Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva ville du valgt?

jeg er lærer og snuser på tanken om en ny utdannelse. Ikke bare bare å gå ut fra vgs som ung og skulle ta et valg for resten av livet. Det har jeg erfart.

Anonymkode: da537...a64

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg valgte en interessant utdanning, men som nesten utelukkende kvalifiserer til jobber som ikke passer for meg, min helse og min personlighet. Det høres kanskje rart ut. Jeg valgte etter interesse og elsket å studere. Å jobbe med et yrke hvor utdannelsen var relevant, derimot, er noe helt annet. Akkurat det hadde jeg ikke forutsetninger til å forstå da jeg valgte utdanningsvei. Det kom med modning, og ingen rådgiver i verden kunne forutsett at det ville bli slik. Jeg har en generalistutdanning, ikke en utdanning som gir en bestemt yrkestittel (er altså ikke sykepleier, lærer e.l, men har en master innen et spesielt fagfelt). Min neste utdanning skal være mer yrkesrettet og mer spesialisert. Jeg vurderer å bli bioingeniør, optiker eller bibliotekar. 

Anonymkode: 1c953...50f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ab. over her valgte jeg også enn generell utdanning som ikke er spesifikk med min bachelor, studerte emner jeg var interessert i der og da, men tenkte ikke over hva jeg ville jobbe med. Nå studerer jeg byplanlegging, men bare to årig master oppå den samf.vit bacheloren. Hadde jeg valgt på nytt ville jeg ta fem årig integrert byplanlegging studie i stedet. Men jeg er uansett fornøyd med valgene mine siden jeg kommer der jeg vil likevel. 

Anonymkode: e7fe5...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med videreutdannelse? Vet det ønskes lærere til veiledningsyrker bla.

Anonymkode: 4907f...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er spl, hadde gått lærer istedet

Anonymkode: 274b7...277

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er utdannet sykepleier. Ville heller jobbetspm lærer på mellomtrinnet eller hatt en eller annen kontorjobb uten lederansvar.

Anonymkode: a5f70...3fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er teknolog. Angrer en del på at jeg sa fra meg studieplass innenfor reiseliv den gangen jeg var ung og helt fri for forpliktelser... 
Er nå på ett punkt igjen hvor jeg vurderer ta ny utdanning, og ser mest på administrative og/eller økonomiske utdanninger. 

Anonymkode: 97539...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt lektorutdanning (språkfag). Nå har jeg lærerutdanning + bachelor og master i engelsk. Men skulle ønske jeg bare valgte lektorutdanning med en gang.

Eventuelt ville jeg valgt noe innen for IT og informatikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er helsefagarbeider (gammel tittel, utdannet siden 2002).

Skulle heller valgt sykepleier med videreutdannelse til helsesykepleier (helsesøster).

Anonymkode: 7b269...19d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Miljøarbeider. Hadde valgt rekvisitør.

Anonymkode: 7b34d...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har studert IT og forretningsutvikling. Det kan brukes til ekstremt mange jobber, så jeg er fornøyd. Har prøvd mye forskjellig nå, og skal ta en master for å bli bedre på det jeg ønsker å jobbe med. Glad jeg tok en "åpen" bachelor så jeg kunne jobbe og bli ordentlig voksen før jeg tok et endelig valg. 

Anonymkode: e5751...577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg blitt barnehagelærer eller lærer. 

Anonymkode: 1441e...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du valgt?

jeg er lærer og snuser på tanken om en ny utdannelse. Ikke bare bare å gå ut fra vgs som ung og skulle ta et valg for resten av livet. Det har jeg erfart.

Anonymkode: da537...a64

Studerte økonomi og angret på det både underveis og etterpå. Angret på at jeg ikke heller valgte etter hjertet og noe jeg virkelig interesserte meg for. Alternativt kunne jeg valgt jus.

Nå mange år etterpå og i en fin og ansvarsfull jobb, er jeg glad for valget jeg da tok :)

Anonymkode: b5f97...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studerte jus, hadde heller studert grafisk design eller noe innen IT om jeg kunne valgt om igjen.

Anonymkode: 97ca6...812

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Studerte noe inne teknologi, og som jeg har fått ålreit jobb med etter endt studie. Helt ok til tider, men tar meg ofte i å ønske at jeg gjorde noe annet. Veldig mye jobbing, lite fleksibilitet i en hverdag der jobb dominerer 99% av livet er resultatet av det valget jeg tok, så jeg angrer litt. Skal omskolere meg innen noen år, tempoet i det jeg driver med orker jeg nok ikke resten av arbeidslivet. Helt fint når man er ung, ønsker å lære mye om det å jobbe generelt og lære en teknologi veldig godt, i tyveårene og begynnelsen av tredveårene der man ikke har tyngre forpliktelser. Litt verre når man blir eldre og kanskje har mer forpliktelser som gjør at man ikke lenger kan ta med seg jobben hjem nesten hver dag. 

Anonymkode: aa363...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet sosiolog, men er ikke sikker på hva jeg skulle ha gjort hvis jeg måtte omskolere meg. Det jeg merker er at når jeg sitter med statistikk og data på jobb, så har jeg ingen lyst til å lese og lære på fritiden. så jeg vurderer faktisk å ta en såkalt  skitjobb kun for å beholde lese og lære gleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å blitt dermatolog, sett for mye på Dr. Pimple Popper :ler:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siviløkonom for breddens skyld.

Informatikk/datafag for relevansens skyld.

Anonymkode: 02e9a...3b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...