Gå til innhold

Kan man nekte å være med på en blomsterkrans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da mor døde, tok en i familien over ang det praktiske som kiste, blomster osv, og regningen til den etterlatte ble veldig mye høyere enn den behøvde å være. Mistenker det familiemedlemmet på å ha skodd seg godt på begravelsen. I sammenheng med dette ble det sendt ut en regning på felleskrans hvor 10 søsken betale 600 kr hver på blomsterkransen (?!?) Jeg syns det ble altfor mye, noe selv den etterlatte reagerte på. Men betalte min andel for å få det ut av verden. Fikk aldri se regning, og fikk kun sum og kontonr tilsendt på sms.

Nå som den andre etterlatte dør kommer jeg til å nekte å delta på blomsterkrans og andre utgifter. Vet at den etterlatte har lagt til side begravelsespenger, og kontakten imellom oss er såpass kjølig at jeg ikke har hatt kontakt på 4 år. Dette pga den etterlattes oppførsel mot meg gjennom hele mitt liv.

Det burde vel være greit at jeg nekter å spleise på den blomsterkransen? 

Anonymkode: ea4ec...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6000 kr for en blomsterkrans!!??   Omg, den bør har vært diger og full av de mest kostbare blomster.  Wow

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit å ikke være med på det ja. Det bestemmer man selv om man vil eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SupaWoman said:

6000 kr for en blomsterkrans!!??   Omg, den bør har vært diger og full av de mest kostbare blomster.  Wow

Ja ikke sant? Tenkte over det i ettertid at det må ha vært en del som ikke stemmer overrens. Begravelsen med kiste kom på 70 000 kr. Og kista skal ikke ha vært noe spesiell engang? Gjetter at det er blitt tatt høy timelønn oppi det hele.

Anonymkode: ea4ec...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SupaWoman said:

6000 kr for en blomsterkrans!!??   Omg, den bør har vært diger og full av de mest kostbare blomster.  Wow

Det er vel ikke unormalt for en stor "hovedkrans" tettpakket av blomster og som det ligger mye arbeid i? Det er veldig lenge siden jeg var borti det, så husker ikke prisen. Men jeg stusser ikke over 6000.

Anonymkode: 4fb4c...5bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet 4000 for en vanlig blomsterkrans til min farmor og hennes begravelse kom på 59 000. Det er dyrt å gravlegge folk.  

Anonymkode: a8429...5ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan nekte akkurat det man selv vil, men hvis man er bekymret for hvordan dette påvirker sosiale og familiære relasjoner så blir det plutselig et minefelt å navigere seg gjennom, og som ingen andre kan vite noe om, annet enn den som kjenner personene og dynamikkene som er i spill....

Anonymkode: 006bd...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser heller ikke over den prisen, og den er jo fra ti stykker. Jeg bruker gjerne 500 kr på en bårebukett til en nabo eller en bekjent. Ville brukt mye mer om det var en nær slektnings begravelse. Du kan jo gå inn på blomsterbutikkenes nettsider og se hvilke priser du finner. 

Anonymkode: d200a...352

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke unormalt for en stor "hovedkrans" tettpakket av blomster og som det ligger mye arbeid i? Det er veldig lenge siden jeg var borti det, så husker ikke prisen. Men jeg stusser ikke over 6000.

Anonymkode: 4fb4c...5bb

Jobber i blomsterbutikk og kan si at 6000 er helt sinnsykt! Hovedkransen kommer somregel på en 3-4000, for de største

Anonymkode: 6c10f...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns ikkje ein begravelse er tid og sted for å gjera seg uvenn med sine nærmaste. Eg hadde betalt og heller tatt diskusjonen seinare og vorte enige om betre måter å gjera det på. 

Det er ein dårleg måte å minnast den avdøde på ( og det er jo DET som skal vera fokuset) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gagaen said:

Det er ein dårleg måte å minnast den avdøde på ( og det er jo DET som skal vera fokuset) 

Det er det som burde være fokuset ja, men som oftest så er det i slike situasjoner at litt ulmende familiekonflikter kommer til overflaten...

Anonymkode: 006bd...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gagaen said:

Eg syns ikkje ein begravelse er tid og sted for å gjera seg uvenn med sine nærmaste. Eg hadde betalt og heller tatt diskusjonen seinare og vorte enige om betre måter å gjera det på. 

Det er ein dårleg måte å minnast den avdøde på ( og det er jo DET som skal vera fokuset) 

Den personen er grunnlaget for alle problemer i familien og fortjener ikke kunstige falske ord. Jeg kommer ikke engang til å reise i begravelsen.

Anonymkode: ea4ec...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Stusser ikke over prisen på blomstene eller begravelsen https://www.kk.no/livet/sa-mye-koster-det-a-begrave-noen/67988594

Spørsmålet for din del er vel om det er verdt å gjøre seg til uvenner med resten av familien for skarve 600,-kr?

Anonymkode: a8f34...144

Hvor står det at vi er venner?

Anonymkode: ea4ec...c32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen høres helt normal ut. 

Ville ikke brukt en begravelse til å være sta og vrang og skapt uvennskap i familien. Selv om du ikke bryr deg noe som helst om personen som har fikset vil dette også påvirke forholdet til andre familiemedlemmer, da de må betale mer, og oppfatter deg som sær. 

Ville nok heller i større grad deltatt selv, og krevd deling av budsjett, regnskap og kvitteringer. Lag en felles mappe i for eksempel dropbox eller google drive der alt legges inn, så har alle fullt innsyn. 

Men hva du velger er jo helt og holdent opp til deg. Ikke oss her inne du behøver å overbevise, selv om det kan se slik ut av dine siste innlegg... 

Anonymkode: eb8d6...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan selvsagt velge å ikke bidra til krans; det er ingen tvang. Men det er sikkert greit å si klart fra om det på et tidlig tidspunkt, så ingen forventer at du stiller opp.

Anonymkode: 4fb4c...5bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Følg din samvittighet, og det du kjenner er rett for deg. Du skriver at du ikke skal i begravelsen. Da bør det gå fint å ikke delta på den spleisingen. Du kan ta en tur til graven med egne blomster i etterkant, når du er på den kanten av landet.

Anonymkode: 446b6...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nylig spleiset på krans til en slektning som døde. Men da ble vi enig på forhånd om prisnivået, dvs jeg spurte de andre om 300 var ok før jeg ringte blomsterbutikken og bestilte på vegne av oss. 

Anonymkode: 8753d...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...