Gå til innhold

Er det ok for en 2. klassing å gå denne strekningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor 4 km fra skolen. Hun tar buss til og fra skolen. Men, to dager i uka slutter de tidligere og det går da ingen skolebuss. Hun får derfor drosje de dagene. Men, innimellom vil hun ha med besøk hjem de dagene, og drosjen tar ikke med besøk. Lurte derfor på om de kanskje kan gå hjem da? Syns dere det blir for langt? Må også nevne at ca. 1-1,5 km av strekningen er uten gangvei. Vei med 50 km-grense.

Dette vil jo ikke være ofte, men en gang i blant. Ok eller ikke ok?

Anonymkode: cf7ac...fc6

Det vet du jo, Ts, bare selv.

Du sier dette er en 2. klassing. Som altså har hatt dette som skolevei og nærmiljø i minst 1.5 år. Jeg vil derfor anta at du/far og barnet har gått denne strekningen mangfoldige ganger. Du/far har punkt ut farene og forklart hva og hvorfor. Dere har pekt ut sideveier og hekker og blindsoner, og dere har etterhvert latt barnet være den som leder vei, både langs fortau og i veikrysning.

Og gjennom denne læringen har du funnet ut om barnet virkelig stopper. Selv om det er distrahert med noe moro. Om det hører og innser eller fremdeles er for lite til å få grepet om faren. 

Og der ligger svaret ditt. Har desse turene gjort deg trygg på at barnet er trygg i trafikken? Eller må dere ha mer tid til opplæring?

Jeg vet selvsagt ikke. Barn er veldig ulike. Og opplæringen i trafikkforståelse foreldre gir spriker som staur. Noen tror jo til og med at barn nærmest skal være født uten behov for årevis med opplæring.

Anonymkode: 1ca8c...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du jo, Ts, bare selv.

Du sier dette er en 2. klassing. Som altså har hatt dette som skolevei og nærmiljø i minst 1.5 år. Jeg vil derfor anta at du/far og barnet har gått denne strekningen mangfoldige ganger. Du/far har punkt ut farene og forklart hva og hvorfor. Dere har pekt ut sideveier og hekker og blindsoner, og dere har etterhvert latt barnet være den som leder vei, både langs fortau og i veikrysning.

Og gjennom denne læringen har du funnet ut om barnet virkelig stopper. Selv om det er distrahert med noe moro. Om det hører og innser eller fremdeles er for lite til å få grepet om faren. 

Og der ligger svaret ditt. Har desse turene gjort deg trygg på at barnet er trygg i trafikken? Eller må dere ha mer tid til opplæring?

Jeg vet selvsagt ikke. Barn er veldig ulike. Og opplæringen i trafikkforståelse foreldre gir spriker som staur. Noen tror jo til og med at barn nærmest skal være født uten behov for årevis med opplæring.

Anonymkode: 1ca8c...c8a

Og fremdeles hjelper det fryktelig lite at TS sitt barn er trygg på den veien, hvis mitt ikke er det - ergo hadde mitt barn fortsatt ikke fått være med hjem under forutsetning av å gå.

Anonymkode: 3bed3...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 km/t, slik den du siterer går, er rask gange. Det er barna vedkommende mener vil bruke halvannen til to timer. Det tror jeg er for mye. En 7-åring vil fint kunne gå denne strekningen på en drøy time. Om det er trygg skolevei, derimot, er en annen sak. Det vet vi ikke noe om, men det høres unektelig ikke så trygt ut med en god strekning uten gangvei. 

Anonymkode: ba7f4...423

Jo, takk jeg klarte å lese innlegget. 

 

Anonymkode: dd281...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått den strekningen selv engang. Sykt å i det hele tatt vurdere det for en 2. Klassing 

Anonymkode: c38c1...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke latt min 2klassing gå langs en vei uten fortau. Hvertfall ikke om han hadde vært ukjent med veien. Mitt barn hadde ikke fått være med ditt barn hjem om de måtte gå 4km alene. 

Anonymkode: 3906e...76f

Enig!

Anonymkode: 6f1ac...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk dattern 3,9 km til og fra skole da hun gikk i 2.klasse.. 100 meter for kort for å få skoleskyss, det fikk de kun i 1.klasse.

Fungerte greit det, så ser ikke helt problemet å gå den veien inne i mellom.. Men det er jo ett stykke.

 

Mange barn som må gå den strekken der gitt.

Endret av pompdelux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke latt en 2. klassing gjøre det. Det er for langt! Husk at barnet har hatt en lang skoledag, er sikkert sulten på veien hjem, og dermed sliten i utgangspunktet før en slik tur begynner. Og det er i tillegg til hvordan veien er, slik du beskriver den.

Ta heller med besøk hjem i helgene bare. :) 

Anonymkode: 86f61...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg ville ikke latt mitt barn gå (så langt) langs 50-km vei uten fortau.

Jeg ville lagt til rette for at hun hadde med seg andre hjem på dager hun kjører buss, og at hun heller er med de som bor nære hjem i blant, de dagene hun ikke har buss.

Og avtalt med kjøring av en av dere foreldrene hvis det unntaksvis ikke gikk på den måten som beskrevet over. (eller bestilt en taxi dere betaler selv, hvis det er en gang i året er den dag som må ordnes slik).

Eller at de blir lenger på sfo/aks denne dagen (eller leker i skolegården hvis det er meldt fint vær), til fellesbussen går.

Anonymkode: c7cc6...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt en 2.klassing gå 1,5 km langs en vei uten fortau

Anonymkode: 3daac...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...