Gå til innhold

Dødsangst for HIV

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke stole på hiv test de første mnd. Du må ta flere tester over noen mnd for å utelukke helt.

Jobbet på sykehus en gang, og fjernet noe fra en narkoman sin seng. Pga tidspress og mas ble jeg presset til å ta det før jeg rakk å få hansker. (Hadde alltid klar nye i lomma for sikkerhets skyld etter det). Men det ble flere turer til lege for å teste hos legen gjevnlig, for å utelukke all smitte. Dette fordi jeg visste hun hadde ting, og dette tok fra meg nattesøvnen for å si det sånn.

Anbefaler deg å ta en dobbeltime hos legen, som kan svare deg mye bedre enn vi kan. 

Anonymkode: 14847...cde

Har gått noen måneder og jeg var negativ så ikke stress meg mer (hehe. Skulle gjerne slettet innlegget. Skal ta en test igjen om 3 uker for å utelukke det helt. 

Anonymkode: 0bb89...f55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt provosert av de som skriver at: Har du fått hiv så kan du leve et like langt liv som de uten HIV. Dette er ikke nødvendigvis sant. Folk er forskjellige, og man vet ikke hva disse medisinene gjør med kroppen over tid. Husk, dette er ganske "ny" medisin, og vi vet ikke om  en på 20 år med hiv er i live etter 40-50 år. Det er for nytt til at vi skal uttale oss.  For folk i 50-60 års alderen da de mest sannsynligvis vil dø av naturlige årsaker, ikke selve hiv viruset, av at man blir resistent osv. Så har man bivirkningene . Nei, så til tross for disse "fantastiske" medisinene så er det enda bedre å bruke hodet, ikke det nederste hodet altså. 

Bruk kondom og spar deg selv for alt tullet som følger med en hiv diagnose. 

Anonymkode: 31faa...619

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir litt provosert av de som skriver at: Har du fått hiv så kan du leve et like langt liv som de uten HIV. Dette er ikke nødvendigvis sant. Folk er forskjellige, og man vet ikke hva disse medisinene gjør med kroppen over tid. Husk, dette er ganske "ny" medisin, og vi vet ikke om  en på 20 år med hiv er i live etter 40-50 år. Det er for nytt til at vi skal uttale oss.  For folk i 50-60 års alderen da de mest sannsynligvis vil dø av naturlige årsaker, ikke selve hiv viruset, av at man blir resistent osv. Så har man bivirkningene . Nei, så til tross for disse "fantastiske" medisinene så er det enda bedre å bruke hodet, ikke det nederste hodet altså. 

Bruk kondom og spar deg selv for alt tullet som følger med en hiv diagnose. 

Anonymkode: 31faa...619

Det er mange folk som har fått fullt utviklet AIDS hvor det har gått tilbake til nesten ikke sporbare HIV-verdier gjennom medisin. Selvfølgelig burde man bruke kondom med nye partnere, og selvsagt bør man bruke kondom/og eller teste dersom man mistenker at man kan ha HIV. Men sjansen for å ha fått HIV etter heteroseksuelt samleie er forsvinnende liten.

Anonymkode: 4e78f...926

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2019 den 21.44, Loulu skrev:

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

Du har ikke helseangst, for da ville du sikret deg med trippelt lag kondom! 😅

Anonymkode: 405b4...3f2

• Liker 1
Gjest Loulu
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke helseangst, for da ville du sikret deg med trippelt lag kondom! 😅

Anonymkode: 405b4...3f2

Jeg var full og jo jeg har det, og du kjenner meg ikke. Og denne tråden er ferdig. 

Gjest Loulu
Skrevet (endret)

Ja, jeg var full den første hendelsen, den andre gangen tok gutten av kondomen under samleie og tredje gangen ble jeg voldtatt. Orker ikke at voksne mennesker skal være spydige. Vet det er dumt det jeg gjorde og det som skekdde. Vil gjerne slette tråden, men det går ikke så ønsker ikke at folk skal kommentere mer. 

Endret av Loulu
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Du må for det første slutte å ha ubeskyttet sex. Herregud for et idiotisk sjansespill. Dernest slutter du å ha tilfeldig sex. Med eldre menn! Omg. Skjerp deg og ta ansvar for egen helse. Du har helt sikkert ikke fått HIV da.

Anonymkode: d42a9...559

Hva sier du nå ? Eldre men  har mer kjønnsykdomer sammenlignet med 18-22 aldersgruppe ? Det er påvist at mest kjønsykdomer er blant de ungene. Og hvem hum vil lege med ,same alder eller eldre er helt opp til henne og har ingentig å gjøre med kjønsykdomer. Imidlertid har det mye å gjøre med kondom bruk

Anonymkode: 8fd17...9fa

Skrevet
På 31.3.2019 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig for en person å ha samleie med en partner som ikke vet om at vedkommende har HIV, og har man HIV og får behandling for dette er sjansen for smitte ved samleie nær ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 92696...76c

Dette er ikke korrekt. Det er ulovlig å ha ubeskyttet sex om man er hiv smittet uten å informere partner. Per i dag er det lovlig å ha beskyttet sex som hiv smittet uten å informere partner. For øvrig er det flere saker hvor man har arrestert mennesker som ikke informerer og har hatt ubeskyttet sex. Til TS: Hiv er den minst smittsomme av seksuelt overførbare sykdommer, sjansen er mikroskopisk for at man blir smittet. Søk hjelp for angsten og slutt med ubeskyttet sex som setter i gang dette tankekjøret. Ta en ny test så du får ro i sjelen og lov deg selv at du ikke utsetter deg for risk når du har så angst for dette. 

• Liker 1
Skrevet
På 5.4.2019 den 21.02, Gjest Loulu skrev:

Ja, jeg var full den første hendelsen, den andre gangen tok gutten av kondomen under samleie og tredje gangen ble jeg voldtatt. Orker ikke at voksne mennesker skal være spydige. Vet det er dumt det jeg gjorde og det som skekdde. Vil gjerne slette tråden, men det går ikke så ønsker ikke at folk skal kommentere mer. 

:klem:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2019 den 21.44, Gjest Loulu skrev:

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

Denne tråden er ikke ferskvare lenger. 

Men med så massiv helseangst så butde du vel tenke på angsten og bruke kondom før du hopper til sengs med fremmede menn? Hvor var angsten i de øyeblikkene? 

Hiv symptomer kommer ikke snikende over natten de kommer når viruset har kost seg i kroppen din en stund. Etnisk Norsk kan være like farlige mht hiv smitte som ikke etnisk Norske. Igjen, merkelig at helseangsten din ikke stanset deg i å ha sex uten kondom. 

Anonymkode: 7b3b6...635

Gjest Familytree
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er ikke ferskvare lenger. 

Men med så massiv helseangst så butde du vel tenke på angsten og bruke kondom før du hopper til sengs med fremmede menn? Hvor var angsten i de øyeblikkene? 

Hiv symptomer kommer ikke snikende over natten de kommer når viruset har kost seg i kroppen din en stund. Etnisk Norsk kan være like farlige mht hiv smitte som ikke etnisk Norske. Igjen, merkelig at helseangsten din ikke stanset deg i å ha sex uten kondom. 

Anonymkode: 7b3b6...635

Noen ganger tar vi dårlige beslutninger, vi kan omvende oss selv om det er for sent

• 3 uker senere...
Skrevet

Til alle dere som skriver ting som: "så skjerp deg da, bruk kondom da!" - Dette er et utrolig lite trøstende ord/råd til en jente som strever med angst og skam i etterkant av ubeskyttet sex. Dette er nok ingen tanke hun ikke har tenkt selv, og det er noe de aller fleste også vet. Allikevel kan man gjøre ting man angrer på, og hennes tilfelle er det jo snakk om situasjoner som var utenfor hennes kontroll også. Det er mye mer hjelpsomt å få oppmuntring til å teste seg, få hjelp fra helsefagarbeidere mtp hennes angst og berolige med lav sannsynlighet for HIV-smitte (ingen her mener at det et grønt kort for ubeskyttet sex). 

Det er heller ikke uvanlig at mennesker med helseangst gjør risikofylte ting, som å ha ubeskyttet sex. Det kan kanskje skje i beruset tilstand, da angsten egentlig gir slipp og man i tillegg har svekket dømmekraft, og man opplever at man endelig kan leve igjen. Men dersom man bruker 7 timer daglig på googling og har konstant angst etterpå, kan man gjerne si at vedkommende strever mer enn andre med helseangst. Det er jo svært mange nordmenn har ubeskyttet sex på byen (mtp høy prevalens av klamydia), men tror nok fåtallet av disse bekymrer seg for HIV i så stor grad. De aller fleste tar vel en test, hvor de tenker at klamydia er mest sannsynlig, og bekymrer seg nok ikke særlig for HIV. Selvfølgelig burde man alltid bruke beskyttelse, og man kan selvfølgelig få HIV ved ubeskyttet sex i Norge, men som flere også sier, sjansen er utrolig lav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...