

Mobbing er en form for sosial parasittvirksomhet, det er nådeløs darwinisme på huleboernivå.

 

Anonymkode: da3e5...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 22.4.2020 den 0.31):

Det du skriver, viser jo at det dreier seg om naturlig seleksjon. Mobbingen er en måte for de usikre og middelmådige å heve sin sosiale posisjon på bekostning av andre, som ofte er dem overlegne i evner og modenhet. Offerets status er likegyldig egentlig, poenget er at de er et middel for mobbernes mål.

Men mobbingen som strategi fungerer sjelden i det lange løp, fordi barn forlater det trange «skolefengselet» og går videre i livet. Og der kan ikke mobbernes onde «strategi» fungere, og de mister status på grunn av manglende/middelmådige evner.

Mobbing er en form for sosial parasittvirksomhet, det er nådeløs darwinisme på huleboernivå.

 

Anonymkode: da3e5...9df

De fleste mobbere er ikke usikre på seg selv, men ofte heller svært selvsikre. Derimot har de ofte lite grad av empati og ansvarsfølelse, og mange kan nok komme fra hjem eller miljøer der det er en lavere terskel for baksnakking, sladder, dårlige holdninger osv. 

 

På lang sikt taper alle uansett på at mobbing skjer, også mobberen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...