Gå til innhold

Fullstendig bananas løpetid på bilkreditt - 10 år


catman

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig og leser avisen til lunsj i dag. Ser en annonse for 2017 modeller Hyundai i20 med solid rabatt, som jo er ganske fristende for en nokså solid, enkel, liten bil:

HyundaiTilbudKomplett.png.3db3745b21a643f5be4c6acd0152f586.png

Men så glir øyet ned til detaljene...lånet som følger finansieringsforslaget her har en nedbetalingstid på 120 måneder. Og det er jo...gulp. Jeg trodde slik galskap er det kun amerikanerne som holder på med.

HyundaiTilbudDetalj.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer ikke på så mye. Viser bare en voldsom avtale for ny bil som jeg ikke har sett maken til før. Dette er mine øyne interessant, og langt ifra et eksempel til etterfølgelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene er bilen nærmest verdiløs i praksis. Dermed må man betale penger for noe som er skrot. Heldigvis har inflasjonen allerede spist opp mye av betalingen og det blir kanskje nærmere enn 1000 i mnd. for å kjøre en bil fram til skroting.

Anonymkode: 1e370...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. 10 år er max på bilfinans på ny bil. Er jo ingen som nekter en å betale inn mer pr mnd heller? 

Med 1690 kr mnd over ti år betaler man rett over 200.000. 5.000 i året i renter, det. Men klart, KG-mafiaen mener jo at om man på død og liv skal ha bil, må den betales kontant 🤪

Anonymkode: 63852...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men klart, KG-mafiaen mener jo at om man på død og liv skal ha bil, må den betales kontant 🤪

Anonymkode: 63852...1d3

cash is king

Anonymkode: 1e370...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken KG mafia? Jeg har alltid kjøpt kontant, bortsett fra én bil vi tok inn i rammelånet på 3% mens vi fikk avkastning på rundt 8% på de samme pengene i en indeksinvestering. Men det er vel uansett ganske rimelig å bli forundret over et ti års billån...en slik Hyundai er verdt 50000kr etter fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Tror faktisk at dette kan være et greit kjøp. Bilene er gode og vil være lenge om man tar vare på den. Kjøp den og ha den i 10 år. Da har du rimelig bilhold. Betal den ned tidligere pm du har anledning. Tror dette kan være fornuftigere enn å lease eller å kjøpe en halvgammel bil. Ser ikke problemet med å finansiere på 10 år. Andre kjøper biler som allerede er 10 år gamle og finansierer med lån

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, dette er ganske gode kjøp, som jeg jo også sa over. Men over 4% rente med så lang løpetid gjør noe med økonomien i dette. Da er det sannsynligvis bedre å kjøpe en slik bil brukt, og disse faller i verdi som få andre (delvis fordi leiebilselskapene kjøper langt flere slike enn bruktmarkedet etterspør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, catman skrev:

Jau, dette er ganske gode kjøp, som jeg jo også sa over. Men over 4% rente med så lang løpetid gjør noe med økonomien i dette. Da er det sannsynligvis bedre å kjøpe en slik bil brukt, og disse faller i verdi som få andre (delvis fordi leiebilselskapene kjøper langt flere slike enn bruktmarkedet etterspør).

Men du er jo ikke pliktig til å bruke så lang tid på å betale ned lånet. Jeg tok selv et billån på 7 år, i tilfelle noe uforutsett skulle skje, men betalte det på 1 1/2 år likevel. 

Anonymkode: 5a8b5...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo slik ut. Kredittveksten i Norge har vært formidabel i evigheter og nå skal også de allerfattigste kjøpe bil på 10 års låneavtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, catman skrev:

Ser jo slik ut. Kredittveksten i Norge har vært formidabel i evigheter og nå skal også de allerfattigste kjøpe bil på 10 års låneavtale...

Helt sjukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Klarer du virkelig ikke å betale for ett kjøretøy mye kjappere enn hele 10 år??                                  

Anonymkode: dcd45...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...