Gå til innhold

Dødsangst for HIV

Fremhevede innlegg

Gjest Loulu
Skrevet

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ubeskyttet samleie og HIV er det du er reddest for???? 

Anonymkode: c38f2...9ee

• Liker 7
Gjest Loulu
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ubeskyttet samleie og HIV er det du er reddest for???? 

Anonymkode: c38f2...9ee

Ja 😔

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig for en person å ha samleie med en partner som ikke vet om at vedkommende har HIV, og har man HIV og får behandling for dette er sjansen for smitte ved samleie nær ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 92696...76c

• Liker 4
Gjest Loulu
Skrevet

Oki, men er livredd og får det ikke ut av tankene. Er like redd for syfilis også ☹️

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo tatt negativ test? Da er det ikke mer å stresse med, bruk kondom fra nå av.

Anonymkode: ba95d...512

• Liker 9
Skrevet

Hei

Ikke noe gøy å slite med angst. Og jeg tror det er først og fremst angsten din du trenger hjelp til å håndtere. Angsten din vil hemme deg gjennom hele livet hvis du ikke får hjelp til å håndtere den. Og i ditt tilfelle så tror jeg det er særdeles liten sjans for HIV, det har du også testet deg for, så få orden på angsten!!!

Lykke til!

• Liker 2
Gjest Loulu
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig for en person å ha samleie med en partner som ikke vet om at vedkommende har HIV, og har man HIV og får behandling for dette er sjansen for smitte ved samleie nær ikke-eksisterende. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo tatt negativ test? Da er det ikke mer å stresse med, bruk kondom fra nå av.

Det var i oktober-november. Kan ha fått det i mellomtiden da jeg har hatt andre partnere

AnonymBruker
Skrevet

Du må for det første slutte å ha ubeskyttet sex. Herregud for et idiotisk sjansespill. Dernest slutter du å ha tilfeldig sex. Med eldre menn! Omg. Skjerp deg og ta ansvar for egen helse. Du har helt sikkert ikke fått HIV da.

Anonymkode: d42a9...559

• Liker 10
Skrevet

Helseangst og ubeskyttet sex er regelrett tåpelig.

HIv er overhode ikke utbredt og man blir evt medisinert og lever som vanlig.

Ta hensyn til angsten din og oppfør deg på best mulig måte av hensyn til deg selv.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Loulu skrev:

Det var i oktober-november. Kan ha fått det i mellomtiden da jeg har hatt andre partnere

Hvorfor forsetter du å gjøre det når du har angst for sykdommer?

• Liker 8
Gjest Loulu
Skrevet
2 minutter siden, Swing skrev:

Hei

Ikke noe gøy å slite med angst. Og jeg tror det er først og fremst angsten din du trenger hjelp til å håndtere. Angsten din vil hemme deg gjennom hele livet hvis du ikke får hjelp til å håndtere den. Og i ditt tilfelle så tror jeg det er særdeles liten sjans for HIV, det har du også testet deg for, så få orden på angsten!!!

Lykke til!

Ja, jeg vet. Men testet meg i November--desember og har hatt ubeskyttet sex etter det og har fått klamydia da. 

Skrevet (endret)

Hørt om kondom? Gull verdt for å unngå smitte, og ikke minst graviditet. 

Det der er like dumt som ha angst for å dø i bilulykke, men likevel velge å kjøre uten bilbelte. 

Endret av Nerine_
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Loulu skrev:

Så slutt å ligg rundt uten kondom da. Ta en ny test.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fortsetter du med sex uten kondom når du er så redd for dette? Det er noe av det mest uansvarlige og tåpelige jeg har lest:roll: Det er noe som heter ansvar for egen helse.

Anonymkode: e94f1...08a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du har helseangst og er livredd hiv og syfilis? En svært dårlig kombinasjon.

Hiv er vanskelig å få. Og de har så gode medisiner nå at man ikke smitter andre når man går på medisiner. Det er ikke så lenge siden det var oppe i media at en manne som hadde hatt hiv var nå frisk. 

Jeg ville vært mye mer redd for herpes, gonore ol.

Anonymkode: fa799...587

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Loulu skrev:

Oki, men er livredd og får det ikke ut av tankene. Er like redd for syfilis også ☹️

Du får gå til legen og få henvisning til psykolog da.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, Loulu skrev:

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

Hvis du har tatt hiv test - er vel 12 uker etter man har hatt sex at man kan stole på testresultatet - og den var negativ så kan du jo slappe av :)

Hvis du er redd for HIV så hadde jeg sluttet å ha ubeskyttet sex med folk du ikke vet er HIV negative.

Du får sikkert mange svar her at HIV er ingen ting å bekymre seg for / større sjangs for å vinne i lotto osv.  men det er jo nettopp sånne holdninger som fører til at helt vanlige norske hetrofile unge jenter/gutter smittes med HIV hvert eneste år. Det kan likesågodt være kjekke trente norske Ola på 23 år som jobber som PT som gir deg HIV.

I dag har grensene for hvem som kan anses som en "risikoperson" også  blitt visket kraftig ut - unge folk har hyppige partnerbytter,  de reiser mye og har ubeskyttet sex i land med langt høyere forekomst av HIV, kjøper sex, flere bifile menn, sex med andre nasjonaliteter hvor det er høyere forekomst av HIV osv osv.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har helseangst og er livredd hiv og syfilis? En svært dårlig kombinasjon.

Hiv er vanskelig å få. Og de har så gode medisiner nå at man ikke smitter andre når man går på medisiner. Det er ikke så lenge siden det var oppe i media at en manne som hadde hatt hiv var nå frisk. 

Jeg ville vært mye mer redd for herpes, gonore ol.

Anonymkode: fa799...587

Ehhh....han var det andre mennesket  i verden som hadde hatt HIV og hvor det etter en BENMARGSTRANSPLANTASJON ikke lenger kunne påvises virus i blodet hans. Så dessverre  ingen kur enda og det er ingen med HIV som kan tusle inn å kreve en benmargstransplantasjon på sitt lokale sykehus.

Nei, det er feil. Det er faktisk lett, det holder med at du har sex med feil person 1 gang.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også angst for å få HIV før, enda jeg visste at jeg ikke hadde det. Så ble jeg kjent med ei som faktisk har HIV. Medisinen idag er så bra at så lenge man tar den, klarer man ikke å påvise HIV hos vedkommende. Det vil si at om hun hadde tatt en HIV test idag, hadde den kommet tilbake som negativ. Hun er gift og har fått barn på naturlig måte med mannen sin som forøvrig ikke har HIV. Barnet har heller ikke fått HIV. 

Når det er sagt, så smitter HIV (om vedkommende som har HIV, ikke tar medisinen sin) gjennom kroppsvæsker (sæd, blod, vaginal sekret), og den største faren er nok at man blir smittet av noen som ikke vet at de har blitt smittet selv. Hun jeg kjenner gikk i flere år uten å vite at hun var smittet. Hun hadde blitt smittet av en ekskjæreste som ikke visste selv at han var smittet. 

Bruk alltid kondom ved sex så er du sikker, og ihvertfall ved tilfeldig sex om du absolutt må ha det. 

Anonymkode: 91e62...3d8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...