Gå til innhold

Kjørte idag 347 km med elbilen uten å lade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AndreasBR skrev:

Det er ikke nødvendigvis farlig :) Kanskje vedkommende er mer erfaren enn deg? 
 

Du kjører ikke konstant i 16 timer uten å bli sliten! Det er en grunn til at man har hvilebestemmelser i næringslivet!

Når man blir trøtt og sliten er man like farlig som man kjører med promille. Dette har ingenting med erfaring å gjøre.

Skjerp deg!

Anonymkode: f9f6c...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjører ikke konstant i 16 timer uten å bli sliten! Det er en grunn til at man har hvilebestemmelser i næringslivet!

Når man blir trøtt og sliten er man like farlig som man kjører med promille. Dette har ingenting med erfaring å gjøre.

Skjerp deg!

Anonymkode: f9f6c...6ba

Jo, det vil jeg påstå at man kan gjøre.. Kjøring er for det meste ikke stressende.. Med mindre man stresser og bekymrer seg /er redd helke tiden.. 
Vil påstå at det er mer stressende å jobbe i 16 timer enn å kjøre bil i 16 timer.. 

I næringslivet?? Du vet vel at kjøre- og hviletid gjelder utenfor næringslivet også?? Gjelder så fort bilen er over 3.5 tonn det.. (med noen unntak) Kanskje greit å sjekke opp fakta før du prøver briljere med dem.. 

Skjerp deg selv.. Nettopp tatt YSK'en og er godt kjent med kjøre- og hviletid... ;) 

960 km/t kan kjøres på 12 timer om man har gjennomsnittshastighet på 80... Ikke alltid vanskelig å oppnå gjennomsnittshastighet på 80 heller.. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AndreasBR said:

Jo, det vil jeg påstå at man kan gjøre.. Kjøring er for det meste ikke stressende.. Med mindre man stresser og bekymrer seg /er redd helke tiden.. 
Vil påstå at det er mer stressende å jobbe i 16 timer enn å kjøre bil i 16 timer.. 

I næringslivet?? Du vet vel at kjøre- og hviletid gjelder utenfor næringslivet også?? Gjelder så fort bilen er over 3.5 tonn det.. (med noen unntak) Kanskje greit å sjekke opp fakta før du prøver briljere med dem.. 

Skjerp deg selv.. Nettopp tatt YSK'en og er godt kjent med kjøre- og hviletid... ;) 

960 km/t kan kjøres på 12 timer om man har gjennomsnittshastighet på 80... Ikke alltid vanskelig å oppnå gjennomsnittshastighet på 80 heller.. 

Hvis du nettopp har tatt YSK, så burde du vite at risikoen for ulykker øker for hver time du kjører i løpet av et døgn. 16 timers arbeidsdager er forbundet med vesentlig høyere risiko for død og skade i alle yrker som involverer bruk av maskiner og høy energi.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AndreasBR skrev:

960km på 16 timer er dessuten gjennomsnittshastighet på 60km/t så kan godt hende at det er en eller to kaffepauser inni de 16 timene han/hun nevner.. 

Korrekt! Det er mitt erfaringsmessige gjennomsnitt på lengre turer på varierende veger uten å bryte fartsgrensene noe særlig. Inkludert pisse-, mat- og kaffepauser. På småturer, f.eks. 30 mil, er det ikke umulig å holde 70 i gjennomsnitt, men på langturer må en nødvendigvis ha noen stopp, og havner i praksis på 60 i snitt. Med mine kjørevaner.

Men kan noen svare på mitt spørsmål? Hvor langt tid tar det med fulladet batteribil å kjøre 96 mil i normal fart og lade batteriene opp igjen? 16 timer pluss hvor lange ladetider til sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du nettopp har tatt YSK, så burde du vite at risikoen for ulykker øker for hver time du kjører i løpet av et døgn. 16 timers arbeidsdager er forbundet med vesentlig høyere risiko for død og skade i alle yrker som involverer bruk av maskiner og høy energi.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Jeg er uenig.. Jeg mener det er mer for å "beskytte" de ansatte mot arbeidsgiver slik at arbeidsgiver ikke kan pålegge å kjøre hele døgnet.. 

Husk at ukehvil og døgnhvil er hvile, kan ikke gjøre NOE annet arbeid... Dvs skal man vel teknisk sett føre inn om du vasker personbilen, jobber på hytta etc... Det er utrolig dårlig formulert.. Man kan teknisk sett jobbe på hytta i 45 timer i helga, sove litt, stå opp og så kjøre på ny uke.. Da har man ikke hatt mye hvile gitt! 

Nei, kjøre- og hvile-tid kan ta seg ei pølse.. 

Om det du sier var sant.. Hvorfor må ikke brøytemannskap følge kjøre- og hvile-tid? Nei, sikkerhet er bare en unnskyldning... 

Samme med fotobokser.. de har INGENTING med sikkerhet å gjøre.. Det flytter bare problemet.. Og folk vet hvor de er, de er lov å legge inn på GPS'en... Har null med sikkerhet å gjøre. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Vox_populi skrev:

Korrekt! Det er mitt erfaringsmessige gjennomsnitt på lengre turer på varierende veger uten å bryte fartsgrensene noe særlig. Inkludert pisse-, mat- og kaffepauser. På småturer, f.eks. 30 mil, er det ikke umulig å holde 70 i gjennomsnitt, men på langturer må en nødvendigvis ha noen stopp, og havner i praksis på 60 i snitt. Med mine kjørevaner.

Men kan noen svare på mitt spørsmål? Hvor langt tid tar det med fulladet batteribil å kjøre 96 mil i normal fart og lade batteriene opp igjen? 16 timer pluss hvor lange ladetider til sammen?

30 mil småtur HAHA ... 

30 mil er vel en småtur i forhold til 100 mil, men i forhold til 4 mil er det en langtur.. 
Legg deg ut på E6 og følg den hele veien ned.. Vedder på at du har en ganske høy gjennomsnittshastighet når du treffer gbg... 


Spørsmålet ditt kommer helt an på hva slags vibrator som ris.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AndreasBR said:

Jeg er uenig.. Jeg mener det er mer for å "beskytte" de ansatte mot arbeidsgiver slik at arbeidsgiver ikke kan pålegge å kjøre hele døgnet.. 

Husk at ukehvil og døgnhvil er hvile, kan ikke gjøre NOE annet arbeid... Dvs skal man vel teknisk sett føre inn om du vasker personbilen, jobber på hytta etc... Det er utrolig dårlig formulert.. Man kan teknisk sett jobbe på hytta i 45 timer i helga, sove litt, stå opp og så kjøre på ny uke.. Da har man ikke hatt mye hvile gitt! 

Nei, kjøre- og hvile-tid kan ta seg ei pølse.. 

Om det du sier var sant.. Hvorfor må ikke brøytemannskap følge kjøre- og hvile-tid? Nei, sikkerhet er bare en unnskyldning... 

Samme med fotobokser.. de har INGENTING med sikkerhet å gjøre.. Det flytter bare problemet.. Og folk vet hvor de er, de er lov å legge inn på GPS'en... Har null med sikkerhet å gjøre. 

Det har ingenting å si om du er uenig. Personlig erfaring har ingenting å si mot forskning. I all aktivitet og yrker av denne typen, er det høyere og høyere risiko jo lenger du holder på med det. Det er bare fakta om oss mennesker. Kan godt hende du er veldig flink og alt, men reaksjonsevnene dine blir objektivt svekket over tid.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting å si om du er uenig. Personlig erfaring har ingenting å si mot forskning. I all aktivitet og yrker av denne typen, er det høyere og høyere risiko jo lenger du holder på med det. Det er bare fakta om oss mennesker. Kan godt hende du er veldig flink og alt, men reaksjonsevnene dine blir objektivt svekket over tid.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Aha.. Rart dette er lov da.. 

b) kjøretøyer som brukes eller leies uten fører av landbruks-, hagebruks-, skogbruks-, oppdretts- eller fiskeriforetak til godstransport knyttet til foretakenes egen næringsvirksomhet innenfor en radius av inntil 100 km fra det stedet der foretaket er hjemmehørende

....

c) landbruks- og skogbrukstraktorer som brukes til landbruks- eller skogbruksvirksomhet innenfor en radius av inntil 100 km fra det stedet der foretaket som eier, leier eller leaser kjøretøyet er hjemmehørende

Kan kjøre i 24-timer, fullt lovlig! 
Her har du enda flere unntak: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid/hvem-er-omfattet/unntak-i-norge

Nei, det har INGEN ting med sikkerhet å gjøre, da hadde det ikke vært unntak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AndreasBR said:

Aha.. Rart dette er lov da.. 

b) kjøretøyer som brukes eller leies uten fører av landbruks-, hagebruks-, skogbruks-, oppdretts- eller fiskeriforetak til godstransport knyttet til foretakenes egen næringsvirksomhet innenfor en radius av inntil 100 km fra det stedet der foretaket er hjemmehørende

....

c) landbruks- og skogbrukstraktorer som brukes til landbruks- eller skogbruksvirksomhet innenfor en radius av inntil 100 km fra det stedet der foretaket som eier, leier eller leaser kjøretøyet er hjemmehørende

Kan kjøre i 24-timer, fullt lovlig! 
Her har du enda flere unntak: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid/hvem-er-omfattet/unntak-i-norge

Nei, det har INGEN ting med sikkerhet å gjøre, da hadde det ikke vært unntak.. 

Selvfølgelig er det lovlig, det er en høy grad av privat frihet i Norge; det betyr ikke at politikk i Norge er basert på vitenskap. Vitenskap viser at en høy mengde timer med en aktivitet svekker sikkerheten. Dette blir bare verre med alder og sykdom selvsagt.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lovlig, det er en høy grad av privat frihet i Norge; det betyr ikke at politikk i Norge er basert på vitenskap. Vitenskap viser at en høy mengde timer med en aktivitet svekker sikkerheten. Dette blir bare verre med alder og sykdom selvsagt.

Anonymkode: 9ef8c...f94

Hva mener du selvfølgelig? Dette var kjøring i næring som er lov å gjøre 24/7... 

Jeg mener fortsatt det er forskjell på å kjøre lastebil i 10 timer og å kjøre en privatbil i 10 timer.. (i strekk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

30 mil småtur HAHA ... 
30 mil er vel en småtur i forhold til 100 mil, men i forhold til 4 mil er det en langtur.. 
Legg deg ut på E6 og følg den hele veien ned.. Vedder på at du har en ganske høy gjennomsnittshastighet når du treffer gbg... 
Spørsmålet ditt kommer helt an på hva slags vibrator som ris.. 

Tråden gjelder ikke daglig kjøring til butikken, så jeg fatter ikke hvorfor du kommer trekkende med en så kort avstand som 4 mil. 
Det var snakk om 34,7 mil, og jeg spurte om 96 mil, som er eksempler på ulike bilers rekkevidde pr. fylling.
Du kan ikke svare på mitt spørsmål, og det er greit og akkurat som ventet.
Du vil at jeg skal starte på E6. Gjerne det, og etter 32 mil er jeg i Karasjok. Kirkenes–Karasjok ER en småtur, spør hvilken som helst finnmarking!

Men ellers er ikke E6 der jeg kjører oftest. Når jeg kjører 96 mil på 16 timer, kjører jeg på veger av ulik standard på Vestlandet, Nord-og Midt-Norge samt indre Østland, smale og brede, svingete og rette, 40 til 80, grus og asfalt. Slike langturer, inkl. nødvendige pauser, fører til at min gjennomsnittsfart blir 60 (når jeg ikke på død og liv skal sette en rekord). Heller ikke frister det å rase avsted i 110 i en utsprengt fjellkorridor/tunnel inne i landet (som Lillesand–Grimstad), når det går en koselig gammel veg ute ved Sørlandskysten som er av helt OK kvalitet. For meg er selve turen en viktig del av hensikten med turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Tråden gjelder ikke daglig kjøring til butikken, så jeg fatter ikke hvorfor du kommer trekkende med en så kort avstand som 4 mil. 
Det var snakk om 34,7 mil, og jeg spurte om 96 mil, som er eksempler på ulike bilers rekkevidde pr. fylling.
Du kan ikke svare på mitt spørsmål, og det er greit og akkurat som ventet.
Du vil at jeg skal starte på E6. Gjerne det, og etter 32 mil er jeg i Karasjok. Kirkenes–Karasjok ER en småtur, spør hvilken som helst finnmarking!

Men ellers er ikke E6 der jeg kjører oftest. Når jeg kjører 96 mil på 16 timer, kjører jeg på veger av ulik standard på Vestlandet, Nord-og Midt-Norge samt indre Østland, smale og brede, svingete og rette, 40 til 80, grus og asfalt. Slike langturer, inkl. nødvendige pauser, fører til at min gjennomsnittsfart blir 60 (når jeg ikke på død og liv skal sette en rekord). Heller ikke frister det å rase avsted i 110 i en utsprengt fjellkorridor/tunnel inne i landet (som Lillesand–Grimstad), når det går en koselig gammel veg ute ved Sørlandskysten som er av helt OK kvalitet. For meg er selve turen en viktig del av hensikten med turen.

Tur til butikken er da langt under 4 mil... 

Nei, 32 mil er ingen småtur... 

Poenget med E6 var gjennomsnittshastighet, fint å lære seg å lese ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Tur til butikken er da langt under 4 mil... 
Nei, 32 mil er ingen småtur... 
Poenget med E6 var gjennomsnittshastighet, fint å lære seg å lese 

Du må være såpass til heimføding at du ikke engang har vært i Finnmark, langt mindre er kjent der og kjenner noen der. Det er mange, både i Finnmark og i andre fylker, som har 4 mil til butikken. Kanskje på tide å kjøre på noe annet enn motorveier og bli kjent andre steder?

Jeg kan anbefale deg å lære å lese. F. eks. få med seg at jeg kjører på ulike vegtyper, og å dra fram spesielt E6 (eller en racerbane, for den del) er helt uaktuelt. Hvis jeg manglet en viss ting, ville jeg ikke være onkel, men tante: Sant nok, men like lite aktuelt som ditt tankeeksperiment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts her, jeg måtte, dessverre, låne en bensinbil pga. en oppgradering av elbilkjerra. Fy så dårlig det er å kjøre fossilbil igjen. Når man er vant til momentant dreiemoment så er det bakvendt å vente på at turtallet skal stige oppover før det skjer noe når man gir gass(!).

Kransen av fossilkaka var når jeg skulle fylle bilen, 16,16 kr/liten kostet det!!! Det er 5 ganger det jeg betaler for strøm omtrent. Stakkars folk som må kjøre fossilbiler med slike drivstoffpriser.

Anonymkode: f9f6c...6ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/3/2019 at 5:33 PM, AnonymBruker said:

ts her, jeg måtte, dessverre, låne en bensinbil pga. en oppgradering av elbilkjerra. Fy så dårlig det er å kjøre fossilbil igjen. Når man er vant til momentant dreiemoment så er det bakvendt å vente på at turtallet skal stige oppover før det skjer noe når man gir gass(!).

Kransen av fossilkaka var når jeg skulle fylle bilen, 16,16 kr/liten kostet det!!! Det er 5 ganger det jeg betaler for strøm omtrent. Stakkars folk som må kjøre fossilbiler med slike drivstoffpriser.

Anonymkode: f9f6c...6ba

folk som kjører gamle bensin biler, vet alt dette. Men har ikke råd til å bytte, kommer aldri å få råd til å bytte, og taper dessuten penger som de «investerte» i en bensinbil. Fordi elbiler kommer og tar over, fordi de er faktisk mye bedre teknologi. Men det er jo derfor bensinbil-eiere er så aggressive mot elbil-eiere. Av egen fortvilelse og følelsen av urettferdighet. :) 

Hva slags elbil hadde du da?

Anonymkode: e1552...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags elbil hadde du da?

Anonymkode: e1552...709

kona🚗

Anonymkode: f9f6c...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

folk som kjører gamle bensin biler, vet alt dette. Men har ikke råd til å bytte, kommer aldri å få råd til å bytte, og taper dessuten penger som de «investerte» i en bensinbil. Fordi elbiler kommer og tar over, fordi de er faktisk mye bedre teknologi. Men det er jo derfor bensinbil-eiere er så aggressive mot elbil-eiere. Av egen fortvilelse og følelsen av urettferdighet. :) 

Hva slags elbil hadde du da?

Anonymkode: e1552...709

Blir stadig mer rimelig elbil tilgjengelig på bruktmarkedet. Man MÅ ikke ha en splitter ny en. Etterhvert er det ikke bare bånnslammet man får for en billig penge, da mange bytter ut helt greie elbiler med en god del garanti-tid igjen, bare fordi de vil bytte til biler med lengre rekkevidde.

Det man må betale mer for i innkjøpspris på brukt elbil, tar man igjen i mye lavere driftskostnader.

Denne utviklingen vil fortsette helt til det kommer moms på nybilene. Da vil prisene på bruktmarkedet øke igjen. Så løp og kjøp!

Anonymkode: f9059...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 14000 km uten å fylle diesel. Tok da 2,5 minutter og fylle opp igjen tanken.  Hvor lang tid tar det å lade opp igjen lekebilen din etter 347 km?

Anonymkode: e9d0b...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Kjørte 14000 km uten å fylle diesel. Tok da 2,5 minutter og fylle opp igjen tanken.  Hvor lang tid tar det å lade opp igjen lekebilen din etter 347 km?

Anonymkode: e9d0b...01b

kjørte idag 341 km. Trenge ingen ventetid på å "lade" heller da bilen ble parkert i garasjen etter endt tur hvor den lader seg selv mens man er hjemme. Slik slipper man å kaste bort opptil en 1/2t på bensinstasjon når man egentlig ikke har tid til slikt tull.

fossilbiler er så gammeldags..

Anonymkode: f9f6c...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Ingen ting spennende skjedde heller egentlig.

En dame lå i 90 km/t i venstrefeltet i 100-sonen uten grunn, men det ble løst enkelt ved å kjøre i høyrefeltet i 100 km/t,

Anonymkode: f9f6c...6ba

Hvilken bil har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...