Gå til innhold

når dere tenker på solarium...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
mutasjoner i genene....

Det høres jo ille ut. Vet du om dette føres videre hvis man får barn? Er litt nysjerrig på om det har vært forsket på det, med resultater.. i så fall: :hår:

Tror mange er for dårlig opplyste omkring dette, eller rett og slett gir blanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker "brun" og det å føle meg vel. Heldigvis har jeg god hud som tar bra farge uten mye føflekker (så får folk her bare tenke "enn så lenge"...) Dessuten er det digg å ligge å sløve 15 minutter i en solseng et par ganger i uka.

Det er mye som er farlig her i verden, og solarium kan være en av de tingene. Men man skal da vel for pokker meg leve mens man gjør det også?

jeg trives ikke som bleik, og synes vel at de aller fleste er penere med farge enn som bleikansikt. Men på den annen side - enhver tenker heldigvis for seg selv og folk får gjøre det de selv ønsker. Jeg har valgt å ta sol på våren, og det har jeg ingen planer om å slutte med. Selvbruningskrem til ansiktet er ok - men fy flate for et styr det er å skulle gjøre det på hele kroppen 1 - 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer og mer på kreft i forbindelse med solarium. Har aldri tatt særlig mye solarium heller, kanskje kun litt om våren for å få litt underlag til sommeren, spesielt hvis jeg skulle sydpå for å unngå eksem og brenthet. Tror nok det tryggeste er å droppe det, men er det sunnere å legge seg i sola i sydeuropa uten underlag, selv med høy solfaktor, kontra litt solarium på vårparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
.....men er det sunnere å legge seg i sola i sydeuropa uten underlag, selv med høy solfaktor, kontra litt solarium på vårparten?

NEI! Definitivt ikke. Sterk soleksponering på "uforberedt" hud gjør mer skade i form av solforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at solarium gir et falskt grunnlag i den vanlige solen. Vet ikke om det er sant.

jepp, det var ihvertfall beskjede for noe år siden, tror til og med de hang det opp som info i noen av solariumsstedene.

så man skal være like lite forberedt på solen selv med solarium først, at man ikke FØLER seg sånn er jo en annen sak, at man føler seg mindre uforberedt fordi man SER brunere ut, hjelper vel lite dersom det faktisk ikke gjør noe for huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soler meg lite og tar aldri solarium. Synes det er kjedelig, pluss at jeg tenker RYNKER!!!!!! Vakkert med hvit og naturlig hud, synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tenker på en liten halvtime der jeg kan ligge og kose meg i den varme "sola" og høre på yndligsmusikken min, og når jeg er ferdig er jeg litt brunere og føler meg 100 ganger mer vel.. :-)

Men tenken på kreft, rynker og alt sånn kommer stadig mer over meg :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det høres jo ille ut. Vet du om dette føres videre hvis man får barn? Er litt nysjerrig på om det har vært forsket på det, med resultater.. i så fall: :hår:

Tror mange er for dårlig opplyste omkring dette, eller rett og slett gir blanke..

Dette høres nok verre ut enn det egentlig er. Kreft er mutasjon i cellene, ikke i arvematerialet. Man kan riktignok arve mottagelighet for hudkreft, men det skyldes andre grunner enn soleksponering hos foreldrene.

Over til spørsmålet; jeg ville vært mer bekymret for rynker om jeg solte meg på solarium. Solkrem bør uansett være en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kreft fordi jeg har hatt ondartet føflekk-kreft og fordi moren min døde av det :roll:

Legene sier jo at noen få timer i året ikke skal være farlig,men de som er hekta er jo gjerne nettopp det - hekta og da blir det gjerne mange timer i solsenga.

Du som sa at du ikke har så mye føflekker, flott det,men de dukker opp etterhvert de skjønner du :-?

Det som er skummelt med hudkreft, er at hvis den begynner å spre seg så går det utrolig fort! Den går rett til lymfekjertlene og de indre organene, og da : kaputt! Ingen mer soling under denne himmelen i dette livet ihvertfall :o Kanskje noe å tenke på????

Men, ikke slutt å sole dere fordi vi er noen her inne som har hatt kreft og forteller om farene! Sol er viktig, vi trenger D-vitaminer til vinteren :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Kreft, rynker, pigmentflekker, tørr krokodillehud, mutasjoner i genene....

Grunnene til å holde seg langt unna er mange....

:Nikke: Og for forfengelig for sitt eget beste.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at solarium gir et falskt grunnlag i den vanlige solen. Vet ikke om det er sant.

Falsk eller ikke falskt, huden min tar i allefall bedre mot sol når jeg har tatt litt solarium på forhånd enn når jeg ikke har gjort det. Mindre solbrenthet, soleksem etc. Så noe må det jo være i det. Pluss at man selvfølgelig føler seg bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ii Fiona

Ser at mange her tenker på kreft...

Fikk lyst il å si litt BTW - om dere har peiling på hvor mye dritt som finnes i de kremene dere smører dere inn med, enten selvbruningskrem eller for den saks skyld høy solfaktor?

Er dere klar over at antallet kreftfremkallende stoffer i tannkremer, hudkremer og såper osv er minst like skadelige som stråler i solarium - de går til og med rett i systemet fordi dere påfører det det største organet vi har, nemlig huden, som attpåtil er LAGET for å ta opp ting best mulig utenfra...?

Måtte bare nevne det. Kreft i seg blir sånn sett et nokså tåpelig og svært uvitende argument for å ikke ta litt sol i ny og ne...

Men masse sol er selvsagt ikke bra enten det er den ekte eller den falske. Synd, for det ser utvilsomt bede ut med litt farge i ansiktet :-) Bønder i Australia har visst (kilde: en venninne av meg som forsker på miljøgreier og kreft) mindre forekomst av kreft enn det vi har; og teorien går på nettopp all den giften vi gladelig og ukritisk putter på huden for å liksom få den til å se bedre ut... Jada, de har noen rynker her og der, men de har altså ikke mer hudkreft enn oss.

Tenker vi får i oss nok muterende stoffer gjennnom alt vi putter i oss og på oss ellers jeg... Men enig i at hudkreften er skummel.

Maisen - siden du kjenner til dette vet du kanskje om legen min er bra informert - jeg er passe paranoid når det gjelder føflekker og får dem sjekket med jevne mellomrom. Har fått beskjed om at jeg skal se etter endringer, men ALT på kroppen endrer seg jo vitterlig med tid. Han sa at det er et godt tegn at hvis man har mange føflekker, og de er "av samme type" så er det altså positivt. Aner ikke hva han ente med det, spesielt siden jeg synes de ser ulike ut alle sammen :ler: men nå er ikke jeg hudlege heller - men han mente det altså ikke var noen spesiell risikofaktor å ha MANGE føflekker i seg selv, men hvis de var veldig forskjellige så måtte man være obs.

Kjenner du igjen dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

"nemlig huden, som attpåtil er LAGET for å ta opp ting best mulig utenfra...?"

Eh...det er motsatt. Huden er der for å beskytte oss mot farlige stoffer :) Det er lite som kommer gjennom hudens underste lag, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Og forekomsten av hudkreft i Australia har eksplodert de siste ti årene, det snakkes nesten om en epidemi. De som rammes, er de som var unge da det ble skikkelig moderne å sole seg for å bli så brun som mulig.

I Australia er det ikke lov å markedsføre solkremer med SPF under en viss faktor (husker ikke hvilken).

Fysiske solfiltre (sinkoksid/titandioksid) gir svært bra beskyttelse mot solen, nettopp fordi DE LEGGER SEG UTENPÅ og reflekterer solstrålene.

Selvbruningskremer virker bare på det øverste, døde cellelaget. Det er derfor de ikke har effekt som varer utover ca en uke, som er den tiden det tar før de cellene støtes av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium er veldig farlig for huden ferdig snakka. Man smører seg mindre før man tar solarium selv om strålingen er enda verre der.

Min søster jobber som stråleterapeut på Radiumhospitalet, og behandler kreft pasienter, og hun er sjokkert over hvor mange unge jenter som har hudkreft, og dette kommer fra solarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...