Gå til innhold

Tankeeksperiment: Om man vinner mye i LOTTO e.l.


Thyra

Anbefalte innlegg

Mange gjerrigknarker her. Jeg har ingenting som det er, men gir og gir. Liker gleden det gir andre. Jeg hadde så klart delt med mine 3 søsken og mine foreldre. Har tre tantebarn som også hadde fått litt på sparekonto. Resten hadde vært til meg selv og mannen min. Vi fortjener et rolig liv uten økonomiske bekymringer nå :) 

Anonymkode: 5a7b9...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært den vinneren som nylig vant 89 millioner i Vikinglotto, hadde jeg delt med familien. Jeg har flere brødre, og en mor og far i live. Disse hadde alle fått minst en million hver, kanskje mer. Et par av brødrene mine sitter dårlig i det økonomisk, så jeg hadde antageligvis kjøpt leilighet til to av dem. Den eldste broren har leid leilighet, et lite bøttekott til svindyr leie i Oslo. Syltet ned i gjeld, akkurat som mellomste bror. Jeg ville innfridd all gjeld, gitt dem litt ekstra penger, og så kjøpt leiligheter til de. Den siste broren klarer seg bra og har hus og veldig bra jobb, så han trenger ikke en ny bolig. 

Mor og far hadde fått en million hver, men jeg vet ikke helt hva de skulle gjort med de pengene. Ingen av dem reiser noe særlig eller er intressert i noe sånt som koster penger. 

Det hadde vært veldig hyggelig å hjelpe de brødrene mine som sitter så vanskelig i det økonomisk i dag. Kunne ønske jeg kunne hjelpe dem.

Selv har jeg sett meg ut en drømmeleilighet (ikke hus, men leil.) i Oslo, og den koster ca 6,6 millioner.

Anonymkode: b25be...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først sikret meg så jeg kunne gått av med pensjon. Hvis det fortsatt var flere millioner igjen ville jeg delt noe med organisasjoner. Hvis jeg hadde flere søsken ville jeg definitivt gitt likt beløp, noe annet er oppskrift på katastrofe. Folk bør heller ikke straffes ved å ikke få noe hvis de har klart seg godt selv. Hvis man har en direktørbror i Holmenkollen og en fattig søster på plata så er det vel en grunn til at det har blitt sånn. Foreldre klarer seg selv, de kunne evt fått til nytt tak på huset, reiser og denslags. Men ville ikke gitt store beløp til noen som allerede har en grei pensjon og nedbetalt bolig. Bortsett fra i nevnte tilfelle hvis jeg skulle gi til søsken, da hadde det blitt likt beløp uansett livssituasjon. Hvis alle satt veldig godt i det hadde jeg heller donert mer til organisasjoner og lag.

Anonymkode: e64f4...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vunnet ville jeg delt med min kjæreste, min søster, mamma og et annet familiemedlem. Resten fortjener ikke en krone fra meg av mange årsaker. Hadde pusset opp huset til mamma først, deretter skaffet henne ny bil og så kunne jeg tatt fatt på å tenke på et hus til meg selv og eventuelt kjæresten. Hadde så klart gitt en god del penger til dyrevelferd og diverse andre dyre relaterte hjelpe organisasjoner. 

Anonymkode: b7d39...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Nja, er det egentlig så naturlig å dele med de andre? 

Jeg ville gitt til tre stk: Min søster og hennes barn og så min guddatter. De andre skulle fått klare seg selv. 

Min søster skulle fått blitt gjeldsfri, mitt tantebarn skulle fått noen millioner i fond, det samme til min guddatter. Alt det her er naturligvis på premisset at lottogevinsten var på 30mill +, sånn at det var igjen minst 25mill igjen til meg.

Jeg ville gitt til de jeg er glad i og samtidig er familie + guddatteren og gitt fanden i resten. Hadde heller ikke forventet å motta noe beløp hvis en venninne hadde vunnet penger. 

Nei. 

Jeg hadde heller ikke forventet noe om en venninne vant, haddee ikke blitt sur om jeg ikke fikk noe/fikk "for lite". Men hadde tatt i mot om hun ville gi meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg hadde heller ikke forventet noe om en venninne vant, haddee ikke blitt sur om jeg ikke fikk noe/fikk "for lite". Men hadde tatt i mot om hun ville gi meg. 

 

Samme hadde jeg, men det her er ikke noe jeg går og tenker så mye på. Jeg slenger kanskje inn en kupong når det er en superpott, men ellers så bruker jeg ikke mye penger på pengespill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, O.G. skrev:

Samme hadde jeg, men det her er ikke noe jeg går og tenker så mye på. Jeg slenger kanskje inn en kupong når det er en superpott, men ellers så bruker jeg ikke mye penger på pengespill. 

Bruker heller ikke mye penger, men spiller forholdsvis regelmessig. Senest lørdag vant jeg 30 kroner på joker, ha ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Thyra skrev:

Bruker heller ikke mye penger, men spiller forholdsvis regelmessig. Senest lørdag vant jeg 30 kroner på joker, ha ha. 

Gratulerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde to voksne barn (hvilket jeg ikke har), der den ene hadde gjort det bra i livet, og den andre... mindre bra, ville jeg gitt en lik sum til begge to. 

For meg blir det urettferdig å ikke skulle gi noe til flinke, mens den mindre flinke fikk mer/alt. Jeg har opplevd urettferdighet mellom meg og broren min, og det er ikke en hyggelig følelse. 

Jeg hadde kjøpt en Chevrolet Impala til pappa. Mamma har jeg ikke lyst å gi noe til, fordi hun er et fælt menneske.

Jeg hadde gitt litt til svigers, selv om det hadde sittet langt inne.

Var det snakk om mange millioner, hadde jeg også kjøpt en veldig dyr og flott gave til et menneske som har vært der for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært snakk om flere titalls millioner, kunne jeg glatt ha slengt en million til hver av de nærmeste, men først etter å ha betalt egen gjeld, og satt igjen en liten buffer.

Deretter ville jeg gitt resten til formål jeg mener fortjener det, og ellers levd som før.

Anonymkode: 3e5ab...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften på å ødelegge familieforhold, skape sjalusi, drama og rykter er jo å begynne å dele ut store summer... Jeg ville aldri risikert noe sånt, siden vi alle har det fint, selv med ulik økonomi. Jeg ville holdt kjeft, ikke sagt det til noen, og bare investert/satt penger på konto uten å leve noe luksuriøst eller utsvevende liv. Det har jeg ikke behov for uansett. Liker å leve nøkternt. Penger er bare en sikkerhet.

Anonymkode: 73f99...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen eldre halvsøsken og en søster som er mer nær meg i alder. Jeg har et mye tettere forhold til søsteren som er nær meg i alder, så hun ville nok fått mest. Hun er også den som trenger pengene mest akkurat nå. Noen av søsknene mine snakker jeg med ca en gang hver 2-3 år, så de ville ikke fått noe. De har aldri brydd seg om meg, tar ikke kontakt noen gang og svarer sjelden hvis jeg prøver å ta kontakt. De andre kunne jeg kanskje spandert en felles ferie på, eller noe sånt. Hadde det blitt rabalder av det kunne de bare seilt sin egen sjø, tenker jeg.

 

Når det gjelder venner er jeg veldig usikker på hva jeg ville gjort. Både jeg og de fleste vennene mine er i etableringsfasen med småbarn, høyt huslån og trang økonomi. Har litt lyst å betale for oppussing for de 2 nærmeste venninnene mine, men usikker på om det hadde vært lurt. Ville nok satset mest på å kjøpe et fint feriehus et sted og så ta de med på gratis ferie. 

Anonymkode: c9f3a...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...