Gå til innhold

Tror dere fysiske plager, som ryggvondt, hofter osv, til dels skyldes av psykiske plager?


Coffee1234

Anbefalte innlegg

Bare lurer hva folk tenker. Leste en gang at en del plager er psykosomatisk. Derfor lurer jeg på nå som jeg har en del kroppslige plager om dagen, om det kan ha sammenheng med en dårlig psykisk periode også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med det samme, mye forskjellige plager fra forskjellige plasser i kroppen. Vært mye hos legen.. konklusjon fra lege: kroppen sender mye signaler, ikke kjenn etter på alt. Men du kan jo ta en tur til lege og sjekke om det kan være fysisk først da?

Anonymkode: ab4c3...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Psykosomatiske smerter kan sitte i ulike deler av kroppen. Vanlig i rygg/nakke, mage, hode. Mange har også generelle muskelsmerter eller utmattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha sammenheng, men det kan også gå andre veien - smerter er krevende og kan gi mindre overskudd til å håndtere psykiske vansker som dermed blusser opp.

Det skader uansett ikke å ta en tur til legen og få sjekket det ut, i tilfelle det er noe.

Anonymkode: e68ff...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha en sammenheng, eller den dårlige psykiske perioden kan ha en sammenheng med at du har mange psykiske plager. Sånne litt diffuse symptomer gjør en jo veldig sliten.

Anonymkode: 7c275...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan helt klart ha en sammenheng.

Jeg er halvveis døv på det ene øret, men det er ikke noe gale med det, er psykosomatisk, går over når det er ferie f eks. Har det samme med magen, intoleranser som går over i rolige perioder. Pluss nakkehodepine, som diekte kommer av anstrengt nakke, som kommer av stress.

Anonymkode: ffd22...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt! Jeg har akkurat hatt betennelse i hofter og rygg og er overbevist om at det skyldes stress. Det er ikke så enten psykisk eller fysisk slik man tenkte tidligere. Det kan være kombinasjon av stress og mangel på viktige stoffer som omega3 for eksempel. 

Anonymkode: 93063...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de aller fleste kroppslige ting har en tilsvarende psykisk komponent. Det finnes mange bøker om dette, Metaphysical Anatomy av Evette Rose er en av de beste oppslagsverkene.

Anonymkode: e5642...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å si at jeg har mye personlig erfaring på dette, har gått fra å nesten være sengeliggende og full av smerter, til å være smertefri, sterk og mer fleksibel enn noensinne tidligere i hele mitt liv. Alt ved hjelp av følelsesbearbeiding og følelsesintegrering. har aldri hatt det så bra, den eneste veien er oppover.

Anonymkode: e5642...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som har hatt det vanskelig i livet har flere fysiske plager/får oftere kronisk sykdom enn andre.

Anonymkode: 4c69e...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Glemte også å si at jeg har mye personlig erfaring på dette, har gått fra å nesten være sengeliggende og full av smerter, til å være smertefri, sterk og mer fleksibel enn noensinne tidligere i hele mitt liv. Alt ved hjelp av følelsesbearbeiding og følelsesintegrering. har aldri hatt det så bra, den eneste veien er oppover.

Anonymkode: e5642...aed

Hvordan har du gjort dette, og hvem har hjulpet deg?

Jeg sliter selv med kronisk sykdom og diverse kroppslige hindrer, og har problemer med å greie å bearbeide/legge ting bak meg, greie å la være å bekymre meg for en av mine nærmeste som sliter i livet sitt, osv.

Anonymkode: 4c69e...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Men jeg tror mange mistolker fysiske plager og tror at de må være mer i ro fordi de har vondt, mens problemet er at de er for mye i ro. Og at å være for mye i ro er en kilde til fysiske såvel som psykiske plager. 

Anonymkode: 8849b...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du gjort dette, og hvem har hjulpet deg?

Jeg sliter selv med kronisk sykdom og diverse kroppslige hindrer, og har problemer med å greie å bearbeide/legge ting bak meg, greie å la være å bekymre meg for en av mine nærmeste som sliter i livet sitt, osv.

Anonymkode: 4c69e...040

Jeg har gjort mye selv. Research på nett. Testet ut, prøvet og feilet.

- Teal Swan sine gratis videoer på youtube har vært avgjørende, hun reddet livet mitt. Gjort mye egenarbeid med metodene jeg lærte av dem.

- yogautdanning/kurs (Kine Solend sin metode Just Breathe) fikk fart på mye. Og igjen egenpraksis etter kurset var ferdig.

- andre yogakurs og typer, pustearbeid.

- nettkurs med gruppe ledet av coach med metoder som er i overenstemmelse med Teal

- healingkurs, selvhealing

- TRE method exercises er fantastisk!! for gamle traumer, man kan finne gratisvideoer her og der om man selv er komfortabel på å gjøre det uten terapeut.

- har jobbet med kosthold som støtte, sammen med andre hjelpemidler som eteriske oljer og lignende.

- har også hatt støtte av en psykolog, men det som gjør forskjellen, er å føle følelser (ikke bare snakke om dem, det holder ikke), og integrere de aspektene som har disse følelsene, og sakte men sikkert ta nye valg i sitt eget liv. Jeg vil også vektlegge at det er uvurderlig å ha støtte. Jeg må gjøre jobben selv - men jeg trengte å lære av andre for å utvikle meg. Begge deler, i forskjellige faser.

Anonymkode: e5642...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort mye selv. Research på nett. Testet ut, prøvet og feilet.

- Teal Swan sine gratis videoer på youtube har vært avgjørende, hun reddet livet mitt. Gjort mye egenarbeid med metodene jeg lærte av dem.

- yogautdanning/kurs (Kine Solend sin metode Just Breathe) fikk fart på mye. Og igjen egenpraksis etter kurset var ferdig.

- andre yogakurs og typer, pustearbeid.

- nettkurs med gruppe ledet av coach med metoder som er i overenstemmelse med Teal

- healingkurs, selvhealing

- TRE method exercises er fantastisk!! for gamle traumer, man kan finne gratisvideoer her og der om man selv er komfortabel på å gjøre det uten terapeut.

- har jobbet med kosthold som støtte, sammen med andre hjelpemidler som eteriske oljer og lignende.

- har også hatt støtte av en psykolog, men det som gjør forskjellen, er å føle følelser (ikke bare snakke om dem, det holder ikke), og integrere de aspektene som har disse følelsene, og sakte men sikkert ta nye valg i sitt eget liv. Jeg vil også vektlegge at det er uvurderlig å ha støtte. Jeg må gjøre jobben selv - men jeg trengte å lære av andre for å utvikle meg. Begge deler, i forskjellige faser.

Anonymkode: e5642...aed

Tusen takk for at du utdyper! :kghjerte:

Anonymkode: 4c69e...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men jeg tror mange mistolker fysiske plager og tror at de må være mer i ro fordi de har vondt, mens problemet er at de er for mye i ro. Og at å være for mye i ro er en kilde til fysiske såvel som psykiske plager. 

Anonymkode: 8849b...582

Jeg tror du misforstår hva som menes her. Det finnes faktisk forskning på dette. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/08/15/mer-syk-etter-vanskelig-barndom/

Selv har jeg en tøff barndom bak meg, hvor jeg befant meg mye i alarmberedskap både fysisk og mentalt. Fortsatt, som voksen, kan jeg ligge i senga og forsøke å sove, og først når jeg greier å kjenne etter oppdager jeg at jeg ikke ligger ordentlig ned i madrassen som jeg skal. Skuldre, nakke og hode er i helspenn, og jeg må konsentrere meg hardt for å få kroppen til å slappe totalt av. Dette gjentar seg gjerne gjennom natten, og spesielt i perioder hvor jeg har mye stress på jobb, eller emosjonelt. Jeg er jo ikke i tvil om at dette har vært med på å gi meg kroniske smerter i skuldre og nakke. Jeg har aldri utsatt for noe fysisk som skulle tilsi slike plager. Jeg er i tillegg  til dette diagnostisert med en fysisk sykdom.

Anonymkode: 4c69e...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...