Gå til innhold

når dere tenker på solarium...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest *Fiona*
"nemlig huden, som attpåtil er LAGET for å ta opp ting best mulig utenfra...?"

Eh...det er motsatt. Huden er der for å beskytte oss mot farlige stoffer Det er lite som kommer gjennom hudens underste lag, heldigvis.

Huden din puster. Det du legger på den, trenger inn. Kremene laget nå, er laget for å trenge fort inn og etterlate huden mye og tørr fortest mulig. Stoffene i disse kremene er ikke mye sunne. Det du spiser, tas opp i systemet ditt.

Poenget mitt var at solarium er neppe den eneste eller nødvendigvis det verste forfengelighetstiltaket en kan utsette seg for... og det er ironisk at så mange er så intenst opptatt av hvor usunt solarium er, og så lite opptatt av hva man påfører seg og putter i seg for øvrig.

Men de unge jentene som får kreft, Jens - da vil det si at de får kreft relativt fort i forhold til NÅR de tar solarium? De tar solarium, og får kreft - ikke at de har vært utsatt for sol når de var små (åtti tallet da solingshysteriet virkelig tok av og ingen smurte ungene) eller øker risikoen for kreft senere?

Jeg mener, den ene hudlegens argumenter slår den andre hudlegens argumenter i hjel annen hver uke, og forskningen spriker også til en viss grad. Moderat soling og moderat smøring er vel det nærmeste en kommer å safe på det området... og noen er genetisk disponert uansett.

Jeg tenker helt seriøst at det er nokså mange ting man ville ha sluttet med hvis man var like opptatt av informasjon på andre områder som på soling - men det er jo en ytre sak, og synes godt, så det gjelder vel forfengelighet ;-) For eksempel når en som røyker sitter og sier hun ikke vil ta solarium på grunn av kreftfaren, og liknende paradokser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest synseren

Tenker at det er en reel kreftfare ved å ta solarium. :sjokkert:(derfor kommer jeg aldri til å ta solarium lenger) :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at de tingene man vet er kreftfremkallende, som solarium og røyk, bør man styre unna. Å bruke solkrem, uansett hva den inneholder, er da bedre enn å ikke bruke solkrem. Man kan selvfølgelig ikke styre unna alt som er farlig, men det er snakk om å begrense eller kutte ut de tingene man vet er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føflekk kreft kan utvikle seg relativt fort. En venninne begynte å ta sol en vinter, og om våren oppdaget hun att en føflekk hun hadde hatt på ryggen hadde vokst. Hun dro til legen, og den var ondartet!Dette kan skje på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg tenker kreft. Har selv fått hudkreft og har fjernet en ondartet føflekk for noen år siden. Det kommer temmelig sikkert fra bruk av solarium fra jeg var 16 til 19 år ( er nå 33). Har ikke brukt det siden og har vært veldig forsiktig med sol også. Legene har sagt at det er sannsynlig at solariumen har skylden. Det er skremmende at så mange holder seg brune hele året til tross for alle opplysninger om farene. Hadde jeg visst at det var farlig å ta solarium, ville jeg ikke satt mine bein i det. Dessverre ble vi på den tiden tvert imot fortalt at det var bra. Så jeg kommer aldri til å bruke solarium mer. Håper at flere kan få opp øynene og bruke det med måte. Du kan sette livet ditt på spill og det er det ikke verd. Det er heller ikke noe pent å ha masse arr etter fjerning av føflekker.

Det stemmer som Jens sier at føflekker kan forandre seg fort. Men det kan også skje uten at du merker noe til det. Min vokste ikke men var litt mørkere enn de andre. Så egentlig ikke spesielt skummel ut, men var alikevel ondartet. Så vær på vakt mot alle små forandringer av føflekker. Det samme med hudkreft. Dette er ikke farlig, men ødelegger huden. På meg begynte det som ei kvise og senere en rød tørr flekk i huden. Trodde bare det var tørr hud. Tok meg 1,5 år før jeg skjønte at det måtte være noe annet. Da var flekken 1x1 cm. Den vokste veldig seint. Så vær obs på alle forandringer i huden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Men, ikke slutt å sole dere fordi vi er noen her inne som har hatt kreft og forteller om farene! Sol er viktig, vi trenger D-vitaminer til vinteren :kul:

Det er riktig at vi trenger d vitaminer, men de får vi ikke gjennom solariumen etter det jeg vet. Ekte sol derimot trenger vi. Men det er viktig å smøre seg med solkrem med høy nok faktor og ikke overdrive solingen. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ii Fiona

Men tror du ikke de tingene er nokså individuelle? Jeg har en del føflekker, og får dem sjekket jevnlig. Jeg har fjernet noen, de har vært helt fine men jeg fjernet dem av kosmetiske grunner, og de blir rutinemessig sendt til sjekk. I tillegg har jeg føflekker som forander seg hele tiden, synes jeg, men legen ser på dem og sier de er helt fine, ikke noen fare der.

Jeg skjønner ingenting jeg :roll: jeg mener, en ting er om man får samme melding overalt fra, da kan man jo bare forholde seg til det. Men alle har ulik erfaring.

Venninnen min var helt ram på solarium da hun var yngre. Hun tok masse solarium fra 17-årsalderen og langt inn ityveårene, sluttet vel ikke før hun fikk barn da hun var 29 tror jeg. Aldri fjernet en føflekk i hele sitt liv... De sier jo også at de som er brune, har bedre motstand mot solen. Selvbruning gir ikke den beskyttelsen, men det gjør solarium.

Vil ikke det si at forsiktig bruk av solarium ikke er LIVSFARLIG?

Har aldri vært noen fan selv, det har hendt fra tid til annne men jeg blir veldig fort brun så jeg har aldri brukt det jevnlig. Noe stort tap er det ikke å ikke ta...

Man kan selvfølgelig ikke styre unna alt som er farlig, men det er snakk om å begrense eller kutte ut de tingene man vet er farlig.

Ja, og man (avhengig av hvor opplyst man er) VET at tilsetningsstoffer og mange stoffer de bruker i tekstiler, vaskemidler, velværeprodukter og mat er tvilsomme. Det er en grunn til økning i kreft og allergi tilfeller. Blant annet...

Men forbrukerne bestemmer jo i stor grad, så så lenge man ukritisk fortsetter å kjøpe produktene i hyllene og ikke etterspør bedre, så blir det ikke bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

At brunfargen gir beskyttelse mot sola, er sant, men det er allikevel et tegn på en hudskade. Huden produserer melanin for å beskytte seg mot ytterligere skade.

LITT solstråler trenger vi, men fra den ekte sola! Blant annet fremkaller den som kjent produksjon av D-vitamin.

MEN: STRÅLESAMMENSETNINGEN I RØRENE I SOLARIUM ER HELT ANNERLEDES! Dosene av UV-stråler vi får derfra er som rene Hiroshima-angrepet sammenliknet med den vi får fra sola. Og med det i minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tenker også både på kreft og rynker. Og stygge damer med bleika hår som er åpenbart solariumsmørkebrune' date=' midt på vinteren. Pføy![/quote']

hehehe, helt enig! Hvordan har det seg at samtlige er kunstige blondiner (men jeg vil ikke generalisere og kalle alle for stygge, det blir litt slemt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
De sier jo også at de som er brune, har bedre motstand mot solen. Selvbruning gir ikke den beskyttelsen, men det gjør solarium.

Dette er noe mange tror men det stemmer ikke. Det er fordi det meste av strålene i solariet er UV-A stråler, og dette gir farge men ikke beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I tillegg til at man får kreft og rynker, vil jeg vel si at solarium er temmelig harry. Trodde det var ganske ut, jeg.

Er ikke solarium litt 80-talls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Jeg skjønner ingenting jeg jeg mener, en ting er om man får samme melding overalt fra, da kan man jo bare forholde seg til det. Men alle har ulik erfaring.

Selvfølgelig kan folk ha forskjellige erfaringer. Men at en har tatt solarium over flere år uten å få kreft betyr ikke at den personen ikke kan få det senere. Det er heller ikke alle som får kreft, men du kan ikke vite på forhånd om du hører til i denne gruppen. Det blir omtrent som med røyking. En del storrøykere blir riktig gamle men det betyr ikke at røyking ikke er farlig. Det er en stor andel røykere som dør av røykerelaterte sykdommer tidlig. Det er flott at du Fiona får sjekket føflekkene dine jevnlig. Du representerer nok ikke flertallet på det området dessverre.

Hudlegen sa til meg at det nå er vanlig med hudkreft pga. soling helt ned i 20 års alderen. Noe av det samme ser vi med føflekkreft. Før var hudkreft noe som gamle folk fikk. Dette kommer av de solvanene vi har hatt spesielt de siste 20 årene. Litt sol er bra men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...