Gå til innhold

Helt ærlig, synes du en kvinne på 39 er for gammel til å få sitt fjerde barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er økt risiko for både moren og barnet dersom du er 30+

Jeg sier det ikke for å skremme, men det er bare en biologisk realitet du er nødt til å være obs på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sagt det avhenger litt av aldersforskjell på søsknene, og at man bør ha et bevisst forhold til det. Om de andre tre kom i 30-årene og mor var helse til det ser jeg ikke noe problem. Om de andre tre er over 10 bør man være bevisst på at man ofrer en del i forholdet med de eldste barna ved å få en altoppslukende lite baby, på en tid tenåringene kanskje trenger mor men ikke vil innrømme det. Om det blir som to kull kan man heller ikke regne med særlig søskenforhold.

Anonymkode: adb79...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Nei. Dette er noe hver familie må få bestemme selv.

Selv er jeg 49 og venter nr. 9.

Wow, kan jeg spør hvor stor bil dere har og hvor stort hus ?

Anonymkode: f047f...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hocane skrev:

Det er økt risiko for både moren og barnet dersom du er 30+

Jeg sier det ikke for å skremme, men det er bare en biologisk realitet du er nødt til å være obs på. 

ØKT risiko, ja.... Ikke "mer sannsynlig at det skjer enn at det ikke skjer". Langt derifra. De aller, aller, aller fleste vil IKKE få verken downs, cp, autisme, eller noe som helst i det hele tatt. 

Anonymkode: f09da...975

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hocane skrev:

Det er økt risiko for både moren og barnet dersom du er 30+

Jeg sier det ikke for å skremme, men det er bare en biologisk realitet du er nødt til å være obs på. 

Veldig liten risiko ifh skremselspropagandaen. Genetiske defekter er vel det som er mest risiko på. 

Anonymkode: 20ffc...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig liten risiko ifh skremselspropagandaen. Genetiske defekter er vel det som er mest risiko på. 

Anonymkode: 20ffc...a29

Jeg ble gravid da jeg var 35, og var så skremt av all skremselspropagandaen på nettavisen at jeg dro til utlandet for NIPT-test. 

Både fastlegen, helsesøsteren, jordmor på OUL, og jordmor på sykehuset ristet oppgitt på hodet over det etterpå. De var oppgitt over at kvinner ble skremt til å tro at noe sånt var nødvendig, for det var overhodet ikke så stor sannsynlighet at det var grunn til å bekymre seg. 

Anonymkode: f09da...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er snålt og snakke om helse som et generelt problem når du ikke er 40 engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sagt det avhenger litt av aldersforskjell på søsknene, og at man bør ha et bevisst forhold til det. Om de andre tre kom i 30-årene og mor var helse til det ser jeg ikke noe problem. Om de andre tre er over 10 bør man være bevisst på at man ofrer en del i forholdet med de eldste barna ved å få en altoppslukende lite baby, på en tid tenåringene kanskje trenger mor men ikke vil innrømme det. Om det blir som to kull kan man heller ikke regne med særlig søskenforhold.

Anonymkode: adb79...3c7

Her er vi to kull og det er 11års forskjell mellom meg og nest yngste. Vi fikk et fantastisk søsterforhold allerede fra starten av. I dag er vi de tetteste i søskenflokken og personlighetsmessig er vi nesten som tvillinger. Like interesser, likt verdisyn, like meninger, det er nesten skremmende. Men om sistemann er attpåklatt og de tre andre er mye eldre kan det bli trist for attpåklatten, da er de tre andre antagelig mer sammensveiset. 

Anonymkode: 20ffc...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, kan jeg spør hvor stor bil dere har og hvor stort hus ?

Anonymkode: f047f...2f5

De eldste barna mine er jo voksne nå og flyttet hjemmefra nå, så har ikke lenger behov for så stort hus eller stor bil, men vi har mer enn nok plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

De eldste barna mine er jo voksne nå og flyttet hjemmefra nå, så har ikke lenger behov for så stort hus eller stor bil, men vi har mer enn nok plass.

Send gjerne litt av energien din over til meg, stor respekt av å oppdra og ha energi til så mange 😊

Anonymkode: 20ffc...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på alderen til de andre barna. Hvis de er 20, 18 og 16 år blir det rart, men hvis de er i barneskolealder er det ok

Anonymkode: fc96a...7d1

Enig. Synes det er litt rart siden barnebarn og barn kan være på samme alder da. Men det er jo bare min mening, prøver ikke å dømme. Har man lyst på flere barn så skal man drite i hva andre måtte tenke. 😊

Anonymkode: dbf9d...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det kan være innbilning, men jeg har en del venninner som fikk barn etter 35 og alle de ungene er det et eller annet med. Asperger, "lett psykisk utviklingshemming", Tourettes, ADHD osv. Selv om 40 kanskje ikke er gammelt så har man ikke det tempoet som trengs for å holde tritt med babyer og småbarn. Og å få et barn med spesielle behov i tillegg? Det må gå utover både ekteskap og familie, så det er en risk jeg aldri selv ville tatt. Jeg synes også det er unaturlig (og litt ekkelt) med barn og barnebarn i samme alder. Og barn etter 50? Rein og skjær egoisme. 

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For alt vi vet fikk TS sitt første når hun var 18....

Men vi trenger flere etnisk norske unger i landet, så det er bare å stå på 👍🏻😁

Anonymkode: 89ad0...d2f

For alt vi vet er ikke TS etnisk norsk heller. Ikke at det har noe å si egentlig, men lurer litt på hvorfor du konkluderte med det.

Anonymkode: 4113b...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen skriver at hvis du har store barn bør du revurdere, men jeg sier omvendt! Sykt koselig men sykt stress med 3 småttiser, men er eldste stor nok til å være bidra i hjemmet og være barnevakt en gang i blant så er livet herlig med en attpåklatt 😊 

Ellers tenker jeg at alder spiller mindre inn enn helse og interesser. Selv er jeg verdens mest slitne 30åring, og ser ikke for meg at jeg kan få flere barn. 

Anonymkode: a6308...130

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg på min side var 36 år, eide enebolig, hadde flett ny bil, hadde høy lønn etter flere år i arbeidslivet, og var GJELDFRI da jeg fikk mitt første barn... Jeg har langt bedre økonomi enn de fleste på min alder, og i alle fall bedre enn de som fikk barn i tyveårene og aldri har hatt tid til å jobbe seg oppover på jobben. 

Jeg fikk reise og kose meg da jeg var ung, og fikk "unnagjort" reisetrangen da. 

Anonymkode: f09da...975

Vi var i starte av tyveårene da vi fikk første. Eide bolig, to biler og er nå gjeldsfri i midten av tredveårene. Verden er ikke svart/hvit🙂

Anonymkode: 51c8b...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja !   Direkte kvalmt er det.   Stakkars barn, det er de den jævla egoismen deres går ut over.

Anonymkode: 918a8...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 21.04, AmandaVI skrev:

Ja. Det kan være innbilning, men jeg har en del venninner som fikk barn etter 35 og alle de ungene er det et eller annet med. Asperger, "lett psykisk utviklingshemming", Tourettes, ADHD osv. Selv om 40 kanskje ikke er gammelt så har man ikke det tempoet som trengs for å holde tritt med babyer og småbarn. Og å få et barn med spesielle behov i tillegg? Det må gå utover både ekteskap og familie, så det er en risk jeg aldri selv ville tatt. Jeg synes også det er unaturlig (og litt ekkelt) med barn og barnebarn i samme alder. Og barn etter 50? Rein og skjær egoisme. 

Jeg har 2 barn hvor begge har ADHD og den ene har Asperger i tillegg.

var 20 og 22 da jeg fikk de.

Så det å få barn med spesielle behov er ikke aldersbetinget.

Jeg personlig skulle ikke ha barn etter fylte 30. Hva andre gjør har ikke jeg noe med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jeg kan ikke forstå at noen ønsker eller har behov for fire barn, men jeg synes ikke 39 år er for gammelt til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Nei, ikke når det ikke er førstemann. 

Jeg venter på fødsel nr 5 og er 27 år. Kan ikke si enda om vi vil ha flere, men da blir det nok en atpåklatt om en del år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...