Gå til innhold

Rengjøre bil som har stått i ro ute i ca 2 år.

lemoncake

Anbefalte innlegg

Skal vaske og klargjøre en gammel bil for salg. Men den har stått ute i ca 2 år og derfor er det mye grønske i alle krinkelkroker. På lister, karmer rundt vinduer osv. Det går av, men det er mye gnikking og vondt å komme til. Skulle nesten hatt en type skrubb som ikke ødelegger lakken og kanskje et bedre rengjøringsmiddel som løser opp skitten. Kanskje det holder med kun et godt middel som løser opp, og så spyle det av nærmest. 

Noen som kan anbefale noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør det, la grønsken være på! Det føles så godt når jeg kommer over en bil som er grønn i kantene, for da kan jeg fortelle meg selv at jeg ikke har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke vasker bilen ofte nok. :nigo: 

(Sånn ellers hadde jeg startet med Prickbort og høytrykksspyler.) 

Anonymkode: 3be5f...eb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytrykksspyler, avfetting, bilshampo..

Anonymkode: a0ac6...704

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen kan du kaste. Den har stått seg ihjel.

Anonymkode: 4f536...405

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.4.2019 den 14.11, Jolen77 skrev:

Skal vaske og klargjøre en gammel bil for salg. Men den har stått ute i ca 2 år og derfor er det mye grønske i alle krinkelkroker. På lister, karmer rundt vinduer osv. Det går av, men det er mye gnikking og vondt å komme til. Skulle nesten hatt en type skrubb som ikke ødelegger lakken og kanskje et bedre rengjøringsmiddel som løser opp skitten. Kanskje det holder med kun et godt middel som løser opp, og så spyle det av nærmest. 

Noen som kan anbefale noe? 

Ville nok vært mer bekymret for hjullager, kaliper, bremseskiver, bremseklosser osv enn litt grønske på lakken. Du bør sjekke at ikke denne bilen har rustet på slike plasser. Kan også være en fare for at bremseslanger har fått sprekker, og at dekkene er blitt stive eller at gummien har sprukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Juks skrev:

Ville nok vært mer bekymret for hjullager, kaliper, bremseskiver, bremseklosser osv enn litt grønske på lakken. Du bør sjekke at ikke denne bilen har rustet på slike plasser. Kan også være en fare for at bremseslanger har fått sprekker, og at dekkene er blitt stive eller at gummien har sprukket. 

Og ledninger og koblinger er irret og mus har gnagd på ledninger og gummislanger.

Anonymkode: 4f536...405

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mest bekymret for interiøret. Er det ikke masse sopp i seter og stoff?

Anonymkode: 43664...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vil nok bli solgt som delebil. Får ikke mye for den. Men ville at den skulle bli gjort godt ren, slik at den ser litt bedre ut. Har  ikke fått høytrykkspylt enda da den må repareres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært mest bekymret for interiøret. Er det ikke masse sopp i seter og stoff?

Anonymkode: 43664...7ff

Det ser faktisk ikke så verst ut. Det var begynt å komme litt sopp på ene setet. Jeg har tatt tekstilrens på og nå er det rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jolen77 skrev:

Det ser faktisk ikke så verst ut. Det var begynt å komme litt sopp på ene setet. Jeg har tatt tekstilrens på og nå er det rent. 

Hvis det har kommet sopp i ett sete, så holder det ikke å rense stoffet i det setet. Hele interiøret må vaskes og ozonbehandles. Soppen dør ikke av litt tekstilrens på ytterstoffet.

Men til utsiden av bilen er det langt enklere (antar du ikke har profesjonelt eller semi-profesjonelt utstyr, så dette blir en oppskrift for "mannen i gata"): 

• høyttrykkspyle for å få av det verste
  • avfetting over hele eksteriøret (produktene heter som regel avfetting - f.eks. Surfex HD). Dette kan du gjerne bruke flere ganger før du starter håndvasken, siden bilen er så grisete.
  • deretter spyle av og vaske for hånd

Du kan bruke Prick Bort til å fjerne asfaltflekker (må på tørr bil) og IronX eller tilsvarende for å fjerne metallpartikler, men ingen av de tar grønske. Det er det bare avfetting som gjør.

Anonymkode: 8584c...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...