Gå til innhold

Dødsangst for HIV

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Loulu skrev:

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

HIV smittes lettest gjennom anal sex og sprøyter. Eller hvor blod har vært involvert. Du blir kjempe syk av hiv, så hvis du ikke har hatt influensa symptomer siden oktober-november er du frisk. Man kan ikke teste seg for før etter minst 2 uker etter samleiet. Du er frisk, slutt å bekymre deg. 

Anonymkode: f6e1a...539

Videoannonse
Annonse
Gjest Loulu
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

HIV smittes lettest gjennom anal sex og sprøyter. Eller hvor blod har vært involvert. Du blir kjempe syk av hiv, så hvis du ikke har hatt influensa symptomer siden oktober-november er du frisk. Man kan ikke teste seg for før etter minst 2 uker etter samleiet. Du er frisk, slutt å bekymre deg. 

Har kun vært vanlig  forkjølelse. Ellers ikke noe som jeg har merket som har vært annerledes, men var dum og er redd nå. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig.

Ca 50 % av smittede får ingen sympotmer overhodet. Derfor er det mange går rundt som HIV positive i en rekke år uten å vite det.

Etter 2 uker kan man overhodet ikke stole på en hiv-test. De beste testene i dag gir deg et sikkert svar 3 månedet etter potensielt smittetidspunkt.

Anonymkode: 86145...d60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Loulu said:

Hei. Er ei jente på 18 år som har blitt påført klamydia etter å ha hatt ubeskyttet samleie. Jeg tok også en HIV test i oktober-november der resultatet var negativt. Jeg sliter med helseangst og angst fra før av. Etter at jeg ble påvist klamydia har jeg vært livredd for å også ha fått hiv. Har hatt ubeskyttet samleie med noen menn som er eldre enn meg, men alle er etnisk norske.  Har også tatt tuberkulose vaksine som kan hemme HIV overføring. Trenger virkelig svar og har brukt syv timer hver dag i fire dager og søkt opp HIV på nett og symptomene på det. Klarer ikke å sove eller spise. 

Håper på svar 😊

Jeg slet med helseangst relatert til HIV i åtte år etter en voldtekt. Jeg fikk testa meg (tok åtte år før jeg turte) og det var negativt. Innfant meg med svaret og har i ettertid sett youtube-videoer av folk som lever med HIV og det er virkelig ikke så ille. Finnes såpass gode medisiner i dag at man kan leve et fullverdig liv selv om man har viruset. Hvis du har testet deg har du jo sannsynligvis ikke HIV, men hvis du er redd kan du teste deg igjen. Og hvis svaret mot formodning er positivt kan du få medisiner som gjør at du ikke blir syk og ikke smitter fremtidige partnere.

Anonymkode: 4e78f...926

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Loulu skrev:

Oki, men er livredd og får det ikke ut av tankene. Er like redd for syfilis også ☹️

Hvis jeg hadde helse angst så hadde jeg ALDRI hatt ubeskyttet sex med fremmede....!!! jeg ønsker heller ikke å få kjønns sykdommer som er resistente mot antibiotika og annen medisin...

Anonymkode: ff275...43d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Loulu said:

Det var i oktober-november. Kan ha fått det i mellomtiden da jeg har hatt andre partnere

Herregud. Om du er redd for HIV må du slutte å ha sex uten gummi 😳

Anonymkode: 07e84...93b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke å sitte syv timer hver dag å lese om det Ts. Du sier at du tok test i november, men har hatt sex med andre i mellomtiden. Da må du bare avvente å se på resultatet som kommer nå. Finn på noe, kom deg ut og vær med venner. Ikke sitt og gi næring til angsten. Få tankene over på noe annet. Å sitte som du gjør nå er bare ødeleggende for deg. 

Anonymkode: 572c4...c5f

• Liker 1
Gjest Loulu
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Om du er redd for HIV må du slutte å ha sex uten gummi 😳

Anonymkode: 07e84...93b

Har ikke hiv. Testet meg 

Skrevet (endret)

La oss bruke litt statestikk og sannsynlighet for å dempe bekymringene:

Sjansen for å bli smittet dersom man har ubeskyttet sex med en person som er HIV-positiv er ca 0,11%.

I Norge er det omtrent 4000 HIV-positive menn, eller ca 0.15% av den mannlige befolkningen.

Sjansen for å bli smittet av HIV, ved ubeskyttet sex, med en vilkårlig norsk mann, er da omtrent 0.000165%

Sjansen for å vinne førstepremien i Lotto er 0.000186%. Det er altså STØRRE sjanse for å vinne i Lotto, enn at du er smittet av HIV.

Og ikke nok med det! Dersom personen du hadde sex med er hetrofil, og ikke sprøytenarkoman, senkes sjansene ytterligere. Sjansen for å få HIV ved et ubeskyttet ONS er mikroskopisk liten. Det er laaaaangt ned på listen over ting man burde bekymre seg over.

Endret av Stonegiant
  • Liker 3
Gjest Loulu
Skrevet
18 minutter siden, Stonegiant skrev:

Sjansen for å bli smittet dersom man har ubeskyttet sex med en person som er HIV-positiv er ca 0,11%.

I Norge er det omtrent 4000 HIV-positive menn, eller ca 0.15% av den mannlige befolkningen.

Sjansen for å bli smittet av HIV, ved ubeskyttet sex, med en vilkårlig norsk mann, er da omtrent 0.000165%

Sjansen for å vinne førstepremien i Lotto er 0.000186%. Det er altså STØRRE sjanse for å vinne i Lotto, enn at du er smittet av HIV.

Og ikke nok med det! Dersom personen du hadde sex med er hetrofil, og ikke sprøytenarkoman, senkes sjansene ytterligere. Sjansen for å få HIV ved et ubeskyttet ONS er mikroskopisk liten. Det er laaaaangt ned på listen over ting man burde bekymre seg over.

Testet meg i dag. Prøven var negativ 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig.

Ca 50 % av smittede får ingen sympotmer overhodet. Derfor er det mange går rundt som HIV positive i en rekke år uten å vite det.

Etter 2 uker kan man overhodet ikke stole på en hiv-test. De beste testene i dag gir deg et sikkert svar 3 månedet etter potensielt smittetidspunkt.

Ok. Da er det sikkert ny informasjon, i forhold til hva jeg ble fortalt for 10 år siden. 

Skrevet
18 timer siden, Loulu skrev:

Oki, men er livredd og får det ikke ut av tankene. Er like redd for syfilis også ☹️

Da får du vel teste deg da, mellom hver partner. Hvorfor bruker du ikke kondom???

Gjest Loulu
Skrevet

Har testa meg nå i dag. Har ikke hiv. Fordi jeg ble voldtatt på byen 

Skrevet
2 minutter siden, Loulu skrev:

Har testa meg nå i dag. Har ikke hiv. Fordi jeg ble voldtatt på byen 

Er det det du kaller sameie i HI? 😮

Er det folk reagerer på, at du sier du har ubeskyttet samleie. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Stonegiant skrev:

Å likevel er det flere som hver helg får 7 rette i lotto og hver uke blir smittet av HIV.

Statistikken din er generell statistikk. 

Nr.1 Hjelper den en person som har fått HIV?

Nr2. Du er klar over at statistikken og sjansen endrer seg med en gang du har en partner som f.eks. har kjøpt sex i utlandet? Eller at eksen til dama du holder på med nå var bifil? Eller at du har en kjønnssykdom fra før og så har sex med en HIV positiv?

Det har også vært en rekke saker hvor HIV smittede bevisst har utsatt andre for smitte via sex, å i samtlige av de sakene så har det vært mer rundt 40 % , 4 av 9, 4 av 10 etc. som har blitt smittet. Så den 0,11% greia di stemmer ikke overens med virkeligheten og er et tall du selv forstår at det er vanskelig å empirisk sjekke.

Har du ubeskyttet sex er du helt blåst om tanken på at du kan få HIV ikke slår deg. Hadde du ikke tatt imot random blodoverføringer fra kjekke karer / damer du traff på et utested så bør du heller ikke ha ubeskyttet sex med de.

• Liker 1
Skrevet

Har hatt det som deg

Send meg en pm tror jeg kan hjelpe deg :)

• Liker 1
Skrevet
On 4/2/2019 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

Å likevel er det flere som hver helg får 7 rette i lotto og hver uke blir smittet av HIV.

Statistikken din er generell statistikk. 

Nr.1 Hjelper den en person som har fått HIV?

Nr2. Du er klar over at statistikken og sjansen endrer seg med en gang du har en partner som f.eks. har kjøpt sex i utlandet? Eller at eksen til dama du holder på med nå var bifil? Eller at du har en kjønnssykdom fra før og så har sex med en HIV positiv?

Det har også vært en rekke saker hvor HIV smittede bevisst har utsatt andre for smitte via sex, å i samtlige av de sakene så har det vært mer rundt 40 % , 4 av 9, 4 av 10 etc. som har blitt smittet. Så den 0,11% greia di stemmer ikke overens med virkeligheten og er et tall du selv forstår at det er vanskelig å empirisk sjekke.

Har du ubeskyttet sex er du helt blåst om tanken på at du kan få HIV ikke slår deg. Hadde du ikke tatt imot random blodoverføringer fra kjekke karer / damer du traff på et utested så bør du heller ikke ha ubeskyttet sex med de.

Jo, "den der 0,11% greia mi" stemmer. Selv ved ubeskyttet sex er det veldig vanskelig å bli smittet.

Poenget mitt var ikke at man skal pule rundt uten å være redd. Poenger var at HIV er langt ned på listen over hva man burde bekymre seg over. De fleste andre kjønnsykdommer smitter mye lettere. Så beskytt deg for dem, ikke HIV. Å være redd for HIV-smitte, kan ikke kalles noe annet enn en helt ubegrunnet frykt.

Personlig har jeg aldri i mitt liv hatt ubeskyttet sex med en fremmed. Og selv om jeg er så utrolig forsiktig med kondom, så tester jeg meg alltid for sykdommer når jeg får meg fast partner, og bare når testen kommer tilbake negativ tar jeg av kondomen. Til tross for 20-30 partnere, og utallige one-night stands, så har jeg aldri hatt en kjønnsykdom. Hadde alle gjort som meg, så hadde kjønnsykdommer blitt utryddet i løpet av kort tid.

• Liker 4
Skrevet

Slutt å ligg rundt da. Få deg en fast kjæreste. 

AnonymBruker
Skrevet
På 1.4.2019 den 15.43, Loulu skrev:

Har ikke hiv. Testet meg 

Hvorfor er du redd for det da?

Anonymkode: b2652...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke stole på hiv test de første mnd. Du må ta flere tester over noen mnd for å utelukke helt.

Jobbet på sykehus en gang, og fjernet noe fra en narkoman sin seng. Pga tidspress og mas ble jeg presset til å ta det før jeg rakk å få hansker. (Hadde alltid klar nye i lomma for sikkerhets skyld etter det). Men det ble flere turer til lege for å teste hos legen gjevnlig, for å utelukke all smitte. Dette fordi jeg visste hun hadde ting, og dette tok fra meg nattesøvnen for å si det sånn.

Anbefaler deg å ta en dobbeltime hos legen, som kan svare deg mye bedre enn vi kan. 

Anonymkode: 14847...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...