Gå til innhold

Ønsker meg en intellektuell mann.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken utdannelse har du selv da?

Anonymkode: 3c3a9...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper noe av problemet er at du har barn fra før. De fleste intellektuelle menn jeg kjenner under 45 år ønsker seg ingen pakkeløsning. 😏

Anonymkode: 6aa6c...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken utdannelse har du selv da?

Anonymkode: 3c3a9...087

Jeg har en bachelor (ingeniør). Jeg søker ikke etter leger og advokater, men ser vel for meg at en med ca samme utdanningsnivå som meg selv vil være en god match.

Anonymkode: 6b302...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper noe av problemet er at du har barn fra før. De fleste intellektuelle menn jeg kjenner under 45 år ønsker seg ingen pakkeløsning. 😏

Anonymkode: 6aa6c...3ba

Det er mulig, men mange av de jeg sveiper høyre på har barn selv. Jeg tenker det er en fordel at begge har barn, så stiller vi litt likt der. Menn med lavere utdanning sveiper høyre på meg, så de bryr seg tydeligvis ikke om dette (eller mulig det bare en mange flere av dem der ute, så sannsynligheten for match er større).

Anonymkode: 6b302...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bachelor (ingeniør). Jeg søker ikke etter leger og advokater, men ser vel for meg at en med ca samme utdanningsnivå som meg selv vil være en god match.

Anonymkode: 6b302...47d

Kunne du vært sammen med en fysioterapeut?

Anonymkode: 3c3a9...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd for meg. 

Intelligens er et av livets mange vanskelige temaer. Det sies at det finnes noen for alle. Vel, er du mer oppegående enn snittet har du også under snittet antall aktuelle kandidater å matche med. Jeg minnes sitatet en viss engelsk høyerestående herremann bedyret om sin svigersønn: "I've tried him sober. I've tried him drunk. But there is nothing in him". Å være 'en intellektuell' er å være opplyst, nysgjerrig, logisk, rasjonell, men også kampklar, modig, stolt og sterk. En sann opplyst er individualist og står de facto i all hovedsak i opposisjon til det etablerte - for verden er vitterlig styrt av de dumme. Idioti er menneskets mest fremtredende egenskap. Bare se på hvor mange av oss som bader i religiøse villfarelser. Det reneste humbug. Pølsevev fra A til Å. Det sier seg selv at intelligente eksemplarer av mennesket er sjelden vare. 

What to do TS? Vel. Jeg tror du har strukturelle hindringer mot deg som bosatt i en mindre bygd. Jeg har bodd på små steder over hele Norge, og min soleklare konklusjon er at det tenkes klart mest i byene. Det kan forsåvidt sees på i samfunnsutviklingen på små steder. Utover lommer av IT og industribedrifter er det stort sett fantasiløse tomrom å oppdrive. Hvorfor er det sånn? Vel. Hjernetrim har en reell effekt på kognitiv kapasitet. Universitetene ligger i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Det er her de kloke hodene samler seg. Mange flytter fra bygdene dersom de har noe å fare med. Dette fenomenet kalles "brain drain" og er like reellt i rurale vestlige strøk som i krigsherjede bananstater. I akademiske miljøer i de store byene finner du mye kloke hoder, men også inngrodde tåpelige nisser som ikke egentlig er opptatt av verken kamp mot etablerte sannheter/paradigmer eller som tenker spesielt nytenkende tanker. Å være kreativ og å tørre å si noe ubehagelig i søken etter sannhet er ikke nordmannens sterkeste side. Vi har for mange som frykter sosiale reprisaler av å si ubehagelige ting. En kan kanskje si dette er et utskudd av den egalitære ideologi i norsk høyere utdanning. Det er plass til alle - og da får du også nissene med på kjøpet.

De vel så gripende intellektuelle diskusjonene kan finne sted i politiske miljøer. Problemet her er ofte kombinasjonen av strategi og meninger farget av formål, eller at de rett og slett er udannede slubberter som kommer seg frem i verden og gjennom det politiske apparat ved frekkhetens nådegave. Det sier seg selv at en skal grave vel og lenge for å hente noen særlig spennende diskusjoner ut av en politisk strateg.

Et annet poeng er å avgrense, problematisere og se litt bredere på intelligens som begrep. Mensa-miljøene er vel det fremste beviset på at høy teknisk matematisk kognitiv kapasitet ofte lager sosiale utskudd, noe som kanskje er litt kontra vår forståelse av brainpower. Det betyr ikke at bilgutta på bygda plutselig er rasende intelligente fordi de klarer å holde en samtale gående med en tilsvarende blåst kvinne.

Hvis jeg skulle ymte frempå ville jeg hevdet at den sanne samfunnseliten er de som evner å kombinere tanker med handling og som blomstrer med sosial nettverksbygging. Eliten, den aller ypperste klassen i samfunnet, er han som fikser høyere utdanning samtidig som han har gode venner og kontakter - ofte er premiss for økonomisk vinning. Den som har solid utvikling i lønn og formue samtidig som han har forståelse for samfunnsutvikling og sosialt ansvar, i den forstand at vedkommende ikke er rik på å tilby predatory forbrukslån til lutfattige idioter uten betalingsevne, er den beste kandidaten. Det er den sanne eliten. Ikke de steinrike i sine palasser, ikke journalisten med alle kontaktene, ikke ministeren som har levd hele livet i partiet. Men personen som glir mellom kontaktflatene på maktarenaer. Som har økonomisk, sosial og kulturell makt. Som forstår kunst og kultur, som klarer å bygge tyngde i sitt sosiale nettverk slik at han kan hente ut tjenester og goder, og som får betalt for arbeidet sitt. Hvem er denne personen? Vel, han kan være advokat med lokalpolitisk verv. Det er flere av dem, både kvinner og menn. De fleste av oss synes den typen karrieredrevne mennesker kvalme. Men, de er beviselig dyktige, intelligente, og vellykkede. De har nære og gode venner, de er høyt utdannede og har taklet sine fagfelt på eksemplarisk vis. Du kan kaste Dostojevskij og Brahms mot dem uten at det lager hint av bulker. Det finnes mange med kognitivt fungerende tankeapparat, men de virkelig kloke får noe ut av det. Et annet perspektiv er klasse. Vi vet at intelligens til en viss grad går i arv. Fattigdom går beviselig i arv. Hvorfor skjer dette i et land med lånekasse? Fordi det er fullt mulig å velge seg både fattig og syk. Det er få som tvinger en narkoman til å skyte heroin. Det er få som holder pistol til hodet ditt når du sender søknadspapirer til universitetet. Valgene vi gjør er ikke fullt og helt rasjonelle eller frie. Vi er delvis bundet av våre omgivelser og oppvekst. Den intellektuelle som vet noe om verden har foreldre som er intellektuelle og som også vet noe om verden. Således er det et enkelt regnestykke: de oppegående finnes i de vellykkede klasser. Det er noe nærmere en dobbel klasse-straff, også et annet kjent fenomen fra sosiologien. Er du fattig er du også dum. Litt fordi du har dumme foreldre, litt fordi du har fått næringsfattig og feil kosthold i oppveksten. Litt fordi du ikke har fått utfordringer til hjernen. Advokaten vår derimot har advokater til foreldre. Han har fått både sunn mat hele livet og blitt "groomed" med juss fra barnsben av. Han vet mer, har flere verktøyer tilgjengelig, enn en fra bygda som er opptatt av bilen sin. Det er jo uhyggelig å påpeke det, men det er sånn virkeligheten er. (Dette er basisen for sosialdemokratiet og rådende politikk for samtlige styringspartier i Norge siden etterkrigstiden, sånn i tilfelle du var opptatt av å protestere på om dette er sant eller ei. Les en bok, bitch). 

TS, jeg vet et par ting om å føle seg alene i sitt eget hode. Jeg er smartere enn kanskje 90% av alle som leser denne tråden. Jeg er bare unorsk og snakker fra levra om det, et slags dunning-kruger impostor syndrome i revers. Janteloven can suck a dick. Å leve med dumskap er ren tortur. Jeg vet et par ting om det også. Du kan lyve på deg sosial aksept kun et stykke på veien. Før eller senere må du være ærlig, og da kommer forskjellene og mindreverdige komplekser på løpende bånd. Ingen liker å føle seg underlegen. Når parforholdet naturligvis trekker inn i diskusjoner må du ha en kapabel motstander for å trives. Jeg vil i hundre av hundre tilfeller nyte uenighet med et menneske jeg har intelektuell respekt for. Tilsvarende vil jeg mistrives med noen som ikke klarer å argumentere godt nok til å få min respekt. Slik blir maktforholdet skjevt, forholdet surner, og du ender opp med å hate partneren din.

Mitt råd er å ta behovet ditt for en intelligent partner virkelig på alvor og lete på de riktige stedene. Jeg tror jeg har gitt et par tips til hvor de finnes i utgreiingen over. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant min i studietiden.

For øvrig har jeg omgang kun med mer eller mindre intellektuelle mennesker av begge kjønn, så jeg begrenser det ikke til partnere. Hvis du har det på samme måte, kan du kanskje finne noen i din utvidede omgangskrets? 

Anonymkode: 286a2...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært sammen med en fysioterapeut?

Anonymkode: 3c3a9...087

Altså, jeg har ikke satt meg opp en liste over ja og nei utdanninger. Jeg ønsker meg en mann jeg kan ha interessante samtaler med, har noen felles interesser med og som har noenlunde samme verdier og menneskesyn som meg. Om han er fysioterapaut, ingeniør, lærer eller noe helt annet er ikke viktig ;) 

Anonymkode: 6b302...47d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arcturus said:

Endelig en tråd for meg. 

snip

Solid innlegg - takk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arcturus skrev:

Endelig en tråd for meg. 

 

Mitt råd er å ta behovet ditt for en intelligent partner virkelig på alvor og lete på de riktige stedene. Jeg tror jeg har gitt et par tips til hvor de finnes i utgreiingen over. 

Det var litt av et svar. Takk for at du tok deg tida til å skrive dine synspunkter så inngående.

Ja, det handler vel om å lete på de riktige stedene og være tålmodig. Nå er jeg nok ikke på samme nivå som deg intellektuelt sett, og ser heller ikke etter en ny Einstein, men tror selv det ikke er lurt å "ta til takke" med en partner som ikke utfordrerer meg på dette punktet. Etter å ha valgt feil forrige gang, forblir jeg heller singel enn å gjenta feilen.

Anonymkode: 6b302...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arcturus said:

Takk for det:) Hyggelig. 

God argumentasjon. Gode ideer. Godt Språk. Forfriskende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipper noe av problemet er at du har barn fra før. De fleste intellektuelle menn jeg kjenner under 45 år ønsker seg ingen pakkeløsning. 😏

Anonymkode: 6aa6c...3ba

Hvis hun leter etter en mann i slutten av tredveårene så kan det vel hende at de mennene som ikke har fått barn ennå ikke er de mennene hun ville gått etter uansett 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper noe av problemet er at du har barn fra før. De fleste intellektuelle menn jeg kjenner under 45 år ønsker seg ingen pakkeløsning. 😏

Anonymkode: 6aa6c...3ba

Tull! Det er mange skilte menn, som søker ny partner.  Fant selv min partner da jeg var 41, og jeg hadde da 2 barn under 10 år.  Det skremte absolutt ikke menn med utdannelse.  Fant da en siviløkonom, med 2 store barn.  Og vi har nå hørt sammen i 17 år.  

Anonymkode: 985ed...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det i det hele tatt en intellektuell elite på KG? Da tenker jeg på brukere som fremstår mer intellektuelle enn andre? Observerer gang på gang lav retorisk forståelse, hvor argumentasjonsfeil dominerer debattklimaet. 

Anonymkode: 78ada...250

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det i det hele tatt en intellektuell elite på KG? Da tenker jeg på brukere som fremstår mer intellektuelle enn andre? Observerer gang på gang lav retorisk forståelse, hvor argumentasjonsfeil dominerer debattklimaet. 

Anonymkode: 78ada...250

mulig problemet ligger i ditt utvalg av tråder du finner interessante nok til å klikke deg inn på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zidji skrev:

Prøv elitesingles.no :) Den er mer rettet mot seriøse og ''høyere utdannede'' single som søker langvarige forhold. Jeg har aldri prøvd før men vet at det er det de reklamerer seg for å være.

Er ikke TS men jeg har selv vurdert det men har hørt at det finnes menn med fagbrev og slikt der, ikke akkurat høyt utdannede. Jeg har ikke prøvd den. Selv bor jeg i en stor by så har ikke det problemet TS har. For meg funker Tinder ganske greit. Sukker er helt håpløs. 

Anonymkode: 53b94...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...