Gå til innhold

Er du medlem i gruppa Språkteigen på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du i så fall? Jeg liker radioprogrammet Språkteigen på P2 veldig godt, og der besvarer de jo mange gode lytterspørsmål. Derfor hadde jeg trolig litt for høye forventninger til den generelle språkinteresserte befolkningen da jeg meldte meg inn i gruppa på Facebook. Joda; noen gruppemedlemmer er kunnskapsrike og bidrar med interessante innspill, men stort sett synes jeg gruppa består av folk som:

1. ikke har forståelse for at noe kan uttrykkes på mer enn én måte,
2. ikke har forståelse for at språk kan utvikle seg og at et ord kan bety mer enn den bokstavelige betydningen
og
3. ikke evner å slå opp i de gode ordbokressursene som faktisk finnes til helt gratis bruk på nett. 
Den siste er verst, synes jeg. 

Jeg var medlem i nesten et år, men meldte meg nylig ut. Da slipper jeg i alle fall å irritere meg. Ikke at jeg er perfekt selv, heller, men jeg har i alle fall evnen til å søke i en ordbok og forstå hva jeg leser der. 

 

Anonymkode: 6b2df...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en gjenganger også her på KG at folk som klager, rett og slett mangler god språkforståelse selv. De vet tilfeldigvis at å "dytte alle på èn kamm" er fullstendig feil, og så koser de seg med det uten å ha så innmari mye klokt og reflektert å bidra med.

Anonymkode: 32dd6...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en gjenganger også her på KG at folk som klager, rett og slett mangler god språkforståelse selv. De vet tilfeldigvis at å "dytte alle på èn kamm" er fullstendig feil, og så koser de seg med det uten å ha så innmari mye klokt og reflektert å bidra med.

Anonymkode: 32dd6...eaf

Jeg mener det finnes enkelte betydelige forskjeller. Hvis folk her på KG korrigeres hyler de enten opp om at «Du forsto jo hva jeg mente, så hvorfor hakker du på meg da?» eller «Jeg har dysleksi, så kom ikke her!». Disse finner du ikke på FB. På FB, derimot, har gruppemedlemmene en uttalt språkinteresse, mener på ramme alvor at de har rett og vil gjerne demonstrere dette og belære de andre medlemmene. Akkurat belæring finner vi her inne også, da. :) 

Anonymkode: 6b2df...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av en annen facebook-gruppe for språkinteresserte, og det kan virke som at det er mye av det samme som TS nevner i denne gruppa. Finnes det ingen språkgrupper på Facebook der man kan diskutere språk på en normal, voksen måte?

I denne gruppa ser det ut til at brorparten av medlemmene er med kun for å henge ut andres eksempler på dårlig/feil norsk. De har for så vidt ofte rett i at det de kommenterer faktisk er feil, men det pussige er at de fleste som skriver innlegg angående andres feil faktisk har minst like mange feil i eget innlegg. Her snakker vi virkelig stein i glasshus med store bokstaver (eller store steiner :)) Og som TS sier, hvis de virkelig hadde vært interessert i å finne ut om de har rett i antakelsene sine, hadde det bare vært å finne svaret på nett. Kan virke som at både behovet for bekreftelse og trangen til å rakke ned på andre er større motivasjon for deltakelsen i gruppa enn selve språkinteressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...