Gå til innhold

Mat til barn og voksne, ulik smak to middager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du når det du liker er æsj for barna? Tilpasser du middagen slik at alle får noe de liker? Eller lager du bare det du liker selv og så får ungene heller gå halvmette fra bordet? 

Anonymkode: fd9da...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å lage noe alle liker.Er det en dag jeg har skikkelig lyst på noe barnet ikke liker lager jo noe ekstra 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser det samme. Noen ganger er det mat vi voksne vil ha så får barna plukke ut ting de evt ikke vil ha. Andre ganger er det pølse og potetmos.

Anonymkode: 2e2c6...64a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hater middagen en dag, får de velge en annen dag. 

Som regel er det noe de liker fra hver middag,så lenge jeg passer på å ikke blande mat jeg vet de ikke liker med alt det andre. Feks er det en her som ikke liker tomat, så når tomat skal i en salat, tar jeg det på siden på tallerknene (alle får, også den som ikke liker, bare for å få valget og bli vant til det). 

Anonymkode: 3aebd...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for at det er minst én ingrediens på bordet som alle liker. Utover det er det sjelden tilpasninger. Derimot gir jeg også barna forståelsen av at vi voksne gjør det samme, at vi har middager som vi voksne ikke bryr oss særlig om (pannekaker, fiskepinner, pølser...), men som vi spiser likevel. Alle trenger ikke få favorittmaten hver dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Kommer helt an på hva det er snakk om. Har vi reker og loff til middag har jeg gjerne et alternativ, for ellers blir det bare loff han spiser. :P Men i hverdagen tar vi ikke mer hensyn enn at minst ett tilbehør eller kjøttet er noe vi vet han spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ikke noe eget her. Noen dager er det de voksne som liker middagen mest, andre dager er det barnet. Men er det dager jeg vet barnet skal noe spesielt og det er viktig at hun er mett så lager jeg noe som hun liker og spiser.

Anonymkode: 52ec1...25f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg servera reint kjøtt av den typen som vert brukt i retten vi voksne et og rå grønsaker til ungane. Dei er ikkje så glad i «samansette» rettar. Så slik sett er det to rettar ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager aldri to middager. Prøver å lage noe alle liker, også får jeg spise noe jeg liker når barna er borte. Jeg og samboer har heldigvis veldig lik smak i middager.

Anonymkode: baaac...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 2 og 3 år. Vi lager det samme til alle, men ungene får kveldsmat før deres leggetid, så om de ikke spiser så mye til middag er det ikke krise. Hun på 3 har nylig operert mandlene, før det var det en del konsistenser hun ikke taklet, så det forsøkte vi å ta hensyn til. Brukte en del bønner istedet for kjøtt for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi tar en voksen middag etter barnet er lagt (han er bare 2 år, så det er ganske enkelt foreløpig). Da får han en enkel middag tidligere, f.eks fiskekaker eller havregrøt.

Ellers pleier vi å lage noen middager vi vet han liker og noe vi ikke vet om han liker, da får han smake på litt forskjellig. Spiser han lite til middag, så får han kveldsmat senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager én god og sunn middag hver dag. Barna har fått gått halvmette de gangene de ikke har likt det, de spiser kveldsmat uansett. Ble mindre og mindre av ting de ikke likte og nå er de førnøyd og spiser det aller meste, ink masse fisk og alle typer grønnsaker.

Anonymkode: e78a2...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager variert mat. Om jeg skulle laget noe alle liker så hadde det vært enten spagetti, taco eller pizza hver dag. Om barna ikke liker hele retten så spiser de deler av den. Klarer de ikke det så synd for dem. Lager vanligvis mat som er litt delt, altså sjelden jeg blander alt sammen. Lager aldri to middager, bortsett fra en sjelden gang når jeg og eldste vil bestille sushi. Da slenger jeg en Grandiosa i ovnen for de yngste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen er et ork altså. To av mine liker ingen verdens ting hva middag angår. Det eneste jeg vet, med sikkerhet, at de liker er grøt. Grøt i alle smaker. Men det er uaktuelt å spise grøt 7 dg i uken, så jeg har funnet ut at jeg bare lager det barn generelt pleier å like og så får de bare spise det. Smake hvertfall. Prøve i det minste. Jeg presser ikke i dem noe.

Pasta, kjøtt, fisk, grønnsaker, tomatsuppe (?!?), supper, taco, og sikkert mer, er ting de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mass skrev:

Middagen er et ork altså. To av mine liker ingen verdens ting hva middag angår. Det eneste jeg vet, med sikkerhet, at de liker er grøt. Grøt i alle smaker. Men det er uaktuelt å spise grøt 7 dg i uken, så jeg har funnet ut at jeg bare lager det barn generelt pleier å like og så får de bare spise det. Smake hvertfall. Prøve i det minste. Jeg presser ikke i dem noe.

Pasta, kjøtt, fisk, grønnsaker, tomatsuppe (?!?), supper, taco, og sikkert mer, er ting de ikke liker.

Godt det ikke bare er hos oss det er sånn 🙈 Mine to liker taco, pasta, noe kjøtt og fiskepinner/ fiskekaker. Så er det noe den ene gutten liker og den andre gutten liker noe annet, f.eks. liker den ene poteter og den andre quinoa. De er 3 og 6. Har et håp om mindre kresne barn senere, men tar selvkritikk. Har aldri vært flink til matlaging 🙈

Anonymkode: e6ae2...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt det ikke bare er hos oss det er sånn 🙈 Mine to liker taco, pasta, noe kjøtt og fiskepinner/ fiskekaker. Så er det noe den ene gutten liker og den andre gutten liker noe annet, f.eks. liker den ene poteter og den andre quinoa. De er 3 og 6. Har et håp om mindre kresne barn senere, men tar selvkritikk. Har aldri vært flink til matlaging 🙈

Anonymkode: e6ae2...956

Ja, det er også en greie her - at de to liker forskjellige ting. Jeg registrerer jo ofte at det voksne spiste mye som barn er noe de ikke klarer å spise som voksen når det snakkes om mat. Så det er alltids håp, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barna på 10 og 12, så lager i hovedsak mat vi alle liker.

Blander ikke ting sammen, så de velger mest av det de liker best, men de må smake på alt.

Pga ulike treningstider blir det ofte enkle middager. Fisk 2 ganger i uka, kylling 1 gang, kjøttdeig 2 ganger omtrent og ellers variabelt som suppe, pannekaker eller lignende.

Har nesten alltid spaghetti og kjøttdeig en dag og taco en annen dag.

Anonymkode: 44475...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager en middag. Vi har alltid tilbehør som potet eller ris, liker ikke barnet hovedretten så spiser hun enten tilbehør, eller får seg en skive med smør ved siden av. 

Anonymkode: 5427c...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer en av tre scenarioer når ungene setter seg på bakbeina

1. De får brødskive i stedet hvis de vil det.

2. Jeg lager to middager, men deres blir da en enkel middag som pølser i brød eller lignende.

3. Jeg tilpasser middagen om den lett kan tilpasses. Feks hvis vi har biff, får de pølser eller kjøttkaker eller lignende i stedet for biffen. Har vi salat, spiser de som regel ikke salaten, men de kan spise andre grønnsaker, egg, skinke og pasta feks. Blir litt plukk og miks. Det er som regel tilpasninger til vår rett som skjer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...