Gå til innhold

Sertifikat på scooter/moped uten kjøretimer?


PrinsesseNila

Anbefalte innlegg

Hei, 
Jeg har bodd noen år i utlandet, og har der ikke trengt sertifikat for å kjøre scooter, moped og lett motorsykkel. Jeg vurderer nå etter hvert å flytte tilbake til Norge, og lurte derfor på litt ting angående "lappen".

Jeg har ingen interesser av å ta vanlig førerkort på bil, ettersom jeg ikke kommer til å kjøpe bil innen forseelig fremtid uansett. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å ta scooter-lappen, så jeg kan komme meg rundt på egenhånd likevel. Ettersom jeg har kjørt hver dag i noen år føles det litt tullete å skulle betale for kjøretimer.

Etter å ha googlet litt har jeg ikke blitt noe klokere - er det mulig å kjøre opp og ta teorieksamen uten å ha tatt kjøretimer? Jeg har "trafikalt grunnkurs" fra rundt 10 år siden, men det skal vel være gyldig fremdeles. Er det noen andre formelle krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moped har ikke oppkjøring, bare teori. Derfor er kjøretimer obligatorisk og dermed noe du må ta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er gammel nok, trenger du ingen opplæring i det hele tatt. Da fyller du bare ut søknad om førerkort på nettet. Så kan du hente førerkortet på trafikkstasjonen noen dager senere. Jeg vet ikke hva aldersgrensen er. En bekjent som er født i 1070 gjorde dette nå nettopp. Men ring trafikkstasjonen så får du nok svar på om du er gammel nok til å gjøre det på denne måten.

Anonymkode: 1d34b...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du et født før 01.01.1971 trenger du ikke mopedlappen.

Anonymkode: 3f893...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "dessverre" født i 1990, så det er en god del unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...