Gå til innhold

Spørsmål angående kjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg har oppkjøring om ikke så lenge og har et par spørsmål. Føler meg veldig klar og har fått positive tilbakemeldinger fra kjørelærer, men et par ting gjør meg usikker. 

1. Hvis jeg kjører og det er biler parkert til høyre for meg, det kommer biler i mot og veien er for smal til at vi begge passerer, da kjører jeg i en luke/eller mer til siden til høyre og slipper bilen, må jeg da blinke til høyre, så til venstre når jeg skal ut? Virker litt tungvint.

2. Er det krise om jeg ligger 2/3 km over fartsgrensa? Stryk grunnlag? 

3. Når jeg kjører forbi noen så går farten som regel opp i det jeg kjører forbi, er det ok eller må jeg holde samme fart? 

4. Må jeg virkelig senke farten mot hver bidige gangfelt? Skjønner hvis den er uoversiktlig men hvis man helt tydelig ser at ingen kommer, må man da senke farten likevel?

Takk til alle som gidde å svare😊

Anonymkode: b1742...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 nei du trenger ikke blinke

2 Det er ikke krise 

3 Selv om du kjører forbi, skal du ikke over fartgrensen

4 Nei, kun om det kommer fotgjengere 

Anonymkode: 6a19c...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) jeg har oppkjøring om ikke så lenge og har et par spørsmål. Føler meg veldig klar og har fått positive tilbakemeldinger fra kjørelærer, men et par ting gjør meg usikker. 

1. Hvis jeg kjører og det er biler parkert til høyre for meg, det kommer biler i mot og veien er for smal til at vi begge passerer, da kjører jeg i en luke/eller mer til siden til høyre og slipper bilen, må jeg da blinke til høyre, så til venstre når jeg skal ut? Virker litt tungvint.

2. Er det krise om jeg ligger 2/3 km over fartsgrensa? Stryk grunnlag? 

3. Når jeg kjører forbi noen så går farten som regel opp i det jeg kjører forbi, er det ok eller må jeg holde samme fart? 

4. Må jeg virkelig senke farten mot hver bidige gangfelt? Skjønner hvis den er uoversiktlig men hvis man helt tydelig ser at ingen kommer, må man da senke farten likevel?

Takk til alle som gidde å svare😊

Anonymkode: b1742...ffa

1. Ja. Det er veldig lurt å blinke, spesielt på oppkjøringen, da dette viser at du viser evne til samhandling.

2. Nei, dette går helt fint, men husk at det er kjøreforholdene du skal kjøre etter, ikke hva fartsgrensen sier. Fartsgrensen er høyeste lovlige hastighet, og ikke en fart du må holde dersom forholdene ikke tillater dette.

3. Dersom du mener forbikjøring, så skal man helst ikke over fartsgrensen under forbikjøringen. Jeg anbefaler derimot ikke en forbikjøring på oppkjøringen med mindre dette blir nødvendig.

4. Det kan være lurt å være helt sikker på at det er ledig, og vise sensoren at du har oversikt. Dette må du selv vurdere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører forbi, så har du ikke lov til å kjøre over stedets fartsgrense. Da stryker du. 

Å konsekvent ligge for høytmi fart, kvalifiserer til stryk. 

Gangfelt betyr at du skal kjøre ekstra varsomt. Hvordan du velger varsomhetskjøringen din, må du selv avgjøre på stedet.

Når det er parkert biler på høyre side, dels i kjørebanen og to biler ikke kan passere, så er du ansvarlig for å vike slik at den som kommer i mot har fri kjørebane. Hvordan du løser dette må du finne ut på stedet. Veiarbeid på høyre side betyr også at du skal vike og slippe frem motgående trafikk. 

Lær deg også rygging. De aller aller fleste, om en ikke alle, må vise at de kan rygge og gjerne lukeparkere i tillegg. 

Husk også på at kjørelæreren er innhabil til å vurdere din kjøring. Bilsakkyndig er uavhengig og kan være meget streng på kjøringa. 

Anonymkode: e4563...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 Selv om du kjører forbi, skal du ikke over fartgrensen

Dette fungerer nok på motorvei med flere felter, men prøv å ta en forbikjøring på en svingete landevei en gang ved å holde fartsgrensen til du er ferdig, det er livsfarlig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TMB skrev:

Dette fungerer nok på motorvei med flere felter, men prøv å ta en forbikjøring på en svingete landevei en gang ved å holde fartsgrensen til du er ferdig, det er livsfarlig...

 

Ikke uenig.

Men du stryker på oppkjøringen. Og vil miste lappen i en fartskontroll. Så ikke driv vranglære til de som skal kjøre opp. 

Anonymkode: f7650...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) jeg har oppkjøring om ikke så lenge og har et par spørsmål. Føler meg veldig klar og har fått positive tilbakemeldinger fra kjørelærer, men et par ting gjør meg usikker. 

1. Hvis jeg kjører og det er biler parkert til høyre for meg, det kommer biler i mot og veien er for smal til at vi begge passerer, da kjører jeg i en luke/eller mer til siden til høyre og slipper bilen, må jeg da blinke til høyre, så til venstre når jeg skal ut? Virker litt tungvint.

2. Er det krise om jeg ligger 2/3 km over fartsgrensa? Stryk grunnlag? 

3. Når jeg kjører forbi noen så går farten som regel opp i det jeg kjører forbi, er det ok eller må jeg holde samme fart? 

4. Må jeg virkelig senke farten mot hver bidige gangfelt? Skjønner hvis den er uoversiktlig men hvis man helt tydelig ser at ingen kommer, må man da senke farten likevel?

Takk til alle som gidde å svare😊

Anonymkode: b1742...ffa

1. Teoretisk skal du det. Finnes ikke tungvint å trykke inn knappen for to-sekunders blink. Det sagt. Ingen gjør det i praksis. Og vil ikke gi konsekvenser på en oppkjøring. 

2. Nei. Vær avslappet. Følg med, ikke kjøri mer enn 5-10 over. Men at du varierer litt rundt fartsgrensen gir bare bedre flyt i kjøringen. 

3. Du må ikke kjøre raskere enn fartsgrensen. Ligger bilen foran 0-5 under legger du deg fint bak, og viser tålmodighet. På en oppkjøring ville jeg også gjort dette om bilen foran lå 5-10 under. De vil ikke stryke deg for dette. 

4. Nei, det å senke farten er ikke godt kjøremønster. Bruk blikket aktivt, det følger de med på. Om det er uoversiktelig slipper du gasspedalen. Men planlegger situasjonen såpas godt at du aldri må bruke bremsen med mindre noen kommer i full fart. 

Anonymkode: f7650...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, det betyr mye. Jeg har kjørt opp før og endte selvfølgelig med stryk fordi jeg var for forsiktig. For frsiktig mot gangfelt,rundkjøring og fordi jeg lå 60 i 70 sone, jeg vurderte det som trygt å kjøre 60 ettersom det var i januar med mye is og svinger, men sensor mente jeg var for forsiktig. Hadde jeg kjørt på min måte hadde jeg kanskje bestått, men jeg ville liksom vise at jeg er forsiktig. Jaja, får bare bruke sunn fornuft denne gangen :)

Anonymkode: b1742...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg også spør om noe?
Om man skal kjøre forbi en syklist eller en eller annen hindring i veien, er det da riktig at man skal blinke til venstre og så høyre? Og er det sant at man skal helt over på andre siden dersom  det er en syklist eller fotgjenger, for å gi de mest mulig plass?

Anonymkode: 7f2ea...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går greit at jeg også spør om noe?
Om man skal kjøre forbi en syklist eller en eller annen hindring i veien, er det da riktig at man skal blinke til venstre og så høyre? Og er det sant at man skal helt over på andre siden dersom  det er en syklist eller fotgjenger, for å gi de mest mulig plass?

Anonymkode: 7f2ea...2e7

Ja, man skal blinke. 

Man skal legge seg så langt ut at syklisten ikke havner under dekkene om den velter, ca 2 meter. Trenger ikke legge seg helt over. 

Anonymkode: f7650...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 13.42, TMB skrev:

Dette fungerer nok på motorvei med flere felter, men prøv å ta en forbikjøring på en svingete landevei en gang ved å holde fartsgrensen til du er ferdig, det er livsfarlig...

 

Da skal du ikke kjøre forbi... (strengt tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går greit at jeg også spør om noe?
Om man skal kjøre forbi en syklist eller en eller annen hindring i veien, er det da riktig at man skal blinke til venstre og så høyre? Og er det sant at man skal helt over på andre siden dersom  det er en syklist eller fotgjenger, for å gi de mest mulig plass?

Anonymkode: 7f2ea...2e7

Jeg tror man egentlig skal blinke ja.. Kan umulig være negativt å blinke en gang for mye enn en gang for lite.. Det er tross alt informasjon til andre om hva man planlegger å gjøre.. 

Mopeder og syklist(dessverre) osv har krav på hele kjørefeltet.. Hvorfor mange på moped lærer å holde høyre side av feltet sitt fatter jeg ikke.

Ja, jeg vil si at man BØR helt over i andre feltet.. Men det kommer an på situasjonen. Kjører jeg MC er det ikke sikkert jeg flytter meg helt over dersom syklisten allerede ligger langt til høyre og det er sjanse for bil imot.. Har jeg plass til å legge meg helt over gjør jeg det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hei :) jeg har oppkjøring om ikke så lenge og har et par spørsmål. Føler meg veldig klar og har fått positive tilbakemeldinger fra kjørelærer, men et par ting gjør meg usikker. 

1. Hvis jeg kjører og det er biler parkert til høyre for meg, det kommer biler i mot og veien er for smal til at vi begge passerer, da kjører jeg i en luke/eller mer til siden til høyre og slipper bilen, må jeg da blinke til høyre, så til venstre når jeg skal ut? Virker litt tungvint.

2. Er det krise om jeg ligger 2/3 km over fartsgrensa? Stryk grunnlag? 

3. Når jeg kjører forbi noen så går farten som regel opp i det jeg kjører forbi, er det ok eller må jeg holde samme fart? 

4. Må jeg virkelig senke farten mot hver bidige gangfelt? Skjønner hvis den er uoversiktlig men hvis man helt tydelig ser at ingen kommer, må man da senke farten likevel?

Takk til alle som gidde å svare😊

Anonymkode: b1742...ffa

1. Ja, med mindre det kan misforstås. 

2. Spiller absolutt ingen rolle. De gir vel anmerkning hvis du kjører 5-6 over i 30-soner uten å oppdage det fort nok. Viktigere med stabil fart enn å ligge akkurat på fartsgrensen. De som bremser fra 62 og går ned til 55 gir et mye dårligere inntrykk enn de som kjører stabilt i 62. 

3. Samme fart som hva? Du må holde deg innenfor fartsgrensen.

4. Kommer ann på sikten og hvor du er. I byen og slikt kan det være greit å senke farten litt. Men et oversiktig gangfelt i et boliglag kan du jo vurdere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.3.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Håper det går greit at jeg også spør om noe?
Om man skal kjøre forbi en syklist eller en eller annen hindring i veien, er det da riktig at man skal blinke til venstre og så høyre? Og er det sant at man skal helt over på andre siden dersom  det er en syklist eller fotgjenger, for å gi de mest mulig plass?

Anonymkode: 7f2ea...2e7

Alltid blink til venstre, dette for å unngå at bilen bak kjører over syklisten.

Blink til høyre må du vurdere om er hensiktsmessig og om det kan føre til misforståelser. Feks med et kryss der bilen som er til venstre for deg oppfatter blinklyset ditt som at du skal til høyre og kjører ut foran deg. Spesielt i boligfelt er dette aktuelt.

JA! Hold deg godt unna. Jeg skjønner ikke idioter som kjører så nært at det virker som om det koster penger å vri rattet. Hold GOD avstand. Tenk på hvordan det føles å få en bil som nesten sneier deg i 80km/t. Det er ikke hensynsfullt eller varsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hei :) jeg har oppkjøring om ikke så lenge og har et par spørsmål. Føler meg veldig klar og har fått positive tilbakemeldinger fra kjørelærer, men et par ting gjør meg usikker. 

1. Hvis jeg kjører og det er biler parkert til høyre for meg, det kommer biler i mot og veien er for smal til at vi begge passerer, da kjører jeg i en luke/eller mer til siden til høyre og slipper bilen, må jeg da blinke til høyre, så til venstre når jeg skal ut? Virker litt tungvint.

2. Er det krise om jeg ligger 2/3 km over fartsgrensa? Stryk grunnlag? 

3. Når jeg kjører forbi noen så går farten som regel opp i det jeg kjører forbi, er det ok eller må jeg holde samme fart? 

4. Må jeg virkelig senke farten mot hver bidige gangfelt? Skjønner hvis den er uoversiktlig men hvis man helt tydelig ser at ingen kommer, må man da senke farten likevel?

Takk til alle som gidde å svare😊

Anonymkode: b1742...ffa

1. Ja, blink i sånne situasjoner på oppkjøring. Selv om man ikke ville gjort det ellers, det er veldig sjelden at selv flinke sjåfører kjører slik man gjør på oppkjøring.

2. Nei, ikke krise. Men sikt på å ligge så nært akkurat på fartsgrensa som mulig, det gjorde jeg ihvertfall og det funka for meg. 

3. Ikke råkjør. Men du skal ihvertfall ikke ligge å cruise i venstre felt/felt for motsatt kjøreretning. Sjelden man må kjøre forbi på oppkjøring med mindre det er på motorvei? I såfall ikke kjør forbi med mindre du skal hjelpe noen inn eller de kjører 10km under fartsgrensa. 

4. Nei, det må man ikke. Du ser an situasjonen. I oversiktlige områder og du ser at det absolutt ikke er gående ELLER syklende i sikte er det ikke sikkert det er nødvendig (særlig ikke om det er lav fartsgrense). Men gjør det om det er uoversiktlig.

Anonymkode: 07e30...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...