Gå til innhold

Kaster du mye mat?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt mye flinkere. Går gjennom alt hver søndag, og lager en ukesmeny der vi også forsøker å spise rester. Handler kun det som står på handlelista, eller ting som er på tilbud som jeg kan planlegge inn i neste ukes meny. 

Et annet triks er at jeg lager brunch 1-2 ganger i uka, da setter vi frem diverse restemat, de små boksene du aldri får brukt til noe, og som heller ikke er nok til et måltid. Supplerer gjerne med en omelett eller godt brød. 

Men er det mat ingen har lyst på. Som rester av fiks, en halv hodekål, det kokte egget som ble liggende et-par dager for lenge, da kastes det. VI spiser ikke bare for å spise. 

Anonymkode: 6c196...fa8

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, stan skrev:

Vi kaster altfor mye. Mye er min feil, jeg glemmer hva vi allerede har, så kjøper jeg mer, så rekker vi ikke spise alt før det er for seint. 

Før hadde vi hund og kaniner, alt av rester ble takknemlig tatt i mot 🙂

Ta bilde av kjøleskapet før du handler! Da slipper man å ende opp med syv flasker ketsjup😅

Anonymkode: f97f3...5c7

Skrevet
11 timer siden, Million skrev:

Hva gjør du for eksempel med et par skjeer våt frokostblanding med melk som er igjen i tallerkene etter at ungene dine har spist frokost og gått på skolen? Man tar jo ikke vare på sånt? NOE må en familie, i alle fall de med barn, kaste.

Ingen barn her. Kan forstå at du må kaste noe av det du sier. Ville prøvd å oppmuntre dem til å spise opp alt.

Men det blir nok noe igjen, ja. Vi slikker ikke tallerkenene rene. Vi spiser opp det som vi  lager. Er gode å beregne den mengden vi spiser. Vi lager heller litt for lite, enn litt for mye.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta bilde av kjøleskapet før du handler! Da slipper man å ende opp med syv flasker ketsjup😅

Anonymkode: f97f3...5c7

God idé. 

Tror det er samsung eller xiaomi som selger kjøleskap som gjør akkurat det. Tar bilder og legger ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Før vi fikk barn kastet vi svært lite. Det er ikke så vanskelig å beregne nok mengde middag. Og lager man litt for lite, kan man supplere med litt frukt om man blir sulten igjen før neste måltid. Lager man litt for mye, har vi det til lunsj dagen etter. Vi er flinke til å se hva vi har, og planlegge måltidene slik at vi får brukt opp rester. 

Men etter vi fikk barn er det jo blitt vanskeligere, da det ikke er så lett å beregne hva ettåringen vil spise, og hvor mye. Så akkurat der går det vekk litt. 

Anonymkode: 2f5ef...384

Skrevet

Nei, derfor er jeg feit :P

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Ardenus skrev:

Nei, derfor er jeg feit :P

Lage og handle inn mindre posjoner?

Anonymkode: 4266a...df3

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, exictence skrev:

Ingen barn her. Kan forstå at du må kaste noe av det du sier. Ville prøvd å oppmuntre dem til å spise opp alt.

Men det blir nok noe igjen, ja. Vi slikker ikke tallerkenene rene. Vi spiser opp det som vi  lager. Er gode å beregne den mengden vi spiser. Vi lager heller litt for lite, enn litt for mye.

Hvorfor skal de spise opp alt, om de er mette? 

Å ikke kaste mat handler ikke om at man skal tvangsspise seg overmett og feit. Det handler om at man skal lære seg å lage mindre, ikke spise mer... 

Om ungene ikke klarer spise opp all maten sin, så skal de overhodet ikke læres opp til at de MÅ spise opp maten på fatet, selv om de er mette. Det er sånt som kan føre til overvekt seinere i livet. 

Man lærer dem derimot å ta mindre i fatet i utgangspunktet, og så kan de heller forsyne seg flere ganger. Eller ta seg en frukt om de blir sultne igjen før neste måltid. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kaster minimalt med mat, alle rester blir lagt i bokser i fryser eller kjøleskap. Har en samboer som spiser veldig mye, så alt forsvinner somregel dagen etter uansett. 

Grønnsaker som snart er dårlige blir puttet i den dagens middag, eventuelt kuttet opp til frokost. Koker opp bønner og kikerter som oppbevares i fryseren til vi skal bruke det, ellers har vi mest tørrvarer hjemme. Mulig det er lettere siden vi ikke spiser noe animalsk, vi kastet mer før nemlig. Mulig det også er at vi har blitt mer beviste. 

Endret av Inwe
Skrevet

Kaster lite mat. Spiser gjerne det samme (middag) i 2-3 dager, eller middag, kvelds og nattmat.  Eller fryser til siden. Eller bruker rester i annen rett.

Litt tørt brød og nestenmuggen osteskorpe og annet småtteri kan gå i søpla.

Skrevet

Kaster minimalt med mat.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de spise opp alt, om de er mette?

Det synes jeg ikke man skal. Men man kan prøve å forsyne seg lite av gangen, og heller ta flere ganger hvis man er mer sulten. 

Å ikke kaste mat handler ikke om at man skal tvangsspise seg overmett og feit. Det handler om at man skal lære seg å lage mindre, ikke spise mer... 

Helt enig.

Om ungene ikke klarer spise opp all maten sin, så skal de overhodet ikke læres opp til at de MÅ spise opp maten på fatet, selv om de er mette. 

Enig med deg i det. Men synes de skal prøve å lære seg å forsyne seg passe. Derimot når de blir forsynt av andre, så kan man ikke forvente i det hele tatt at de skal spise opp.

Man lærer dem derimot å ta mindre i fatet i utgangspunktet, og så kan de heller forsyne seg flere ganger. Eller ta seg en frukt om de blir sultne igjen før neste måltid. 

👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som i hovedsak blir kastet her, er matpakkerestene til jentungen. Det er ikke lett å beregne matpakka når hun ene dagen spiser fire brødskiver og neste dag 1.5... Jeg hiver heller restene enn at hun skal ha for lite. 

Selvsagt går det en og annen avglemt ostesnei eller en vissen agurkstump nå og da, men som regel blir ting spist opp.

Anonymkode: f55cf...fd4

Skrevet

Jeg kaster veldig lite mat. Rester brukes ofte til lunsj eller havner i kjøleskap/frys som enten full middag eller base til en ny middag. Det som av og til går i søpla er grønnsaker, ofte sopp, som er glemt. Sjelden mer enn en eller to, men målet er jo at ikke noe skal kastes.

Jeg bruker liter kjøttpålegg, det tror jeg bidrar til at jeg kaster lite,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...