Gå til innhold

Fettfjerning hake. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Gratulerer med gjennomført inngrep! 😊 Jeg husker jeg syntes det var helt forferdelig å skulle ha bandasjen på i starten. Gikk rundt med kroniske bollekinn i 2 uker som følge av den. Men slapp bare av, bandasjen blir fort en del av deg 😅 Hang in there, det blir bedre!

Noe hevelse må du nok belage deg på. Jeg ble verre før jeg ble bedre. 🙈 I tillegg vedvarte hevelsen en stund - akkurat det er visst litt forskjellig fra person til person. Men for å unngå unødvendig hevelse, eller at den varer unødvendig lenge, fikk jeg beskjed om å: 

- Bruke bandasjen (kompresjonsplagget) kontinuerlig i 2 uker - dag og natt 

- Fortsette å bruke bandasjen på nattestid en stund etterpå det igjen (tror det var i alle fall to uker til)

- Sov med hodet høyt. Gjerne bruk to vanlige puter, eller en stor 🙂

- Kjøle ned området innimellom, dersom hevelsen vedvarer. Jeg var fortsatt nokså hoven 2-3 uker etter operasjonen, og da tips om dette fra klinikken hvor jeg fikk gjennomført inngrepet. Fikk kjøpt meg ei gjenbrukbar ispose på apoteket 👍

 

Lykke til! 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei! 
 

Gratulerer med gjennomført inngrep! 😊 Jeg husker jeg syntes det var helt forferdelig å skulle ha bandasjen på i starten. Gikk rundt med kroniske bollekinn i 2 uker som følge av den. Men slapp bare av, bandasjen blir fort en del av deg 😅 Hang in there, det blir bedre!

Noe hevelse må du nok belage deg på. Jeg ble verre før jeg ble bedre. 🙈 I tillegg vedvarte hevelsen en stund - akkurat det er visst litt forskjellig fra person til person. Men for å unngå unødvendig hevelse, eller at den varer unødvendig lenge, fikk jeg beskjed om å: 

- Bruke bandasjen (kompresjonsplagget) kontinuerlig i 2 uker - dag og natt 

- Fortsette å bruke bandasjen på nattestid en stund etterpå det igjen (tror det var i alle fall to uker til)

- Sov med hodet høyt. Gjerne bruk to vanlige puter, eller en stor 🙂

- Kjøle ned området innimellom, dersom hevelsen vedvarer. Jeg var fortsatt nokså hoven 2-3 uker etter operasjonen, og da tips om dette fra klinikken hvor jeg fikk gjennomført inngrepet. Fikk kjøpt meg ei gjenbrukbar ispose på apoteket 👍

 

Lykke til! 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Så flott med svar - tusen takk! Ja, nå verker det  skikkelig i kjeven, og bollekjakene er helt klemt. Håper du ble fornøyd! 

Jeg har en hvit bandasje/plaster under kompresjonsbandasjen, og nå husker jeg ikke hva som ble sagt om den... Jeg regner med at jeg åpner i morgen og tar den bort, eller kan den ligge på litt lenger? Jeg merker jeg er veldig lite lysten på å se hvordan det ser ut pr nå. 

Tok du smertestillende? Jeg merker at det klyper litt nå og har lyst til å forebygge økende smerter, men er samtidig redd for å ikke merke om noe er galt. 

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig 😊 

 

Jeg fikk også plaster over sårene på hake/kjeve. Kan ikke huske å ha hatt noen ytterligere bandasje mellom plaster og kompresjonsplagget. 
 

Husker jeg fikk beskjed om at jeg kom til å måtte bytte de noen ganger, og at det var forventet og helt i orden. Og det stemte. Jeg rakk ikke mer enn å være hjemme et par timer etter inngrepet, da jeg måtte bytte plaster første gang, ettersom det rant blod og væske gjennom disse. 😅

 

For min del hadde jeg egentlig ikke noe smerter i etterkant, jeg var stort sett bare hoven. Litt øm i starten bare, men ikke noe voldsomme greier. Har derfor ikke noen gode råd til deg på den fronten, dessverre. Tror du blir nødt til å kjenne litt på det selv 😊 Jeg fikk vel og merke resept på en SVÆR eske paracet, så det er nok helt normalt. 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig 😊 

 

Jeg fikk også plaster over sårene på hake/kjeve. Kan ikke huske å ha hatt noen ytterligere bandasje mellom plaster og kompresjonsplagget. 
 

Husker jeg fikk beskjed om at jeg kom til å måtte bytte de noen ganger, og at det var forventet og helt i orden. Og det stemte. Jeg rakk ikke mer enn å være hjemme et par timer etter inngrepet, da jeg måtte bytte plaster første gang, ettersom det rant blod og væske gjennom disse. 😅

 

For min del hadde jeg egentlig ikke noe smerter i etterkant, jeg var stort sett bare hoven. Litt øm i starten bare, men ikke noe voldsomme greier. Har derfor ikke noen gode råd til deg på den fronten, dessverre. Tror du blir nødt til å kjenne litt på det selv 😊 Jeg fikk vel og merke resept på en SVÆR eske paracet, så det er nok helt normalt. 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Takk igjen! Det er vel bare et plaster jeg har på også, men jeg har ingen flere enn det som står på nå😬 Kanskje jeg må kjøpe i morgen da? Det fikk jeg ikke noe beskjed om.  Uff, da blir vel brått bandasjen også våt? Jeg har kun denne ene. 
 

Her er det mest verking i den klemte kjeven, så vurderer å ta en tablett. 

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke med meg noen flere plaster enn de de satte på meg. Hadde heldigvis et par stk. liggende hjemme, men innså fort jeg trengte flere. Gikk derfor på apoteket noen timer etter inngrepet (med hette på hodet og bandasjen på, haha) og kjøpte ekstra plaster + pyrisept og bomullspads så jeg kunne rense litt innimellom plasterbytte 😄 Gikk med plaster hele den første uken tror jeg, og jeg byttet innimellom, men det var vel mest de første 24 timene at det rant væske fra sårene.  

Jeg vet ikke helt hva slags bandasje/kompresjonsplagg du har kjøpt, men mitt var i alle fall laget av noe tynt og syntetisk stoff - typ nylon eller noe. Jeg hadde også bare den ene, og den ble våt noen ganger, ja (sårvæske, en gang sølte jeg på den, etc.) 😅

Det fine med stoffet på den var at den kunne vaskes, og den tørker fort. I perioden hvor jeg brukte den (2 uker kontinuerlig + 2 uker natt) vasket jeg den flere ganger på kortprogram (15 min i starten) i vaskemaskin og hang den til tørk etterpå. Tar ikke lange tiden før den er tørr, og noen korte pauser fra bandasjen her og der er ikke farlig ☺️ 

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk heller ikke med meg noen flere plaster enn de de satte på meg. Hadde heldigvis et par stk. liggende hjemme, men innså fort jeg trengte flere. Gikk derfor på apoteket noen timer etter inngrepet (med hette på hodet og bandasjen på, haha) og kjøpte ekstra plaster + pyrisept og bomullspads så jeg kunne rense litt innimellom plasterbytte 😄 Gikk med plaster hele den første uken tror jeg, og jeg byttet innimellom, men det var vel mest de første 24 timene at det rant væske fra sårene.  

Jeg vet ikke helt hva slags bandasje/kompresjonsplagg du har kjøpt, men mitt var i alle fall laget av noe tynt og syntetisk stoff - typ nylon eller noe. Jeg hadde også bare den ene, og den ble våt noen ganger, ja (sårvæske, en gang sølte jeg på den, etc.) 😅

Det fine med stoffet på den var at den kunne vaskes, og den tørker fort. I perioden hvor jeg brukte den (2 uker kontinuerlig + 2 uker natt) vasket jeg den flere ganger på kortprogram (15 min i starten) i vaskemaskin og hang den til tørk etterpå. Tar ikke lange tiden før den er tørr, og noen korte pauser fra bandasjen her og der er ikke farlig ☺️ 

Anonymkode: 34121...57b

Fint å høre din erfaring! Jeg får sende samboer på apoteket i morgen. Så får jeg håpe det ikke væsker igjennom. Gruer meg til å ta av bandasjen... Nå virker det tungt å sitte her inne en uke med denne bandasjen 24-7... Men håper det blir bra og at ikke huden blir for stor. 

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne uka kommer helt sikkert til å gå fortere enn du aner. Og så spennende og deilig følelse når du kan begynne å skimte resultater. Går nok bra, skal du se 😊 Blir det for ille kan du alltids ta en liten pause fra bandasjen og f.eks ta deg en kort luftetur i nabolaget. ☺️ 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne uka kommer helt sikkert til å gå fortere enn du aner. Og så spennende og deilig følelse når du kan begynne å skimte resultater. Går nok bra, skal du se 😊 Blir det for ille kan du alltids ta en liten pause fra bandasjen og f.eks ta deg en kort luftetur i nabolaget. ☺️ 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Takk for råd! Hettegenser og munnbind kan jo være en liten løsning😅

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hettegenser og munnbind er helt supert 😅🙌

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hettegenser og munnbind er helt supert 😅🙌

Anonymkode: 34121...57b

Uff, har ikke! blitt vant til bandasjen ennå. Klør og er stram overalt. Håper bare den er stram nok over haken. Strammer jeg mer, gjør det så sykt vondt i kjeven og hodet. Det er jo umulig å åpne munnen nesten. Jeg tror jeg ikke våger å åpne i dag. Fikk du noe beskjed om det? Jeg ser ikke blod eller væske gjennom., så da kan forhåpentligvis plasteret stå på. 

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på at du blir mer vant til bandasjen etterhvert 😅


Jeg mener å huske at det ikke var nødvendig å bytte plaster dersom det ikke væsket gjennom, så det går nok helt fint 😊 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får satse på at du blir mer vant til bandasjen etterhvert 😅


Jeg mener å huske at det ikke var nødvendig å bytte plaster dersom det ikke væsket gjennom, så det går nok helt fint 😊 
 

- TS

Anonymkode: 34121...57b

Takk for svar igjen🙏 Nå er jeg så sulten her, men det er så «trangt» og ubehagelig med bevegelsene at jeg tror nesten det blir mindre fett på andre deler av kroppen også om dette vedvarer. 

Anonymkode: cc534...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 12.44):

Jeg mener å huske at det ikke var nødvendig å bytte plaster dersom det ikke væsket gjennom, så det går nok helt fint 😊 

Ja, i dag dusjet jeg håret og tok omsider av det store plasteret. Jeg satt så støttebandasjen rett på uten verken plaster el plaster-tape under. Nå lurer jeg veldig på om dette er feil. Jeg fikk aldri beskjed om noe tape-bruk... 

Anonymkode: cc534...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hvordan går det med deg? Vurderer sterkt å gjøre dette selv :) Er selv slank (170 cm og 55 kg) så er dessverre genetisk dobbelthake her og...

Anonymkode: 187c2...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vurderer samme. Er 26 år, veldig godt trent, men likevel har jeg det siste året grodd en dobbelthake…. Plager meg helt ekstremt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2020 den 20.01):

Heisann hoppsann! 😊

Aktiviteten dabbet av her, så jeg har helt glemt å oppdatere. Men det gjør jeg mer enn gjerne nå!  

De siste månedene har tilhelingen av haken min blitt ferdig. Som resultat av dette har jeg fått en noe finere profil. 😊

Jeg har vel og merke ikke fått noe kjeveparti som kunne sklidd rett inn i Hollywood, men det var nok ikke mulig med utgangspunktet mitt heller. Det skal sies at jeg hadde realistiske forventninger til inngrepet i forkant, og ville sagt meg fornøyd med selv en liten forbedring. Noe jeg helt klart syntes jeg har fått. I tillegg - som jeg har skrevet om tidligere - så var fettet mitt under haken utrolig hardt og kirurgen hadde en svært krevende jobb med å få det ut gjennom kanylen 😅 

Ser man ansiktet mitt i profil nå, kontra før inngrepet, vil man kunne se at dobbelthaken er blitt mindre. Men den aller største forandringen syntes jeg faktisk er den forfra. Tidligere har dobbelthaken min vært veldig synlig sett rett forfra, og når jeg i tillegg har lent hodet (omså bare litt) på skakke, har jeg fått en veldig uttalt dobbelthake som brer seg over mot kinnet. Dette er som sagt hvor jeg opplever størst forbedring, noe som egentlig er veldig fint, for det var jo nettopp dette jeg så i speilet (og irriterte meg over) hver morgen. Pluss at området forfra er det som var mest synlig på bilder. 

Alt i alt angrer jeg ikke på inngrepet, og jeg hadde ikke nølt et sekund med å gjøre det igjen om jeg skulle valgt på nytt. 😊

Håper dette var noe til hjelp, anonymjente25! Spør meg gjerne her i tråden om det er noe mer du lurer på 👍

Jeg skal forresten prøve å få lagt ut noe bilder også, kanskje i morgen, men jeg venter på å få godkjent en ny og mer anonym brukerkonto før det skjer 🙊 Har ikke fortalt noen om inngrepet, og ønsker å holde det for meg selv. Legger jeg ut bilder nå gjennom «skriv som anonym»-funksjonen så mister jeg kontrollen ved at jeg ikke kan endre eller slette posten ved en senere anledning. Håper det er i orden. 😊

Anonymkode: d6b2d...a89

TS, hvilken klinikk og hos hvem tok du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

On 4/3/2019 at 12:56 AM, AnonymBruker said:

Husk å si ifra om sånt til partnere før man får unger da. Ille kjipt å få en styggere unge enn forventet... 

Anonymkode: a79a5...6fa

For en lavmåls kommentar. 

Anonymkode: e9ae4...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Tar opp denne tråden igjen da jeg ønsker å gjøre det samme. Jeg bor i Oslo, er det noen som har noen klinikker å anbefale i dette området?

Anonymkode: a0168...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er forskjellen på fettsuging kontra ansiktsløft? Jeg er 30 år, men usikker på hvilken av de jeg skal gå for. Er ganske slank og godt trent, men får dobbelthake så fort jeg sitter avslappet, skakker på hodet eller ser ned på mobilen. Ganske uflatterende profil.

Anonymkode: a0168...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er BMI på 23 altfor mye, men vi er bygget forskjellig, og ts ville kanskje sett anorektisk ut med 20 som jeg har.

Jeg måtte gått opp 8 kg for å få BMI på 23, og jeg har allerede bollete hake nå. Er 165 og veier 55. Dette er akkurat den vekten kroppen min trives med og speilet mitt liker best. Jeg trives IKKE hvis jeg går to kilo opp, føles som om alt setter seg på haka. Tok fettsuging da jeg var 20, men det hjalp lite pga rett kjevelinje, andres går mer oppover. Men det hjalp likevel mentalt, fordi jeg nå vet at det ikke er noe å gjøre med, og har dermed akseptert det. Alle har vi vårt, tenker jeg. Andre folk med fin hake sliter med komplekser for tynt hår, flat/stor rumpe, whatever. Setter nesten mer pris på flat mage og rumpe med sprett nå. Ville ikke byttet! 

Men hadde det gått an å fikset det, så hadde jeg gjort det😄
 

 

Anonymkode: 906d6...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...