Gå til innhold

Prøving for Dummies..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ferskingen

Ja, tittelen eller navnet mitt er ikke tull, jeg er helfersk. Ikke var jeg særlig flink i biologitimene heller.. Så jeg trenger rett og slett hjelp til å forstå helt enkelt hva som er mulighetene våre. Har prøvd å lese litt på nettet men det er jo så mye ukjente tema og forkortelser at jeg blir svett... Det jeg lurer på er;

1) Etter samleie - hvor lang tid tar det før man kan se om man er gravid på en graviditetstest?

2) Man har ulik menssyklus, er eggløsning ca den 12. eller den 14. dagen ETTER første dag i menstruasjonen?

-Og det er i disse dagene man har størst sjanse til å bli gravid, sant??

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er helt fersk i prøvingen er det selvfølgelig mye man lurer på. Tror de fleste her kjenner seg igjen i det. Etter hva jeg har fått med meg, har man bare 25% sjanse for å lykkes i hver syklus.

1. Man kan se på en test om man er gravid omtrent når man skulle hatt mensen. Det vil si at det tar som regel 2 uker fra befruktning til man kan finne det ut ved hjelp av en syklus. Fra egget blir befruktet til det fester seg går det nesten en uke, og først da begynner kroppen å produsere HCG, som er det homonet en graviditetstest reagerer på. Men ikke alle produserer HCG like fort. Hos ca 10% av alle kvinner fester ikke egget seg før like før man skulle hatt mensen. Det vil derfor ikke gi utslag før etter en stund. En negativ test vil altså kunne være falsk negativ i noen tilfeller, mens en positiv test får man bare dersom man har HCG i kroppen.

2. EL er som regel 14 dager FØR neste mens. Men en lutalfase på 14 dager er gjennomsnittet, og kan være både lengre og kortere. Dersom man har en syklus på 28 dager, og en lutealfase på 14 dager, kan man jo si at EL kommer på dag 14, men det vil jo ikke stemme for alle.

- Egget lever i ca 24 timer. Så da må man ha samleie før eller under EL. Sædcellene kan leve et par dager, så om man har samleie før EL kan det være at det er noen sædceller som allerede er der for å ta imot egget :wink:

Ble kanskje litt rotete skrevet, men håper du fikk litt utav det. (dersom noe av dette ikke stemmer, håper jeg andre kan rette opp i feilen.. :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar over her. Dersom du er usikker på når du har EL (eggløsning) og størst tjanse forå bli gravid kan du forske med en EL test. Slike tester får du kjøpt på apoteket, og de har en god bruksanvisning.

Lykke til med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...