Gå til innhold

Tankeeksperiment: Om man vinner mye i LOTTO e.l.


Thyra

Anbefalte innlegg

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? Hvordan fordele? Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal beholde pengene selv. Hvem var det som brukte penger på å tippe Lotto? Det er penger man har tjent selv. Og bør ikke føle man står i takknemlighetsgjeld til noen. 

Anonymkode: a123a...68b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Hadde jeg vunnet mange titalls millioner ville jeg definitivt hjulpet de nærmeste rundt oss av familie og venner, men absolutt ikke likt. 

Jeg hadde satt av samme beløp til barna mine. Jeg ville ikke gitt de et stort beløp på 18års dagen, men når de ble eldre og tiden for å etablere seg selv kom.

Jeg ville også hjulpet mine og min manns søsken. Kanskje ikke ved å gi ut et visst beløp, men f.eks nedbetale huslånet.. 

Den ene svigerinna mi har mer enn nok av penger. Både hun og mannen tjener vell over gjennomsnitt, har nedbetalt huslån med arv etter mannens foreldre osv. Jeg ville aldri ha gitt like mye til henne og mannen, som til våre andre søsken som lever mer gjennomsnittlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotYou skrev:

Hadde jeg vunnet mange titalls millioner ville jeg definitivt hjulpet de nærmeste rundt oss av familie og venner, men absolutt ikke likt. 

Jeg hadde satt av samme beløp til barna mine. Jeg ville ikke gitt de et stort beløp på 18års dagen, men når de ble eldre og tiden for å etablere seg selv kom.

Jeg ville også hjulpet mine og min manns søsken. Kanskje ikke ved å gi ut et visst beløp, men f.eks nedbetale huslånet.. 

Den ene svigerinna mi har mer enn nok av penger. Både hun og mannen tjener vell over gjennomsnitt, har nedbetalt huslån med arv etter mannens foreldre osv. Jeg ville aldri ha gitt like mye til henne og mannen, som til våre andre søsken som lever mer gjennomsnittlig. 

 

Arven etter mannens foreldre er vel hans? Selv om det sikkert kommer henne til gode, er det jo ikke noe hun får med seg ved en eventuell skilsmisse. Ville du eventuelt ha gitt henne litt ekstra den dagen det eventuelt skjedde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thyra said:

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? Hvordan fordele? Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Hvis man har flere barn selv, så bør disse få likt beløp. Resten kan man ta en skjønnsmessig vurdering av.

 

Har du vunnet i Lotto, slik at dette er en reell problemstilling for deg?

 

Her har vi hatt noen ganske tøffe år for min familie. Hadde det vært meg som hadde vunnet flere titalls millioner, så hadde det vært ganske enkelt. Mine foreldre har nettopp gjennomgått en skilsmisse, slik at en av de partene mangler noen ganske sentrale møbler i sitt hus. Den personen hadde dermed fått penger til det. Så har jeg et søsken som er arbeidsledig. Vedkommende hadde fått en del, i tillegg til mitt andre søsken som er student. 

 

Under noen av de tøffere tidene som har vært, så er det en spesiell tante, blant mine mors søsken, som har hjulpet oss ekstra. Til tross for begrensede midler. Den personen er jeg klar over at egentlig har en drøm om bunad til sin mann og sønn. Så de hadde fått det.

 

Jeg har også en annen tante og onkel som alltid har vært der, både i dårlige og gode tider. De hadde fått en fin ferietur. Jeg har liksom alltid følt at jeg står i takknemlighetsgjeld til de.

 

Så har jeg noen besteforeldre som har slekt (jeg også da, selvsagt) i Amerika. De vil kanskje ta en ekstra tur dit, før de svinner hen.

Anonymkode: bece9...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vunnet i lotto, så hadde det bare vært min mor som hadde fått noe av meg. Hun skulle ha fått et hus så hun kunne flytte fra faren min som har underkuet henne hele livet. Så kan de som har behandlet meg som dritt i hele oppveksten, min far og bror, sitte der uten noe som helst. Karma. 

Anonymkode: 86f6f...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Thyra skrev:

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? Hvordan fordele? Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Ville sett til at mitt tantebarn og henne jeg er gudmor til hadde fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har flere barn selv, så bør disse få likt beløp. Resten kan man ta en skjønnsmessig vurdering av.

 

Har du vunnet i Lotto, slik at dette er en reell problemstilling for deg?

 

Her har vi hatt noen ganske tøffe år for min familie. Hadde det vært meg som hadde vunnet flere titalls millioner, så hadde det vært ganske enkelt. Mine foreldre har nettopp gjennomgått en skilsmisse, slik at en av de partene mangler noen ganske sentrale møbler i sitt hus. Den personen hadde dermed fått penger til det. Så har jeg et søsken som er arbeidsledig. Vedkommende hadde fått en del, i tillegg til mitt andre søsken som er student. 

 

Under noen av de tøffere tidene som har vært, så er det en spesiell tante, blant mine mors søsken, som har hjulpet oss ekstra. Til tross for begrensede midler. Den personen er jeg klar over at egentlig har en drøm om bunad til sin mann og sønn. Så de hadde fått det.

 

Jeg har også en annen tante og onkel som alltid har vært der, både i dårlige og gode tider. De hadde fått en fin ferietur. Jeg har liksom alltid følt at jeg står i takknemlighetsgjeld til de.

 

Så har jeg noen besteforeldre som har slekt (jeg også da, selvsagt) i Amerika. De vil kanskje ta en ekstra tur dit, før de svinner hen.

Anonymkode: bece9...bf7

Nei, har ikke vunnet, skrev at det var et tankeeksperiment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vunnet i lotto, så hadde det bare vært min mor som hadde fått noe av meg. Hun skulle ha fått et hus så hun kunne flytte fra faren min som har underkuet henne hele livet. Så kan de som har behandlet meg som dritt i hele oppveksten, min far og bror, sitte der uten noe som helst. Karma. 

Anonymkode: 86f6f...586

Hadde hun villet flytte fra faren din, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Thyra said:

Tenker da flere titalls millioner eller mer. Da er det naturlig å dele litt med andre. Men hvem skal man gi til, og hvor mye? Hvordan fordele? Er det greit å gi etter behov, eller må det være likt? Jeg mener, må alle barn, eller alle søsken, alle like nære venner osv få samme beløp, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man hjelper sin uføre, gjeldstyngede bror med å kjøpe bolig, må også direktørbroren med villa i Holmenkollåsen og feit bankkonto få samme beløp? 

Nei, det er ikke det.

Anonymkode: 15c64...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
1 minutt siden, Thyra skrev:

Arven etter mannens foreldre er vel hans? Selv om det sikkert kommer henne til gode, er det jo ikke noe hun får med seg ved en eventuell skilsmisse. Ville du eventuelt ha gitt henne litt ekstra den dagen det eventuelt skjedde? 

Jo, er selvfølgelig hans arv, men han valgte å bruke mye av den til å nedbetale huslånet deres. De er begge eiere av boligen, så hun kommer jo like godt ut av en evt skilsmisse, tross for at han sikkert har igjen noe av arva. De eier en hinsides stor enebolig i Oslo, og jeg hadde blitt overrasket om hun noensinne ville ha slitt økonomisk. Hun tjener vell også godt over en million. 

Men altså, hadde hun endt opp med dårlig økonomi når vi satt der med mye penger så ville vi selvfølgelig også hjulpet henne. Men sånn som det er i dag så har vi 5 andre søsken tilsammen som ville hatt mye mer utbytte av litt hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det.

Anonymkode: 15c64...505

For meg hadde det vært det. Skulke selvsagt sikret meg selv først. Men ville følt det var naturlig å dele litt om jeg hadde såpass flaks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotYou skrev:

Jo, er selvfølgelig hans arv, men han valgte å bruke mye av den til å nedbetale huslånet deres. De er begge eiere av boligen, så hun kommer jo like godt ut av en evt skilsmisse, tross for at han sikkert har igjen noe av arva. De eier en hinsides stor enebolig i Oslo, og jeg hadde blitt overrasket om hun noensinne ville ha slitt økonomisk. Hun tjener vell også godt over en million. 

Men altså, hadde hun endt opp med dårlig økonomi når vi satt der med mye penger så ville vi selvfølgelig også hjulpet henne. Men sånn som det er i dag så har vi 5 andre søsken tilsammen som ville hatt mye mer utbytte av litt hjelp. 

Om han har brukt pengene på å betale ned boligen de begge eier, ville vel ikke verdien av boligen nødvendigvis blitt delt 50-50ved en eventuell skilsmisse? Arv skal jo holdes utenfor felleseiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Kommer helt an på hvor stor sum vi snakker om. 

Hva er flere titalls millioner?

Å kjøpe et drømmehus i hovedstaden kan fort koste 15-20 millioner.

Så skal en ha livsopphold resten av livet(koster ca 18 millioner å leve et helt liv i snitt mht det økonomiske og da har en det helt ok), så skal en gjerne reise og oppleve verden på et nytt nivå(slippe å snu kronene og ikke tenke på økonomi uten at det betyr at en kaster penger rundt seg), barna skal sikres med fond, leilighet så de er sikret. 

Hadde jeg vunnet mer enn jeg trenger for å leve et godt liv og sikre min egen familie for resten av livet hadde jeg gitt noe til svigers(som har god økonomi og som alltid har stilt opp for oss) og jeg hadde hjulpet et par venner som virkelig har fått kjent på motgang uten at de er grunnen til det. 

Snakker vi 100 millioner klassen så kan en starte å tenke på veldedige organisjoner, stiftelser etc. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thyra skrev:

Hadde hun villet flytte fra faren din, da? 

Da hadde hun iallefall hatt valget, og hennes unnskyldning så langt, er at hun føler at hun ikke har råd til å flytte og de har vært gift hele livet så å si, så hun vil ha sin del av pengene, ikke at hun får noe som helst av han. Han er gjerrig som få. Hun er en veldig omgjengelig og blid dame, og fortjener så mye mer i livet enn en psyk mann som behandler alle rundt seg som dritt, og gjør ralle undt seg uvel bare etter ti minutter i samme rom. 

Anonymkode: 86f6f...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
4 minutter siden, Thyra skrev:

Om han har brukt pengene på å betale ned boligen de begge eier, ville vel ikke verdien av boligen nødvendigvis blitt delt 50-50ved en eventuell skilsmisse? Arv skal jo holdes utenfor felleseiet. 

Aner ikke hvordan skeivfordeling fungerer i praksis ved en evt skilsmisse, men tenker nok uansett om han hadde fått mer igjen for boligen at hun hadde greid seg helt fint. Hun er den eldste i søskenflokken og fyller snart 50 år, og boligen er jo ikke det eneste av verdi de eier sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri ha tatt i mot penger av andre enn foreldrene mine. Jeg arvet selv en del penger en gang og valgt å gi en del til en venn, og det ødela totalt vennskapet vårt. Det blir en slags merkelig maktforskyvning, hvor det endte med at han ikke forstod hvorfor jeg ikke kunne gitt ham mye mer. Så nei, gi til barna dine, men tenk deg nøye om før du gir penger til andre. De fleste oppegående ville uansett ikke tatt imot.

Anonymkode: e0899...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen jeg kommer til å dele med, bortsett fra samboeren min, som naturligvis får nyte godt av en gevinst. 

Anonymkode: 81117...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sørget for at mamma kunne leve komfortabelt resten av livet, og slettet gjelda til mine søsken. Utover det vet jeg ikke. Det viktigste hadde hvertfall vært å hjelpe mamma, hun er i en ræva situasjon. 

Anonymkode: 33ee0...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vunnet MYE penger, hadde jeg nok både kjøpt leilighet til farmor som fortjener et bedre sted å bo enn der hun er idag, og et hus til pappa og samboeren - som et slags "unødvendig" takk for at dere er der hele tiden, og takk for hjelpen jeg/jeg og samboeren har fått opp i gjennom.

Mamma hadde nok fått litt hjelp med huslånet sitt, men ikke spesielt mye - rett og slett for husfredens skyld 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...