Gå til innhold

La barna bo i huset og foreldre flytter frem og tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har etter et stort tillitsbrudd bestemt oss for å avslutte forholdet. Det er ingen stor konflikt og vi som foreldre samarbeider godt sammen. Barna er 1 og 3 år gamle. Hva tenker dere om at barna blir boende i huset imens vi flytter frem og tilbake i en periode (de er jo så små enda) ? Ønsker ikke at de skal bo i en bag. Noen som har erfaringer med det?

Anonymkode: 1fe39...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om mange som har gjort det en periode. Så lenge fordeling av oppgaver rundt hus, hjem og barn ikke har vært det store konfliktområdet, så tror jeg dette kan være en fin løsning den første tiden. Noen deler også den andre boligen (ofte en liten leilighet), igjen er det jo avhengig av at man har et godt samarbeid.

Hvis en eller begge etablerer seg på nytt, så har man stort sett behov for et nytt fast hjem der man kan være sammen med den nye partneren.

Men som en overgangsløsning tror jeg dette kan fungere. Så kan man bruke litt tid på å finne nye steder å bo, gjerne i samme skolekrets osv.

Anonymkode: aca92...e95

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet om mange som har gjort det en periode. Så lenge fordeling av oppgaver rundt hus, hjem og barn ikke har vært det store konfliktområdet, så tror jeg dette kan være en fin løsning den første tiden. Noen deler også den andre boligen (ofte en liten leilighet), igjen er det jo avhengig av at man har et godt samarbeid.

Hvis en eller begge etablerer seg på nytt, så har man stort sett behov for et nytt fast hjem der man kan være sammen med den nye partneren.

Men som en overgangsløsning tror jeg dette kan fungere. Så kan man bruke litt tid på å finne nye steder å bo, gjerne i samme skolekrets osv.

Anonymkode: aca92...e95

Enig

Anonymkode: 06a52...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har etter et stort tillitsbrudd bestemt oss for å avslutte forholdet. Det er ingen stor konflikt og vi som foreldre samarbeider godt sammen. Barna er 1 og 3 år gamle. Hva tenker dere om at barna blir boende i huset imens vi flytter frem og tilbake i en periode (de er jo så små enda) ? Ønsker ikke at de skal bo i en bag. Noen som har erfaringer med det?

Anonymkode: 1fe39...153

Det er jo en fornuftig overgangsløsning. 

Dersom en eller begge av dere tenker at det på noe vis er behov for å søke ny partner som en skal sambo med, så blir det dog litt vrient. Det sagt så evner selvsagt voksne mennesker helt fint å særbo i 17 år for barnas beste. Det er ikke å regne for et veldig stort offer.

Men dersom dere tenker at å være på flyttefot selv kan bli et problem over tid, så bør dere vurdere det jeg ser flere og flere ansvarlige voksne velger: å semi-sambo. 

Eksempel her er å dele den eneboligen dere alt bor i horisontalt eller vertikalt til en tomannsbolig der hver forelder har sin stue, kjøkken og soverom, men barna har sine egne rom og går fritt mellom. Eventuelt kjøpe en hel tomannsbolig og bo i hver sin del, kjøpe to nabohus eller to naboleiligheter.  Alle bor fast der de bor. Men far og mor deler ikke lengre hushold. 

Anonymkode: 68ffd...c79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg endt med å ta all husarbeid for eksen også, så det hadde ikke gått 

Anonymkode: a77b4...3e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det i 2,5 år. Det kunne selvsagt være frustrerende når man feks aldri helt visste hva som var av mat i hjemmet og når vi ikke fikk brukt opp det som ble kjøpt (ulike matvaner hos hver av foreldrene). Ellers fungerte det overraskende bra. Noe som var slitsomt var at jeg ikke hadde et fast bosted når jeg ikke var med barna. Jeg flyttet rundt hos venner,foreldrene mine og etterhvert kjæresten min. Det var det eneste aberet. Å bo hos foreldrene når man er over 30 år er bare ikke gøy. 

Anonymkode: c99ab...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for barn sin del så var det en fantastisk myk overgang etter bruddet. De hadde det veldig stabilt og fint tross situasjonen. Så jeg angrer virkelig ikke på valget. Men vi avsluttet det før det ble noen store konflikter mellom oss foreldre. Det gikk som sagt i 2,5 år, men da var jeg ordentlig lei av ordningen. 

Anonymkode: c99ab...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være verre for de voksne enn for barna å bo i en koffert? Høres fint ut det her 

Anonymkode: 2a11c...eb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være verre for de voksne enn for barna å bo i en koffert? Høres fint ut det her 

Anonymkode: 2a11c...eb7

Ikke bare bare å bli enig med exen om husvask og rutiner på renhold...

Anonymkode: a752d...6a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare bare å bli enig med exen om husvask og rutiner på renhold...

Anonymkode: a752d...6a2

Vaskehjelp?

Anonymkode: 9165c...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge konfliktnivået er relativt lavt vil jeg tro det går veldig fint :) Kjenner et ekspar som gjør det - der er mannen gift på nytt og bor annen hver uke med barn og med ny kone. Han sier det er slitsomt, men at det hadde vært minst like slitsomt for barna.

Anonymkode: 403e8...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har etter et stort tillitsbrudd bestemt oss for å avslutte forholdet. Det er ingen stor konflikt og vi som foreldre samarbeider godt sammen. Barna er 1 og 3 år gamle. Hva tenker dere om at barna blir boende i huset imens vi flytter frem og tilbake i en periode (de er jo så små enda) ? Ønsker ikke at de skal bo i en bag. Noen som har erfaringer med det?

Anonymkode: 1fe39...153

Jeg ønsket og ønsker denne løsningen for mitt barn i og med at hun viser(og alltid har vist) at hun ikke takler flytting frem og tilbake. Her har dessverre far nektet fordi han synes det virker slitsomt å skulle farte frem og tilbake annenhver helg og kanskje en dag nå og da ekstra 🙄 for min del understreker det bare hvor dårlig han er til å se ting fra hennes ståsted og ikke minst hvor dårlig han er til å sette hennes behov først. Dessverre.

Så der er veldig fint med foreldre der begge greier å sette barnas behov først:)

 

Anonymkode: 9cbf9...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd til å sitte med to hus/leilighet så er det sikkert fint, men det er ikke sikkert det funker så fint da en av dere får dere kjæreste igjen. Bare ha all praktiske tanker klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være verre for de voksne enn for barna å bo i en koffert? Høres fint ut det her 

Anonymkode: 2a11c...eb7

Selvsagt er det lettere for barn å flytte frem og tilbake enn for voksne. Barn kommer til dekket bord. Voksne skal organisere vedlikehold, møblering, gressklipping, utgifter, matlaging, snømåking, klesvask, vanlig renhold og mer spesifikt (rense sluk feks). Mye mer enn man først tenker over. 

Anonymkode: c99ab...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venner som gjorde dette i 5 år. Yngste var 15 år da de gikk fra hverandre, så de visste at det bare ville vare til yngstemann flyttet ut. De hadde ikke råd til to hus i det området og valgte derfor å heller kjøpe seg en liten leilighet et lite stykke unna så barna kunne fortsatte på samme skole. Det gikk kjempebra.

Mannen og jeg gikk fra hverandre da barna var 4 og 2 år. Siden de var så unge valgte vi å gjøre det samme. Kjøpte en mindre leilighet og bodde annenhver uke med barna i den gamle leiligheten. Gjorde dette i 3 år. Vi hadde satt det som maksgrense og lagde gode regler vi var enige om først.

Anonymkode: b0a15...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde dette i ca et halvt år til vi hadde fått solgt huset, og kjøpt hver sin nye leilighet. 

Tenker det var en fin overgang for barna, men et halvt år var virkelig nok for min del. 

Både pga som nevnt over, utrolig stress for min del å bo i en koffert den uka jeg ikke hadde barna, og det med å komme hjem uten å vite hva som var i kjøleskapet, komme hjem til rot, føle at jeg ikke trivdes i mitt eget hjem, fordi det ikke føltes ut som mitt hjem lenger osv. 

Nå som vi har egen leilighet er det mye bedre, og for barna sin del tror jeg også det er bedre. Viktig at foreldrene har det bra for å klare å ivareta barna godt nok. 

Føler heller ikke barna bor i en koffert, de har alt de trenger både hos meg og far, og det eneste de har med når den andre tar over er skolesekken til eldste og Kanske et par småting her og der den andre måtte ha behov for. 

Men som sagt, fin overhang for barna, men veldig midlertidig løsning for min del ihvertfall :)

Anonymkode: 4c7dd...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være verre for de voksne enn for barna å bo i en koffert? Høres fint ut det her 

Anonymkode: 2a11c...eb7

Fordi barna bor som regel ikke i koffert? De fleste barn som bor hos begge sine foreldre  har alt de trenger hos hver. Jeg ville ikke hatt store problemer med å bo to steder, hvis jeg ikke måtte ta ansvar for alt det praktiske og i prinsippet måtte bare flytte på meg selv.. Det er ikke slik for de voksne som praktiserer den ordningen som diskuteres her. Som (større) barn ville jeg også syntes det var rart at mamma/pappa hadde et eget hjem hver annen uke som jeg ikke var en del av.. Jeg mener at det eneste viktige er at foreldrene klarer å samarbeide, da vil alt det andre gå bra - også to bosteder. 

Anonymkode: 2c6b4...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...