Gå til innhold

Hva med å følge Greta Thunberg sitt syn og begrense det jævla kjøpshysteriet på 17. mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er nasjonaldagen her igjen, og på'n igjen med kjøpepress og galskap. Først må man lage mat til masse personer, så må man betale seg inn for å spise den samme maten, brus og kaker koster selvfølgelig ekstra. Så må man handle gevinster, kjøpe lodd og så videre. Er ikke det imot trenden med å minske forbruket sitt for å redde miljøet?

Anonymkode: 4267d...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man gjør da akkurat som man vil.

Klimahysterikere bør imidlertid kutte ut denne moraliserende atferden ovenfor de som ikke er klimahysterikere.

Anonymkode: ee73a...422

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er nasjonaldagen her igjen, og på'n igjen med kjøpepress og galskap. Først må man lage mat til masse personer, så må man betale seg inn for å spise den samme maten, brus og kaker koster selvfølgelig ekstra. Så må man handle gevinster, kjøpe lodd og så videre. Er ikke det imot trenden med å minske forbruket sitt for å redde miljøet?

Anonymkode: 4267d...c6a

Hvem har sagt at man må? 

Bunaden er gjenbruk, mat må man ha uansett og 17. Mai skal være fest og hygge. 

Gratulerer med dag. 

Anonymkode: 267f6...745

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de tingen du nevner syns jeg er eksempel på gode tradisjoner; lage maten selv, ha lotterier og kakeutsalg og la inntektene gå til frivillige organisasjoner og lag.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trollungen, du vet det er 25. mars, sant?

Anonymkode: 4f913...ede

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar en tur og ser på toget, så drar vi hjem og koser oss. Kjøper ikke noe ekstra til 17. mai. Pynt og klær etc bruker vi det samme fra år til år.

Anonymkode: a39c9...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil

Det er ikke alt forbruk som er dårlig for miljøet. Å betale seg inn noen plasser vil være en positiv ting, særlig hvis det gir inntekter til idrettslag og frivillige organisasjoner. Mat spiser man da uansett (selv om noen typer mat selvfølgelig er mer miljøvennlig enn andre). Å begrense forbruket i et miljøperspektiv betyr ikke å begrense hvor mye penger man bruker på mat, men å ikke kjøpe så jævla mye ting. Altså ikke mat, men klær, utstyr etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Viktualia skrev:

Akkurat de tingen du nevner syns jeg er eksempel på gode tradisjoner; lage maten selv, ha lotterier og kakeutsalg og la inntektene gå til frivillige organisasjoner og lag.

Det gjøres store innhugg i familieøkonomi til den enkelte 

Anonymkode: 4267d...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gjøres store innhugg i familieøkonomi til den enkelte 

Anonymkode: 4267d...c6a

Selvvalgt innhugg.

Anonymkode: ee73a...422

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Solsmil skrev:

Det er ikke alt forbruk som er dårlig for miljøet. Å betale seg inn noen plasser vil være en positiv ting, særlig hvis det gir inntekter til idrettslag og frivillige organisasjoner. Mat spiser man da uansett (selv om noen typer mat selvfølgelig er mer miljøvennlig enn andre). Å begrense forbruket i et miljøperspektiv betyr ikke å begrense hvor mye penger man bruker på mat, men å ikke kjøpe så jævla mye ting. Altså ikke mat, men klær, utstyr etc. 

Nei, jeg spiser ikke all den maten jeg lager. Vi er en klasse som skal lage mat til hele skolen. 

Anonymkode: 4267d...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest idiotiske er at man må kjøpe inn og lage mat til skolen, og så får ikke egne barn et kakestykke uten å betale. Mat jeg kjøper og lager har jeg ikke tenkt til å betale for å smake på. 

Anonymkode: 7fef5...c9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Viktualia skrev:

Akkurat de tingen du nevner syns jeg er eksempel på gode tradisjoner; lage maten selv, ha lotterier og kakeutsalg og la inntektene gå til frivillige organisasjoner og lag.

Inntektene går ikke til frivillige organisasjoner

Anonymkode: 4267d...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo litt at 17.Mai er et veldig sosialt arrangement - og som oftest går det ganske opp i at for eksempel kakene, kaffen og sånt blir spist opp, folk rydder i skolegården etter arrangementet og pengene går ofte til klassekassene eller lokale organisasjoner som bidrar til arrangementet.
Så på mange måter er 17.Mai en type felles dugnad hvor alle gjør noe for å bidra til fellesskapet - og får noe sosialt som skaper fellesskap senere

Er selv klimaforkjemper, medlem i NU, folkeaksjonen, vært miljøansvarlig i politiske ledd, men har aldri sett noe problem med 17.Mai (med unntak av gassballonger og søppel i gater etter tog/russetog som er en annen sak haha) men aldri med de sosiale arrangementene på skoler o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest idiotiske er at man må kjøpe inn og lage mat til skolen, og så får ikke egne barn et kakestykke uten å betale. Mat jeg kjøper og lager har jeg ikke tenkt til å betale for å smake på. 

Anonymkode: 7fef5...c9d

Ta med et par stykker i matboks og så gi resten til skolen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inntektene går ikke til frivillige organisasjoner

Anonymkode: 4267d...c6a

Går det ikke vanligvis til skolekorps og klassekasse/fau og sånn da? Altså frivillige aktviteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber heller 17. mai. Da får jeg tillegget, og det skjer nesten ikke noe på min jobb når det er 17.mai da det ikke er så mange som reiser den dagen. 
Og jeg har en gyldig unnskyldning for å ikke drikke 😛 

Anonymkode: efe9c...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal vi følge og respektere en adhdautist satt opp av foreldrene?

Anonymkode: 224ad...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal vi følge og respektere en adhdautist satt opp av foreldrene?

Anonymkode: 224ad...30d

Hva mener du? 

Anonymkode: e74fa...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk få gjøre som de selv vil, så kan du gjøre som du selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunad og mannen dress, så det er gjenbruk. Lille får nytt for han levde ikke på 17.mai i fjor, men mormor strikker bunad i str tre år (knikers som bli bukse i år og vest som på sikt blir jakke 😂) så den skal vare lenge. Mat må vi jo ha uansett, og ellers kan jeg ikke skjønne at det går så mye penger. Servietter i rødt, hvitt og blått kanskje. Om vi ikke har igjen fra i fjor..

Anonymkode: c1f16...390

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...