Gå til innhold

Tankeeksperiment: Om man vinner mye i LOTTO e.l.


Thyra

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri ha tatt i mot penger av andre enn foreldrene mine. Jeg arvet selv en del penger en gang og valgt å gi en del til en venn, og det ødela totalt vennskapet vårt. Det blir en slags merkelig maktforskyvning, hvor det endte med at han ikke forstod hvorfor jeg ikke kunne gitt ham mye mer. Så nei, gi til barna dine, men tenk deg nøye om før du gir penger til andre. De fleste oppegående ville uansett ikke tatt imot.

Anonymkode: e0899...23e

Hvorfor skal man ikke ta i mot om noen som plutselig vinner mye penger oppriktig ønsker å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beholder alt selv, uansett sum. Mine foreldre klarer seg fint økonomisk, er pensjonister.

Selv ville jeg delt det ut over med å kjøpe leiligheter for utleie, om det var mange millioner. Om det bare var 5mill for eks, ville jeg bare levd av pengene til det var tomt.

Sluttet å jobbe såklart. Det hadde jeg gjort uansett om det var 1mill eller 20mill, lever bare en gang. Aldri livet om jeg gidder å jobbe man-fre om jeg ikke trenger det! Jobb er bortkastet tid.

Anonymkode: 252ee...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Thyra said:

For meg hadde det vært det. Skulke selvsagt sikret meg selv først. Men ville følt det var naturlig å dele litt om jeg hadde såpass flaks. 

Du skal være forsiktig med å gi bort penger. Risikoen er at du ender opp med å bli hatet, enten fordi folk ikke liker å havne i takknemlighetsgjeld, eller fordi de synes de ikke har fått nok.

Selv ville jeg sittet på pengene til min død, og bare hjulpet mine nærmeste om det ble litt kritisk. Som det er, har de så de klarer seg bra. Hadde det dreid seg om MYE penger, altså 100 mill, ville jeg forsøkt å investere i en nyskapende bedrift, eller noe deromkring. Altså noe som kunne komme flere til gode.

Anonymkode: 15c64...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vunnet f.eks 10 mill hadde jeg gitt en mill hver til min søster og min svigerinne, hadde også satt et par mill på konto til min sønn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri ha tatt i mot penger av andre enn foreldrene mine. Jeg arvet selv en del penger en gang og valgt å gi en del til en venn, og det ødela totalt vennskapet vårt. Det blir en slags merkelig maktforskyvning, hvor det endte med at han ikke forstod hvorfor jeg ikke kunne gitt ham mye mer. Så nei, gi til barna dine, men tenk deg nøye om før du gir penger til andre. De fleste oppegående ville uansett ikke tatt imot.

Anonymkode: e0899...23e

Hvor mye arvet du og hvor mye gav du til vennen?  Bare nysgjerrig.  Venner bør jo ikke forvente å få noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dele med andre om man ønsker det. Men det er selvsagt ikke noe man trenger å gjøre. Det er tross alt den som vinner pengene sine penger, og han eller hun kan gjøre med dem som han\hun vil.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Man kan dele med andre om man ønsker det. Men det er selvsagt ikke noe man trenger å gjøre. Det er tross alt den som vinner pengene sine penger, og han eller hun kan gjøre med dem som han\hun vil.

Jeg må si jeg hadde blitt skuffet om min søster hadde vunnet mange millioner og jeg ikke hadde fått ei krone.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Thyra skrev:

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? Hvordan fordele? Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Til det siste spørsmålet, nei. Jeg hadde gitt til mine nærmeste :)

Anonymkode: 230b3...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt med familie hvis det var en stor sum. Vet ikke om jeg hadde delt med venner. Tror ikke jeg gitt dem penger rett i hånda, men kanskje tatt de med på en fin ferie.

 

Jeg tror jeg ville beholdt mesteparten hvis jeg vant 5 mill. Gitt vekk maks 1 mill tenker jeg. Har ikke god råd og har levd ganske trangt hele livet. Jeg tror ikke jeg ville klart å sløse masse om jeg så ble styrtrik. Reist oftere og unnet meg finere mat samt dratt oftere på kino og slikt :) Hadde kjøpt et fint hus og kanskje en hest, som er barndomsdrømmen min. Samt lagt mye penger i en reisekonto (som jeg delte med samboer). 

Ville gitt kanskje 2-3 hundre tusen hver til søstrene mine + mamma, og like mye til veldedighet. Jeg hadde dog passet på at de ikke sløste pengene, ville tenkt at det var utakknemlig gjort av dem. Ville bedt dem om å betale ned lån, og kjøpe seg noe fint for resten. Pappa ville nok aldri tatt imot penger fra meg, så kanskje han hadde fått noen fine whiskeyer og gaver.

 

Jeg klarer egentlig ikke forestille meg hvordan det er å vinne titalls millioner..

Jeg hadde definitivt kjøpt drømmehuset, muligens flyttet til USA, og kjøpt meg en båt. Jeg hadde sikkert 'pensjonert' meg fra en A4-jobb og jobbet med akkurat det jeg ville, lønnen ville ikke vært viktig lenger. Om det er å hjelpe dyr og mennesker, kanskje jobbe på treningssenter, eller male. Ville også donert en haug, til å f.eks bygge skoler og sykehus, hjelpe dyr og fattige.

Ville hjulpet mamma + søstre samt insistert på at pappa skulle ta imot noe. Men igjen ville jeg ikke godtatt sløsing i hytt og pine, og ville gitt bort mindre beløp over lenger tid! Først og fremst kjøpe hus og kanskje hytte til dem. Samt dratt dem med på gratis ferier for resten av livet og evt betalt flybilletter til USA :P Men hadde spart en betydelig sum altså (renteinntekter). 

 

Nå begynte jeg å drømme meg bort 😂

Anonymkode: 77d04...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg ville hjulpet søsknene mine med å betale ned lån, og satt en del på sparekonto til tantebarna, til utdannelse og bolig. Utover det ville jeg nok ikke gitt penger eller økonomisk støtte til noen (foreldrene mine har det de trenger) - ingen i min nærhet er i økonomisk krise og det å gi pengegaver til andre kan som ande har vært inne på fort komplisere ting. Jeg ville heller vært generøs med andre ting og invitert på ferier og opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye, det er jo en stor forskjell på 20 mill og 100 mill. Med 20 mill, så hadde jeg selv tatt 10 mill, og barna mine hadde fått 5 mill hver. Jeg er i ferd med å bli ufør på laveste sats, så de pengene hadde kommet veldig godt med. For 5 mill kan barna mine kjøpe seg leilighet uten å ta opp noe lån, burde være nok penger til studier og. 

Med 100 mill, så er det nok noen venner og familie som hadde fått og. Min søster hadde ikke fått, da hun har god økonomi. Men begge barna hennes er i 20 årene, så de hadde vel fått ca 5 mill hver, så de kunne kjøpe seg hver sin bolig. Og har vel 2 venninner som hadde fått, de jeg vet vil være der samme hva. Og begge sliter litt økonomisk. Så jeg hadde betalt gjelden deres, så de var helt gjeldfrie. Og barna mine hadde helt klart fått mer enn 5 mill. 

Anonymkode: 87c7e...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være forsiktig med å gi bort penger. Risikoen er at du ender opp med å bli hatet, enten fordi folk ikke liker å havne i takknemlighetsgjeld, eller fordi de synes de ikke har fått nok.

Selv ville jeg sittet på pengene til min død, og bare hjulpet mine nærmeste om det ble litt kritisk. Som det er, har de så de klarer seg bra. Hadde det dreid seg om MYE penger, altså 100 mill, ville jeg forsøkt å investere i en nyskapende bedrift, eller noe deromkring. Altså noe som kunne komme flere til gode.

Anonymkode: 15c64...505

Jeg ville sagt at de ikke stod i noen takknemlighetsgjeld til meg. At jeg ga dem pengene fordi jeg hadde vært veldig heldig, og ønsket å dele med dem. Er litt redd for at noen ville ha tenkt at de kunne fått mer, eller at de tenkte at det var urettferdig at den og den fikk så og så mye, og de "bare" fikk så mye. Men jeg ville først ha satt meg ned og tenkt nøye gjennom hvor mye jeg skulle gitt bort, og hvordan jeg skulle fordele det. Ville valgt noen veldedige organisasjoner, og gitt til  nærmeste familie og nærneste venner. Har ikke barn. Jeg ville ønsket å gi mest til de som trengte det mest. Om jeg vant veldig mye. Vant jeg en million eller to, ville jeg nok ikke ha delt ut så mye. Så hadde jeg håpet at selv om jeg vant 100 millioner eller mer, betydde ikke det at jeg skulle gi alle alt de ønsket seg, eller sørget for at de aldri mer hadde økonomiske bekymringer. For da ble det ingenting igjen til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt et fint hus til meg selv, kjøpt leilighet/hus til mine 2 barn. Det kommer an på hvor mye jeg hadde vunnet, men hadde det vært snakk om mer enn at jeg klarer meg godt resten av livet så hadde jeg nok betalt husgjelda til eksen (h*n har hjulpet meg veldig), gitt til diverse organisasjoner. Og så ville jeg funnet mennesker som trengte et eller annet og ikke klarer å skaffe seg det selv og gitt det til de uten at de visste at det var meg. Jeg ville vært litt sånn secret santa så lenge jeg kunne. 

Anonymkode: b81c7...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Da hadde jeg gitt en lik sum til mine  nærmeste venner, fiksa på huset til mamma sånn at hun kan fortsette å bo der til hun blir gammel, skaffet meg en selv en leilighet og  ellers resten på bok. Hadde jeg hatt barn og alt det der ville jeg satt av  en sum til den/dem og  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville holdt gevinsten - i alle fall størrelsen - helt hemmelig. Hadde betalt ned gjeld, kjøpt feriebolig i Spania eller Italia, leilighet i Bergen og spart i fond. Pusset opp bolig og huset til foreldrene mine. Og så hadde jeg gitt penger anonymt på spleis til ulike gode formål. 

 

Anonymkode: 0cde6...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg hadde reist jorda rundt i minst et halvt år - med familien. 

Anonymkode: 0cde6...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å dele ut penger til venner, det kan det fort bare bli dårlige følelser av. 

Jeg hadde først kjampt meg alt jeg noen gang kunne tenke meg. Ny leilighet (skulle gjerne hatt en hel del større plass enn jeg har nå!), ny bil, alt av alt annet stesj jeg noen sinne har hatt lyst på.

Så se hva som er igjen. Jeg synes det er utrolig vanskelig å kunne si noe om hvor mye man skal gi, for jeg vet ikke hvor mye jeg vil bli sittende igjen med når «jeg er ferdig» men pengene. Såklart så vil jeg jo ønske å ha noe igjen i banken, men isteden for å si 1mill til familie, så kan jeg vurdere kanskje alle de i familien kunne fått 2-3 mill... ja... 

Vi har hatt denne diskusjonen hjemme; hva hadde du gjort med pengene 😅 

Jeg hadde ikke delt ut til mer en nær familie, altså søster/bror/far/mor. Alt annet kan det bare ende opp som en veldig dårlig ide, da penger skaper konflikter 😑

Anonymkode: d8b2c...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt hadde jeg kun gitt til de som jeg synes trengte det. Min mor tjener for eksempel godt med penger, så hun trenger ikke. Jeg hadde sikkert allikevel vurdert å betale for en ferie feks. Jeg hadde gitt til søsknene mine, som nok kan få god bruk for pengene, selv om de ikke trenger de. Jeg hadde kjøpt meg bolig, dratt på noen lengre ferier og spart resten. Hadde noen i familien min kommet i en vanskelig økonomisk situasjon som de ikke selv var stor skyld i, feks miste jobb, skilsmisse osv. hadde jeg gitt litt til dem. 

Anonymkode: de42e...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville først ha sikret meg selv økonomisk. 

Hvis jeg skulle gitt til noen måtte det vært til personer i etableringsfasen enten unge eller gamle.

Jeg ville aldri fortalt noen hvor mye jeg hadde vunnet ei heller hvem andre som hadde fått/ikke fått penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 8.05, Thyra skrev:

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. 

Nja, er det egentlig så naturlig å dele med de andre? 

På 2.4.2019 den 8.05, Thyra skrev:

. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? 

Jeg ville gitt til tre stk: Min søster og hennes barn og så min guddatter. De andre skulle fått klare seg selv. 

På 2.4.2019 den 8.05, Thyra skrev:

 og hvor mye? Hvordan fordele?

Min søster skulle fått blitt gjeldsfri, mitt tantebarn skulle fått noen millioner i fond, det samme til min guddatter. Alt det her er naturligvis på premisset at lottogevinsten var på 30mill +, sånn at det var igjen minst 25mill igjen til meg.

På 2.4.2019 den 8.05, Thyra skrev:

 Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon?  

Jeg ville gitt til de jeg er glad i og samtidig er familie + guddatteren og gitt fanden i resten. Hadde heller ikke forventet å motta noe beløp hvis en venninne hadde vunnet penger. 

På 2.4.2019 den 8.05, Thyra skrev:

 Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...