Gå til innhold

Gir svelging av ingefær uten å tygge i den samme effekt?


Julern

Anbefalte innlegg

Ligger hjemme med sykdom. Har lyst å få i meg ingefær ettersom dette skal hjelpe. Synes derimot det er fryktelig å spise på ingefæren, deretter svelge den. Har det samme effekt å legge en bit ingefær i munne, for så drikke vann og svelge biten rett ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt den i bittesmå terninger før du svelger, da får du nok bedre opptak av virkestoffene.

Anonymkode: 00cc5...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, det hjelper ikke mot forkjølelse eller influensa. 

Anonymkode: 8cbca...842

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo mikse den inn i juice eller noe og ,da blir det jo og lettere og få det i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok den i te (vann) med honning. Bare skrell den først.

Anonymkode: 371f6...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær smaker godt og det kan lindre sår hals, men det er ingen kur mot forkjølelse. 

Enkel psykologi: man blir syk, man spiser ingefær, man blir frisk... Selvsagt var det ingefæren som var kuren 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ingefær er nok ingen kur. Men igjen - ikke helt bortkastet. Jeg har derimot mer tro på et sunt kosthold hver dag, ikke kun når du har blitt syk ;) Jeg var (er?) ei som ALLTID var syk, og da minst 3-4 ganger iløpet av vinteren, hvor jeg gikk skikkelig ned for telling med feber og det hele. September 2017 begynte jeg å drikke smoothie MINST 5 dager i uka (før det var det smoothie en og annen gang - kanskje 3-4 ganger i mnd), hvor jeg har mye ingæfær, spinat og rå eggeplomme i hver dag, og ellers varierer de andre ingrediensene. (eple, mango, kiwi, mager kesam, avokado osv) Og jeg har siden da ikke vært syk en eneste gang. Ikke en gang litt forkjøla. Jeg nekter å tro at det er tilfeldig. Da dette aldri har skjedd før, ei heller ingen annen endring i kosthold/trening/liv/helse enn denne nå daglige smoothien. Så jeg tror at ved å innta dette gir deg et sterkere imunforsvar. :)  Kan også legge til at jeg har to barn (barnehage og skole) og alltid ble syk av hva de "tok med seg hjem", men det siste 1,5år så har ikke selv dette gjort meg syk - har vært igjennom en haug av sykdom med ungene - og fortsatt like frisk! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær har ingen stor effekt mot sykdom. Det som derimot hjelper er å unngå sukker (det nedsetter immunforsvaret i flere timer etter inntak), og få i deg rene proteiner (hjelper de hvite blodlegemene til å fungere optimalt). 

Anonymkode: 00433...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lenem88 skrev:

Ingefær er nok ingen kur. Men igjen - ikke helt bortkastet. Jeg har derimot mer tro på et sunt kosthold hver dag, ikke kun når du har blitt syk ;) Jeg var (er?) ei som ALLTID var syk, og da minst 3-4 ganger iløpet av vinteren, hvor jeg gikk skikkelig ned for telling med feber og det hele. September 2017 begynte jeg å drikke smoothie MINST 5 dager i uka (før det var det smoothie en og annen gang - kanskje 3-4 ganger i mnd), hvor jeg har mye ingæfær, spinat og rå eggeplomme i hver dag, og ellers varierer de andre ingrediensene. (eple, mango, kiwi, mager kesam, avokado osv) Og jeg har siden da ikke vært syk en eneste gang. Ikke en gang litt forkjøla. Jeg nekter å tro at det er tilfeldig. Da dette aldri har skjedd før, ei heller ingen annen endring i kosthold/trening/liv/helse enn denne nå daglige smoothien. Så jeg tror at ved å innta dette gir deg et sterkere imunforsvar. :)  Kan også legge til at jeg har to barn (barnehage og skole) og alltid ble syk av hva de "tok med seg hjem", men det siste 1,5år så har ikke selv dette gjort meg syk - har vært igjennom en haug av sykdom med ungene - og fortsatt like frisk! 

 

Du vurderer ikke muligheten for at du nå  har vært igjennom de aller fleste utgaver av virus og dermed er blitt immun? 

Anonymkode: dd727...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vurderer ikke muligheten for at du nå  har vært igjennom de aller fleste utgaver av virus og dermed er blitt immun? 

Anonymkode: dd727...2e2

 

Endret av Lenem88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lenem88 skrev:

Nope! ;) Joda, selvfølgelig! Det hele kan også være placebo for alt jeg vet. Men det eneste jeg vet er at jeg syns det blir litt FOR tilfeldig at jeg har holdt meg frisk nå "plutselig" etter denne endringen. 

(Jeg er 31år, og barna mine er 6 og 11 år, så jeg skulle i såfall være "ferdig" med sykdom for mange år siden om det kun var småbarnlivet som gjorde meg syk, har jo vært sånn siden jeg var 15/16år, hver eneste vinter i 15+ år ) 

Vitaminrik og betennelsesdempede mat er noe som eksisterer, det er jo bevist :) Jeg har tro på at du kan forebygge mye med riktig kosthold :) - Men for all del - jeg har ikke tenkt til å tvinge andre til å tro/mene det samme som meg, så du trenger ikke å tro på det for min del. Jeg ville uansett bare komme med et tips - som har hjulpet meg (og min søster - men jeg redigerte bort delen av henne da jeg ikke vet om hun vil bli "gjenkjent" med slik info om seg!) 

 

Men som nevnt - det må gjerne være placebo for meg, men gevinsten er uansett så stor at jeg velger å fortsette :) Og kan jeg få andre til å prøve det samme for å holde seg mer frisk er det jo ikke bare meg heller. Så da er jo placeboen overførbar også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...