Gå til innhold

Er Ghosting egentlig negativt ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, Xcase33 skrev:

Er ikke det bare greit at man bare "forsvinner" ? så slipper man så mye "om og men" videre og hele den prosessen der med vedkommende? 
Det er jo ikke som om at det vil endre utfallet.  Det bare klaffet ikke..nothing personal. Ser bare hvor mange som klager over plagsomme intense exèr ...dater osv  som dukker opp via alle mulige sosiale mediumer.  Drama er ingen tjente med...er ikke helt frisk å skape det kun for underholdningsverdien heller.  :)

Heller bedre at personen som vil slutte å snakke bare sier det rett ut. Behøver ikke å gjøre det om til mer negativ opplevelse enn det behøver å være selvfølgelig. Det går an å gjøre det på en respektfull måte hvor man sier at man rett og slett ikke føler at det kan bli noe mer enn det har blitt. Gjør selvfølgelig vondt å høre det om den andre har fått involvert følelser, men det gjør at de kan begynne å deprogrammere følelsene isteden for å leke med en fantasi om at man kan få det til å funke på et eller annet vis. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Peanut
Skrevet

Merksnodig at når det gjelder å bli kjent så kan noen være skikkelig påtrengende (dickpics og gudvet) og nesten masete, men å si at «beklager, jeg føler dessverre ikke noe for...» se det er virkelig vanskelig :sleep:

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt forferdelig. Nå er det ni år siden jeg datet, så det var før den enorme sosiale-medier-bølgen. Men da jenter (jeg er jente selv) plutselig sluttet å svare, ikke tok telefonen, ikke svarte på sms, ikke dukket opp til avtalt tid eller lignende, føltes det helt grusomt. For det første var jeg såpass uerfaren med dette fenomenet at jeg ikke forsto det, så jeg maste bare, og da unngikk de meg jo enda mer. For det andre ble jeg livredd for hva jeg hadde sagt og gjort galt (som sikkert var å mase! ;) ) og brukte masse tid på å overtenke og gi dem en sjanse til og tenke "de har sikkert bare...". Det skjedde med mange jenter!

Plutselig å ikke høre noe... jeg husker jeg sa til en venninne at "det hadde vært bedre om noen skeik til meg at de aldri ville se meg mer og at de overhodet ikke likte meg". Jeg hatet å ikke få vite hvorfor, analysere hva jeg kunne gjort annerledes, gå gjennom alle detaljer i hodet igjen og igjen og igjen.

Please, si ifra. Å sitte der og ikke forstå og istedet bare lure er vondt! Og selv om jeg fikk kjæreste til slutt, og det er mange år siden noe sånt skjedde meg, så husker jeg det veldig veldig godt fremdeles. Maktesløsheten og usikkerheten og det å ikke vite. 

Anonymkode: 043c4...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilhører tydeligvis mindretallet her inne, men jeg foretrekker faktisk at kontakten «fades ut» fremfor å få en melding om at vedkommende ikke vil treffe meg igjen. Hvis han slutter å svare eller ta kontakt forstår jeg selvsagt at han ikke er interessert (nok), men det kan jo skyldes alle mulige grunner som ikke har med meg som person å gjøre (at han fant tilbake til eksen, at han møtte noen han passet bedre sammen med eller at han bare ikke tar seg tid til mer dating på dette tidspunktet). Å få en melding om at han ikke ønsker å treffe meg igjen fordi at «kjemien ikke stemte», hadde jeg derimot tolket som en avvisning av meg som person, og jeg hadde nok blitt sittende igjen med en følelse av at det enten var noe med utseendet mitt eller personligheten som han ikke likte.

Er det derimot snakk om en situasjon med langvarig flørting og dating er selvsagt situasjonen en helt annen, da synes jeg man skylder hverandre en skikkelig forklaring hvis følelsene forsvinner eller man finner ut underveis at man ikke passer sammen likevel.

Anonymkode: 7779e...3f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nicknamet mitt er "Ghost". Er så mye styr å skulle forklare alle damene hva og hvorfor vi ikke passet sammen og masse annet tull. Sånne ting er tidkrevende. Hva vil dere egentlig at han skal si? Si sannheten eller bare finne på ei forklaring?

Anonymkode: 7df4c...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Hva er så j vanskelig med å si  fra en ikke vil sees mer ? Bare å ha en standar frase som kan brukes om igjen. 

Så slipper den andre lure og vente og spørre om mer, når det er uaktuelt fra den andre kant med mer.

Skulle en møte en som tar avvisning dårlig og spør og graver etter begrunnelser og ikke tar nei for nei, kan en vel heller vurdere å ikke svare da

Er en for feig for dette er en for feig for dating. 

Anonymkode: c5db2...78c

• Liker 2
Skrevet

Ghosting er for feiginger og folk som tenker utelukkende med pikken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AmandaVI skrev:

Ghosting er for feiginger og folk som tenker utelukkende med pikken. 

Neida. Det er for folk som ikke orker dette dramaet med folk som skal kverulere, hyle, gaule og lage drama i massevis når den ene part ikke vil mer.

Hvem pokker gidder dette når en kan slippe? Artig at du skriver at de tenker med pikken når det er damer som ghoster mest? Mulig du ikke har skjønt det.

Anonymkode: fc7ff...f49

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
På 2.4.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Det er grunnleggende uhøflig og lite empatisk å etterlate noen i uvisse. Det er mye ryddigere å si ordentlig i fra slik at den ene ikke blir sittende å lure.

Anonymkode: 4e0e7...c2b

Dette.

Det er mangel på respekt å bare forsvinne, nettopp fordi personen mest sannsynlig vil sitte igjen med masse ubesvarte spørsmål. 

Skrevet

Eg vart ghosta av mi beste venninne for mange år sidan. Hugsar det som om det var i går, for heile prosessen såra meg så djupt. Me skulle eigentleg møtes, og hadde avtalt at eg skulle kome på besøk til ho etter skulen. Eg gjekk av bussen utanfor huset hennar, og ringte på, og ingen var heime. Prøvde å ringe ho, men ho tok ikkje telefonen. Sendte melding utan å få svar. Endte opp med at eg måtte gå 5 km heim, og ho svara aldri på kva som skjedde. Høyrte aldri frå ho igjen.

Fekk vite mange år etterpå at ho hadde synas at eg vart for intens, og at ho ikkje orka det, og det er jo ei ærleg sak. Men det hadde spart meg for veldig mykje vonde kjensler om ho berre hadde sagt dette, og sagt at ho ønska å avslutte vennskapet, i staden for å la meg sitje og lure på kva eg hadde gjort gale. Eg tenkte på ho og det tapte vennskapet av og på i over 5 år før eg fekk vite kva som hadde skjedd, og eg vert framleis lei meg om eg tenkjer på det den dag i dag. 

Ghosting er ein uting, og eg tykkjer alle som nyttar denne metoden er feige og uoppdragne, med ein minimal dose empati. Det går faktisk an å seie i frå at "dette funkar faktisk ikkje for meg, så eg vil avslutte", utan at det treng å vere meir komplisert enn det. I verste fall vil du få eit spørsmål om grunnen, som du då heilt fint kan lyge på, om du ikkje vil fortelje sanninga. Eg ser ikkje ein einaste god grunn til ghosting, faktisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev:

Jeg hatet å ikke få vite hvorfor, analysere hva jeg kunne gjort annerledes, gå gjennom alle detaljer i hodet igjen og igjen og igjen.

Meget mulig, men ingen har plikt til til å legge ut om HVORFOR en ikke vil møtes mer. Så å fortsatt leve i uvisse om HVORFOR, det må du bare finne deg i.
Men jeg er enig i at man bør gi beskjed om AT det er "over og ut", så vedkommende slipper de få dagene i uvisse.

Anonymkode: 9c25d...a58

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Det er for folk som ikke orker dette dramaet med folk som skal kverulere, hyle, gaule og lage drama i massevis når den ene part ikke vil mer.

Hvem pokker gidder dette når en kan slippe? Artig at du skriver at de tenker med pikken når det er damer som ghoster mest? Mulig du ikke har skjønt det.

Det var derfor jeg skrev "feiginger", for de kommer i begge kjønn. Forresten er det ingen vits i å stikke under en stol at menn, hvis de som gjør det kan kalles det, ghoster og dropper ut i siste liten over en lav sko. Man kan forresten ikke vite på forhånd hvordan noen vil reagere på et brudd. Det handler om empati og god gammeldags folkeskikk. Hvis ikke man tåler følelsene til folk bør man ikke date og i hvert fall ikke inngå faste forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Om man har truffet hverandre så synes ikke jeg at det koster særlig mye å skrive at man ikke synes at det klaffet.

Hvis man bare har skrevet med hverandre så synes jeg det er ok å ghoste folk og det skjer støtt og stadig. Når man ikke har truffet hverandre så synes jeg at det er såpass uforpliktende at man ikke skylder den andre noe.

Anonymkode: cfc11...1e0

• Liker 2
Skrevet
På 2.4.2019 den 10.27, Kvepp skrev:

Herregud du er jo helt på jordet! Nei er han ikke intressert lenger i meg så får han faen meg være voksen nok til å tørre å si ifra til meg! 

Når han ikke svarer? Er ikke det et enormt svar i seg selv? Om du har litt selvinnsikt så forstår du det. Det er det samme som å si at "jeg er ikke interessert", og det er det klareste svaret du faktisk kan få. Han kan sikkert gi deg en melding om at dere ikke passer sammen, og masse annet svada! Men å ikke svare er akkurat det samme! Det er et NEI! Tindrende klart og helt greit. Det synet har iallefall jeg. Er noen interessert lar de aldri være å svare deg. Det sier seg jo selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2019 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Dette blir mer og mer etablert, så det er bare å bli vant til det. Slik går samfunnet.

Det kommer snart noe nytt oppå "ghosting" igjen.

Ja da er det bare å ta ansvar for egne handlinger og ikke la dette utvikle seg. Folk er late, ansvarsløse, usympatiske og egoistiske, derfor gjør de det, fordi det heller ikke får konsekvenser.

Anonymkode: 2b51f...29a

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Jeg tilhører tydeligvis mindretallet her inne, men jeg foretrekker faktisk at kontakten «fades ut» fremfor å få en melding om at vedkommende ikke vil treffe meg igjen. Hvis han slutter å svare eller ta kontakt forstår jeg selvsagt at han ikke er interessert (nok), men det kan jo skyldes alle mulige grunner som ikke har med meg som person å gjøre (at han fant tilbake til eksen, at han møtte noen han passet bedre sammen med eller at han bare ikke tar seg tid til mer dating på dette tidspunktet). Å få en melding om at han ikke ønsker å treffe meg igjen fordi at «kjemien ikke stemte», hadde jeg derimot tolket som en avvisning av meg som person, og jeg hadde nok blitt sittende igjen med en følelse av at det enten var noe med utseendet mitt eller personligheten som han ikke likte.

Er det derimot snakk om en situasjon med langvarig flørting og dating er selvsagt situasjonen en helt annen, da synes jeg man skylder hverandre en skikkelig forklaring hvis følelsene forsvinner eller man finner ut underveis at man ikke passer sammen likevel.

Anonymkode: 7779e...3f9

Hvorfor ikke bare si lykke til videre face to face? Det er så enkelt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Nicknamet mitt er "Ghost". Er så mye styr å skulle forklare alle damene hva og hvorfor vi ikke passet sammen og masse annet tull. Sånne ting er tidkrevende. Hva vil dere egentlig at han skal si? Si sannheten eller bare finne på ei forklaring?

Anonymkode: 7df4c...7b2

Ja kanskje like greit å si sannheten, hvis man er for stygg eller oppfører seg rart, er det fint å vite det sånn at man kan endre på det enn å gå rundt å bli dårlig behandlet og ghostet gang på gang.

AnonymBruker
Skrevet

Man kommer langt med mottoet nothing lasts forever. Verden er desverre skrudd sammen slik at man kan bli dolket i ryggen når som helst og når det kommer til et stykke så er de fleste egoister til beinet. Har man det i bakhodet så blir man heller ikke skuffet.

Anonymkode: cd8cf...34a

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Når han ikke svarer? Er ikke det et enormt svar i seg selv? Om du har litt selvinnsikt så forstår du det. Det er det samme som å si at "jeg er ikke interessert", og det er det klareste svaret du faktisk kan få. Han kan sikkert gi deg en melding om at dere ikke passer sammen, og masse annet svada! Men å ikke svare er akkurat det samme! Det er et NEI! Tindrende klart og helt greit. Det synet har iallefall jeg. Er noen interessert lar de aldri være å svare deg. Det sier seg jo selv.

Ghosting er ikke bare noe som skjer mellom to personer som har truffet hverandre et par ganger etter å ha matchet på tinder.

Det finnes folk som ghoster venner etter flere år - og folk som ghoster en de har datet i mange måneder.  I slike tilfeller vet man faktisk ikke om personen ikke svarer «fordi de ikke er interessert», eller om de faktisk ligger hardt skadd på sykehus el.l.

Du skjønner forskjellen?

Anonymkode: 048d1...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...