Gå til innhold

Venninnen til datteren min på 6 har dårlig innflytelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er dritt lei nå.. datteren min på 6 år har ei venninne i klassen (bestevenninne). Denne bestevenninnen har så utrolig dårlig innflytelse på datteren min. Hun har ingen regler hjemme, blir ikke snakket til, gjør ugagn HELE tiden, tar ikke nei for et nei og hører absolutt ikke. Datteren min tar etter henne når de har vært sammen. Jeg har så absolutt ikke lyst til at min datter skal omgås henne, selvom de har vært bestevenninner siden barnehagen. Hva skal jeg gjøre? Jeg får ikke akkurat holdt henne borte fra venninnen da de går i samme klasse! Har snakket litt med læreren om dette også. Trenger sårt tips!

Anonymkode: ebbf0...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med foreldrene? 

Anonymkode: b70c0...f32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier læreren da? 

Jeg sitter jo ikke på noen fasit, men har du snakket med datteren din da? Kanskje hun trives sammen med jenta. I så fall, snakk med henne om verdiene og holdningene du og dere er enige om å ha. Kanskje kan datteren din påvirke denne jenta i en annen retning over tid? Det virker som forholdene rundt henne ikke er stabile, markerte og forutsigbare for klassevenninnen, slik du beskriver henne. Det siste er barn uten gode nok foreldre trenger, er at jevnaldrende tar avstand. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke har fått tilstrekkelig læring i grensesetting. Det er lettere sagt enn gjort, jeg vet det. Men jeg er bare opptatt av å ikke glemme «risikobarna». 

Anonymkode: f67f5...a8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ugang gjør de?
Tror jeg ville snakket med foreldrene. Også kanskje si til datteren at hvis hun vil fortsette å leke med henne så må hun oppføre seg.

Anonymkode: 54ffb...05a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begrenser du kontakten og pøser på med andre venninner. Har du snakket med foreldrene hennes om hvordan det oppleves for deg?

Anonymkode: b4160...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Synes det er bekymringsverdig at dette barnet ikke blir satt grenser for hjemme, at hun ikke har regler og at alt flyter. Det er grunn til bekymring for om barnet har det bra hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik barn lærer.

Så lenge de har god veiledning hjemme velger de alltid rett til slutt, og finner sine egne verdier. Å aldri bli utsatt for ulik atferd fører til at man fortsetter i et spor, og til slutt vil gjøre opprør i stedet for å ha egne meninger om ting. 

Jeg hadde venninner med elendige holdninger, håpløse foreldre som ikke satt grenser, og etterhvert; røyking, drikking, og null ambisjoner om videre skolegang. 

Men om noe lærte det meg om kontrastene i livet. Og omsorg for andre. Så lenge dere er der som et solid anker for riktige verdier og riktig atferd går dette helt fint. 

Anonymkode: 9160c...06f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier læreren da? 

Jeg sitter jo ikke på noen fasit, men har du snakket med datteren din da? Kanskje hun trives sammen med jenta. I så fall, snakk med henne om verdiene og holdningene du og dere er enige om å ha. Kanskje kan datteren din påvirke denne jenta i en annen retning over tid? Det virker som forholdene rundt henne ikke er stabile, markerte og forutsigbare for klassevenninnen, slik du beskriver henne. Det siste er barn uten gode nok foreldre trenger, er at jevnaldrende tar avstand. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke har fått tilstrekkelig læring i grensesetting. Det er lettere sagt enn gjort, jeg vet det. Men jeg er bare opptatt av å ikke glemme «risikobarna». 

Anonymkode: f67f5...a8a

Har ikke snakket med foreldrene om det, hun er et «problembarn» og de vet at hun er det. Barnevernet har dem blandet inn selv fordi de er slitne og trenger pauser tydeligvis.. vil ikke strø mer salt i såret. Snakker med datteren min om det ganske ofte, hun er en pliktoppfyllende, omsorgsfull og god jente, men viser noe helt annet når venninnen f.eks er her på besøk. I stad ville venninnen ha blåbær på pannekakene, datteren min ville ikke ha, så fikk dem pannekakene og datteren min hev gaffelen veggimellom fordi hun ikke fikk blåbær på! Jeg fikk mildt sagt SJOKK! Det er sånn hun venninna holder på! Jeg ser så syykt godt at datteren min tar etter henne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ugang gjør de?
Tror jeg ville snakket med foreldrene. Også kanskje si til datteren at hvis hun vil fortsette å leke med henne så må hun oppføre seg.

Anonymkode: 54ffb...05a

Neglelakk på baderomsinteriøret, selvom jeg sier at hun ikke skal bruke neglelakk, klipper i klær (som hun låner av min datter) heller vann utover gulvene (store mengder), stjeler ting/klær fra datteren min. Det er mye.. 

Anonymkode: ebbf0...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik barn lærer.

Så lenge de har god veiledning hjemme velger de alltid rett til slutt, og finner sine egne verdier. Å aldri bli utsatt for ulik atferd fører til at man fortsetter i et spor, og til slutt vil gjøre opprør i stedet for å ha egne meninger om ting. 

Jeg hadde venninner med elendige holdninger, håpløse foreldre som ikke satt grenser, og etterhvert; røyking, drikking, og null ambisjoner om videre skolegang. 

Men om noe lærte det meg om kontrastene i livet. Og omsorg for andre. Så lenge dere er der som et solid anker for riktige verdier og riktig atferd går dette helt fint. 

Anonymkode: 9160c...06f

Min datter hadde også en slik venninne, men holdningene her hjemme gjorde at hun videre i oppveksten ikke "tok etter" denne venninnen. Du verden så slitsomt det var da hun var hjemme hos oss 

De har faktisk kontakt den dag i dag. Datteren min er høyt utdannet med ordnede forhold ellers, venninnen har ingenting. Men de er venner ❤️

Anonymkode: ebfde...b59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes litt synd på den andre jenta jeg. Altså jeg forstår at det er slitsomt å forholde seg til et barn som ikke følger regler, og jeg hadde sikkert tenkt litt slikt selv også om jeg var i samme situasjon, men du er sikkert ikke den eneste som tenker slik om denne jenta. Det er veldig trist om hun blir den som ingen vil være venn med, den som ikke blir invitert hjem til Halloween feiringer osv. Å bli utestengt er også en form for mobbing...

Har du snakket direkte med jenta om hvilke regler som gjelder hos dere? Kanskje dere kan inngå en slags avtale om at når de er hos dere så skal hun følge deres regler og om dette ikke skjer, så får de ikke leke inne hos dere en periode på f.eks en uke?

Anonymkode: e6f64...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innlegg fra den andre siden her... Jenta du beskriver kunne vært datteren min, bortsett fra at hun har tydelige regler hjemme og blir selvfølgelig snakket til. Ikke barnevern involvert heller. Men hun er som venninnen du beskriver; hører ikke på voksne, mye ugagn, tar ikke nei for et nei. Skal utredes for adhd. En sånn forleder som deg er sånne jeg bekymrer meg mye over, som kun ser det negative og ikke ønsker at sitt barn skal omgås mitt. Hva om de andre foreldrene i klassen tenker som deg? At de vil holde barna sinne unna? Unngå barnet mitt? Hva skjer med barnet mitt den dagen hun går fra dør til dør hos alle klassevenninnene og ingen av foreldrene vil slippe henne inn?

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Barn med utfordringer har ekstra stort behov for å ha en bestevenn. Snakk heller med din egen datter og oppfordre henne til å ta de riktige valgene, slik at venninnen kanskje kan lære av ditt barn. Du og barnet ditt kan være en viktig ressurs for denne jenta. Ikke steng henne ute.

Anonymkode: 1a070...f60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et innlegg fra den andre siden her... Jenta du beskriver kunne vært datteren min, bortsett fra at hun har tydelige regler hjemme og blir selvfølgelig snakket til. Ikke barnevern involvert heller. Men hun er som venninnen du beskriver; hører ikke på voksne, mye ugagn, tar ikke nei for et nei. Skal utredes for adhd. En sånn forleder som deg er sånne jeg bekymrer meg mye over, som kun ser det negative og ikke ønsker at sitt barn skal omgås mitt. Hva om de andre foreldrene i klassen tenker som deg? At de vil holde barna sinne unna? Unngå barnet mitt? Hva skjer med barnet mitt den dagen hun går fra dør til dør hos alle klassevenninnene og ingen av foreldrene vil slippe henne inn?

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Barn med utfordringer har ekstra stort behov for å ha en bestevenn. Snakk heller med din egen datter og oppfordre henne til å ta de riktige valgene, slik at venninnen kanskje kan lære av ditt barn. Du og barnet ditt kan være en viktig ressurs for denne jenta. Ikke steng henne ute.

Anonymkode: 1a070...f60

Dette👆👏. Ta ansvar for ALLE barn❤️

Anonymkode: 32cde...2e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et innlegg fra den andre siden her... Jenta du beskriver kunne vært datteren min, bortsett fra at hun har tydelige regler hjemme og blir selvfølgelig snakket til. Ikke barnevern involvert heller. Men hun er som venninnen du beskriver; hører ikke på voksne, mye ugagn, tar ikke nei for et nei. Skal utredes for adhd. En sånn forleder som deg er sånne jeg bekymrer meg mye over, som kun ser det negative og ikke ønsker at sitt barn skal omgås mitt. Hva om de andre foreldrene i klassen tenker som deg? At de vil holde barna sinne unna? Unngå barnet mitt? Hva skjer med barnet mitt den dagen hun går fra dør til dør hos alle klassevenninnene og ingen av foreldrene vil slippe henne inn?

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Barn med utfordringer har ekstra stort behov for å ha en bestevenn. Snakk heller med din egen datter og oppfordre henne til å ta de riktige valgene, slik at venninnen kanskje kan lære av ditt barn. Du og barnet ditt kan være en viktig ressurs for denne jenta. Ikke steng henne ute.

Anonymkode: 1a070...f60

SÅÅ ENIG I DETTE ❤️

Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig! 

Anonymkode: 7cfec...9a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnet ditt. Lær henne at hun kan ta egne valg, og hvilke valg som er de rette. Du må lære henne å stå opp for seg selv og si nei når venninna skal finne på tull.

Mange barn unnskylder dårlig oppførsel med «men den og den gjør sånn, så da kan jeg også gjøre det». De legger ansvaret over på «den som starta», og mener da at de selv ikke gjorde noe galt. 

Anonymkode: 5cec9...c7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et innlegg fra den andre siden her... Jenta du beskriver kunne vært datteren min, bortsett fra at hun har tydelige regler hjemme og blir selvfølgelig snakket til. Ikke barnevern involvert heller. Men hun er som venninnen du beskriver; hører ikke på voksne, mye ugagn, tar ikke nei for et nei. Skal utredes for adhd. En sånn forleder som deg er sånne jeg bekymrer meg mye over, som kun ser det negative og ikke ønsker at sitt barn skal omgås mitt. Hva om de andre foreldrene i klassen tenker som deg? At de vil holde barna sinne unna? Unngå barnet mitt? Hva skjer med barnet mitt den dagen hun går fra dør til dør hos alle klassevenninnene og ingen av foreldrene vil slippe henne inn?

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Barn med utfordringer har ekstra stort behov for å ha en bestevenn. Snakk heller med din egen datter og oppfordre henne til å ta de riktige valgene, slik at venninnen kanskje kan lære av ditt barn. Du og barnet ditt kan være en viktig ressurs for denne jenta. Ikke steng henne ute.

Anonymkode: 1a070...f60

Nei jeg er helt enig med deg!! Jeg vil jo absolutt IKKE stenge henne ute! Jeg bare trenger sårt trenger tips og hjelp til hva jeg kan gjøre, jeg er selvfølgelig REDD for at mitt barn skal ta dumme valg! Jeg har oppdratt en flott jente med fine verdier ALENE og er livredd for at hun skal endres. Jeg ser jo at hun endres mer og mer! Hva skal jeg gjøre... 

Anonymkode: ebbf0...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med barnet ditt. Lær henne at hun kan ta egne valg, og hvilke valg som er de rette. Du må lære henne å stå opp for seg selv og si nei når venninna skal finne på tull.

Mange barn unnskylder dårlig oppførsel med «men den og den gjør sånn, så da kan jeg også gjøre det». De legger ansvaret over på «den som starta», og mener da at de selv ikke gjorde noe galt. 

Anonymkode: 5cec9...c7e

Er så enig i dette, det er nettopp det jeg har gjort, lært henne å stå opp for seg selv, lært henne å ta sine egne valg. Og det andre du skriver det er sånn hun er. I går hørte hun ikke på et ord jeg sa INGENTING, det er ikke likt henne, og plutselig sa hun: «det er fordi *** ikke hører, da gidder ikke jeg høre heller. 

Anonymkode: ebbf0...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er helt enig med deg!! Jeg vil jo absolutt IKKE stenge henne ute! Jeg bare trenger sårt trenger tips og hjelp til hva jeg kan gjøre, jeg er selvfølgelig REDD for at mitt barn skal ta dumme valg! Jeg har oppdratt en flott jente med fine verdier ALENE og er livredd for at hun skal endres. Jeg ser jo at hun endres mer og mer! Hva skal jeg gjøre... 

Anonymkode: ebbf0...1a2

Jeg er også veldig nøye med å lære datteren min at ingen skal gå alene, ingen skal leke alene, og om hun ser at noen går alene i friminuttene så skal hun ta dem til seg. Veldig nøye med å be ALLE i bursdager osv. Og sånn er hun også. Er ikke for å stenge noen ute i det hele tatt, jeg bare trenger tips til hvordan jeg skal takle dette i forhold til MITT barn. Selvfølgelig må jeg tenke på mitt eget barn når jeg ser at ting blir verre og går nedover! Det hadde nok du gjort også. Hadde selv en slik venninne på skolen, og det gjorde at jeg mistet venner, hadde bare henne etterhvert og falt utenfor på skolen og i dårlige miljøer. 

Anonymkode: ebbf0...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye av det de andre sier her. Og forstår deg godt. Har du tydelige grenser for denne venninnen når hun er rampete hos dere? Hvis barnet ditt oppfører seg dårlig, hva med å avslutte besøket og få foreldrene til venninna å hente, og være litt streng? Vise at hvertfall ditt barn får konsekvenser umiddelbart ved ugang ved at leken opphører. Men avtale ny «lekedate» med foreldre og barn til en fastsatt neste gang? Da får barna (hvertfall ditt) etterhvert rutine og læring i at de får absolutt konsekvenser men at du ikke er langsint. Og gjøre dette konsekvent hver gang? Sikkert slitsomt, og mye avbrutt lek i starten, men de er gamle nok til å lære av det. 

Anonymkode: 37686...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo sette ned foten for dårlig oppførsel, der og da. Hvis jenta slenger gaffelen i veggen, så sier du bestemt at SÅNN oppfører vi oss ikke! Be henne plukke opp gaffelen og hente ny. Hvis hun nekter, så sier du at du vil ikke lage pannekaker mer hvis det skal være sånn. Eventuelt send henne på rommet.

Jeg hadde reagert likedan om venninnen hadde slengt gaffelen i veggen. Hun kjenner deg godt nok til at det går. Venninnen kan du også først snakke til, så sende henne på rommet, så sende henne hjem for dagen hvis behov for gradvis eskalering. Ikke finn deg i unoter, ta kampen hver eneste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...